Wychowanie przez technikę – metodyka
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 10-1S-WPT1 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Wychowanie przez technikę – metodyka |
Jednostka: | Instytut Wspomagania Rozwoju Człowieka i Edukacji |
Grupy: | |
Strona przedmiotu: | http://dzieciecafizyka.pl/ |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
W trakcie przedmiotu studenci zostaną zapoznani z podstawowymi celami i metodami pracy w zakresie edukacji technicznej. W ramach zaliczenia przedmiotu studenci będą zobligowani do wykonania prac wynikających z programu przedmiotu (np. planowania zajęć, tworzenia modeli urządzeń) oraz wykazania się odpowiednim poziomem wiedzy podczas kolokwium. |
Pełny opis: |
Blok 1. Cele i zadania edukacji technicznej. Podstawowe metody i formy pracy. Zagadnienia: myślenie techniczne, myślenie racjonalizatorskie. Blok 2. Umiejętności manualne i konstrukcyjne dzieci w wieku przedszkolnym. Zabawa konstrukcyjna, majsterkowanie. Myślenie dzieci w wieku przedszkolnym a ich wiedza na temat świata urządzeń i procesów technologicznych (artyficjalizm techniczny). Blok 3. Uzdolnienia techniczne: cechy uzdolnień, warunki sprzyjające ujawnianiu się i rozwijaniu uzdolnień technicznych. Blok 4. Domowa edukacja techniczna – współpraca z rodzicami pod kątem wzbogacania technicznych doświadczeń dzieci. Umiejętność wykorzystania dostępnych w otoczeniu materiałów. Blok 5. Zagadnienia wchodzące w skład wychowania technicznego: ludzka praca, transport, urządzenia i maszyny, bezpieczeństwo, eksperymenty oraz sztuki. Planowanie zajęć (tworzenie scenariuszy) ich realizacja w praktyce. Blok 6. Kącik techniczny w przedszkolu i szkole. |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa - Jelinek J.A. (2018), Dziecko konstruktorem. Rozwijanie zadatków uzdolnień technicznych u dzieci przedszkolnych i uczniów klasach I-III, Wydawnictwo Centrum Edukacyjne Bliżej Przedszkola (CEBP) Literatura uzupełniająca - Jelinek J.A., Edukacja techniczna starszych przedszkolaków w domu i w przedszkolu, w: „Starsze przedszkolaki. Jak skutecznie je wychowywać i kształcić w przedszkolu i w domu”, red. Edyty Gruszczyk-Kolczyńskiej, Kraków, Wydawnictwo Bliżej Przedszkola. - Jelinek J.A., Wspomaganie rozwoju umysłowego dzieci poprzez zabawy konstrukcyjne i budzenie zainteresowań technicznych, w: „Obszary wychowania przedszkolnego – najnowsze ustalenia teoretyczne i praktyczne” red. Anny Mikler-Chwastek, w druku. - Zajda K., Lipina S.: Wychowanie techniczne w przedszkolu, WSiP, Warszawa 1984; - Wojciechowski J.: Zbliżamy dzieci przedszkolne do techniki, WSiP, Warszawa 1990; - Dąbrowski A., 1982, Vademecum nauczyciela techniki, Warszawa, WSiP - Furmanek W., 1992, Nauczanie techniki w klasach początkowych, Rzeszów, WSP - Gębura G., Subieta R., 1975, Metodyka eksperymentu fizycznego, Warszawa, PWN - Lelonek M., 1984, Kształtowanie pojęć z przyrody nieożywionej w nauczaniu początkowym, Warszawa, WSiP |
Metody i kryteria oceniania: |
Ponieważ zajęcia mają charakter ćwiczeń w trakcie zajęć stosowane będą następujące metody używane podczas warsztatów: metody pokazu i oparte na praktycznej działalności studenta - zajęcia praktyczne. Nie zabraknie jednak także metod opartych na słowie: opowiadanie i dyskusja. Będą także metody problemowe. Oprócz zajęć planowana jest praca własna studenta (poza zajęciami). Będzie ona przeznaczona na zapoznanie się z literaturą przedmiotu oraz wykonaniem zadań wynikających z treści przedmiotu. Oprócz kontaktu bezpośredniego (na zajęciach), planowany jest także kontakt on-line za pomocą poczty elektronicznej (jajelinek@aps.edu.pl). Wśród materiałów używanych na zajęciach będą te zamieszczone na stronie www.dzieciecafizyka.pl oraz pytania zamieszczone na platformie Google Classroom. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-21 |
Przejdź do planu
PN WT CW
CW
CW
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Bożena Foder | |
Prowadzący grup: | Bożena Foder | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Zdobycie umiejętności świadomego kreowania procesem kształcenia w zakresie wychowania przez technikę.Uzyskanie kompetencji dotyczących budowania jednostki metodycznej, kształtowania odpowiedzialnej postawy, kultury i organizacji pracy, obejmującej zajęcia praktyczno-techniczne prowadzone z dziećmi. |
|
Pełny opis: |
Wprowadzenie w zagadnienia tematyczne i problemowe zawarte w programie kształcenia przedmiotowego oraz w oparciu o literaturę przedmiotu. Rola i znaczenie wychowania technicznego w edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej w zakresie integracji przedmiotowej. Postęp techniczno-cywilizacyjny, nowe technologie i obszary rozwoju - budowle, pojazdy, komunikacja, transport. Historia wynalazków i współczesne rozwiązania technologiczne. Maszyny i urządzenia w domu, wybrane przykłady – prezentacja z uwzględnieniem funkcji, budowy, zasilania, obsługi i zasad bezpieczeństwa. Obserwacja zjawisk w przyrodzie, przygotowanie doświadczeń i eksperymentów badawczych obejmujących obszary takie jak : grawitacja, właściwości materiałów, żywioły wody i powietrza. Kształtowanie postawy proekologicznej, rozumienia związku przyczynowo-skutkowego. Formy kontaktu z instytucjami kultury, nauki i techniki, pracownią artystyczną, pracownią rzemieślniczą; program placówki muzealnej. Zajęcia praktyczno-techniczne, przygotowanie i organizacja warsztatu pracy, kształtowanie umiejętności ekonomicznego i bezpiecznego użytkowania narzędzi i materiałów – formowanie z masy plastycznej, papieroplastyki, materiałów recyklingowych. Etapy realizacji pracy; fantazjowanie, projektowanie, konstruowanie i modelowanie przestrzenne, przygotowanie pomocy dydaktycznych. Praktyczne realizacje w wybranych i dostępnych technikach, uwzględniających możliwości rozwojowe i wykonawcze dziecka. Zasady opracowania konspektu zajęć jednostki metodycznej, cyklu tematycznego , realizacje indywidualne i zespołowe. |
|
Literatura: |
1. Brown S.E. (2005) Robimy eksperymenty.Warszawa,Wydawnictwo K.E. LIBER. 2. Drejer F.(2010) Wychowanie do techniki dzieci w młodszym wieku szkolnym. Jelenia Góra,Wydawnictwo Kolegium Karkonoskiego. 3. Karolak W. (red.), (2009) Działania twórcze.Książka dla nauczyciela. Łódź, Wydawnictwo AHE 4. Kraszewski K.(2001) Podstawy edukacji ogólnotechnicznej uczniów w młodszym wieku szkolnym. Kraków. Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej. 5. Liebertz Ch. (2000) Zabawy do nauczania integracyjnego. Kielce, Wydawnictwo JEDNOŚĆ. 6. Bartalozzi G.(2007) Wynalazki i odkrycia. Kalisz, MARTEL 7. Jąder M. (2005) Krok w kierunku kreatywności. Kraków, Oficyna Wydawnicza Impuls. 8. Macaulay D. (1991) Jak to działa. Łódź, Wydawnictwo Łódzkie. 9. Taylor B. (1991) Zabawa i nauka (seria). Warszawa, Polska Oficyna Wydawnicza BGW. 10. Źródła internetowe: www.szkolnictwo.pl, www.edukacja techniczna.pl |
|
Uwagi: |
Metody prowadzenia zajęć: Zajęcia prowadzone zdalnie z wykorzystaniem ap.Teams w terminie zaplanowanym dla poszczególnych grup, kontakt bfoder@aps.edu.pl, oraz przez e-maila grupy studentów, dostępny tel./sms. Zagadnienia przedmiotowe to: wprowadzenie teoretyczne, metody oglądowe, pokazy modelowych prac, dyskusje dydaktyczne, realizacje praktyczno-techniczne. Warunki zaliczenia: aktywne uczestnictwo w ćwiczeniach, terminowa realizacja zadań. Warunki merytoryczne zaliczenia: wymagana jest znajomość programu kształcenia przedmiotowego w zakresie wychowania przez technikę dla dzieci. kontakt bfoder@aps.edu.pl, dostępny tel/sms. Forma zaliczenia: zaliczenie prac pisemnych, prezentacja prac w wybranych technikach, dokumentacja realizacji indywidualnych i zespołowych. Nakład pracy studenta: Godziny kontaktowe: 30 Przygotowanie się do zajęć praktyczno-technicznych: 10 Przygotowanie prac zaliczeniowych: 20 Sumaryczna liczba punktów ECTS: 2 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-21 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
CW
N CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jan Jelinek | |
Prowadzący grup: | Jan Jelinek | |
Strona przedmiotu: | http://dzieciecafizyka.pl/ | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
W trakcie przedmiotu studenci zostaną zapoznani z podstawowymi celami i metodami pracy w zakresie edukacji technicznej. W ramach zaliczenia przedmiotu studenci będą zobligowani do wykonania prac wynikających z programu przedmiotu (np. planowania zajęć, tworzenia modeli urządzeń) oraz wykazania się odpowiednim poziomem wiedzy podczas kolokwium. |
|
Pełny opis: |
Blok 1. Świat techniki a świat człowieka. Potrzeby współczesnego świata wobec edukacji technicznej. Krytyka współczesnej metodyki edukacji technicznej. Propozycja zmian. Blok 2. Możliwości poznawcze małych dzieci a edukacja techniczna. Współczesne badania nad rozwojem poznawczym dzieci (m.in. kształtowanie się umysłowych reguł zachowania się przedmiotów, zadatki uzdolnień technicznych u dzieci). Blok 3. Miejsce wychowania technicznego w programach przedszkolnych i szkolnych. Zasady, metody i formy pracy w zakresie wychowania technicznego oraz organizacja warunków pracy dzieci w przedszkolu na zajęciach technicznych. Trudności związane z jego realizacją treści wychowania technicznego. Nowa metodyka wprowadzania dzieci w świat urządzeń technicznych - od pracy rękoma do zelektryfikowanych maszyn (książka: Jelinek J.A. (2018), "Dziecko konstruktorem", Kraków, CEBP). Blok 4. Zagadnienia wchodzące w skład wychowania technicznego: ludzka praca, transport, urządzenia i maszyny, bezpieczeństwo, eksperymenty. Blok 5. Planowanie zajęć, ich realizacja i tworzenie scenariuszy. Realizacja wybranych treści w przedszkolu. |
|
Literatura: |
-- Pozycja obowiązkowa: Jelinek J.A. (2018), Dziecko konstruktorem. Rozwijanie zadatków uzdolnień technicznych u dzieci przedszkolnych i uczniów klasach I-III, Kraków, Wydawnictwo Centrum Edukacyjne Bliżej Przedszkola -- Pozycje uzupełniające: Wojciechowski J. (1990) Zbliżamy dzieci przedszkolne do techniki, Warszawa, WSiP Zajda K., Lipina S. (1984) Wychowanie techniczne w przedszkolu, Warszawa, WSiP Drejer F. (2010) Wychowanie do techniki dzieci w młodszym wieku szkolnym, Jelenia Góra, Wyd. Kolegium Karkonoskie Mrożkiewicz J. (1985) Kształcenie ogólnotechniczne w nauczaniu początkowym, Warszawa, PWN Nazar J. (1975) Kształtowanie zainteresowań technicznych dzieci i młodzieży, Warszawa, Instytut Wydawniczy CRZZ |
|
Uwagi: |
W związku z pracą zdalną przewidywana forma komunikacji ze studentami to program MS Teams. Spotkania on-line odbywają się w wyznaczonych godzinach na platformie. Materiały zajęciowe będą przekazywane drogą mailową (na podany adres e-mail grupy). Program realizacji każdego z zajęć zostanie przesłany w pierwszym tygodniu zajęć. Dzięki niemu uczestnicy zajęć, będą mogli śledzić tematykę każdych zajęć i wcześniej ustalić nurtujące pytania. Uczestnictwo na zajęciach jest obowiązkowe i stanowi część zaliczenia. Zaliczenie przedmiotu (na ocenę) odbywa się na podstawie wykonania zadań wynikających z programu przedmiotu oraz zaliczenia na podstawie kolokwium (w formie pisemnej, na platformie Forms, Google lub - jeśli zniesiony zostanie obowiązek pracy zdalnej - pisemnie w sali Uczelni). Ponieważ zajęcia mają charakter ćwiczeń w trakcie zajęć stosowane będą następujące metody używane podczas warsztatów: metody pokazu i oparte na praktycznej działalności studenta - zajęcia praktyczne. Nie zabraknie jednak także metod opartych na słowie: opowiadanie i dyskusja. Będą także metody problemowe. Oprócz zajęć planowana jest praca własna studenta (poza zajęciami). Będzie ona przeznaczona na zapoznanie się z literaturą przedmiotu oraz wykonaniem zadań wynikających z treści przedmiotu. Nakład pracy studenta: Godziny kontaktowe: 15 Przygotowanie się do zajęć, lektury: 5 Przygotowanie się do kolokwium: 15 Przygotowanie prac zaliczeniowych: 10 Sumaryczna liczba punktów ECTS: 2 |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.