Praktyka asystencko-pedagogiczna w klasach I-III szkoły podstawowej - 1 tydz. (20 godz.) [10-1P-EPW2a]
Rok akademicki dla niestacjonarnych 2017/2018
Ćwiczenia,
grupa nr 1
Przedmiot: | Praktyka asystencko-pedagogiczna w klasach I-III szkoły podstawowej - 1 tydz. (20 godz.) [10-1P-EPW2a] |
Zajęcia: |
Rok akademicki dla niestacjonarnych 2017/2018 [2017n]
(zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
(brak danych) |
Liczba osób w grupie: | 3 |
Limit miejsc: | (brak danych) |
Prowadzący: | Grażyna Hennel |
Literatura: |
Gruszczyk-Kolczyńska, E. "Starsze przedszkolaki. Jak skutecznie je wychowywać i kształcić w przedszkolu i w domu". Wyd. Bliżej Przedszkola. |
Zakres tematów: |
Do zadań studenta w ramach realizowanej praktyki należy: 1. Zapoznanie się z całokształtem funkcjonowania placówki, szczególnie z jej strukturą organizacyjną, ogólnymi planami pracy dydaktyczno- wychowawczej oraz sposobami ich realizacji. 2. Dokonanie ogólnej analizy koncepcji pracy zespołu wspierającego rozwój dziecka, m.in. pedagoga szkolnego, logopedy, nauczyciela- wychowawcy i innych specjalistów. 3. Współuczestnictwo w przeprowadzaniu, przez zespół wspierający rozwój ucznia, oceny funkcjonalnej, uwzględniającej indywidualne potrzeby wybranego dziecka, w celu opracowania jego pisemnej charakterystyki (np. ucznia ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się lub szczególnie uzdolnionego, dziecka z trudnościami adaptacyjnymi wynikającymi z różnic kulturowych). 4. Poznanie form działań wspierających ucznia organizowanych w formie zajęć lekcyjno-wychowawczych, pozalekcyjnych. 5. Prowadzenie dokumentacji dotyczącej obserwowanych zajęć, sytuacji dydaktyczno-wychowawczych – ujęcie ich w protokołach hospitacyjnych zamieszczonych w dzienniku praktyk. 6. Poznanie zespołu klasowego oraz przeprowadzenie wywiadu z nauczycielem. 7. Hospitowanie zajęć: - Obserwowanie czynności podejmowanych przez nauczyciela-opiekuna praktyk w toku prowadzonych przez niego zajęć oraz aktywności uczniów; - Poznanie toku metodycznego zajęć, stosowanych przez nauczyciela metod, form pracy i wykorzystywanych pomocy dydaktycznych; - Obserwowanie interakcji dorosły (nauczyciel/wychowawca) – dziecko oraz interakcji między dziećmi w toku zajęć; - Poznanie procesów komunikowania interpersonalnego i społecznego w klasie, ich prawidłowości i zakłóceń; - Poznanie sposobów aktywizowania i dyscyplinowania uczniów oraz różnicowania poziomu ich aktywności, sposobów zdobywania i podtrzymywania zainteresowania i uwagi dzieci, sposób oceniania wychowanków; - Obserwowanie sposobów zadawania i kontrolowania pracy domowej; - Analiza dynamiki klasy, ról pełnionych przez uczniów, zachowań i postaw dzieci; - Obserwacja działań podejmowanych przez nauczyciela-opiekuna praktyki na rzecz zapewnienia bezpieczeństwa. |
Metody dydaktyczne: |
Metody pracy studenta: - obserwacja; - uczestnictwo w różnych formach działalności dydaktyczno-wychowawczej, realizowanych przez nauczycieli, wychowawców, pedagogów szkolnych, logopedów, innych specjalistów – zgodnie z nabywanymi przez studentów kwalifikacjami; |
Metody i kryteria oceniania: |
Praktyki studenckie są integralną częścią studiów w ramach planów, programów kształcenia i podlegają zaliczeniu. Są bezpośrednio powiązane z realizowanymi - zgodnie z planem studiów – przedmiotami kształcenia kierunkowego i przedmiotami metodycznymi. Wymiar realizacyjny praktyk jest zgodny ze standardami kształcenia dla poszczególnych kierunków studiów na specjalnościach nauczycielskich oraz ze standardami kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela. |
Uwagi: |
warunek Nakład pracy studenta: Godziny kontaktowe 20 Przygotowanie się do zajęć 15 Przygotowanie dokumentacji praktyki 5 Sumaryczna liczba punktów ECTS 1 |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.