Monitorowanie rozwoju dziecka [10-0S-MRD]
Semestr zimowy 2017/2018
Ćwiczenia,
grupa nr 2
Przedmiot: | Monitorowanie rozwoju dziecka [10-0S-MRD] | ||||||||||||||||||
Zajęcia: |
Semestr zimowy 2017/2018 [2017Z]
(zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 2 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
|||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 11 | ||||||||||||||||||
Limit miejsc: | (brak danych) | ||||||||||||||||||
Prowadzący: | Mirosława Pleskot | ||||||||||||||||||
Literatura: |
1) Cieszyńska-Rożek J., Korendo M., Wczesna interwencja terapeutyczna. Stymulacja rozwoju dziecka. Od noworodka do 6 roku życia, Wydawnictwo Edukacyjne, Kraków 2007. 2) Czabaj R., Diagnoza nauczycielska. Narzędzia pomiaru pedagogicznego, Operon, Warszawa 2012. 3) Dix P. Jak oceniać postępy uczniów, Wydawnictwo Naukowe PWN SA, Warszawa 2014. 4) Goddard Blythe S. Jak osiągać sukcesy w nauce? Uwaga, równowaga i koordynacja, PWN, Warszawa 2011. 5) http://eduentuzjasci.pl/publikacje-ee-lista/214-niezbednik-dobrego nauczyciela: Seria I Rozwój w okresie dzieciństwa i dorastania TOM 2, Matejczuk J., Rozwój dziecka Wiek przedszkolny; TOM 3, Kamza A., Rozwój dziecka Wczesny wiek szkolny. 6) http://eduentuzjasci.pl/publikacje-ee-lista/225-niezbednik-dobrego nauczyciela/ Seria IV Monitorowanie rozwoju w okresie dzieciństwa i dorastania TOM 2 Ratajczyk A., Mielcarek M., Rozpoznanie zasobów dziecka i środowiska rozwoju Wiek przedszkolny, TOM 3 Rękosiewicz M., Kram A., Rozpoznanie zasobów dziecka i środowiska rozwoju Wczesny wiek szkolny 8) Karwowska-Struczyk M., Hajnicz W. (1998). Obserwacja w poznawaniu dziecka, WSiP, Warszawa 1998. 9) Pelamatti L., Rusz głową. Jak wspierać rozwój dziecka, zachęcać je do nauki i pomagać mu budować poczucie własnej wartości, eSPe, Kraków 2007. 10) Praca zbiorowa, Doradca nauczyciela sześciolatków. Materiały metodyczne dla nauczycieli opracowane w wyniku projektu Badanie gotowości szkolnej sześciolatków zrealizowanego przez CMP P-P współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Społecznego, CMP P-P, Warszawa 2006. |
||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
1. Monitorowanie przebiegu rozwoju dziecka (w wychowaniu przedszkolnym i edukacji wczesnoszkolnej) - istota i zakres, terminologia, podstawowe pojęcia. 2. Oczekiwane rozwojowo możliwości dziecka w wychowaniu przedszkolnym i edukacji wczesnoszkolnej – prawidłowości i dysfunkcje rozwojowe. 3. Obserwacja indywidualnej specyfiki rozwoju dziecka a monitorowanie osiągnięć szkolnych. a) kompetencje dziecka wg wymagań zawartych w podstawie programowej wychowania przedszkolnego i edukacji wczesnoszkolnej 4. Warsztat diagnostyczny nauczyciela: a) metody i techniki rozpoznawania możliwości dziecka, b) standardy tworzenia własnych narzędzi monitorujących rozwój dziecka, np. arkuszy obserwacyjnych, 5. Analiza wybranych narzędzi diagnostycznych z uwzględnieniem wykorzystania różnych środków dydaktycznych. |
||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
Prezentacja, dyskusja, analiza materiału, analiza przypadków, działania praktyczne |
||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
• Prezentacja prac studentów, wypowiedź ustna. • Aktywność na zajęciach - udział w dyskusji, w ćwiczeniach indywidualnych, grupowych - zachowanie, postawa, jakość pracy. |
||||||||||||||||||
Uwagi: |
grupa ćwiczeniowa II TYF-ED Godziny kontaktowe np. ćwiczenia 15 Przygotowanie się do zajęć, lektury 10 Przygotowanie się do zaliczenia 5 Inne formy 1 |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.