Monitorowanie rozwoju dziecka
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 10-0S-MRD |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Monitorowanie rozwoju dziecka |
Jednostka: | Instytut Wspomagania Rozwoju Człowieka i Edukacji |
Grupy: |
Obowiązkowe dla PC II r. 2 specj.: SUR, edukacja wczesnoszkolna, stac. i nstac. I st. Obowiązkowe dla PC II r. 2 specj.: TYF, edukacja wczesnoszkolna, stac. i nstac. I st. |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
1.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Efekty uczenia się: |
lPC1_KK_W06 Ma uszczegółowioną wiedzę z zakresu teorii pedagogicznych dotyczących uwarunkowań rozwoju dziecka w wieku przedszkolnym i młodszym szkolnym przygotowującego się do rozpoczęcia nauki w szkole. PC1_KK_U01 Potrafi w podstawowym zakresie wykorzystywać zdobytą wiedzę teoretyczną do analizowania i interpretowania problemów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych i pomocowych występujących na etapie edukacji elementarnej dziecka. PC1_KK_U02 Umie posługiwać się w podstawowym zakresie wybranymi ujęciami teoretycznymi w celu diagnozowania i prognozowania sytuacji pedagogicznych oraz analizowania i interpretowania zachowań poszczególnych uczestników procesu wychowania i kształcenia. PC1_KK_K01 Docenia znaczenie wiedzy teoretycznej z obszaru pedagogiki przedszkolnej dla prawidłowego wspierania rozwoju dzieci w wieku przedszkolnym, rozumienia ich potrzeb i poszanowania autonomii. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-02-16 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CW
CW
CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Emilia Gogacz, Monika Kupiec | |
Prowadzący grup: | Emilia Gogacz, Monika Kupiec | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Sposoby pomiaru efektów kształcenia: Kolokwium (pytania otwarte i zamknięte) Obserwacja aktywności studentów podczas pracy grupowej |
|
Pełny opis: |
Monitorowanie rozwoju dzieci, jego istota i możliwości wykorzystania w praktyce pedagogicznej Właściwości rozwoju (rozwój prawidłowy, rozwój zakłócony) dzieci od urodzenia do młodszego wieku szkolnego oraz jego uwarunkowania. Rodzaje, uwarunkowania i charakterystyka niepokojących sygnałów w rozwoju dzieci. Metody i techniki poznawania dziecka Metody, techniki poznawania środowiska dziecka Wspomaganie rozwoju dziecka jako główny cel monitorowania jego rozwoju |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: 1. Appelt, K. (2005), Wiek poniemowlęcy. Jak rozpoznać potencjał dziecka? W: A. I. Brzezińska (red.), Psychologiczne portrety człowieka. Praktyczna psychologia rozwojowa (s. 95-130). Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo 2. Czub, M. (2005). Wiek niemowlęcy. Jak rozpoznać potencjał dziecka? W: A. I. Brzezińska (red.), Psychologiczne portrety człowieka. Praktyczna psychologia rozwojowa (s. 41-66). Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. 3. Karwowska-Struczyk, M., Hajnicz, W. (1998). Obserwacja w poznawaniu dziecka. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne. 4. Smykowski, B. (2005). Wiek przedszkolny. Jak rozpoznać ryzyko i jak pomagać? W: A. I. Brzezińska (red.), Psychologiczne portrety człowieka. Praktyczna psychologia rozwojowa (s. 207-258). Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. 5. Wiliński, P. (2005). Wiek szkolny. Jak rozpoznać ryzyko i jak pomagać? W: A. I. Brzezińska (red.), Psychologiczne portrety człowieka. Praktyczna psychologia rozwojowa (s. 303-343). Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. 6. Włoch S., Włoch A. (2009), Diagnoza całościowa w edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej. Wyd. Akad. „Żak”, Warszawa. 7. Cieszyńska, J., Korendo, M. (2008). Wczesna interwencja terapeutyczna. Stymulacja rozwoju dziecka od noworodka do 6 roku życia.Kraków: Wydawnictwo edukacyjne. Literatura uzupełniająca: 1.Gruszczyk-Kolczyńska E., Zielińska E. (2007). Program wspomagania rozwoju, wychowania i edukacji starszych przedszkolaków, Warszawa, Wydawnictwo Nowa Era |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia: Praca z tekstem, dyskusja w grupach, sesja plakatowa, prezentacja multimedialna, film NAKŁAD PRACY STUDENTA Godziny kontaktowe: ćwiczenia – 15h Przygotowanie się do zajęć, lektury: 5h Przygotowanie się do kolokwium: 10h Sumaryczna liczba punktów: 1 ECTS |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.