Filozofia [10-1F-FIL]
Semestr zimowy 2017/2018
Ćwiczenia,
grupa nr 3
Przedmiot: | Filozofia [10-1F-FIL] | ||||||||||||||||||
Zajęcia: |
Semestr zimowy 2017/2018 [2017Z]
(zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 3 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
|||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 15 | ||||||||||||||||||
Limit miejsc: | (brak danych) | ||||||||||||||||||
Prowadzący: | Wioletta Dziarnowska | ||||||||||||||||||
Literatura: |
Opracowania: Wł. Tatarkiewicz; Historia filozofii t.1-3; W-wa: PWN; 1990; R. Scruton; Przewodnik po filozofii dla inteligentnych; W-wa: PWN; 2000; K. Ajdukiewicz; Zagadnienia i kierunki filozofii; W-wa: Aletheia; 2003; T. Nagel; Co to wszystko znaczy? Bardzo krótkie wprowadzenie do filozofii; W-wa: Aletheia; 2006 Pozostałe: Wł. Tatarkiewicz; O szczęściu; W-wa: PWN; 1990; A. Damasio; Tajemnica świadomości; Poznań: Rebis; 2000; D. C. Dennett, Natura umysłów; W-wa: CIS; 1997; T. Nagel; Pytania ostateczne; W-wa: Aletheia; 1997; |
||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
1. Czym jest filozofia. Aktualność filozofii jako specyficznego rodzaju refleksji nad światem i człowiekiem. Dziedziny zastosowania filozofii w kulturze współczesnej. 2. Metody filozofii: pytania sokratejskie, ironia sokratejska, sceptycyzm metodyczny, metoda transcendentalna, metoda dialektyczna, metoda fenomenologiczna, hermeneutyka. 3. Najważniejsze problemy filozoficzne: natura człowieka, natura ludzkiego poznania, problem istnienia i jego rodzajów, szczęście jako kategoria filozoficzna, wolność, świadomość i nieświadomość w dyskusjach filozoficznych. 4. Kategoria osoby w różnych ujęciach filozoficznych. Osoba a świadomość i samoświadomość. Wolność i tożsamość osobowa. Osoba a relacje interpersonalne i znaczenie społeczne. Kategoria osoby w sporach bioetycznych. 6. Kategoria umysłu w rozważaniach filozoficznych. Umysł ludzki - świadoma myśląca substancja czy zespół automatycznych procesów mózgowych. Umysł człowieka a umysły zwierzęce oraz sztuczna inteligencja. 7. Pojęcie sensu życia i jego filozoficzne konotacje. Filozofia jako droga do bycia autentycznego. 8. Sylwetki największych postaci w historii filozofii: Sokrates, Platon, Arystoteles, Kartezjusz, Kant, Hegel. Co łączy i zdieli ich sposoby filozofowania? |
||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
dyskusja moderowana wokół przeczytanych tekstów lub obejrzanych filmów, burza mózgów, analiza tekstów źródłowych w podgrupach, mindmapping |
||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Metody i kryteria oceniania: 1. Zaliczenie pisemne; 2. Weryfikacja systematycznego udziału słuchaczy w ćwiczeniach; 3. Weryfikacja testowa zapoznania się z poleconą literaturą filozoficzną i naukową. Nakład pracy studenta: 1. Udział w ćwiczeniach: 15 h 2. Zapoznanie się z wybraną literaturą filozoficzną i naukową - 30 h 3. Przygotowanie sie do zaliczenia końcowego - 30 h |
||||||||||||||||||
Uwagi: |
gr ćwiczeniowa dla I DZPE gr3 |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.