Historia wychowania [10-1F-HWI1]
Semestr zimowy 2017/2018
Wykład,
grupa nr 1
Przedmiot: | Historia wychowania [10-1F-HWI1] | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Zajęcia: |
Semestr zimowy 2017/2018 [2017Z]
(zakończony)
Wykład [WYK], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 160 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Limit miejsc: | (brak danych) | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Prowadzący: | Hanna Markiewicz | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Literatura: |
Literatura obowiązkowa /do wyboru/: - Stanisław Kot, Historia wychowania t. I-II, Wyd. Żak, Warszawa 1994 - Stanisław Litak, Historia wychowania do Wielkiej Rewolucji Francuskiej t. I, Wyd. WAM Kraków 2004 - Jan Draus, Ryszard Terlecki, Historia wychowania - wiek XIX i XX, Wyd. WAM, Kraków 2006 - Historia wychowania - wiek XX pod red. Józefa Miąso, t. I, PWN, Warszawa 1980 - Stanisław Kot, Historia wychowania, Gebethner i Wolff, Kraków 1924 - Karol Poznański, Wybrane zagadnienia z historii wychowania, Wyd. APS, Warszawa 2006 - Hanna Markiewicz, Wybrane zagadnienia z historii wychowania, Wyd. APS, Warszawa 2006 - Henri Marrou, Historia wychowania w starożytności, PWN, Warszawa 1969 Literatura nadobowiązkowa: - Stefan Wołoszyn, Dzieje wychowania i myśli pedagogicznej w zarysie, PWN, Bydgoszcz 1964 - Adam Sikora, Spotkania z filozofią, "Iskry", Warszawa 1978 - Irena Krońska, Sokrates, Wiedza Powszechna, Warszawa 2001 - Władysław Witwicki, Platon jako pedagog, Nasza Księgarnia, Warszawa 1947 - Kazimierz Leśniak, Arystoteles, Wiedza Powszechna, Warszawa 1989 - Janina Gajda-Krynicka, Sofiści, Wiedza Powszechna, Warszawa 1989 - Łukasz Kurdybacha, Pisma wybrane t. II-III, WSiP, Warszawa 1976 - Jan Ptaśnik, Życie żaków krakowskich, Wiedza Powszechna, Warszawa 1957 - Regine Pernoud, Kobieta w czasach katedr, Wyd. "Książnica", Poznań 2009 - Andrzej Frycz Modrzewski i problemy kultury polskiego Odrodzenia, PWN, Wrocław 1974 - Henryk Barycz, Uniwersytet Jagielloński w życiu narodu polskiego, Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Kraków 1963 - Bogdan Suchodolski, Komeński, Wiedza Powszechna, Warszawa 1979 - Jan Hellwig, Cieszkowski, Wiedza Powszechna, Warszawa 1979 - Jan Hellwig, Ewaryst Estkowski, prekursor nowatorstwa pedagogicznego w Polsce, Wyd. UAM, Poznań 1984 - Felicjan Paluszkiewicz, Jezuici w Warszawie przewodnik - informator, "Kontrast", Warszawa 1998 - Wincenty Okoń, Dawid, Wiedza Powszechna, Warszawa 1980 - Jan Baszkiewicz, Nowy człowiek, nowy naród, nowy świat: mitologia i rzeczywistość rewolucji francuskiej, PIW, Warszawa 1993 - Jan Baszkiewicz, Młodość uniwersytetów, Wyd. "Żak", Warszawa 1997 - Janusz Tazbir, Reformacja, kontrreformacja, tolerancja, Wyd. Dolnośląskie, Wrocław 1996 - Michał Rolle, Tadeusz Czacki i Krzemieniec, Lwów 1913 - Ryszard Wroczyński, Myśl pedagogiczna i programy oświatowe w Królestwie Polskim na przełomie XIX i XX wieku, PZWS, Warszawa 1955 - Wanda Garbowska, Szkolnictwo powszechne w Polsce w latach 1932-1939, Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wrocław 1976 - Kalina Bartnicka, Działalność edukacyjna Jana Śniadeckiego, Zakład Narodowy, im. Ossolińskich, Wrocław 1980 - Kalina Bartnicka, Wychowanie państwowe w: Rozprawy z Dziejów Oświaty t. XV, Wrocław 1972 - Barbara Szacka, Stanisław Staszic - portret mieszczanina, Wiedza Powszechna, Warszawa 1962 |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
TREŚCI PROGRAMOWE: Wykład: Historia wychowania jako nauka, jej przedmiot i cele: Przedmiot i metodologia historii wychowania; rozwój historii wychowania jako nauki; rola historii wychowania w kształceniu nauczycieli; źródła i opracowania. Wychowanie w starożytności: Warunki społeczno-polityczne wychowania, kierunki wychowania starogreckiego; wychowanie spartańskie, ateńskie, hellenistyczne; wychowanie i szkolnictwo w starożytnym Rzymie w czasach Republiki i Cesarstwa Rzymskiego. Wychowanie w średniowieczu: Dziedzictwo starożytnych; Kościół i wychowanie; Karol Wielki i jego rola w edukacji społeczeństwa; średniowieczne szkoły i ich program; początki uniwersytetów europejskich; Abelard, Irneriusz; szkolnictwo średniowieczne w Polsce. Oświata europejska w dobie humanizmu: Warunki społeczno-polityczne doby renesansu; szkolnictwo, programy, treści i reformy (Jan Sturm); reformacja (Marcin Luter, Jan Kalwin); kontrreformacja; humanizm w Polsce; szkolnictwo różnowiercze i jezuickie. Wychowanie nowożytne i jego przedstawiciele: Krytyka wychowania humanistycznego: Michał Montaigne, Kartezjusz; Jan Amos Komeński jego dzieła i rola w pedagogice. Oświata w Polsce w II połowie XVIII wieku: Stan oświaty w Polsce przed utworzeniem Komisji Edukacji Narodowej; powstanie KEN, jej zadania, projekty Bielińskiego i Popławskiego, Towarzystwo do Ksiąg Elementarnych, reformy Komisji w dziedzinie oświaty: szkolnictwo parafialne, powiatowe i wojewódzkie, reforma uniwersytetów, znaczenie Komisji w dziejach polskiej oświaty. Liberalizm w wychowaniu: Myśl pedagogiczna francuskiego oświecenia - Projekt systemu szkolnego Condorceta; Wielka Rewolucja Francuska a wychowanie. Rozwój szkolnictwa europejskiego w XIX wieku (cz. I): Szkoły elementarne i seminaria nauczycielskie; szkolnictwo średnie (szkoły realne, techniczne i wydziałowe), uniwersytety - kierunki rozwoju. Rozwój szkolnictwa europejskiego w XIX wieku (cz. II): Wychowanie przedszkolne i jego rozwój: Maria Pape Carpentier i Fryderyk Froebel. Oświata na Litwie i w Księstwie Warszawskim: Rozkwit Uniwersytetu Wileńskiego w początkach XIX wieku; Izba Edukacyjna i Dyrekcja Edukacji Publicznej; utworzenie Uniwersytetu Warszawskiego. Reforma szkolna Wielopolskiego: Rusyfikacja szkolnictwa polskiego po 1863 roku; strajk szkolny 1905 roku w Królestwie Polskim. Germanizacja szkolnictwa polskiego pod zaborem pruskim: Polityka Kulturkampfu i odpowiedź Polaków na represje; strajk szkolny we Wrześni; działalność oświatowa Towarzystwa Czytelń Ludowych. Szkolnictwo w zaborze austriackim: Oświata polska w państwie Habsburgów w dobie autonomii politycznej i kulturalnej. Oświata polska w dwudziestoleciu międzywojennym: Sytuacja społeczna i polityczna Polski przed i po 1926 roku; ustalenie podstaw ustrojowych szkolnictwa; rozwój szkół powszechnych, średnich i wyższych; szkolnictwo dla mniejszości narodowych; kryzys szkolny lat trzydziestych; model wychowania państwowego i narodowego. Oświata i szkolnictwo w Polsce Ludowej: Sytuacja oświaty polskiej po II wojnie światowej; zjazd oświatowy w Łodzi w 1945 roku; kształtowanie się podstaw prawnych szkolnictwa w myśl nowych założeń ustrojowych państwa i ich realizacja; podstawowe akty prawne; alfabetyzacja. Ćwiczenia: Wychowanie w starożytności: Koncepcja państwa Platon; wychowanie mówcy według Marka Fabiusza Kwintyliana. Wychowanie w średniowieczu: Szkoły katedralne, kolegiacki, klasztorne i parafialne w Polsce; założenie Akademii Krakowskiej. Oświata europejska w dobie humanizmu: Erazm z Rotterdamu; myśl pedagogiczna humanizmu (Jan Ludwik Vives); praktyczna realizacja humanistycznej wizji wychowania w działalności Vittorina da Feltre; przedstawiciele polskiej myśli humanistycznej. Wychowanie nowożytne i jego przedstawiciele: Przedstawiciele zachodnioeuropejskiej myśli pedagogicznej epoki nowożytnej i ich wpływ na recepcję nowych prądów edukacyjnych w Rzeczypospolitej (Jan Jakub Rousseau, John Locke). Oświata w Polsce w II połowie XVIII wieku: Próba reformy państwa przez wychowanie klasy panującej - Stanisław Konarski i jego Collegium Nobilium, szkoły rycerskie w Luneville i w Warszawie. Liberalizm w wychowaniu: Jan Henryk Pestalozzi - ojciec nowoczesnej elementarnej szkoły ludowej. Rozwój szkolnictwa europejskiego w XIX wieku (cz. I): Adolf Diesterweg - twórca wzorcowych seminariów nauczycielskich i Jan Fryderyk Herbart - przedstawiciel pedagogiki filozoficznej. Rozwój szkolnictwa europejskiego w XIX wieku (cz. II): Eksperyment pedagogiczny Roberta Owena; Mikołaj Grundtvig i duńskie uniwersytety ludowe; polscy przedstawiciele teorii wychowania przedszkolnego. Oświata na Litwie i w Księstwie Warszawskim: Jan i Jędrzej Śniadeccy; Liceum Krzemienieckie - Tadeusz Czacki i Hugo Kołłątaj. Reforma szkolna Wielopolskiego: Pedagogika pozytywistyczna Herberta Spencera i jej recepcja w Królestwie Polskim - pozytywizm warszawski. Germanizacja szkolnictwa polskiego pod zaborem pruskim: Polska myśl pedagogiczna pod zaborem pruskim: August Cieszkowski, Karol Libelt. Szkolnictwo pod zaborem austriackim: Działalność Rady Szkolnej Krajowej; Józef Dietl O reformie szkół krajowych; warunki edukacji, metody i programy szkół na ziemiach polskich pod zaborem austriackim. Oświata polska w dwudziestoleciu międzywojennym: Założenia i rezultaty pracy Zjazdu Nauczycielskiego, tzw. Sejmu Nauczycielskiego z kwietnia 1919 roku; Reforma szkolna z 1932 roku tzw. jędrzejewiczowska, założenia, cele, realizacja; kryzys oświatowy w II RP. Oświat i szkolnictwo w Polsce Ludowej: Dekret o obowiązku szkolnym z 1956 roku i Ustawa o szkolnictwie z 1961 roku (wprowadzenie ośmioletniej szkoły podstawowej), Raport o stanie oświaty. |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
METODY KSZTAŁCENIA: wykład - metoda podająca, ćwiczenia - czytanie i omawianie tekstów źródłowych, dyskusja, metoda problemowa, metody aktywizujące |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Sposób pomiaru efektów kształcenia: wykład - egzamin pisemny z pytaniami opisowymi i testowymi zamkniętymi obejmujący zagadnienia omówione na wykładach i ćwiczeniach |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Uwagi: |
gr wykładowa dla I DZPE b>NAKŁAD PRACY STUDENTA: Godziny kontaktowe - wykład i ćwiczenia - 60 Przygotowanie się do zajęć, lektury - 15 Przygotowanie się do egzaminu - 75 Sumaryczna liczba punktów ECTS - 5 |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.