Historia wychowania
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 10-1F-HWI1 | Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Historia wychowania | ||
Jednostka: | Instytut Pedagogiki | ||
Grupy: |
Obowiązkowe dla I r. PE, (3-l) niestacjonarne I stopnia Obowiązkowe dla I r. PE, (3-l) stacjonarne I stopnia |
||
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
5.00
(w zależności od programu) ![]() ![]() |
||
Język prowadzenia: | polski | ||
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
||
Efekty uczenia się: |
WIEDZA PE1_W03 - Zna genezę i źródła czynności wychowawczych człowieka w oparciu o działania pedagogiczne podejmowane w okresie antyku i kolejnych epokach, co pozwala na uporządkowanie wiedzy dotyczącej wychowania i kształcenia na przestrzeni wieków. PE1_W04 - Ma orientację w podstawowych koncepcjach filozofów i pedagogów, dotyczących istoty wychowania i kształtowania osobowości wychowanka w skali rozwoju cywilizacji europejskiej do XX wieku. PE1_W11 - Ma wiedzę o tradycjach pedagogiki polskiej w poszczególnych okresach historycznych, rozumie jej rozwój i konteksty kulturowe wyróżniające ją od koncepcji ogólnoeuropejskich. PE1_W15 - Zna najwybitniejszych przedstawicieli polskiej i europejskiej pedagogiki zarówno w zakresie teorii jak i praktyki. Zna genezę i rozwój instytucji edukacyjnych oraz zakres ich kompetencji w kontekście historycznym. UMIEJĘTNOŚCI PE1_U02 - Potrafi powiązać wiedzę historyczną na temat genezy i rozwoju instytucji oświatowo-wychowawczych z innymi obszarami pedagogiki w celu analizowania i interpretowania problemów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych i pomocowych. PE1_U08 - Umie zaprezentować swoje poglądy, zgłosić wątpliwości i dobrać stosowną argumentację, wspartą wybranymi perspektywami teoretycznymi i poglądami różnych autorów . KOMPETENCJE SPOŁECZNE PE1_K01 - Właściwie ocenia poziom swojej wiedzy i zdobytych umiejętności, rozumie znaczenie ciągłego doskonalenia swych umiejętności i pogłębiania wiedzy związanej z wychowaniem i kształceniem. PE1_K09 - Zdaje sobie sprawę ze znaczenia dziedzictwa kulturowego własnego kraju, szanuje jego tradycję i historię. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2014/2015" (zakończony)
Okres: | 2014-10-01 - 2015-02-23 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin ![]() Wykład, 30 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Hanna Markiewicz | |
Prowadzący grup: | Iwona Czarnecka, Jacek Kulbaka, Hanna Markiewicz, Alicja Zagrodzka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Sposób pomiaru efektów kształcenia: wykład - egzamin ustny obejmujący zagadnienia omówione na wykładach i ćwiczeniach ćwiczenia - dwa kolokwia (w 1/3 semestru - pytania zamknięte, w 2/3 semestru - pytania otwarte) | |
Pełny opis: |
Opis treści programowych: Wykład: Historia wychowania jako nauka, jej przedmiot i cele: Przedmiot i metodologia historii wychowania; rozwój historii wyhcowania jako nauki; rola historii wychowania w kształceniu nauczycieli; źródła i opracowania. Wychowanie w starożytności: Warunki społeczno-polityczne wychowania, kierunki wychowania starogreckiego; wychowanie spartańskie, ateńskie, hellenistyczne; wychowanie i szkolnictwo w starożytnym Rzymie w czasach Republiki i Cesarstwa Rzymskiego. Wychowanie w średniowieczu: Dziedzictwo starożytnych; Kościół i wychowanie; Karol Wielki i jego rola w edukacji społeczeństwa; średniowieczne szkoły i ich program; początki uniwersytetów europejskich; Abelard, Irneriusz; szkolnictwo średniowieczne w Polsce. Oświata europejska w dobie humanizmu: Warunki społeczno-polityczne doby renesansu; szkolnictwo, programy, treści i reformy (Jan Sturm); reformacja (Marcin Luter, Jan Kalwin); kontrreformacja; humanizm w Polsce; szkolnictwo różnowiercze i jezuickie. Wychowanie nowożytne i jego przedstawiciele: Krytyka wychowania humanistycznego: Michał Montaigne, Kartezjusz; Jan Amos Komeński jego dzieła i rola w pedagogice. Oświata w Polsce w II połowie XVIII wieku: Stan oświaty w Polsce przed utworzeniem Komisji Edukacji Narodowej; powstanie KEN, jej zadania, projekty Bielińskiego i Popławskiego, Towarzystwo do Ksiąg Elementarnych, reformy Komisji w dziedzinie oświaty: szkolnictwo parafialne, powiatowe i wojewódzkie, reforma uniwersytetów, znaczenie Komisji w dziejach polskiej oświaty. Liberalizm w wychowaniu: Myśl pedagogiczna francuskiego oświecenia - Projekt systemu szkolnego Condorceta; Wielka Rewolucja Francuska a wychowanie. Rozwój szkolnictwa europejskiego w XIX wieku (cz. I): Szkoły elementarne i seminaria nauczycielskie; szkolnictwo średnie (szkoły ralne, techniczne i wydziałowe), uniwersytety - kierunki rozwoju. Rozwój szkolnictwa europejskiego w XIX wieku (cz. II): Wychowanie przedszkolne i jego rozwój: Maria Pape Carpentier i Fryderyk Froebel. Ośwata na Litwie i w Księstwie Warszawskim: Rozkwit Uniwersytetu Wileńskiego w początkach XIX wieku; Izba Edukacyjna i Dyrekcja Edukacji Publicznej; utworzenie Uniwersytetu Warszawskiego. Reforma szkolna Wielopolskiego: Rusyfikacja szkolnictwa polskiego po 1863 roku; strajk szkolny 1905 roku w Królestwie Polskim. Germanizacja szkolnictwa polskiego pod zaborem pruskim: Polityka Kulturkampfu i odpowiedź Polaków na represje; strajk szkolny we Wrześni; działalność oświatowa Towarzystwa Czytelń Ludowych. Szkolnictwo w zaborze austriackim: Oświata polska w państwie Habsburgów w dobie autonomii politycznej i kulturalnej. Oświata polska w dwudziestoleciu międzywojennym: Sytuacja społeczna i polityczna Polski przed i po 1926 roku; ustalenie podstaw ustrojowych szkolnictwa; rozwój szkół powszechnych, średnich i wyższych; szkolncitwo dla mniejszości narodowych; kryzys szkolny lat trzydziestych; model wychowania państwowego i narodowego. Oświata i szkolnictwo w Polsce Ludowej: Sytuacja oświaty polskiej po II wojnie światowej; zjazd oświatowy w Łodzi w 1945 roku; kształtowanie się podstaw prawnych szkolnictwa w myśl nowych założeń ustrojowych państwa i ich realizacja; podstawowe akty prawne; analfabetyzacja. Ćwiczenia: Wychownie w starożytności: Koncepcja państwa Platon; wychowanie mówcy według Marka Fabiusza Kwintyliana. Wychowanie w średniowieczu: Szkoły katedralne, kolegiacki, klasztorne i parafialne w Polsce; założenie Akademii Krakowskiej. Oświata europejska w dobie humanizmu: Erazm z Rotterdamu; myśl pedagogiczna humanizmu (Jan Ludwik Vives); praktyczna realizacja humanistycznej wizji wychowaniaw dzialalności Vittorina da Feltre; przedstawiciele polskiej myśli humanistycznej. Wychowanie nowożytne i jego przedstawiciele: Przedstawiciele zachodnioeuropejskiej myśli pedagogicznej epoki nowożytnej i ich wpływ na recepcję nowych prądów edukacyjnych w Rzeczypospolitej (Jan Jakub Rousseau, John Locke). Oświata w Polsce w II połowie XVIII wieku: Próba reformy państwa przez wychowanie klasy panującej - Stanisław Konarski i jego Collegium Nobilium, szkoły rycerskie w Luneville i w Warszawie. Liberalizm w wychowaniu: Jan Henryk Pestalozzi - ojciec nowoczesnej elementarnej szkoły ludowej. Rozwój szkolnictwa europejskiego w XIX wieku (cz. I): Adolf Diesterweg - twórca wzorcowych semianariów nauczycielskich i Jan Fryderyk Herbart - przedstawiciel pedagogiki filozoficznej. Rozwój szkolnictwa europejskiego w XIX wieku (cz. II): Eksperyment pedagogiczny Roberta Owena; Mikołaj Grundtvig i duńskie uniwersytety ludowe; polscy przedstawiciele teorii wychowania przedszkolnego. Oświata na Litwie i w Księstwie Warszawskim: Jan i Jędrzej Śniadeccy; Liceum Krzemienieckie - Tadeusz Czacki i Hugo Kołłątaj. Reforma szkolna Wielopolskiego: Pedagogika pozytywistyczna Herberta Spencera i jej recepcja w Królestwie Polskim - pozytywizm warszawski. Germanizacj szkolnictwa polskiego pod zaborem pruskim: Polska myśl pedagogiczna pod zaborem pruskim: August Cieszkowski, Karol Libelt. Szkolnictwo pod zaborem austriackim: Działalność Rady Szkolnej Krajowej; Józef Dirtl O reformie szkół krajowych; warunki edukacji, metody i programy szkół na ziemiach polskich pod zaborem austriackim. Oświata polska w dwudziestoleciu międzywojennym: Założenia i rezultaty pracy Zjazdu Nauczycielskiego, tzw. Sejmu Nauczycielskiego z kwietnia 1919 roku; Reforma szkolna z 1932 roku tzw. jędrzejewiczowska, założenia, cele, realizacja; kryzys oświatowy w II RP. Oświat i szkolnictwo w Polsce Ludowej: Dekret o obowiązku szkolnym z 1956 roku i Ustawa o szkolnictwie z 1961 roku (wprowadzenie ośmioletniej szkoły podstawowej), Raport o stanie oświaty. | |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa do wyboru: - Stanisław Kot, Historia wychowania t. I-II, Wyd. Żak, Warszawa 1994 - Stanisław Litak, Historia wychowania do Wielkiej Rewolucji Francuskiej t. I, Wyd. WAM Kraków 2004 - Jan Draus, Ryszard Terlecki, Historia wychowania - wiek XIX i XX, Wyd. WAM, Kraków 2006 - Historia wychowania - wiek XX pod red. Józefa Miąso, t. I, PWN, Warszawa 1980 - Stanisław Kot, Historia wychowania, Gebethner i Wolff, Kraków 1924 - Karol Poznański, Wybrane zagadnienia z historii wychowania, Wyd. APS, Warszawa 2006 - Hanna Markiewicz, Wybrane zagadnienia z histrorii wychowania, Wyd. APS, Warszawa 2006 - Henri Marrou, Historia wychowania w starożytności, PWN, Warszawa 1969 Literatura nadobowiązkowa: - Stefan Wołoszyn, Dzieje wychowania i myśli pedagogicznej w zarysie, PWN, Bydgoszcz 1964 - Adam Sikora, Spotkania z filozofią, "Iskry", Warszawa 1978 - Irena Krońska, Sokrates, Wiedza Powszechna, Warszawa 2001 - Władysław Witwicki, Platon jako pedagog, Nasza Księgarnia, Warszawa 1947 - Kazimierz Leśniak, Arystoteles, Wiedza Powszechna, Warszawa 1989 - Janina Gajda-Krynicka, Sofiści, Wiedza Powwszechna, Warszawa 1989 - Łukasz Kurdybacha, Pisma wybrane t. II-III, WSiP, Warszawa 1976 - Jan Ptaśnik, Życie żaków krakowskich, Wiedza Powszechna, Warszawa 1957 - Regine Pernoud, Kobieta w czasach katedr, Wyd. "Książnica", Poznań 2009 - Andrzej Frycz Modrzewski i problemy kultury polskiego Odrodzenia, PWN, Wrocław 1974 - Henryk Barycz, Uniwersytet Jagielloński w życiu narodu polskiego, Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Kraków 1963 - Bogdan Suchodolski, Komeński, Wiedza Powszechna, Warszawa 1979 - Jan Hellwig, Cieszkowski, Wiedza Powszechna,Warszawa 1979 - Jan Hellwig, Ewaryst Estkowski, prekursor nowatorstwa pedagogicznego w Polsce, Wyd. UAM, Poznań 1984 - Felicjan Paluszkiewicz, Jezuici w Warszawie przewodnik - infomrator, "Kontrast", Warszawa 1998 - Wincenty Okoń, Dawid, Wiedza Powszechna, Warszawa 1980 - Jan Baszkiewicz, Nowy człowiek, nowy naród, nowy świat: mitologia i rzeczywistość rewolucji francuskiej, PIW, Warszawa 1993 -Jan Baszkiewicz, Młodość uniwersytetów, Wyd. "Żak", Warszawa 1997 - Janusz Tazbir, Reformacja, kontrreformacja, tolerancja, Wyd. Dolnośląskie, Wrocław 1996 - Michał Rolle, Tadeusz Czacki i Krzemieniec, Lwów 1913 - Ryszard Wroczyński, Myśl pedagogiczna i programy oświatowe w Królestwie Polskim na przełomie XIX i XX wieku, PZWS, Warszawa 1955 - Wanda Garbowska, Szkolnictwo powszechne w Polsce w latach 1932-1939, Zakład Narodowy im. Ossilińskich, Wrocław 1976 - Kalina Bartnicka, Działaność edukacyjna Jana Śniadeckiego, Zakład Narodowy, im. Ossolińskich, Wrocław 1980 - Kalina Bartnicka, Wychowanie państwowe w: Rozprawy z Dziejów Oświaty t. XV, Wrocław 1972 - Barbara Szacka, Stanisław Staszic - portret mieszczanina, Wiedza Powszechna, Warszawa 1962 | |
Uwagi: |
Opis metod kształcenia: wykład - metoda podająca, ćwiczenia - czytanie i omawianie tekstów źródłowych, dyskusja, metoda problemowa, metody aktywizujące Nakład pracy studenta: Godziny kontaktowe - wykład i ćwiczenia - 60 Przygotowanie się do zajęć, lektury - 15 Przygotowanie się do egzaminu - 75 Sumaryczna liczba punktów ECTS - 5 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2015/2016" (zakończony)
Okres: | 2015-10-01 - 2016-02-19 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin ![]() Wykład, 30 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Hanna Markiewicz | |
Prowadzący grup: | Iwona Czarnecka, Hanna Markiewicz, Alicja Zagrodzka, Zbigniew Żółciński | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Sposób pomiaru efektów kształcenia: wykład - egzamin ustny obejmujący zagadnienia omówione na wykładach i ćwiczeniach ćwiczenia - dwa kolokwia (w 1/3 semestru - pytania zamknięte, w 2/3 semestru - pytania otwarte) | |
Pełny opis: |
Opis treści programowych: Wykład: Historia wychowania jako nauka, jej przedmiot i cele: Przedmiot i metodologia historii wychowania; rozwój historii wyhcowania jako nauki; rola historii wychowania w kształceniu nauczycieli; źródła i opracowania. Wychowanie w starożytności: Warunki społeczno-polityczne wychowania, kierunki wychowania starogreckiego; wychowanie spartańskie, ateńskie, hellenistyczne; wychowanie i szkolnictwo w starożytnym Rzymie w czasach Republiki i Cesarstwa Rzymskiego. Wychowanie w średniowieczu: Dziedzictwo starożytnych; Kościół i wychowanie; Karol Wielki i jego rola w edukacji społeczeństwa; średniowieczne szkoły i ich program; początki uniwersytetów europejskich; Abelard, Irneriusz; szkolnictwo średniowieczne w Polsce. Oświata europejska w dobie humanizmu: Warunki społeczno-polityczne doby renesansu; szkolnictwo, programy, treści i reformy (Jan Sturm); reformacja (Marcin Luter, Jan Kalwin); kontrreformacja; humanizm w Polsce; szkolnictwo różnowiercze i jezuickie. Wychowanie nowożytne i jego przedstawiciele: Krytyka wychowania humanistycznego: Michał Montaigne, Kartezjusz; Jan Amos Komeński jego dzieła i rola w pedagogice. Oświata w Polsce w II połowie XVIII wieku: Stan oświaty w Polsce przed utworzeniem Komisji Edukacji Narodowej; powstanie KEN, jej zadania, projekty Bielińskiego i Popławskiego, Towarzystwo do Ksiąg Elementarnych, reformy Komisji w dziedzinie oświaty: szkolnictwo parafialne, powiatowe i wojewódzkie, reforma uniwersytetów, znaczenie Komisji w dziejach polskiej oświaty. Liberalizm w wychowaniu: Myśl pedagogiczna francuskiego oświecenia - Projekt systemu szkolnego Condorceta; Wielka Rewolucja Francuska a wychowanie. Rozwój szkolnictwa europejskiego w XIX wieku (cz. I): Szkoły elementarne i seminaria nauczycielskie; szkolnictwo średnie (szkoły ralne, techniczne i wydziałowe), uniwersytety - kierunki rozwoju. Rozwój szkolnictwa europejskiego w XIX wieku (cz. II): Wychowanie przedszkolne i jego rozwój: Maria Pape Carpentier i Fryderyk Froebel. Ośwata na Litwie i w Księstwie Warszawskim: Rozkwit Uniwersytetu Wileńskiego w początkach XIX wieku; Izba Edukacyjna i Dyrekcja Edukacji Publicznej; utworzenie Uniwersytetu Warszawskiego. Reforma szkolna Wielopolskiego: Rusyfikacja szkolnictwa polskiego po 1863 roku; strajk szkolny 1905 roku w Królestwie Polskim. Germanizacja szkolnictwa polskiego pod zaborem pruskim: Polityka Kulturkampfu i odpowiedź Polaków na represje; strajk szkolny we Wrześni; działalność oświatowa Towarzystwa Czytelń Ludowych. Szkolnictwo w zaborze austriackim: Oświata polska w państwie Habsburgów w dobie autonomii politycznej i kulturalnej. Oświata polska w dwudziestoleciu międzywojennym: Sytuacja społeczna i polityczna Polski przed i po 1926 roku; ustalenie podstaw ustrojowych szkolnictwa; rozwój szkół powszechnych, średnich i wyższych; szkolncitwo dla mniejszości narodowych; kryzys szkolny lat trzydziestych; model wychowania państwowego i narodowego. Oświata i szkolnictwo w Polsce Ludowej: Sytuacja oświaty polskiej po II wojnie światowej; zjazd oświatowy w Łodzi w 1945 roku; kształtowanie się podstaw prawnych szkolnictwa w myśl nowych założeń ustrojowych państwa i ich realizacja; podstawowe akty prawne; analfabetyzacja. Ćwiczenia: Wychownie w starożytności: Koncepcja państwa Platon; wychowanie mówcy według Marka Fabiusza Kwintyliana. Wychowanie w średniowieczu: Szkoły katedralne, kolegiacki, klasztorne i parafialne w Polsce; założenie Akademii Krakowskiej. Oświata europejska w dobie humanizmu: Erazm z Rotterdamu; myśl pedagogiczna humanizmu (Jan Ludwik Vives); praktyczna realizacja humanistycznej wizji wychowaniaw dzialalności Vittorina da Feltre; przedstawiciele polskiej myśli humanistycznej. Wychowanie nowożytne i jego przedstawiciele: Przedstawiciele zachodnioeuropejskiej myśli pedagogicznej epoki nowożytnej i ich wpływ na recepcję nowych prądów edukacyjnych w Rzeczypospolitej (Jan Jakub Rousseau, John Locke). Oświata w Polsce w II połowie XVIII wieku: Próba reformy państwa przez wychowanie klasy panującej - Stanisław Konarski i jego Collegium Nobilium, szkoły rycerskie w Luneville i w Warszawie. Liberalizm w wychowaniu: Jan Henryk Pestalozzi - ojciec nowoczesnej elementarnej szkoły ludowej. Rozwój szkolnictwa europejskiego w XIX wieku (cz. I): Adolf Diesterweg - twórca wzorcowych semianariów nauczycielskich i Jan Fryderyk Herbart - przedstawiciel pedagogiki filozoficznej. Rozwój szkolnictwa europejskiego w XIX wieku (cz. II): Eksperyment pedagogiczny Roberta Owena; Mikołaj Grundtvig i duńskie uniwersytety ludowe; polscy przedstawiciele teorii wychowania przedszkolnego. Oświata na Litwie i w Księstwie Warszawskim: Jan i Jędrzej Śniadeccy; Liceum Krzemienieckie - Tadeusz Czacki i Hugo Kołłątaj. Reforma szkolna Wielopolskiego: Pedagogika pozytywistyczna Herberta Spencera i jej recepcja w Królestwie Polskim - pozytywizm warszawski. Germanizacj szkolnictwa polskiego pod zaborem pruskim: Polska myśl pedagogiczna pod zaborem pruskim: August Cieszkowski, Karol Libelt. Szkolnictwo pod zaborem austriackim: Działalność Rady Szkolnej Krajowej; Józef Dirtl O reformie szkół krajowych; warunki edukacji, metody i programy szkół na ziemiach polskich pod zaborem austriackim. Oświata polska w dwudziestoleciu międzywojennym: Założenia i rezultaty pracy Zjazdu Nauczycielskiego, tzw. Sejmu Nauczycielskiego z kwietnia 1919 roku; Reforma szkolna z 1932 roku tzw. jędrzejewiczowska, założenia, cele, realizacja; kryzys oświatowy w II RP. Oświat i szkolnictwo w Polsce Ludowej: Dekret o obowiązku szkolnym z 1956 roku i Ustawa o szkolnictwie z 1961 roku (wprowadzenie ośmioletniej szkoły podstawowej), Raport o stanie oświaty. | |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa do wyboru: - Stanisław Kot, Historia wychowania t. I-II, Wyd. Żak, Warszawa 1994 - Stanisław Litak, Historia wychowania do Wielkiej Rewolucji Francuskiej t. I, Wyd. WAM Kraków 2004 - Jan Draus, Ryszard Terlecki, Historia wychowania - wiek XIX i XX, Wyd. WAM, Kraków 2006 - Historia wychowania - wiek XX pod red. Józefa Miąso, t. I, PWN, Warszawa 1980 - Stanisław Kot, Historia wychowania, Gebethner i Wolff, Kraków 1924 - Karol Poznański, Wybrane zagadnienia z historii wychowania, Wyd. APS, Warszawa 2006 - Hanna Markiewicz, Wybrane zagadnienia z histrorii wychowania, Wyd. APS, Warszawa 2006 - Henri Marrou, Historia wychowania w starożytności, PWN, Warszawa 1969 Literatura nadobowiązkowa: - Stefan Wołoszyn, Dzieje wychowania i myśli pedagogicznej w zarysie, PWN, Bydgoszcz 1964 - Adam Sikora, Spotkania z filozofią, "Iskry", Warszawa 1978 - Irena Krońska, Sokrates, Wiedza Powszechna, Warszawa 2001 - Władysław Witwicki, Platon jako pedagog, Nasza Księgarnia, Warszawa 1947 - Kazimierz Leśniak, Arystoteles, Wiedza Powszechna, Warszawa 1989 - Janina Gajda-Krynicka, Sofiści, Wiedza Powwszechna, Warszawa 1989 - Łukasz Kurdybacha, Pisma wybrane t. II-III, WSiP, Warszawa 1976 - Jan Ptaśnik, Życie żaków krakowskich, Wiedza Powszechna, Warszawa 1957 - Regine Pernoud, Kobieta w czasach katedr, Wyd. "Książnica", Poznań 2009 - Andrzej Frycz Modrzewski i problemy kultury polskiego Odrodzenia, PWN, Wrocław 1974 - Henryk Barycz, Uniwersytet Jagielloński w życiu narodu polskiego, Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Kraków 1963 - Bogdan Suchodolski, Komeński, Wiedza Powszechna, Warszawa 1979 - Jan Hellwig, Cieszkowski, Wiedza Powszechna,Warszawa 1979 - Jan Hellwig, Ewaryst Estkowski, prekursor nowatorstwa pedagogicznego w Polsce, Wyd. UAM, Poznań 1984 - Felicjan Paluszkiewicz, Jezuici w Warszawie przewodnik - infomrator, "Kontrast", Warszawa 1998 - Wincenty Okoń, Dawid, Wiedza Powszechna, Warszawa 1980 - Jan Baszkiewicz, Nowy człowiek, nowy naród, nowy świat: mitologia i rzeczywistość rewolucji francuskiej, PIW, Warszawa 1993 -Jan Baszkiewicz, Młodość uniwersytetów, Wyd. "Żak", Warszawa 1997 - Janusz Tazbir, Reformacja, kontrreformacja, tolerancja, Wyd. Dolnośląskie, Wrocław 1996 - Michał Rolle, Tadeusz Czacki i Krzemieniec, Lwów 1913 - Ryszard Wroczyński, Myśl pedagogiczna i programy oświatowe w Królestwie Polskim na przełomie XIX i XX wieku, PZWS, Warszawa 1955 - Wanda Garbowska, Szkolnictwo powszechne w Polsce w latach 1932-1939, Zakład Narodowy im. Ossilińskich, Wrocław 1976 - Kalina Bartnicka, Działaność edukacyjna Jana Śniadeckiego, Zakład Narodowy, im. Ossolińskich, Wrocław 1980 - Kalina Bartnicka, Wychowanie państwowe w: Rozprawy z Dziejów Oświaty t. XV, Wrocław 1972 - Barbara Szacka, Stanisław Staszic - portret mieszczanina, Wiedza Powszechna, Warszawa 1962 | |
Uwagi: |
Opis metod kształcenia: wykład - metoda podająca, ćwiczenia - czytanie i omawianie tekstów źródłowych, dyskusja, metoda problemowa, metody aktywizujące Nakład pracy studenta: Godziny kontaktowe - wykład i ćwiczenia - 60 Przygotowanie się do zajęć, lektury - 15 Przygotowanie się do egzaminu - 75 Sumaryczna liczba punktów ECTS - 5 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2015/2016" (zakończony)
Okres: | 2015-10-01 - 2016-02-21 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin ![]() Wykład, 24 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Hanna Markiewicz | |
Prowadzący grup: | Ludwik Malinowski, Hanna Markiewicz, Zbigniew Żółciński | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Sposób pomiaru efektów kształcenia: Test z pytaniami zamkniętymi z zagadnień omawianych na wykładach i ćwiczeniach. | |
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE: Wykład: Oświata i kultura średniowiecza: Pedagogika renesansowa w Europie Zachodniej i na ziemiach polskich. Wychowanie w epoce nowożytnej. Komisja Edukacji Narodowej pierwszym europejskim ministerstwem oświaty. Kierunki rozwoju oświaty w XIX wieku: Izba Edukacyjna i jej działalność jako recepcja dzieła Jana Henryka Pestalozziego i Komisji Edukacji Narodowej. Polityka Rosji wobec polskiej oświaty w latach 1830-1905. Germanizacja ziem polskich pod zaborem pruskim. Ewaryst Estkowski i jego Towarzystwo Pedagogiczne. Oświata polska pod zaborem austriackim przed i po uzyskaniu autonomii politycznej i kulturalnej. Oświata polska w dwudziestoleciu międzywojennym. Oświata polska u schyłku niepodległości Polski. Ćwiczenia: Przedstawiciele myśli starożytnych Aten i Rzymu. Założenie Akademii Krakowskiej i jej wznowienie w czasach Władysława Jagiełły, wychowanie w terminie. Przedstawiciele zachodnioeuropejskiej i polskiej myśli pedagogicznej. Oświata w Polsce przed powstaniem Komisji Edukacji Narodowej; Szkoła Rycerska, Collegium Nobilium. Grzegorz Piramowicz i jego Powinności nauczyciela. Koncepcja szkoły elementarnej Jana Henryka Pestalozziego; przedstawiciele polskiej myśli pedagogicznej pierwszej połowy XIX wieku (Stanisław Staszic, Jędrzej Śniadecki, Klementyna Hoffmanowa). Początki wychowania przedszkolnego i jego główni przedstawiciele na Zachodzie Europy i na ziemiach polskich. Koncepcja Herberta Spencera. | |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: - Stanisław Kot, Historia wychowania t. I-II, Wyd. Żak, Warszawa 1994 - Historia wychowania pod red. Łukasza Kurdybachy t. I-II, PWN, Warszawa 1967 - Kalina Bartnicka, Irena Szybiak, Zarys historii wychowania, Wyd. Żak, Warszawa 2001 | |
Uwagi: |
METODY KSZTAŁCENIA: wykład - metoda podająca, ćwiczenia - czytanie i pisanie tekstów źródłowych, dyskusja, metoda problemowa, metody aktywizujące NAKŁAD PRACY STUDENTA: Godziny kontaktowe - wykład i ćwiczenia - 39 Przygotowanie się do zajęć, lektury - 15 Przygotowanie się do egzaminu - 45 Sumaryczna liczba punktów ECTS - 5 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2016/2017" (zakończony)
Okres: | 2016-10-01 - 2017-02-19 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin ![]() Wykład, 30 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Hanna Markiewicz | |
Prowadzący grup: | Iwona Czarnecka, Jacek Kulbaka, Hanna Markiewicz, Zbigniew Żółciński | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Sposób pomiaru efektów kształcenia: wykład - egzamin pisemny z pytaniami opisowymi i testowymi zamkniętymi obejmujący zagadnienia omówione na wykładach i ćwiczeniach | |
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE: Wykład: Historia wychowania jako nauka, jej przedmiot i cele: Przedmiot i metodologia historii wychowania; rozwój historii wychowania jako nauki; rola historii wychowania w kształceniu nauczycieli; źródła i opracowania. Wychowanie w starożytności: Warunki społeczno-polityczne wychowania, kierunki wychowania starogreckiego; wychowanie spartańskie, ateńskie, hellenistyczne; wychowanie i szkolnictwo w starożytnym Rzymie w czasach Republiki i Cesarstwa Rzymskiego. Wychowanie w średniowieczu: Dziedzictwo starożytnych; Kościół i wychowanie; Karol Wielki i jego rola w edukacji społeczeństwa; średniowieczne szkoły i ich program; początki uniwersytetów europejskich; Abelard, Irneriusz; szkolnictwo średniowieczne w Polsce. Oświata europejska w dobie humanizmu: Warunki społeczno-polityczne doby renesansu; szkolnictwo, programy, treści i reformy (Jan Sturm); reformacja (Marcin Luter, Jan Kalwin); kontrreformacja; humanizm w Polsce; szkolnictwo różnowiercze i jezuickie. Wychowanie nowożytne i jego przedstawiciele: Krytyka wychowania humanistycznego: Michał Montaigne, Kartezjusz; Jan Amos Komeński jego dzieła i rola w pedagogice. Oświata w Polsce w II połowie XVIII wieku: Stan oświaty w Polsce przed utworzeniem Komisji Edukacji Narodowej; powstanie KEN, jej zadania, projekty Bielińskiego i Popławskiego, Towarzystwo do Ksiąg Elementarnych, reformy Komisji w dziedzinie oświaty: szkolnictwo parafialne, powiatowe i wojewódzkie, reforma uniwersytetów, znaczenie Komisji w dziejach polskiej oświaty. Liberalizm w wychowaniu: Myśl pedagogiczna francuskiego oświecenia - Projekt systemu szkolnego Condorceta; Wielka Rewolucja Francuska a wychowanie. Rozwój szkolnictwa europejskiego w XIX wieku (cz. I): Szkoły elementarne i seminaria nauczycielskie; szkolnictwo średnie (szkoły realne, techniczne i wydziałowe), uniwersytety - kierunki rozwoju. Rozwój szkolnictwa europejskiego w XIX wieku (cz. II): Wychowanie przedszkolne i jego rozwój: Maria Pape Carpentier i Fryderyk Froebel. Oświata na Litwie i w Księstwie Warszawskim: Rozkwit Uniwersytetu Wileńskiego w początkach XIX wieku; Izba Edukacyjna i Dyrekcja Edukacji Publicznej; utworzenie Uniwersytetu Warszawskiego. Reforma szkolna Wielopolskiego: Rusyfikacja szkolnictwa polskiego po 1863 roku; strajk szkolny 1905 roku w Królestwie Polskim. Germanizacja szkolnictwa polskiego pod zaborem pruskim: Polityka Kulturkampfu i odpowiedź Polaków na represje; strajk szkolny we Wrześni; działalność oświatowa Towarzystwa Czytelń Ludowych. Szkolnictwo w zaborze austriackim: Oświata polska w państwie Habsburgów w dobie autonomii politycznej i kulturalnej. Oświata polska w dwudziestoleciu międzywojennym: Sytuacja społeczna i polityczna Polski przed i po 1926 roku; ustalenie podstaw ustrojowych szkolnictwa; rozwój szkół powszechnych, średnich i wyższych; szkolnictwo dla mniejszości narodowych; kryzys szkolny lat trzydziestych; model wychowania państwowego i narodowego. Oświata i szkolnictwo w Polsce Ludowej: Sytuacja oświaty polskiej po II wojnie światowej; zjazd oświatowy w Łodzi w 1945 roku; kształtowanie się podstaw prawnych szkolnictwa w myśl nowych założeń ustrojowych państwa i ich realizacja; podstawowe akty prawne; alfabetyzacja. Ćwiczenia: Wychowanie w starożytności: Koncepcja państwa Platon; wychowanie mówcy według Marka Fabiusza Kwintyliana. Wychowanie w średniowieczu: Szkoły katedralne, kolegiacki, klasztorne i parafialne w Polsce; założenie Akademii Krakowskiej. Oświata europejska w dobie humanizmu: Erazm z Rotterdamu; myśl pedagogiczna humanizmu (Jan Ludwik Vives); praktyczna realizacja humanistycznej wizji wychowania w działalności Vittorina da Feltre; przedstawiciele polskiej myśli humanistycznej. Wychowanie nowożytne i jego przedstawiciele: Przedstawiciele zachodnioeuropejskiej myśli pedagogicznej epoki nowożytnej i ich wpływ na recepcję nowych prądów edukacyjnych w Rzeczypospolitej (Jan Jakub Rousseau, John Locke). Oświata w Polsce w II połowie XVIII wieku: Próba reformy państwa przez wychowanie klasy panującej - Stanisław Konarski i jego Collegium Nobilium, szkoły rycerskie w Luneville i w Warszawie. Liberalizm w wychowaniu: Jan Henryk Pestalozzi - ojciec nowoczesnej elementarnej szkoły ludowej. Rozwój szkolnictwa europejskiego w XIX wieku (cz. I): Adolf Diesterweg - twórca wzorcowych seminariów nauczycielskich i Jan Fryderyk Herbart - przedstawiciel pedagogiki filozoficznej. Rozwój szkolnictwa europejskiego w XIX wieku (cz. II): Eksperyment pedagogiczny Roberta Owena; Mikołaj Grundtvig i duńskie uniwersytety ludowe; polscy przedstawiciele teorii wychowania przedszkolnego. Oświata na Litwie i w Księstwie Warszawskim: Jan i Jędrzej Śniadeccy; Liceum Krzemienieckie - Tadeusz Czacki i Hugo Kołłątaj. Reforma szkolna Wielopolskiego: Pedagogika pozytywistyczna Herberta Spencera i jej recepcja w Królestwie Polskim - pozytywizm warszawski. Germanizacja szkolnictwa polskiego pod zaborem pruskim: Polska myśl pedagogiczna pod zaborem pruskim: August Cieszkowski, Karol Libelt. Szkolnictwo pod zaborem austriackim: Działalność Rady Szkolnej Krajowej; Józef Dietl O reformie szkół krajowych; warunki edukacji, metody i programy szkół na ziemiach polskich pod zaborem austriackim. Oświata polska w dwudziestoleciu międzywojennym: Założenia i rezultaty pracy Zjazdu Nauczycielskiego, tzw. Sejmu Nauczycielskiego z kwietnia 1919 roku; Reforma szkolna z 1932 roku tzw. jędrzejewiczowska, założenia, cele, realizacja; kryzys oświatowy w II RP. Oświat i szkolnictwo w Polsce Ludowej: Dekret o obowiązku szkolnym z 1956 roku i Ustawa o szkolnictwie z 1961 roku (wprowadzenie ośmioletniej szkoły podstawowej), Raport o stanie oświaty. | |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa /do wyboru/: - Stanisław Kot, Historia wychowania t. I-II, Wyd. Żak, Warszawa 1994 - Stanisław Litak, Historia wychowania do Wielkiej Rewolucji Francuskiej t. I, Wyd. WAM Kraków 2004 - Jan Draus, Ryszard Terlecki, Historia wychowania - wiek XIX i XX, Wyd. WAM, Kraków 2006 - Historia wychowania - wiek XX pod red. Józefa Miąso, t. I, PWN, Warszawa 1980 - Stanisław Kot, Historia wychowania, Gebethner i Wolff, Kraków 1924 - Karol Poznański, Wybrane zagadnienia z historii wychowania, Wyd. APS, Warszawa 2006 - Hanna Markiewicz, Wybrane zagadnienia z historii wychowania, Wyd. APS, Warszawa 2006 - Henri Marrou, Historia wychowania w starożytności, PWN, Warszawa 1969 Literatura nadobowiązkowa: - Stefan Wołoszyn, Dzieje wychowania i myśli pedagogicznej w zarysie, PWN, Bydgoszcz 1964 - Adam Sikora, Spotkania z filozofią, "Iskry", Warszawa 1978 - Irena Krońska, Sokrates, Wiedza Powszechna, Warszawa 2001 - Władysław Witwicki, Platon jako pedagog, Nasza Księgarnia, Warszawa 1947 - Kazimierz Leśniak, Arystoteles, Wiedza Powszechna, Warszawa 1989 - Janina Gajda-Krynicka, Sofiści, Wiedza Powszechna, Warszawa 1989 - Łukasz Kurdybacha, Pisma wybrane t. II-III, WSiP, Warszawa 1976 - Jan Ptaśnik, Życie żaków krakowskich, Wiedza Powszechna, Warszawa 1957 - Regine Pernoud, Kobieta w czasach katedr, Wyd. "Książnica", Poznań 2009 - Andrzej Frycz Modrzewski i problemy kultury polskiego Odrodzenia, PWN, Wrocław 1974 - Henryk Barycz, Uniwersytet Jagielloński w życiu narodu polskiego, Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Kraków 1963 - Bogdan Suchodolski, Komeński, Wiedza Powszechna, Warszawa 1979 - Jan Hellwig, Cieszkowski, Wiedza Powszechna, Warszawa 1979 - Jan Hellwig, Ewaryst Estkowski, prekursor nowatorstwa pedagogicznego w Polsce, Wyd. UAM, Poznań 1984 - Felicjan Paluszkiewicz, Jezuici w Warszawie przewodnik - informator, "Kontrast", Warszawa 1998 - Wincenty Okoń, Dawid, Wiedza Powszechna, Warszawa 1980 - Jan Baszkiewicz, Nowy człowiek, nowy naród, nowy świat: mitologia i rzeczywistość rewolucji francuskiej, PIW, Warszawa 1993 - Jan Baszkiewicz, Młodość uniwersytetów, Wyd. "Żak", Warszawa 1997 - Janusz Tazbir, Reformacja, kontrreformacja, tolerancja, Wyd. Dolnośląskie, Wrocław 1996 - Michał Rolle, Tadeusz Czacki i Krzemieniec, Lwów 1913 - Ryszard Wroczyński, Myśl pedagogiczna i programy oświatowe w Królestwie Polskim na przełomie XIX i XX wieku, PZWS, Warszawa 1955 - Wanda Garbowska, Szkolnictwo powszechne w Polsce w latach 1932-1939, Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wrocław 1976 - Kalina Bartnicka, Działalność edukacyjna Jana Śniadeckiego, Zakład Narodowy, im. Ossolińskich, Wrocław 1980 - Kalina Bartnicka, Wychowanie państwowe w: Rozprawy z Dziejów Oświaty t. XV, Wrocław 1972 - Barbara Szacka, Stanisław Staszic - portret mieszczanina, Wiedza Powszechna, Warszawa 1962 | |
Uwagi: |
METODY KSZTAŁCENIA: wykład - metoda podająca, ćwiczenia - czytanie i omawianie tekstów źródłowych, dyskusja, metoda problemowa, metody aktywizujące NAKŁAD PRACY STUDENTA: Godziny kontaktowe - wykład i ćwiczenia - 60 Przygotowanie się do zajęć, lektury - 15 Przygotowanie się do egzaminu - 75 Sumaryczna liczba punktów ECTS - 5 Sumaryczna liczba punktów ECTS - 5 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2016/2017" (zakończony)
Okres: | 2016-10-01 - 2017-02-26 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin ![]() Wykład, 24 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Jacek Kulbaka | |
Prowadzący grup: | Jacek Kulbaka, Ludwik Malinowski, Alicja Zagrodzka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Sposób pomiaru efektów kształcenia: Test z pytaniami zamkniętymi z zagadnień omawianych na wykładach i ćwiczeniach. | |
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE: Wykład: Oświata i kultura średniowiecza: Pedagogika renesansowa w Europie Zachodniej i na ziemiach polskich. Wychowanie w epoce nowożytnej. Komisja Edukacji Narodowej pierwszym europejskim ministerstwem oświaty. Kierunki rozwoju oświaty w XIX wieku: Izba Edukacyjna i jej działalność jako recepcja dzieła Jana Henryka Pestalozziego i Komisji Edukacji Narodowej. Polityka Rosji wobec polskiej oświaty w latach 1830-1905. Germanizacja ziem polskich pod zaborem pruskim. Ewaryst Estkowski i jego Towarzystwo Pedagogiczne. Oświata polska pod zaborem austriackim przed i po uzyskaniu autonomii politycznej i kulturalnej. Oświata polska w dwudziestoleciu międzywojennym. Oświata polska u schyłku niepodległości Polski. Ćwiczenia: Przedstawiciele myśli starożytnych Aten i Rzymu. Założenie Akademii Krakowskiej i jej wznowienie w czasach Władysława Jagiełły, wychowanie w terminie. Przedstawiciele zachodnioeuropejskiej i polskiej myśli pedagogicznej. Oświata w Polsce przed powstaniem Komisji Edukacji Narodowej; Szkoła Rycerska, Collegium Nobilium. Grzegorz Piramowicz i jego Powinności nauczyciela. Koncepcja szkoły elementarnej Jana Henryka Pestalozziego; przedstawiciele polskiej myśli pedagogicznej pierwszej połowy XIX wieku (Stanisław Staszic, Jędrzej Śniadecki, Klementyna Hoffmanowa). Początki wychowania przedszkolnego i jego główni przedstawiciele na Zachodzie Europy i na ziemiach polskich. Koncepcja Herberta Spencera. | |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: - Stanisław Kot, Historia wychowania t. I-II, Wyd. Żak, Warszawa 1994 - Historia wychowania pod red. Łukasza Kurdybachy t. I-II, PWN, Warszawa 1967 - Kalina Bartnicka, Irena Szybiak, Zarys historii wychowania, Wyd. Żak, Warszawa 2001 | |
Uwagi: |
METODY KSZTAŁCENIA: wykład - metoda podająca, ćwiczenia - czytanie i pisanie tekstów źródłowych, dyskusja, metoda problemowa, metody aktywizujące NAKŁAD PRACY STUDENTA: Godziny kontaktowe - wykład i ćwiczenia - 39 Przygotowanie się do zajęć - 15 Przygotowanie się do egzaminu - 41 Czytanie lektur - 30 Sumaryczna liczba punktów ECTS - 5 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2017/2018" (zakończony)
Okres: | 2017-10-01 - 2018-02-18 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin ![]() Wykład, 30 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Hanna Markiewicz | |
Prowadzący grup: | Iwona Czarnecka, Hanna Markiewicz, Zbigniew Żółciński | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Sposób pomiaru efektów kształcenia: wykład - egzamin pisemny z pytaniami opisowymi i testowymi zamkniętymi obejmujący zagadnienia omówione na wykładach i ćwiczeniach | |
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE: Wykład: Historia wychowania jako nauka, jej przedmiot i cele: Przedmiot i metodologia historii wychowania; rozwój historii wychowania jako nauki; rola historii wychowania w kształceniu nauczycieli; źródła i opracowania. Wychowanie w starożytności: Warunki społeczno-polityczne wychowania, kierunki wychowania starogreckiego; wychowanie spartańskie, ateńskie, hellenistyczne; wychowanie i szkolnictwo w starożytnym Rzymie w czasach Republiki i Cesarstwa Rzymskiego. Wychowanie w średniowieczu: Dziedzictwo starożytnych; Kościół i wychowanie; Karol Wielki i jego rola w edukacji społeczeństwa; średniowieczne szkoły i ich program; początki uniwersytetów europejskich; Abelard, Irneriusz; szkolnictwo średniowieczne w Polsce. Oświata europejska w dobie humanizmu: Warunki społeczno-polityczne doby renesansu; szkolnictwo, programy, treści i reformy (Jan Sturm); reformacja (Marcin Luter, Jan Kalwin); kontrreformacja; humanizm w Polsce; szkolnictwo różnowiercze i jezuickie. Wychowanie nowożytne i jego przedstawiciele: Krytyka wychowania humanistycznego: Michał Montaigne, Kartezjusz; Jan Amos Komeński jego dzieła i rola w pedagogice. Oświata w Polsce w II połowie XVIII wieku: Stan oświaty w Polsce przed utworzeniem Komisji Edukacji Narodowej; powstanie KEN, jej zadania, projekty Bielińskiego i Popławskiego, Towarzystwo do Ksiąg Elementarnych, reformy Komisji w dziedzinie oświaty: szkolnictwo parafialne, powiatowe i wojewódzkie, reforma uniwersytetów, znaczenie Komisji w dziejach polskiej oświaty. Liberalizm w wychowaniu: Myśl pedagogiczna francuskiego oświecenia - Projekt systemu szkolnego Condorceta; Wielka Rewolucja Francuska a wychowanie. Rozwój szkolnictwa europejskiego w XIX wieku (cz. I): Szkoły elementarne i seminaria nauczycielskie; szkolnictwo średnie (szkoły realne, techniczne i wydziałowe), uniwersytety - kierunki rozwoju. Rozwój szkolnictwa europejskiego w XIX wieku (cz. II): Wychowanie przedszkolne i jego rozwój: Maria Pape Carpentier i Fryderyk Froebel. Oświata na Litwie i w Księstwie Warszawskim: Rozkwit Uniwersytetu Wileńskiego w początkach XIX wieku; Izba Edukacyjna i Dyrekcja Edukacji Publicznej; utworzenie Uniwersytetu Warszawskiego. Reforma szkolna Wielopolskiego: Rusyfikacja szkolnictwa polskiego po 1863 roku; strajk szkolny 1905 roku w Królestwie Polskim. Germanizacja szkolnictwa polskiego pod zaborem pruskim: Polityka Kulturkampfu i odpowiedź Polaków na represje; strajk szkolny we Wrześni; działalność oświatowa Towarzystwa Czytelń Ludowych. Szkolnictwo w zaborze austriackim: Oświata polska w państwie Habsburgów w dobie autonomii politycznej i kulturalnej. Oświata polska w dwudziestoleciu międzywojennym: Sytuacja społeczna i polityczna Polski przed i po 1926 roku; ustalenie podstaw ustrojowych szkolnictwa; rozwój szkół powszechnych, średnich i wyższych; szkolnictwo dla mniejszości narodowych; kryzys szkolny lat trzydziestych; model wychowania państwowego i narodowego. Oświata i szkolnictwo w Polsce Ludowej: Sytuacja oświaty polskiej po II wojnie światowej; zjazd oświatowy w Łodzi w 1945 roku; kształtowanie się podstaw prawnych szkolnictwa w myśl nowych założeń ustrojowych państwa i ich realizacja; podstawowe akty prawne; alfabetyzacja. Ćwiczenia: Wychowanie w starożytności: Koncepcja państwa Platon; wychowanie mówcy według Marka Fabiusza Kwintyliana. Wychowanie w średniowieczu: Szkoły katedralne, kolegiacki, klasztorne i parafialne w Polsce; założenie Akademii Krakowskiej. Oświata europejska w dobie humanizmu: Erazm z Rotterdamu; myśl pedagogiczna humanizmu (Jan Ludwik Vives); praktyczna realizacja humanistycznej wizji wychowania w działalności Vittorina da Feltre; przedstawiciele polskiej myśli humanistycznej. Wychowanie nowożytne i jego przedstawiciele: Przedstawiciele zachodnioeuropejskiej myśli pedagogicznej epoki nowożytnej i ich wpływ na recepcję nowych prądów edukacyjnych w Rzeczypospolitej (Jan Jakub Rousseau, John Locke). Oświata w Polsce w II połowie XVIII wieku: Próba reformy państwa przez wychowanie klasy panującej - Stanisław Konarski i jego Collegium Nobilium, szkoły rycerskie w Luneville i w Warszawie. Liberalizm w wychowaniu: Jan Henryk Pestalozzi - ojciec nowoczesnej elementarnej szkoły ludowej. Rozwój szkolnictwa europejskiego w XIX wieku (cz. I): Adolf Diesterweg - twórca wzorcowych seminariów nauczycielskich i Jan Fryderyk Herbart - przedstawiciel pedagogiki filozoficznej. Rozwój szkolnictwa europejskiego w XIX wieku (cz. II): Eksperyment pedagogiczny Roberta Owena; Mikołaj Grundtvig i duńskie uniwersytety ludowe; polscy przedstawiciele teorii wychowania przedszkolnego. Oświata na Litwie i w Księstwie Warszawskim: Jan i Jędrzej Śniadeccy; Liceum Krzemienieckie - Tadeusz Czacki i Hugo Kołłątaj. Reforma szkolna Wielopolskiego: Pedagogika pozytywistyczna Herberta Spencera i jej recepcja w Królestwie Polskim - pozytywizm warszawski. Germanizacja szkolnictwa polskiego pod zaborem pruskim: Polska myśl pedagogiczna pod zaborem pruskim: August Cieszkowski, Karol Libelt. Szkolnictwo pod zaborem austriackim: Działalność Rady Szkolnej Krajowej; Józef Dietl O reformie szkół krajowych; warunki edukacji, metody i programy szkół na ziemiach polskich pod zaborem austriackim. Oświata polska w dwudziestoleciu międzywojennym: Założenia i rezultaty pracy Zjazdu Nauczycielskiego, tzw. Sejmu Nauczycielskiego z kwietnia 1919 roku; Reforma szkolna z 1932 roku tzw. jędrzejewiczowska, założenia, cele, realizacja; kryzys oświatowy w II RP. Oświat i szkolnictwo w Polsce Ludowej: Dekret o obowiązku szkolnym z 1956 roku i Ustawa o szkolnictwie z 1961 roku (wprowadzenie ośmioletniej szkoły podstawowej), Raport o stanie oświaty. | |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa /do wyboru/: - Stanisław Kot, Historia wychowania t. I-II, Wyd. Żak, Warszawa 1994 - Stanisław Litak, Historia wychowania do Wielkiej Rewolucji Francuskiej t. I, Wyd. WAM Kraków 2004 - Jan Draus, Ryszard Terlecki, Historia wychowania - wiek XIX i XX, Wyd. WAM, Kraków 2006 - Historia wychowania - wiek XX pod red. Józefa Miąso, t. I, PWN, Warszawa 1980 - Stanisław Kot, Historia wychowania, Gebethner i Wolff, Kraków 1924 - Karol Poznański, Wybrane zagadnienia z historii wychowania, Wyd. APS, Warszawa 2006 - Hanna Markiewicz, Wybrane zagadnienia z historii wychowania, Wyd. APS, Warszawa 2006 - Henri Marrou, Historia wychowania w starożytności, PWN, Warszawa 1969 Literatura nadobowiązkowa: - Stefan Wołoszyn, Dzieje wychowania i myśli pedagogicznej w zarysie, PWN, Bydgoszcz 1964 - Adam Sikora, Spotkania z filozofią, "Iskry", Warszawa 1978 - Irena Krońska, Sokrates, Wiedza Powszechna, Warszawa 2001 - Władysław Witwicki, Platon jako pedagog, Nasza Księgarnia, Warszawa 1947 - Kazimierz Leśniak, Arystoteles, Wiedza Powszechna, Warszawa 1989 - Janina Gajda-Krynicka, Sofiści, Wiedza Powszechna, Warszawa 1989 - Łukasz Kurdybacha, Pisma wybrane t. II-III, WSiP, Warszawa 1976 - Jan Ptaśnik, Życie żaków krakowskich, Wiedza Powszechna, Warszawa 1957 - Regine Pernoud, Kobieta w czasach katedr, Wyd. "Książnica", Poznań 2009 - Andrzej Frycz Modrzewski i problemy kultury polskiego Odrodzenia, PWN, Wrocław 1974 - Henryk Barycz, Uniwersytet Jagielloński w życiu narodu polskiego, Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Kraków 1963 - Bogdan Suchodolski, Komeński, Wiedza Powszechna, Warszawa 1979 - Jan Hellwig, Cieszkowski, Wiedza Powszechna, Warszawa 1979 - Jan Hellwig, Ewaryst Estkowski, prekursor nowatorstwa pedagogicznego w Polsce, Wyd. UAM, Poznań 1984 - Felicjan Paluszkiewicz, Jezuici w Warszawie przewodnik - informator, "Kontrast", Warszawa 1998 - Wincenty Okoń, Dawid, Wiedza Powszechna, Warszawa 1980 - Jan Baszkiewicz, Nowy człowiek, nowy naród, nowy świat: mitologia i rzeczywistość rewolucji francuskiej, PIW, Warszawa 1993 - Jan Baszkiewicz, Młodość uniwersytetów, Wyd. "Żak", Warszawa 1997 - Janusz Tazbir, Reformacja, kontrreformacja, tolerancja, Wyd. Dolnośląskie, Wrocław 1996 - Michał Rolle, Tadeusz Czacki i Krzemieniec, Lwów 1913 - Ryszard Wroczyński, Myśl pedagogiczna i programy oświatowe w Królestwie Polskim na przełomie XIX i XX wieku, PZWS, Warszawa 1955 - Wanda Garbowska, Szkolnictwo powszechne w Polsce w latach 1932-1939, Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wrocław 1976 - Kalina Bartnicka, Działalność edukacyjna Jana Śniadeckiego, Zakład Narodowy, im. Ossolińskich, Wrocław 1980 - Kalina Bartnicka, Wychowanie państwowe w: Rozprawy z Dziejów Oświaty t. XV, Wrocław 1972 - Barbara Szacka, Stanisław Staszic - portret mieszczanina, Wiedza Powszechna, Warszawa 1962 | |
Uwagi: |
METODY KSZTAŁCENIA: wykład - metoda podająca, ćwiczenia - czytanie i omawianie tekstów źródłowych, dyskusja, metoda problemowa, metody aktywizujące NAKŁAD PRACY STUDENTA: Godziny kontaktowe - wykład i ćwiczenia - 60 Przygotowanie się do zajęć, lektury - 15 Przygotowanie się do egzaminu - 75 Sumaryczna liczba punktów ECTS - 5 Sumaryczna liczba punktów ECTS - 5 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2017/2018" (zakończony)
Okres: | 2017-10-01 - 2018-02-26 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin ![]() Wykład, 24 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Jacek Kulbaka | |
Prowadzący grup: | Iwona Czarnecka, Hanna Markiewicz, Alicja Zagrodzka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Sposób pomiaru efektów kształcenia: Test z pytaniami zamkniętymi z zagadnień omawianych na wykładach i ćwiczeniach. | |
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE: Wykład: Oświata i kultura średniowiecza: Pedagogika renesansowa w Europie Zachodniej i na ziemiach polskich. Wychowanie w epoce nowożytnej. Komisja Edukacji Narodowej pierwszym europejskim ministerstwem oświaty. Kierunki rozwoju oświaty w XIX wieku: Izba Edukacyjna i jej działalność jako recepcja dzieła Jana Henryka Pestalozziego i Komisji Edukacji Narodowej. Polityka Rosji wobec polskiej oświaty w latach 1830-1905. Germanizacja ziem polskich pod zaborem pruskim. Ewaryst Estkowski i jego Towarzystwo Pedagogiczne. Oświata polska pod zaborem austriackim przed i po uzyskaniu autonomii politycznej i kulturalnej. Oświata polska w dwudziestoleciu międzywojennym. Oświata polska u schyłku niepodległości Polski. Ćwiczenia: Przedstawiciele myśli starożytnych Aten i Rzymu. Założenie Akademii Krakowskiej i jej wznowienie w czasach Władysława Jagiełły, wychowanie w terminie. Przedstawiciele zachodnioeuropejskiej i polskiej myśli pedagogicznej. Oświata w Polsce przed powstaniem Komisji Edukacji Narodowej; Szkoła Rycerska, Collegium Nobilium. Grzegorz Piramowicz i jego Powinności nauczyciela. Koncepcja szkoły elementarnej Jana Henryka Pestalozziego; przedstawiciele polskiej myśli pedagogicznej pierwszej połowy XIX wieku (Stanisław Staszic, Jędrzej Śniadecki, Klementyna Hoffmanowa). Początki wychowania przedszkolnego i jego główni przedstawiciele na Zachodzie Europy i na ziemiach polskich. Koncepcja Herberta Spencera. | |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: - Stanisław Kot, Historia wychowania t. I-II, Wyd. Żak, Warszawa 1994 - Historia wychowania pod red. Łukasza Kurdybachy t. I-II, PWN, Warszawa 1967 - Kalina Bartnicka, Irena Szybiak, Zarys historii wychowania, Wyd. Żak, Warszawa 2001 | |
Uwagi: |
METODY KSZTAŁCENIA: wykład - metoda podająca, ćwiczenia - czytanie i pisanie tekstów źródłowych, dyskusja, metoda problemowa, metody aktywizujące NAKŁAD PRACY STUDENTA: Godziny kontaktowe - wykład i ćwiczenia - 39 Przygotowanie się do zajęć - 15 Przygotowanie się do egzaminu - 41 Czytanie lektur - 30 Sumaryczna liczba punktów ECTS - 5 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2018/2019" (zakończony)
Okres: | 2018-10-01 - 2019-02-17 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin ![]() Wykład, 30 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Hanna Markiewicz | |
Prowadzący grup: | Iwona Czarnecka, Hanna Markiewicz, Alicja Zagrodzka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Sposób pomiaru efektów kształcenia: wykład - egzamin pisemny z pytaniami opisowymi i testowymi zamkniętymi obejmujący zagadnienia omówione na wykładach i ćwiczeniach | |
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE: Wykład: Historia wychowania jako nauka, jej przedmiot i cele: Przedmiot i metodologia historii wychowania; rozwój historii wychowania jako nauki; rola historii wychowania w kształceniu nauczycieli; źródła i opracowania. Wychowanie w starożytności: Warunki społeczno-polityczne wychowania, kierunki wychowania starogreckiego; wychowanie spartańskie, ateńskie, hellenistyczne; wychowanie i szkolnictwo w starożytnym Rzymie w czasach Republiki i Cesarstwa Rzymskiego. Wychowanie w średniowieczu: Dziedzictwo starożytnych; Kościół i wychowanie; Karol Wielki i jego rola w edukacji społeczeństwa; średniowieczne szkoły i ich program; początki uniwersytetów europejskich; Abelard, Irneriusz; szkolnictwo średniowieczne w Polsce. Oświata europejska w dobie humanizmu: Warunki społeczno-polityczne doby renesansu; szkolnictwo, programy, treści i reformy (Jan Sturm); reformacja (Marcin Luter, Jan Kalwin); kontrreformacja; humanizm w Polsce; szkolnictwo różnowiercze i jezuickie. Wychowanie nowożytne i jego przedstawiciele: Krytyka wychowania humanistycznego: Michał Montaigne, Kartezjusz; Jan Amos Komeński jego dzieła i rola w pedagogice. Oświata w Polsce w II połowie XVIII wieku: Stan oświaty w Polsce przed utworzeniem Komisji Edukacji Narodowej; powstanie KEN, jej zadania, projekty Bielińskiego i Popławskiego, Towarzystwo do Ksiąg Elementarnych, reformy Komisji w dziedzinie oświaty: szkolnictwo parafialne, powiatowe i wojewódzkie, reforma uniwersytetów, znaczenie Komisji w dziejach polskiej oświaty. Liberalizm w wychowaniu: Myśl pedagogiczna francuskiego oświecenia - Projekt systemu szkolnego Condorceta; Wielka Rewolucja Francuska a wychowanie. Rozwój szkolnictwa europejskiego w XIX wieku (cz. I): Szkoły elementarne i seminaria nauczycielskie; szkolnictwo średnie (szkoły realne, techniczne i wydziałowe), uniwersytety - kierunki rozwoju. Rozwój szkolnictwa europejskiego w XIX wieku (cz. II): Wychowanie przedszkolne i jego rozwój: Maria Pape Carpentier i Fryderyk Froebel. Oświata na Litwie i w Księstwie Warszawskim: Rozkwit Uniwersytetu Wileńskiego w początkach XIX wieku; Izba Edukacyjna i Dyrekcja Edukacji Publicznej; utworzenie Uniwersytetu Warszawskiego. Reforma szkolna Wielopolskiego: Rusyfikacja szkolnictwa polskiego po 1863 roku; strajk szkolny 1905 roku w Królestwie Polskim. Germanizacja szkolnictwa polskiego pod zaborem pruskim: Polityka Kulturkampfu i odpowiedź Polaków na represje; strajk szkolny we Wrześni; działalność oświatowa Towarzystwa Czytelń Ludowych. Szkolnictwo w zaborze austriackim: Oświata polska w państwie Habsburgów w dobie autonomii politycznej i kulturalnej. Oświata polska w dwudziestoleciu międzywojennym: Sytuacja społeczna i polityczna Polski przed i po 1926 roku; ustalenie podstaw ustrojowych szkolnictwa; rozwój szkół powszechnych, średnich i wyższych; szkolnictwo dla mniejszości narodowych; kryzys szkolny lat trzydziestych; model wychowania państwowego i narodowego. Oświata i szkolnictwo w Polsce Ludowej: Sytuacja oświaty polskiej po II wojnie światowej; zjazd oświatowy w Łodzi w 1945 roku; kształtowanie się podstaw prawnych szkolnictwa w myśl nowych założeń ustrojowych państwa i ich realizacja; podstawowe akty prawne; alfabetyzacja. Ćwiczenia: Wychowanie w starożytności: Koncepcja państwa Platon; wychowanie mówcy według Marka Fabiusza Kwintyliana. Wychowanie w średniowieczu: Szkoły katedralne, kolegiacki, klasztorne i parafialne w Polsce; założenie Akademii Krakowskiej. Oświata europejska w dobie humanizmu: Erazm z Rotterdamu; myśl pedagogiczna humanizmu (Jan Ludwik Vives); praktyczna realizacja humanistycznej wizji wychowania w działalności Vittorina da Feltre; przedstawiciele polskiej myśli humanistycznej. Wychowanie nowożytne i jego przedstawiciele: Przedstawiciele zachodnioeuropejskiej myśli pedagogicznej epoki nowożytnej i ich wpływ na recepcję nowych prądów edukacyjnych w Rzeczypospolitej (Jan Jakub Rousseau, John Locke). Oświata w Polsce w II połowie XVIII wieku: Próba reformy państwa przez wychowanie klasy panującej - Stanisław Konarski i jego Collegium Nobilium, szkoły rycerskie w Luneville i w Warszawie. Liberalizm w wychowaniu: Jan Henryk Pestalozzi - ojciec nowoczesnej elementarnej szkoły ludowej. Rozwój szkolnictwa europejskiego w XIX wieku (cz. I): Adolf Diesterweg - twórca wzorcowych seminariów nauczycielskich i Jan Fryderyk Herbart - przedstawiciel pedagogiki filozoficznej. Rozwój szkolnictwa europejskiego w XIX wieku (cz. II): Eksperyment pedagogiczny Roberta Owena; Mikołaj Grundtvig i duńskie uniwersytety ludowe; polscy przedstawiciele teorii wychowania przedszkolnego. Oświata na Litwie i w Księstwie Warszawskim: Jan i Jędrzej Śniadeccy; Liceum Krzemienieckie - Tadeusz Czacki i Hugo Kołłątaj. Reforma szkolna Wielopolskiego: Pedagogika pozytywistyczna Herberta Spencera i jej recepcja w Królestwie Polskim - pozytywizm warszawski. Germanizacja szkolnictwa polskiego pod zaborem pruskim: Polska myśl pedagogiczna pod zaborem pruskim: August Cieszkowski, Karol Libelt. Szkolnictwo pod zaborem austriackim: Działalność Rady Szkolnej Krajowej; Józef Dietl O reformie szkół krajowych; warunki edukacji, metody i programy szkół na ziemiach polskich pod zaborem austriackim. Oświata polska w dwudziestoleciu międzywojennym: Założenia i rezultaty pracy Zjazdu Nauczycielskiego, tzw. Sejmu Nauczycielskiego z kwietnia 1919 roku; Reforma szkolna z 1932 roku tzw. jędrzejewiczowska, założenia, cele, realizacja; kryzys oświatowy w II RP. Oświat i szkolnictwo w Polsce Ludowej: Dekret o obowiązku szkolnym z 1956 roku i Ustawa o szkolnictwie z 1961 roku (wprowadzenie ośmioletniej szkoły podstawowej), Raport o stanie oświaty. | |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa /do wyboru/: - Stanisław Kot, Historia wychowania t. I-II, Wyd. Żak, Warszawa 1994 - Stanisław Litak, Historia wychowania do Wielkiej Rewolucji Francuskiej t. I, Wyd. WAM Kraków 2004 - Jan Draus, Ryszard Terlecki, Historia wychowania - wiek XIX i XX, Wyd. WAM, Kraków 2006 - Historia wychowania - wiek XX pod red. Józefa Miąso, t. I, PWN, Warszawa 1980 - Stanisław Kot, Historia wychowania, Gebethner i Wolff, Kraków 1924 - Karol Poznański, Wybrane zagadnienia z historii wychowania, Wyd. APS, Warszawa 2006 - Hanna Markiewicz, Wybrane zagadnienia z historii wychowania, Wyd. APS, Warszawa 2006 - Henri Marrou, Historia wychowania w starożytności, PWN, Warszawa 1969 Literatura nadobowiązkowa: - Stefan Wołoszyn, Dzieje wychowania i myśli pedagogicznej w zarysie, PWN, Bydgoszcz 1964 - Adam Sikora, Spotkania z filozofią, "Iskry", Warszawa 1978 - Irena Krońska, Sokrates, Wiedza Powszechna, Warszawa 2001 - Władysław Witwicki, Platon jako pedagog, Nasza Księgarnia, Warszawa 1947 - Kazimierz Leśniak, Arystoteles, Wiedza Powszechna, Warszawa 1989 - Janina Gajda-Krynicka, Sofiści, Wiedza Powszechna, Warszawa 1989 - Łukasz Kurdybacha, Pisma wybrane t. II-III, WSiP, Warszawa 1976 - Jan Ptaśnik, Życie żaków krakowskich, Wiedza Powszechna, Warszawa 1957 - Regine Pernoud, Kobieta w czasach katedr, Wyd. "Książnica", Poznań 2009 - Andrzej Frycz Modrzewski i problemy kultury polskiego Odrodzenia, PWN, Wrocław 1974 - Henryk Barycz, Uniwersytet Jagielloński w życiu narodu polskiego, Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Kraków 1963 - Bogdan Suchodolski, Komeński, Wiedza Powszechna, Warszawa 1979 - Jan Hellwig, Cieszkowski, Wiedza Powszechna, Warszawa 1979 - Jan Hellwig, Ewaryst Estkowski, prekursor nowatorstwa pedagogicznego w Polsce, Wyd. UAM, Poznań 1984 - Felicjan Paluszkiewicz, Jezuici w Warszawie przewodnik - informator, "Kontrast", Warszawa 1998 - Wincenty Okoń, Dawid, Wiedza Powszechna, Warszawa 1980 - Jan Baszkiewicz, Nowy człowiek, nowy naród, nowy świat: mitologia i rzeczywistość rewolucji francuskiej, PIW, Warszawa 1993 - Jan Baszkiewicz, Młodość uniwersytetów, Wyd. "Żak", Warszawa 1997 - Janusz Tazbir, Reformacja, kontrreformacja, tolerancja, Wyd. Dolnośląskie, Wrocław 1996 - Michał Rolle, Tadeusz Czacki i Krzemieniec, Lwów 1913 - Ryszard Wroczyński, Myśl pedagogiczna i programy oświatowe w Królestwie Polskim na przełomie XIX i XX wieku, PZWS, Warszawa 1955 - Wanda Garbowska, Szkolnictwo powszechne w Polsce w latach 1932-1939, Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wrocław 1976 - Kalina Bartnicka, Działalność edukacyjna Jana Śniadeckiego, Zakład Narodowy, im. Ossolińskich, Wrocław 1980 - Kalina Bartnicka, Wychowanie państwowe w: Rozprawy z Dziejów Oświaty t. XV, Wrocław 1972 - Barbara Szacka, Stanisław Staszic - portret mieszczanina, Wiedza Powszechna, Warszawa 1962 | |
Uwagi: |
METODY KSZTAŁCENIA: wykład - metoda podająca, ćwiczenia - czytanie i omawianie tekstów źródłowych, dyskusja, metoda problemowa, metody aktywizujące NAKŁAD PRACY STUDENTA: Godziny kontaktowe - wykład i ćwiczenia - 60 Przygotowanie się do zajęć, lektury - 15 Przygotowanie się do egzaminu - 75 Sumaryczna liczba punktów ECTS - 5 Sumaryczna liczba punktów ECTS - 5 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2018/2019" (zakończony)
Okres: | 2018-10-01 - 2019-03-01 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin ![]() Wykład, 24 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Jacek Kulbaka | |
Prowadzący grup: | Iwona Czarnecka, Jacek Kulbaka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Sposób pomiaru efektów kształcenia: Test z pytaniami zamkniętymi z zagadnień omawianych na wykładach i ćwiczeniach. | |
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE: Wykład: Oświata i kultura średniowiecza: Pedagogika renesansowa w Europie Zachodniej i na ziemiach polskich. Wychowanie w epoce nowożytnej. Komisja Edukacji Narodowej pierwszym europejskim ministerstwem oświaty. Kierunki rozwoju oświaty w XIX wieku: Izba Edukacyjna i jej działalność jako recepcja dzieła Jana Henryka Pestalozziego i Komisji Edukacji Narodowej. Polityka Rosji wobec polskiej oświaty w latach 1830-1905. Germanizacja ziem polskich pod zaborem pruskim. Ewaryst Estkowski i jego Towarzystwo Pedagogiczne. Oświata polska pod zaborem austriackim przed i po uzyskaniu autonomii politycznej i kulturalnej. Oświata polska w dwudziestoleciu międzywojennym. Oświata polska u schyłku niepodległości Polski. Ćwiczenia: Przedstawiciele myśli starożytnych Aten i Rzymu. Założenie Akademii Krakowskiej i jej wznowienie w czasach Władysława Jagiełły, wychowanie w terminie. Przedstawiciele zachodnioeuropejskiej i polskiej myśli pedagogicznej. Oświata w Polsce przed powstaniem Komisji Edukacji Narodowej; Szkoła Rycerska, Collegium Nobilium. Grzegorz Piramowicz i jego Powinności nauczyciela. Koncepcja szkoły elementarnej Jana Henryka Pestalozziego; przedstawiciele polskiej myśli pedagogicznej pierwszej połowy XIX wieku (Stanisław Staszic, Jędrzej Śniadecki, Klementyna Hoffmanowa). Początki wychowania przedszkolnego i jego główni przedstawiciele na Zachodzie Europy i na ziemiach polskich. Koncepcja Herberta Spencera. | |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: - Stanisław Kot, Historia wychowania t. I-II, Wyd. Żak, Warszawa 1994 - Historia wychowania pod red. Łukasza Kurdybachy t. I-II, PWN, Warszawa 1967 - Kalina Bartnicka, Irena Szybiak, Zarys historii wychowania, Wyd. Żak, Warszawa 2001 | |
Uwagi: |
METODY KSZTAŁCENIA: wykład - metoda podająca, ćwiczenia - czytanie i pisanie tekstów źródłowych, dyskusja, metoda problemowa, metody aktywizujące NAKŁAD PRACY STUDENTA: Godziny kontaktowe - wykład i ćwiczenia - 39 Przygotowanie się do zajęć - 15 Przygotowanie się do egzaminu - 41 Czytanie lektur - 30 Sumaryczna liczba punktów ECTS - 5 |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.