Praktyka asystencko-pedagogiczna w placówkach opiekuńczo-wychowawczych [10-1P-POW2b]
Semestr letni 2017/2018
Ćwiczenia,
grupa nr 1
Przedmiot: | Praktyka asystencko-pedagogiczna w placówkach opiekuńczo-wychowawczych [10-1P-POW2b] |
Zajęcia: |
Semestr letni 2017/2018 [2017L]
(zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
(brak danych) |
Liczba osób w grupie: | 16 |
Limit miejsc: | (brak danych) |
Prowadzący: | Grażyna Hennel |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Gasik H., Kazimierczak M., (2011), Przewodnik po praktykach pedagogicznych. Poradnik dla studentów APS i nauczycieli - opiekunów praktyk w placówkach, Warszawa. Literatura uzupełniająca: Świątkiewicz J., i inni, (2014), Praktyki pedagogiczne dla studentów przygotowujących się do zawodu nauczyciela edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej. Metodyka, wskazówki i zalecenia dla placówek wdrażających modele praktyk pedagogicznych, Poznań. |
Zakres tematów: |
ZADANIA PRAKTYKI 1. Zapoznanie się z całokształtem funkcjonowania wybranej placówki opiekuńczo-wychowawczej, z jej strukturą organizacyjną, planem działań opiekuńczo – wychowawczych, planami szczegółowymi oraz sposobami ich realizacji. 2. Dokonanie ogólnej analizy koncepcji pracy zespołu wspierającego rozwój dziecka w placówce opiekuńczo – wychowawczej, m.in. wychowawców, opiekunów, asystentów i innych specjalistów współpracujących z placówką. 3. Poznanie form i metod działań oraz środków stosowanych procesie pracy z dzieckiem. 4. Opisanie działalności placówki opiekuńczo – wychowawczej jako struktury społecznej (misja, wizja placówki, założenia statutowe, współpraca z rodziną dziecka i ze społecznością lokalną) 5. Poznanie wybranej grupy dzieci poprzez obserwacje dzieci w różnych obszarach aktywności oraz przeprowadzenie wywiadu z wychowawcą, opiekunem. 6. Analiza dokumentacji wybranego dziecka pod kątem funkcjonowania w każdej sferze rozwoju. Wykonanie anonimowej charakterystyki dziecka na podstawie obserwacji własnej, dokumentacji nauczyciela, rozmowy z dzieckiem i innymi specjalistami zaangażowanymi w pomoc oraz na podstawie wiedzy z zakresu pedagogiki i psychologii. 7. Prowadzenie dokumentacji dotyczącej obserwowanych zajęć, sytuacji wychowawczo – opiekuńczych w postaci protokołów hospitacyjnych zamieszczonych w dzienniku praktyk. 8. Student jako asystent wychowawcy hospituje oraz wykazuje gotowość do podejmowania działań opiekuńczo - wychowawczych pod kierunkiem i nadzorem opiekuna praktyk w placówce. 9. Samodzielne prowadzenie zajęć z dzieckiem bądź z grupą w oparciu o wcześniej przygotowany i zaakceptowany przez opiekuna praktyk w placówce plan zajęć. |
Metody dydaktyczne: |
Praktyka asystencka obejmuje obserwację, uczestnictwo i samodzielne wykonywanie zadań, w różnych formach działalności opiekuńczej, wychowawczej, edukacyjnej realizowanych przez opiekunów, psychologów, oraz inny personel zgodnie z nabywanymi kwalifikacjami. |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie praktyki dokonywane jest po indywidualnej rozmowie, w której student powinien potwierdzić odpowiednie nabycie efektów kształcenia zakładanych dla praktyki zawodowej. Opiekun praktyk z ramienia uczelni jest zobowiązany do weryfikacji osiągniętych efektów praktyki na drodze analizy dokumentacji i indywidualnej rozmowy ze studentem. 3 Student zobowiązany jest przedłożyć opiekunowi praktyk z ramienia uczelni dokumentację potwierdzającą realizację praktyki. Dokumentacja praktyk obejmuje: a) program praktyki /sylabus b) Kartę praktykanta APS c) dokumentację przebiegu praktyk: - Rejestr Zrealizowanych Zadań Praktyki Studenckiej - Charakterystyka Miejsca Realizacji Praktyk - Karta Oceny Przebiegu Praktyki - Anonimowa charakterystyka Dziecka/Grupy Dzieci - Protokół Hospitacji Zajęć - Scenariusze Realizowanych Zajęć |
Uwagi: |
praktyka dla II DZPEP/POW Zaliczenie praktyki dokonywane jest po indywidualnej rozmowie, w której student powinien potwierdzić odpowiednie nabycie efektów kształcenia zakładanych dla praktyki zawodowej. Opiekun praktyk z ramienia uczelni jest zobowiązany do weryfikacji osiągniętych efektów praktyki na drodze analizy dokumentacji i indywidualnej rozmowy ze studentem. 3 Student zobowiązany jest przedłożyć opiekunowi praktyk z ramienia uczelni dokumentację potwierdzającą realizację praktyki. Dokumentacja praktyk obejmuje: a) program praktyki /sylabus b) Kartę praktykanta APS c) dokumentację przebiegu praktyk: NAKŁAD PRACY STUDENTA Godziny kontaktowe 80 Przygotowanie się do zajęć - 30 Przygotowanie się do zaliczenia- uporządkowanie i przygotowanie dokumentacji praktyk -10 Inne formy 5 Sumaryczna liczba punktów ECTS 5 |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.