Współpraca szkoły z rodzicami i środowiskiem lokalnym [10-1F-WSZ2]
Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2016/2017
Laboratorium/warsztaty,
grupa nr 1
Przedmiot: | Współpraca szkoły z rodzicami i środowiskiem lokalnym [10-1F-WSZ2] |
Zajęcia: |
Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2016/2017 [2016Zn]
(zakończony)
Laboratorium/warsztaty [LAB], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
(brak danych) |
Liczba osób w grupie: | 40 |
Limit miejsc: | (brak danych) |
Prowadzący: | Grażyna Hennel |
Literatura: |
Andrzejewska J., Wspieranie rozwoju dziecka poprzez współpracę nauczyciela z rodziną, W.:S.Guz, J.Andrzejewska, Wybrane problemy edukacji dzieci w przedszkolu i szkole, 2005 Christopcher C. J., Nauczyciel-rodzic. Skuteczne porozumiewanie się, Babiuch M., Jak współpracować z rodzicami trudnych uczniów, Mendel M., Rodzice i nauczyciele jako sprzymierzeńcyLulek B., Współpraca szkoły, rodziny i środowiska. Pawlak B., Jak współpracować z rodzicami uczniów klas początkowych. Żłobicki W., Rodzice i nauczyciele w edukacji wczesnoszkolnej, |
Zakres tematów: |
Prawa rodziców i ich obowiązki, prawa nauczyciela w kontaktach z rodzicami i jego obowiązki. -Prawne uwarunkowania współpracy rodzice - nauczyciele. Planowanie i przygotowanie spotkania nauczyciela z rodzicami, kontrola przebiegu spotkania, wykorzystanie informacji zwrotnej dla doskonalenia swojego warsztatu pedagogicznego, umiejętności komunikacyjne przydatne w kontaktach z rodzicami. Kim są trudni rodzice? Jak radzić sobie z nimi? Aktywne słuchanie jako podstawowa umiejętność. Efektywna komunikacja interpersonalna. Czynniki determinujące i zakłócające współpracę. Rozpoznawanie wzajemnych oczekiwań rodziców i nauczycieli. Trudne sytuacje w kontaktach z rodzicami - efektywne strategie komunikacyjne. Sposoby włączania rodziców w życie grupy przedszkolnej/klasy szkolnej; formy współpracy. Projektowanie i planowanie współpracy z rodzicami.Samoświadomość i dbanie o siebie jako obowiązek nauczyciela i każdej osoby pomagającej innym. Współdziałanie pedagogiczne placówek oświatowych ze środowiskiem lokalnym. Modele współpracy przedszkola/szkoły ze środowiskiem lokalnym. |
Metody dydaktyczne: |
warsztaty |
Metody i kryteria oceniania: |
- Opracowanie dokumentu wewnątrzszkolnego regulującego współpracę rodziców z placówką edukacyjno - wychowawczą. -Obecność na zajęciach -Przygotowanie do zajęć |
Uwagi: |
grupa warsztatowa dla III ZZ/PE-PRAKTYCZNA 1 NAKŁAD PRACY STUDENTA: zajęcia: 20h przygotowanie do zajęć: 20h literatura (przygotowanie do zaliczenia): 25h przygotowanie pracy zaliczeniowej: 25h SUMA: 90h = 3 punkty ECTS |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.