Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System UwierzytelnianiaNie jesteś zalogowany | zaloguj się
katalog przedmiotów - pomoc

Organizacja procesu uczenia się w przedszkolu i szkole 10-1S-OPU
Semestr letni 2016/2017
Ćwiczenia, grupa nr 1

powiększ
plan zajęć przedmiotu
zaznaczono (na zielono) terminy
aktualnie wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot Organizacja procesu uczenia się w przedszkolu i szkole 10-1S-OPU
Zajęcia Semestr letni 2016/2017 (2016L) (zakończony)
Ćwiczenia (CW), grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce:
każdy piątek, 9:50 - 11:25
sala 121
Obiekt Czerniakowska jaki jest adres?
Terminy najbliższych spotkań: Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Liczba osób w grupie: 26
Limit miejsc: (brak danych)
Prowadzący: Maja Wenderlich
Literatura:

Gruszczyk- Kolczyńska E., (red) . Starsze przedszkolaki. Jak skutecznie je wychowywać i kształcić w przedszkolu i w domu, Wydawnictwo Bliżej Przedszkola, Kraków 2014.

Gruszczyk-Kolczyńska E., Zielińska E. Dwulatki i trzylatki w przedszkolu i domu. Jak świadomie je wychowywać i uczyć, Wydawnictwo Bliżej Przedszkola, Kraków 2012.

Gruszczyk- Kolczyńska E., Zielińska E. Program wspomagania i edukacji starszych przedszkolaków, Wydawnictwo Nowa Era, Warszawa 2010.

Gruszczyk-Kolczyńska E., Zielińska E. Wspomaganie rozwoju umysłowego czterolatków i pięciolatków, WSiP, Warszawa 2004.

Gruszczyk-Kolczyńska E., Zielińska E. Zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze dla dzieci, które rozpoczną naukę w szkole, Wydawnictwo Edukacja Polska, Warszawa 2009.

Gruszczyk-Kolczyńska E., Zielińska E. Wspomaganie rozwoju umysłowego trzylatków i dzieci starszych wolniej rozwijających się. Książka dla rodziców, terapeutów i nauczycielek przedszkola, WSiP, Warszawa 2004.

Kielar-Turska M., Jak pomagać dziecku w poznawaniu świata, WSiP, Warszawa 1992.

Niemierko B., Kształcenie szkolne. Podręcznik skutecznej dydaktyki, Wydawnictwo Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2007.

Schaffer H.R, Psychologia dziecka, red. nauk. Anna Brzezińska, PWN, Warszawa 2004.

Zakres tematów:

1. Rozwój emocjonalny dzieci

2. Dziecko jako naukowiec: Piagetowska teoria rozwoju poznawczego

3. Dziecko jako praktykant : Wygotskiego społeczno-poznawcza teoria rozwoju

4. Organizacja procesu uczenia się w różnych formach działalności przedszkola

-cztery obszary prowadzenia zajęć ze starszymi przedszkolakami

-czego mogą się nauczyć przedszkolaki w trakcie organizowania uroczystości oraz innych ważnych wydarzeń w przedszkolu

5. Proces uczenia się dzieci;

-wspomaganie rozwoju, wychowanie i kształcenie dzieci

-zamierzony i niezamierzony proces uczenia się (korzyści i niebezpieczeństwa),

- dziecięce poczucie sprawstwa.

6. Organizowanie zabawy maluchów oraz uświadomienie jej znaczącej roli w procesie uczenia się:

-zabawy dowolne (spontaniczne),

-zabawy tematyczne,

-różne sposoby wzbogacania i wydłużania czasu trwania dziecięcych zabaw.

7. Różne sposoby kierowania procesem uczenia się dzieci;

-wspomaganie dzieci w skupianiu uwagi, zapamiętywaniu, rozwijanie pamięci wzrokowej, gospodarowanie zasobami poznawczymi.

8. Zajęcia dydaktyczne - ważny obszar uczenia się przedszkolaków oraz starszych uczniów.

9. Jak dzieci dowiadują się czego nie można. Nagrody i kary. Pedagogika Pytań. Dziecięce poczucie sprawstwa.

10. Czynności samoobsługowe, które wpływają na dynamikę rozwoju umysłowego dzieci.

11. Efektywna współpraca z rodzicami

Metody dydaktyczne:

Eksponujące, podające, praktyczne, problemowe, aktywizujące.

Metody i kryteria oceniania:

prezentacje multimedialne, esej, kolokwium

Uwagi:

Godziny kontaktowe: ćwiczenia 30h

Przygotowanie się do zajęć, lektury - 30h

Przygotowanie się do kolokwium- 20h

Przygotowanie konspektu zajęć - 15h

Sumaryczna liczba punktów ECTS – 3

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.