Organizacja procesu uczenia się w przedszkolu i szkole [10-1S-OPU]
Semestr letni 2016/2017
Ćwiczenia,
grupa nr 1
Przedmiot: | Organizacja procesu uczenia się w przedszkolu i szkole [10-1S-OPU] | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Zajęcia: |
Semestr letni 2016/2017 [2016L]
(zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 26 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Limit miejsc: | (brak danych) | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Prowadzący: | Maja Wenderlich | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Literatura: |
Gruszczyk- Kolczyńska E., (red) . Starsze przedszkolaki. Jak skutecznie je wychowywać i kształcić w przedszkolu i w domu, Wydawnictwo Bliżej Przedszkola, Kraków 2014. Gruszczyk-Kolczyńska E., Zielińska E. Dwulatki i trzylatki w przedszkolu i domu. Jak świadomie je wychowywać i uczyć, Wydawnictwo Bliżej Przedszkola, Kraków 2012. Gruszczyk- Kolczyńska E., Zielińska E. Program wspomagania i edukacji starszych przedszkolaków, Wydawnictwo Nowa Era, Warszawa 2010. Gruszczyk-Kolczyńska E., Zielińska E. Wspomaganie rozwoju umysłowego czterolatków i pięciolatków, WSiP, Warszawa 2004. Gruszczyk-Kolczyńska E., Zielińska E. Zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze dla dzieci, które rozpoczną naukę w szkole, Wydawnictwo Edukacja Polska, Warszawa 2009. Gruszczyk-Kolczyńska E., Zielińska E. Wspomaganie rozwoju umysłowego trzylatków i dzieci starszych wolniej rozwijających się. Książka dla rodziców, terapeutów i nauczycielek przedszkola, WSiP, Warszawa 2004. Kielar-Turska M., Jak pomagać dziecku w poznawaniu świata, WSiP, Warszawa 1992. Niemierko B., Kształcenie szkolne. Podręcznik skutecznej dydaktyki, Wydawnictwo Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2007. Schaffer H.R, Psychologia dziecka, red. nauk. Anna Brzezińska, PWN, Warszawa 2004. |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
1. Rozwój emocjonalny dzieci 2. Dziecko jako naukowiec: Piagetowska teoria rozwoju poznawczego 3. Dziecko jako praktykant : Wygotskiego społeczno-poznawcza teoria rozwoju 4. Organizacja procesu uczenia się w różnych formach działalności przedszkola -cztery obszary prowadzenia zajęć ze starszymi przedszkolakami -czego mogą się nauczyć przedszkolaki w trakcie organizowania uroczystości oraz innych ważnych wydarzeń w przedszkolu 5. Proces uczenia się dzieci; -wspomaganie rozwoju, wychowanie i kształcenie dzieci -zamierzony i niezamierzony proces uczenia się (korzyści i niebezpieczeństwa), - dziecięce poczucie sprawstwa. 6. Organizowanie zabawy maluchów oraz uświadomienie jej znaczącej roli w procesie uczenia się: -zabawy dowolne (spontaniczne), -zabawy tematyczne, -różne sposoby wzbogacania i wydłużania czasu trwania dziecięcych zabaw. 7. Różne sposoby kierowania procesem uczenia się dzieci; -wspomaganie dzieci w skupianiu uwagi, zapamiętywaniu, rozwijanie pamięci wzrokowej, gospodarowanie zasobami poznawczymi. 8. Zajęcia dydaktyczne - ważny obszar uczenia się przedszkolaków oraz starszych uczniów. 9. Jak dzieci dowiadują się czego nie można. Nagrody i kary. Pedagogika Pytań. Dziecięce poczucie sprawstwa. 10. Czynności samoobsługowe, które wpływają na dynamikę rozwoju umysłowego dzieci. 11. Efektywna współpraca z rodzicami |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
Eksponujące, podające, praktyczne, problemowe, aktywizujące. |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
prezentacje multimedialne, esej, kolokwium |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Uwagi: |
Godziny kontaktowe: ćwiczenia 30h Przygotowanie się do zajęć, lektury - 30h Przygotowanie się do kolokwium- 20h Przygotowanie konspektu zajęć - 15h Sumaryczna liczba punktów ECTS – 3 |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.