Podstawy pedagogiki pracy [10-4F-PPP]
Semestr zimowy 2016/2017
Ćwiczenia,
grupa nr 5
Przedmiot: | Podstawy pedagogiki pracy [10-4F-PPP] | ||||||||||||||||||
Zajęcia: |
Semestr zimowy 2016/2017 [2016Z]
(zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 5 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
|||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 11 | ||||||||||||||||||
Limit miejsc: | (brak danych) | ||||||||||||||||||
Prowadzący: | Justyna Bluszcz | ||||||||||||||||||
Literatura: |
Rozdziały do przeczytania na poszczególne zajęcia: Z. Wiatrowski, "Podstawy pedagogiki pracy", Bydgoszcz 2005 (niebiesko-granatowa) 11.10.2016 2.1. Podstawowe formy działalności człowieka 2.7. Metody i techniki badań stosowane w pedagogice pracy 18.10.2016 3.1. Pojęcie i zadania kształcenia przedzawodowego 3.3. Wychowanie przez pracę 3.4. Kształcenie ogólnotechniczne 25.10.2016 4.1. Pojęcie i zadania kształcenia prozawodowego 4.3. Przyuczenie do zawodu jako forma edukacji prozawodowej 8.11.2016 5.1. Pojęcie kształcenia zawodowego 5.3. Cele (5.3.1.) i treści (5.3.2.) kształcenia zawodowego (+wstęp) 5.4. Proces kształcenia zawodowego 5.5. Losy absolwentów (5.5.2) i przydatność zawodowa (5.5.3) (+ wstęp) 5.6. Działalność wychowawcza szkoły zawodowej 5.8. Europejski wymiar edukacji zawodowej 15.11.2016 7.1. Edukacja permanentna 7.3. Podstawy teoretyczne i metodologiczne kształcenia ustawicznego dorosłych 7.3.1. Istota i zadania kształcenia ustawicznego (do definicji włącznie) 7.3.3.Organizacja kształcenia ustawicznego w Polsce 7.4.1. Priorytety edukacji permanentnej 7.5. Dokształcanie, przekwalifikowywanie oraz samokształcenie pracowników 7.6. Doskonalenie ogólne i zawodowe 7.7. Linia rozwoju zawodowego pracownika 22.11.2016 6.4. Powodzenia i niepowodzenia zawodowe pracujących 8.1. Pojęcie i zadania humanizacji pracy 8.3. Zakład pracy oraz jego właściciele i pracownicy 8.7. Trudności związane z humanizacją w zakładzie pracy oraz warunki skutecznych działań humanizacyjnych |
||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
1. Pedagogika pracy jako dyscyplina pedagogiczna. 1a. Miejsce pedagogiki pracy wśród nauk pedagogicznych i nauk o pracy. Wychowanie przez pracę i rozwój zawodowy człowieka ideą przewodnią pedagogiki pracy. 2. Egzemplifikacja podstawowych form działalności człowieka na podstawie własnych doświadczeń. 2a. Analiza dobrych praktyk stosowanych w pedagogice pracy metod i technik badań. 3. Pojęcie i zadania kształcenia i wychowania przedzawodowego. Pojęcie wychowania przez pracę, jego obszary i jego rola w życiu jednostki i społeczeństwa. 4. Kształcenie zawodowe jako przygotowanie do pracy zawodowej w określonej gałęzi gospodarki i na określonym stanowisku pracy. 4a. Przygotowanie zawodowe jako proces prowadzący do opanowania przez jednostkę zawodu i osiągnięcia wysokiej przydatności zawodowej oraz jako wynik procesu kształcenia zawodowego. 4b. Losy absolwentów szkół zawodowych a efektywność zewnętrzna kształcenia zawodowego. Przydatność zawodowa. 5. Edukacja ustawiczna osób dorosłych – przykłady rozwiązań organizacyjno – programowych oraz metodycznych edukacji szkolnej i pozaszkolnej osób dorosłych. 5a. Standardy kwalifikacji zawodowych. 6. Wybrane aspekty humanizacji pracy – analiza przykładów dobrych praktyk w obszarze edukacji i rynku pracy 7. Pedagogika pracy w codziennym życiu – refleksje |
||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
- analiza tekstu - dyskusja dydaktyczna - objaśnienie - ćwiczenie praktyczne (praca w zespołach) |
||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Warunki zaliczenia ćwiczeń: - obecność na zajęciach, - aktywność podczas dyskusji, - zaliczone arkusze pracy na zajęciach, - przedłożony w postaci elektronicznej i papierowej esej nt. Moja droga do zawodu - uzyskanie min. 60% punktów |
||||||||||||||||||
Uwagi: |
gr ćwiczeniowa dla II ZOS |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.