Fizjoterapia pediatryczna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | SP-PED |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Fizjoterapia pediatryczna |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki Specjalnej |
Grupy: |
Obowiązkowe dla stud. podyplomowych: wczesne wspomaganie rozwoju dziecka i wsparcia rodziny |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
1.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Zna i rozumie podstawy fizjoterapii w pracy z małym dzieckiem. Posiada wiedzę na temat mechanizmów powstawania zaburzeń rozwojowych z uwzględnieniem wiedzy z zakresu fizjoterapii pediatrycznej. Zna i rozumie biologiczne podstawy rozwoju małego dziecka. Posiada wiedzą na temat mechanizmów prawidłowego rozwoju psychomotorycznego małego dziecka. Zna stadia rozwoju motorycznego. Umiejętności Potrafi określić i scharakteryzować kluczowe obszary i umiejętności ruchowe dla osiągnięcia poszczególnych etapów rozwojowych dziecka Potrafi wykorzystywać podstawy fizjoterapii w pracy z małym dzieckiem Potrafi analizować i interpretować biologiczne podstawy rozwoju. Potrafi skojarzyć miejsce uszkodzenia CUN z zaburzeniami funkcji percepcyjno-motorycznych Potrafi określić sygnały ostrzegawcze w przebiegu rozwoju motorycznym małego dziecka Potrafi scharakteryzować zaburzenia funkcji ruchowych Kompetencje społeczne Jest gotów do autorefleksji nad rozwojem zawodowym. Ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę dokształcania się i rozwoju osobistego. Ma przekonanie o sensie zdobywania wiedzy, wartości i potrzebie podejmowania działań wspomagających rozwój małego dziecka. Odpowiedzialnie przygotowuje się do realizacji zadań. Podejmowania odpowiedzialności i wypełniania zobowiązań społecznych, w tym komunikowania się i współpracy z otoczeniem oraz aktywnego uczestnictwa w grupach i organizacjach realizujących działania edukacyjne, rehabilitacyjne, terapeutyczne. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2022 POD2" (zakończony)
Okres: | 2022-08-01 - 2022-12-31 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Radosław Piotrowicz | |
Prowadzący grup: | Izabela Gelleta | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2023 POD2" (zakończony)
Okres: | 2023-08-01 - 2023-12-31 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Małgorzata Walkiewicz-Krutak | |
Prowadzący grup: | Izabela Gelleta | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie | |
Pełny opis: |
1. Ocena rozwojowa małego dziecka 2. Rozwój psychoruchowy i odruchowy prawidłowy małego dziecka ( od 0 do 18 miesiąca życia) - kierunki prawidłowego rozwoju psychoruchowego noworodka i niemowlęcia - charakterystyka osiągnięć rozwojowych dziecka w pierwszym roku życia - ocena małego dziecka pod kątem funkcjonalnym w zakresie rozwoju małej motoryki (funkcji dłoni i chwytu), zabawy i umiejętności samoobsługi, rozwoju emocjonalnego i kontaktów społecznych - charakterystyka rozwoju odruchowego dziecka w pierwszym roku życia. 3. Rozwój psychoruchowy i odruchowy nieprawidłowy małego dziecka - wskaźniki nieprawidłowego rozwoju psychoruchowego noworodka i niemowlęcia - charakterystyka nieprawidłowych wzorców ruchowych i odruchów neurologicznych - ocena rozwoju psychoruchowego, społeczno-emocjonalnego i funkcjonalnego dziecka od 2 do 6 roku życia - charakterystyka osiągnięć rozwojowych dziecka w wieku przedszkolnym, ze szczególnym uwzględnieniem osiągnięć funkcjonalnych w zakresie rozwoju ruchowego, zabawy, czynności samoobsługi oraz planowania motorycznego i logicznego (ocena dziecka w młodszym wieku przedszkolnym 3-4 lata, ocena dziecka w starszym wieku przedszkolnym 5-6 lat). 4. Wczesna diagnostyka małego dziecka - nieprawidłowości rozwojowe niemowląt i ich ocena metodą Prechtle'a, Vojty, NDT-Bobath, SI, testem TIMP - wykrywanie wczesnych zaburzeń rozwojowych (psychoruchowych, emocjonalnych i kontaktu) - przewidywany wpływ zaburzeń na dalszy rozwój dziecka. 5. Diagnostyka kliniczna z zakresu fizjoterapii w wybranych zaburzeniach rozwojowych u dzieci - Mózgowe porażenie dziecięce i inne problemy neurologiczne - Zaburzenia zachowania się, emocjonalne, psychiczne i kontaktu - Zespół Downa i inne wady genetyczne - Wady wzroku i słuchu u małego dziecka - Wady ortopedyczne narządu ruchu - charakterystyka najczęściej występujących wad wrodzonych i rozwojowych narządu ruchu (wrodzona dysplazja stawu biodrowego, choroba Perthesa, wrodzone i rozwojowe wady klatki piersiowej i kręgosłupa itp.). |
|
Literatura: |
Borkowska M. (1989). ABC rehabilitacji dzieci. cz. I, II, III. Warszawa: Wydawnictwo Pelikan. Borkowska M. (1997). Dziecko niepełnosprawne ruchowo. Warszawa: WSiP. Borkowska M. (1999). Uwarunkowania rozwoju ruchowego i jego zaburzenia w mózgowym porażeniu dziecięcym. Warszawa Czochańska J. (1995). Badanie i ocena neurorozwojowa niemowląt i noworodków. Lublin: Wyd. Folium. Dziak. A. (1993). Aby dziecko było sprawne. Warszawa: PZWL. Gelleta I. (2014). Wspomaganie funkcji ruchowych małego dziecka. W: R. Piotrowicz (red.), Interdyscyplinarne uwarunkowania rozwoju małego dziecka (s. 129-164). Warszawa: Wydawnictwo APS. Gelleta I. (2016). O wspomaganiu ruchowym i znaczeniu pielęgnacji w rozwoju małego dziecka. W: R. Piotrowicz, M. Walkiewicz-Krutak (red.), Małe dziecko - dużo pomysłów. Wybrane obszary wspomagania rozwoju małego dziecka (s. 146-167). Warszawa: Wydawnictwo APS. Tecklin S.J. (1996). Fizjoterapia pediatryczna. Wydawnictwo Lekarskie PZWL. |
|
Uwagi: |
METODY KSZTAŁCENIA: - prezentacje multimedialne - rozmowa kierowana - symulacja - dialog. NAKŁAD PRACY STUDENTA: Liczba godzin kontaktowych - 10 Przygotowanie się do zajęć - 10 Przygotowanie się do zaliczenia - 10 Sumaryczna liczba godzin aktywności studenta - 30 Liczba punktów ECTS - 1 |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.