Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Fizjoterapia pediatryczna

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: SP-PED
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Fizjoterapia pediatryczna
Jednostka: Instytut Pedagogiki Specjalnej
Grupy: Obowiązkowe dla stud. podyplomowych: wczesne wspomaganie rozwoju dziecka i wsparcia rodziny
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 1.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Efekty uczenia się:

Wiedza

Zna i rozumie podstawy fizjoterapii w pracy z małym dzieckiem.

Posiada wiedzę na temat mechanizmów powstawania zaburzeń rozwojowych z uwzględnieniem wiedzy z zakresu fizjoterapii pediatrycznej.

Zna i rozumie biologiczne podstawy rozwoju małego dziecka. Posiada wiedzą na temat mechanizmów prawidłowego rozwoju psychomotorycznego małego dziecka.

Zna stadia rozwoju motorycznego.

Umiejętności

Potrafi określić i scharakteryzować kluczowe obszary i umiejętności ruchowe dla osiągnięcia poszczególnych etapów rozwojowych dziecka

Potrafi wykorzystywać podstawy fizjoterapii w pracy z małym dzieckiem

Potrafi analizować i interpretować biologiczne podstawy rozwoju. Potrafi skojarzyć miejsce uszkodzenia CUN z zaburzeniami funkcji percepcyjno-motorycznych

Potrafi określić sygnały ostrzegawcze w przebiegu rozwoju motorycznym małego dziecka

Potrafi scharakteryzować zaburzenia funkcji ruchowych

Kompetencje społeczne

Jest gotów do autorefleksji nad rozwojem zawodowym. Ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę dokształcania się i rozwoju osobistego.

Ma przekonanie o sensie zdobywania wiedzy, wartości i potrzebie podejmowania działań wspomagających rozwój małego dziecka.

Odpowiedzialnie przygotowuje się do realizacji zadań. Podejmowania odpowiedzialności i wypełniania zobowiązań społecznych, w tym komunikowania się i współpracy z otoczeniem oraz aktywnego uczestnictwa w grupach i organizacjach realizujących działania edukacyjne, rehabilitacyjne, terapeutyczne.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2022 POD2" (zakończony)

Okres: 2022-08-01 - 2022-12-31
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 10 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Radosław Piotrowicz
Prowadzący grup: Izabela Gelleta
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2023 POD2" (zakończony)

Okres: 2023-08-01 - 2023-12-31
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 10 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Małgorzata Walkiewicz-Krutak
Prowadzący grup: Izabela Gelleta
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie
Pełny opis:

1. Ocena rozwojowa małego dziecka

2. Rozwój psychoruchowy i odruchowy prawidłowy małego dziecka ( od 0 do 18 miesiąca życia)

- kierunki prawidłowego rozwoju psychoruchowego noworodka i niemowlęcia

- charakterystyka osiągnięć rozwojowych dziecka w pierwszym roku życia

- ocena małego dziecka pod kątem funkcjonalnym w zakresie rozwoju małej motoryki (funkcji dłoni i chwytu), zabawy i umiejętności samoobsługi, rozwoju emocjonalnego i kontaktów społecznych

- charakterystyka rozwoju odruchowego dziecka w pierwszym roku życia.

3. Rozwój psychoruchowy i odruchowy nieprawidłowy małego dziecka

- wskaźniki nieprawidłowego rozwoju psychoruchowego noworodka i niemowlęcia

- charakterystyka nieprawidłowych wzorców ruchowych i odruchów neurologicznych

- ocena rozwoju psychoruchowego, społeczno-emocjonalnego i funkcjonalnego dziecka od 2 do 6 roku życia

- charakterystyka osiągnięć rozwojowych dziecka w wieku przedszkolnym, ze szczególnym uwzględnieniem osiągnięć funkcjonalnych w zakresie rozwoju ruchowego, zabawy, czynności samoobsługi oraz planowania motorycznego i logicznego (ocena dziecka w młodszym wieku przedszkolnym 3-4 lata, ocena dziecka w starszym wieku przedszkolnym 5-6 lat).

4. Wczesna diagnostyka małego dziecka

- nieprawidłowości rozwojowe niemowląt i ich ocena metodą Prechtle'a, Vojty, NDT-Bobath, SI, testem TIMP

- wykrywanie wczesnych zaburzeń rozwojowych (psychoruchowych, emocjonalnych i kontaktu)

- przewidywany wpływ zaburzeń na dalszy rozwój dziecka.

5. Diagnostyka kliniczna z zakresu fizjoterapii w wybranych zaburzeniach rozwojowych u dzieci

- Mózgowe porażenie dziecięce i inne problemy neurologiczne

- Zaburzenia zachowania się, emocjonalne, psychiczne i kontaktu

- Zespół Downa i inne wady genetyczne

- Wady wzroku i słuchu u małego dziecka

- Wady ortopedyczne narządu ruchu - charakterystyka najczęściej występujących wad wrodzonych i rozwojowych narządu ruchu (wrodzona dysplazja stawu biodrowego, choroba Perthesa, wrodzone i rozwojowe wady klatki piersiowej i kręgosłupa itp.).

Literatura:

Borkowska M. (1989). ABC rehabilitacji dzieci. cz. I, II, III. Warszawa: Wydawnictwo Pelikan.

Borkowska M. (1997). Dziecko niepełnosprawne ruchowo. Warszawa: WSiP.

Borkowska M. (1999). Uwarunkowania rozwoju ruchowego i jego zaburzenia w mózgowym porażeniu dziecięcym. Warszawa

Czochańska J. (1995). Badanie i ocena neurorozwojowa niemowląt i noworodków. Lublin: Wyd. Folium.

Dziak. A. (1993). Aby dziecko było sprawne. Warszawa: PZWL.

Gelleta I. (2014). Wspomaganie funkcji ruchowych małego dziecka. W: R. Piotrowicz (red.), Interdyscyplinarne uwarunkowania rozwoju małego dziecka (s. 129-164). Warszawa: Wydawnictwo APS.

Gelleta I. (2016). O wspomaganiu ruchowym i znaczeniu pielęgnacji w rozwoju małego dziecka. W: R. Piotrowicz, M. Walkiewicz-Krutak (red.), Małe dziecko - dużo pomysłów. Wybrane obszary wspomagania rozwoju małego dziecka (s. 146-167). Warszawa: Wydawnictwo APS.

Tecklin S.J. (1996). Fizjoterapia pediatryczna. Wydawnictwo Lekarskie PZWL.

Uwagi:

METODY KSZTAŁCENIA:

- prezentacje multimedialne

- rozmowa kierowana

- symulacja

- dialog.

NAKŁAD PRACY STUDENTA:

Liczba godzin kontaktowych - 10

Przygotowanie się do zajęć - 10

Przygotowanie się do zaliczenia - 10

Sumaryczna liczba godzin aktywności studenta - 30

Liczba punktów ECTS - 1

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
Ul. Szczęśliwicka 40,
02-353 Warszawa
tel: +48 22 589 36 00 https://www.aps.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-3 (2024-06-10)