Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Psychologia rozwoju dzieci i młodzieży ze SPE

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: SP-PDI
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Psychologia rozwoju dzieci i młodzieży ze SPE
Jednostka: Instytut Pedagogiki Specjalnej
Grupy: Obowiązkowe dla stud. podyplomowych: edukacja integracyjna i włączająca
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 3.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Efekty uczenia się:

Wiedza:

- Zna i rozumie psychologiczne uwarunkowania rozwoju dzieci i młodzieży: środowisko rozwoju – strukturę i konsekwencje, czynniki zakłócające proces rozwoju, konsekwencje niepunktualności wydarzeń życiowych, mechanizm adaptacji i trudności przystosowawczych, zaburzenia i opóźnienia rozwojowe, wyzwania rozwojowe, koncepcje jakości życia i dobrostanu;

- Zna i rozumie psychologiczne uwarunkowania kształcenia dzieci i młodzieży: proces uczenia się w kontekście specjalnych potrzeb edukacyjnych, uwarunkowania i konsekwencje motywacji do uczenia się i osiągnięć, powodzenia i niepowodzenia szkolne – przyczyny i skutki; koncepcję zrównoważonego rozwoju; sytuację szkolną ucznia ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi; psychologiczne mechanizmy przebiegu i oceny efektów procesu uczenia się uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi; sposoby identyfikacji uzdolnień ucznia; zagadnienie pomocy psychologicznej dla ucznia ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi; sposoby wspomagania osób pracujących z uczniem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi;

- Zna i rozumie podstawy psychologii wychowawczej i psychoprofilaktyki: proces wychowawczy w kontekście wyzwań rozwojowych dzieci i młodzieży ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, psychologiczne wymiary interakcji wychowawczej oraz strategii oddziaływań wychowawczych, wychowanie do wartości i odpowiedzialności, kształtowanie postaw prospołecznych, kompetencje emocjonalno-społeczne (rozwój, zakłócenia, diagnoza, warunki i możliwości kształtowania), źródła niedostosowania społecznego i diagnozę jego ryzyka, psychologiczne konsekwencje zaniedbań środowiskowych, trudności wychowawcze i adaptacyjne wynikające ze zmiany środowiska życia, założenia profilaktyki uniwersalnej i selektywnej, postawy i style wychowawcze;

- Zna i rozumie podstawy psychologii rehabilitacji: zagadnienia niepełnosprawności i rehabilitacji, niepełnosprawności w kontekście zdrowia, niepełnosprawności z perspektywy rozwojowej, potrzeb dzieci i młodzieży z niepełnosprawnościami i chorobami przewlekłymi, psychologicznych konsekwencji niepełnosprawności fizycznej i intelektualnej oraz choroby przewlekłej, problemów życiowych i możliwości rozwojowych dzieci i młodzieży z niepełnosprawnościami oraz z chorobami przewlekłymi; istotę i psychospołeczne konsekwencje widocznej i niewidocznej niepełnosprawności lub choroby przewlekłej; psychologiczne mechanizmy postrzegania własnej niepełnosprawności i choroby przewlekłej; zagadnienie niepełnosprawności i choroby przewlekłej w kontekście obrazu siebie i społecznego postrzegania dzieci i młodzieży; procesy stereotypizacji, stygmatyzacji i automarginalizacji; psychospołeczną adaptację do życia z niepełnosprawnością i chorobą przewlekłą – zmiany rozwojowe, istotę i uwarunkowania satysfakcjonującej jakości życia; pozytywne aspekty rozwojowe w kontekście niepełnosprawności i choroby przewlekłej; zewnętrzne i wewnętrzne zasoby w rozwijaniu potencjału dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością lub chorobą przewlekłą; tradycyjne i współczesne podejścia w rehabilitacji osób z niepełnosprawnością i chorobą przewlekłą; znaczenie udziału w rehabilitacji osób z niepełnosprawnością – pojęcie samotroski i partnerstwa w procesie oddziaływań terapeutyczno-rehabilitacyjnych; formy wsparcia psychologicznego dzieci i młodzieży z niepełnosprawnościami i z chorobami przewlekłymi; zasady wspomagania rozwoju twórczości i zainteresowań.

Umiejętności:

- Potrafi analizować zjawiska, zależności, związki i problemy zachodzące w obszarze procesu nauczania-uczenia się dzieci i młodzieży ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, odwołując się do wiedzy psychologicznej;

- Potrafi omówić psychologiczny kontekst procesu wychowania dzieci i młodzieży ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi;

- Potrafi opisać przebieg procesu psychospołecznej adaptacji do życia z niepełnosprawnością i chorobą przewlekłą w kontekście uzyskania satysfakcjonującej jakości życia, odwołując się do wybranych koncepcji psychologicznych;

- Potrafi identyfikować zewnętrzne i wewnętrzne zasoby kluczowe w rozwijaniu potencjału dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością lub chorobą przewlekłą.

Kompetencje społeczne:

- Jest gotów do korzystania z wiedzy z zakresu psychologii rehabilitacji i niepełnosprawności w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych oraz zasięgania opinii psychologów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązywaniem problemów;

- Jest gotów do prezentowania właściwej postawy wobec uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2019-10-01 - 2020-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Kornelia Czerwińska, Marta Pągowska
Prowadzący grup: Kornelia Czerwińska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

Sposób pomiaru efektów kształcenia:

Obecność i aktywność na zajęciach

Egzamin pisemny

Pełny opis:

1. Rodzaje i obszary zmian rozwojowych. Niepełnosprawność w perspektywie rozwojowej. Nauczanie i wychowanie dzieci i młodzieży ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w kontekście koncepcji L. Wygotskiego. Koncepcja L. Wygotskiego a założenia diagnozy rozwojowej i funkcjonalnej dzieci i adolescentów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi oraz formułowanie celów i dobór form wspomagania ich rozwoju.

2. Psychologiczne konsekwencje choroby przewlekłej i różnych rodzajów niepełnosprawności dla rozwoju i funkcjonowania społeczno-emocjonalnego dzieci i młodzieży. Specjalne potrzeby edukacyjne a realizacja zadań rozwojowych w okresie dzieciństwa i adolescencji wg koncepcji R. J. Havighursta.

3. Rodzaje sytuacji trudnych doświadczanych przez uczniów z SPE w świetle badań naukowych. Formy pomocy psychologicznej dla uczniów z SPE doświadczających sytuacji trudnych.

4. Psychologiczny kontekst procesu wychowania dzieci i młodzieży ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi – specyfika adaptacji do wrodzonej vs. nabytej niepełnosprawności, kształtowanie się obrazu siebie, zasoby odpornościowe. Formy pracy psychologicznej z rodziną ucznia z SPE – najczęstsze trudności i strategie zaradcze.

5. Tradycyjne i współczesne podejścia w psychologii rehabilitacji osób z niepełnosprawnością i chorobą przewlekłą. Zasoby zewnętrzne i wewnętrzne w rozwijaniu potencjału dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością lub chorobą przewlekłą.

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

Borecka-Biernat, D., Kurtek, P., Woźniak-Krakowian, A. (2018). Radzenie sobie młodzieży w sytuacjach trudnych. Warszawa: Difin – część druga Radzenie sobie młodzieży z niepełnosprawnością w sytuacjach trudnych.

Brzezińska A., Jabłoński S., Ziółkowska B. (2014). Specyficzne i specjalne potrzeby edukacyjne. Edukacja, 2(127), 37–52.

Jabłoński, S. (2001). Być bliżej dziecka. Efektywne nauczanie w ujęciu rozwojowym. Forum Oświatowe, 2 (25), 43-59.

Majewicz, P. (2015). Pozytywna psychologia rehabilitacji jako teoretyczno-praktyczna realizacja paradygmatu pozytywnego ukierunkowania. W: J. Głodkowska (red.), Personalistyczne ujęcie fenomenu niepełnosprawności (s. 25-42). Warszawa: Wydawnictwo APS.

Pilecka W., Bidziński, K. (red.) (2008). O poznawaniu siebie i świata przez dziecko ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Kielce: Wydawnictwo UHP.

Literatura uzupełniająca:

Gałkowski, T. (2003). Dzieci niepełnosprawne w programach oddziaływań wychowawczych i rehabilitacyjnych. W: A. Jurkowski (red.), Z zagadnień współczesnej psychologii wychowawczej (s. 27-53). Warszawa: Wydawnictwo Instytutu Psychologii PAN.

Grochowska, J. (2003). Rola psychologa w procesie przygotowywania dziecka z zaburzeniami rozwoju do funkcjonowania w systemie szkolnym (ze szczególnym uwzględnieniem autyzmu). W: A. Jurkowski (red.), Z zagadnień współczesnej psychologii wychowawczej (s. 55-72). Warszawa: Wydawnictwo Instytutu Psychologii PAN.

Konarska, J. (2016). Wieloznaczność pojęć i wielorakość zadań w analizie psychospołecznego kontekstu dojrzewania z niepełnosprawnością. Człowiek-Niepełnosprawność-Społeczeństwo, 3(33), 59-78.

Konieczna, I. (2017). Zasoby osobiste i społeczne człowieka w sytuacji doświadczania choroby przewlekłej. Człowiek-Niepełnosprawność-Społeczeństwo, 4(38), 57-73.

Kowalik, S. (2007). Psychologia rehabilitacji. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.

Kowalik, S. (2016). Psychologia niepełnosprawności i rehabilitacja psychologiczna. W: L. Cierpiałkowska, H. Sęk (red.), Psychologia kliniczna (s. 541-554). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Łukasiewicz, A. (2016). Psychospołeczne korelaty radzenia sobie w sytuacjach trudnych osób z niepełnosprawnością. Lublin: UMCS.

Wojciechowski, F. (2007). Niepełnosprawność. Rodzina. Dorastanie. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”.

Żelazkowska, M. (2016). „Cienie i blaski” funkcjonowania dziecka przewlekle chorego w szkole – psychopedagogiczne podejście do problemu. W: W. Wójcik, J. Golonka-Legut, A. Wąsiński (red.), Doświadczanie niepełnosprawności i choroby przewlekłej w perspektywie jednostki i rodziny (s. 64-76). Warszawa: WSP.

Uwagi:

Metody kształcenia: wykład, objaśnienie z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych, dyskusja, analiza przypadków

NAKŁAD PRACY STUDENTA:

Godziny kontaktowe: wykłady i ćwiczenia - 30 godz.

Przygotowanie się do zajęć, lektury - 30 godz.

Przygotowanie się do egzaminu - 25 godz.

-----------------------------------------------------------------------------------

Sumaryczna liczba punktów ECTS - 3

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-20
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Kornelia Czerwińska
Prowadzący grup: Kornelia Czerwińska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

Wymagania: obecność i aktywny udział w działaniach realizowanych podczas ćwiczeń, uzyskanie minimum 51% poprawności na egzaminie pisemnym w formie testu jednokrotnego wyboru

Pełny opis:

WYKŁAD

1. Rodzaje i obszary zmian rozwojowych. Niepełnosprawność w perspektywie rozwojowej. Nauczanie i wychowanie dzieci i młodzieży ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w kontekście koncepcji L. Wygotskiego. Koncepcja L. Wygotskiego a założenia diagnozy rozwojowej i funkcjonalnej dzieci i adolescentów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi oraz formułowanie celów i dobór form wspomagania ich rozwoju.

2. Psychologiczne konsekwencje choroby przewlekłej i różnych rodzajów niepełnosprawności dla rozwoju i funkcjonowania społeczno-emocjonalnego dzieci i młodzieży. Specjalne potrzeby edukacyjne a realizacja zadań rozwojowych w okresie dzieciństwa i adolescencji wg koncepcji R. J. Havighursta.

3. Rodzaje sytuacji trudnych doświadczanych przez uczniów z SPE w świetle badań naukowych. Formy pomocy psychologicznej dla uczniów z SPE doświadczających sytuacji trudnych.

4. Psychologiczny kontekst procesu wychowania dzieci i młodzieży ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi – specyfika adaptacji do wrodzonej vs. nabytej niepełnosprawności, kształtowanie się obrazu siebie, zasoby odpornościowe. Formy pracy psychologicznej z rodziną ucznia z SPE – najczęstsze trudności i strategie zaradcze.

5. Tradycyjne i współczesne podejścia w psychologii rehabilitacji osób z niepełnosprawnością i chorobą przewlekłą. Zasoby zewnętrzne i wewnętrzne w rozwijaniu potencjału dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością lub chorobą przewlekłą.

ĆWICZENIA

1. Wpływ wrodzonej i nabytej niepełnosprawności na realizację zadań rozwojowych w okresie dzieciństwa i adolescencji w kontekście planowania i realizacji oddziaływań pomocowych na terenie placówki oświatowej - analiza przypadków funkcjonowania uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjno-rozwojowymi.

2. Uczeń z SPE w środowisku rodzinnym - analiza przypadków funkcjonowania rodzin uczniów z różnymi rodzajami niepełnosprawności w odniesieniu do pomocy psychologicznej świadczonej w szkole i poradni.

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

Borecka-Biernat, D., Kurtek, P., Woźniak-Krakowian, A. (2018). Radzenie sobie młodzieży w sytuacjach trudnych. Warszawa: Difin – część druga Radzenie sobie młodzieży z niepełnosprawnością w sytuacjach trudnych.

Brzezińska A., Jabłoński S., Ziółkowska B. (2014). Specyficzne i specjalne potrzeby edukacyjne. Edukacja, 2(127), 37–52.

Domagała-Zyśk, E. (2012) (red.). Uczeń ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w środowisku rówieśniczym. Lublin: KUL.

Gerc, K. (2019). Wybrane aspekty diagnozy i relacji terapeutycznej z osobami z niepełnosprawnością. W: B. Gulla (red.), Zadania psychologa-praktyka (s. 47-69). Kraków: Wydawnictwo UJ.

Majewicz, P. (2015). Pozytywna psychologia rehabilitacji jako teoretyczno-praktyczna realizacja paradygmatu pozytywnego ukierunkowania. W: J. Głodkowska (red.), Personalistyczne ujęcie fenomenu niepełnosprawności (s. 25-42). Warszawa: Wydawnictwo APS.

Literatura uzupełniająca:

Grochowska, J. (2003). Rola psychologa w procesie przygotowywania dziecka z zaburzeniami rozwoju do funkcjonowania w systemie szkolnym (ze szczególnym uwzględnieniem autyzmu). W: A. Jurkowski (red.), Z zagadnień współczesnej psychologii wychowawczej (s. 55-72). Warszawa: Wydawnictwo Instytutu Psychologii PAN.

Konarska, J. (2016). Wieloznaczność pojęć i wielorakość zadań w analizie psychospołecznego kontekstu dojrzewania z niepełnosprawnością. Człowiek-Niepełnosprawność-Społeczeństwo, 3(33), 59-78.

Konieczna, I. (2017). Zasoby osobiste i społeczne człowieka w sytuacji doświadczania choroby przewlekłej. Człowiek-Niepełnosprawność-Społeczeństwo, 4(38), 57-73.

Kowalik, S. (2016). Psychologia niepełnosprawności i rehabilitacja psychologiczna. W: L. Cierpiałkowska, H. Sęk (red.), Psychologia kliniczna (s. 541-554). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Łukasiewicz, A. (2016). Psychospołeczne korelaty radzenia sobie w sytuacjach trudnych osób z niepełnosprawnością. Lublin: UMCS.

Uwagi:

Metody kształcenia: wykład, objaśnienie z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych, dyskusja, analiza przypadków

NAKŁAD PRACY STUDENTA:

Godziny kontaktowe: wykłady i ćwiczenia - 30 godz.

Przygotowanie się do zajęć, lektury - 30 godz.

Przygotowanie się do egzaminu - 25 godz.

Sumaryczna liczba pkt. ECTS 3

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Milena Miałkowska-Kozaryna
Prowadzący grup: Milena Miałkowska-Kozaryna
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
Ul. Szczęśliwicka 40,
02-353 Warszawa
tel: +48 22 589 36 00 https://www.aps.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-1 (2024-05-13)