Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Indywidualizacja kształcenia uczniów

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: PW-5S-IKU
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Indywidualizacja kształcenia uczniów
Jednostka: Instytut Wspomagania Rozwoju Człowieka i Edukacji
Grupy: Obowiązkowe dla 9 sem. PW, moduł: pedagogika korekcyjna, (5-l) niestacjonarne jednolite magisterskie
Obowiązkowe dla 9 sem. PW, moduł: pedagogika korekcyjna, (5-l) stacjonarne jednolite magisterskie
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 4.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE

Planowanie i prowadzenie zindywidualizowanego procesu rozwoju, wychowania i kształcenia ucznia. Organizowanie zindywidualizowanego środowiska edukacyjnego. Uniwersalne projektowanie w edukacji (UDL) na etapie edukacji wczesnoszkolnej. Indywidualizacja procesu rozpoznawania potrzeb ucznia, planowania działań wychowawczych i dydaktycznych oraz oceniania i ewaluacji osiąganych rezultatów.

Efekty uczenia się:

Wiedza

Student/-ka zna i rozumie zróżnicowanie modeli ujmowania procesu indywidualizowania procesu rozwoju, wychowania i kształcenia ucznia, w tym behawioralnego, konstruktywistycznego, emancypacyjnego; zadania edukacji wczesnoszkolnej w zakresie zindywidualizowanego wspierania rozwoju ucznia; indywidualizacja procesu adaptacji ucznia w szkole; zindywidualizowane strategie stymulowania aktywności poznawczej uczniów; zasady wykorzystywania zabawy do stymulowania rozwoju indywidualnego ucznia; rolę inicjacji: czytelniczej, teatralnej, muzycznej, plastycznej, technicznej w indywidualizacji rozwoju, wychowania i kształcenia uczniów w młodszym wieku szkolnym.

Zna i rozumie zasady projektowania spersonalizowanych strategii edukacyjnych w klasach I–III szkoły podstawowej, konstruowania w zindywidualizowany sposób wiedzy w klasach I–III szkoły podstawowej; sposoby indywidualizowania integrowania wiedzy i umiejętności uczniów w klasach I–III; zasady uniwersalnego projektowania i prowadzenia działań pedagogicznych, rozpoznawania potrzeb, możliwości i uzdolnień indywidualnego ucznia, a także planowania, realizacji i oceny spersonalizowanych programów kształcenia i wychowania.

Umiejętności

Student/-ka potrafi kształtować bezpieczne i przyjazne edukacyjne środowisko rozwoju uczniów, z uwzględnieniem indywidualnych potrzeb, możliwości i uzdolnień uczniów, z nastawieniem na osobowy i podmiotowy ich indywidualny rozwój.

Kompetencje społeczne

Student/-ka jest gotowy/gotowa do kierowania się wrażliwością etyczną, empatią, otwartością, krytycyzmem oraz przyjęcia odpowiedzialności za integralny rozwój ucznia i podejmowane oddziaływania pedagogiczne w celu indywidualizowania procesu jego wychowania i kształcenia.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-18
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Małgorzata Zambrowska
Prowadzący grup: Marta Wiśniewska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Osiągniecie zakładanych efektów uczenia weryfikowane na podstawie

- obecność

- aktywność na zajęciach, udział w dyskursie

- prezentacja przypadków klinicznych

- przygotowanie prezentacji nt. metod terapeutycznych

- opracowanie dostosowania dla wybranych uczniów ze SPE

Pełny opis:

Treści programowe:

- Analiza pojęć: neuroróżnorodność, podmiotowość, autonomia.

- Charakterystyka uczniów ze SPE (m.in. ASD, zespoły genetyczne, MPD, afazja, padaczka).

- Omówienie specyfiki diagnozy funkcjonalnej. Prezentacja narzędzi diagnostycznych.

- Analiza orzeczeń o potrzebie kształcenia specjalnego wydawanych przez PP-P.

- Omówienie metod terapeutycznych stosowanych w pedagogice.

- Wskazanie możliwości dostosowania procesu kształcenia do potrzeb uczniów ze szczególnym uwzględnieniem potrzeb komunikacyjnych i sensorycznych.

- Omówienie pojęć: regres, przeładowanie.

- Analiza zachowań określanych jako trudne.

- Omówienie zasad współpracy z rodzicami. Scenki rodzajowe.

Literatura:

Chrzanowska I., Szumski G. (red.), Edukacja włączająca w przedszkolu i szkole, Wyd. FRSE, Warszawa, 2019

Goc A. (2022). Głusza. Wyd. Dowody, Warszawa

Olechowska A. (2001). Wspieranie uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Wskazówki dla nauczycieli. Wyd. APS, Warszawa,

One są wśród nas. Seria. WSiP. Dostęp: https://wolsztyn.pbp.poznan.pl/node/27

Olechowska A. (2016). Specjalne potrzeby edukacyjne. Wyd. Naukowe PWN, Warszawa

Wiśniewska M. (2021). Wspomaganie rozwoju dziecka z niepełnosprawnością intelektualną. Poradnik dla specjalistów i rodziców. Wyd. IMPUSL, Kraków

Uwagi:

Metody kształcenia: dyskusja, pokaz, wyjaśnianie, burza mózgów, ćwiczenie, studium przypadku, film

Nakład pracy studenta:

Godziny kontaktowe: 30 h

Przygotowanie się do zajęć, lektury: 30 h

Sumaryczna liczba punktów ECTS: 2

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-18
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 20 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Aleksandra Chrzustek
Prowadzący grup: Aleksandra Chrzustek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Osiągniecie zakładanych efektów uczenia weryfikowane na podstawie:

1. Aktywności podczas zajęć

2. Obecności

3. Praca pisemna z opisem ucznia i zaproponowanych form indywidualizacji jego kształcenia.

Pełny opis:

Treści programowe:

-Omówienie sposobów rozpoznawania potrzeb edukacyjnych uczniów i ich uwarunkowań, w tym zróżnicowanych potrzeb uczniów z niepełnosprawnością, czy szczególnie uzdolnionych,

-Zapoznanie z zakresem diagnozy funkcjonalnej i narzędziami stosowanymi w diagnozie. Omówienie wybranych technik diagnostycznych w pedagogice specjalnej,

-Charakterystyka pracy z uczniami z trudnościami w uczeniu się,

-Metody i techniki określania indywidualnego potencjału ucznia i wspomaganie w projektowaniu własnej ścieżki edukacyjno-zawodowej,

-Analiza możliwości dostosowywania procesu kształcenia do potrzeb uczniów,

-Konstruowanie indywidualnych programów wsparcia dla uczniów z trudnościami w uczeniu się.

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

Chojak, M. (2021). Nauczycielska diagnoza pedagogiczna w przedszkolu i szkole. Warszawa: Difin SA.

Czapiga, A. (2005). Zadania terapeutyczne w pracy z dziećmi niepełnosprawnymi. Indywidualne programy terapeutyczne. W: S. Mihilewicz (red.) (2005). Dziecko z trudnościami w rozwoju. Kraków: Impuls.

Głodkowska, J. (red.) (2017). Dydaktyka specjalna. Od systematyki do projektowania dydaktyk specjalistycznych. Warszawa: PWN.

Krakowiak, K. (2017). Diagnoza specjalnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych dzieci i młodzieży. Warszawa: ORE.

Uwagi:

Metody kształcenia: dyskusja, pokaz, metoda problemowa, sytuacyjna, symulacja, ćwiczenie, instruktaż, film.

Nakład pracy studenta:

Godziny kontaktowe: 15 h

Przygotowanie się do zajęć, lektury: 30 h

Sumaryczna liczba punktów ECTS: 2

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (w trakcie)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Maja Zielińska
Prowadzący grup: Maja Zielińska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Osiągniecie zakładanych efektów uczenia weryfikowane na podstawie:

1. Obecność na zajęciach.

2. Aktywność na zajęciach.

3. Opracowanie projektu dotyczącego indywidualizacji kształcenia dla wybranych uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (według zaproponowanego wzoru).

Pełny opis:

Treści programowe:

1. Zajęcia organizacyjno-informacyjne. Definiowanie i zakres pojęcia indywidualizacji procesu kształcenia uczniów - wprowadzenie do problematyki przedmiotu.

2. Polityka oświatowa a indywidualizacja procesu kształcenia. Indywidualizacja procesu kształcenia w edukacji wczesnoszkolnej - wskazania metodyczne.

3. Dziecko/Uczeń ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w grupie przedszkolnej/w klasie szkolnej.

4. Czynniki determinujące zakres indywidualizacji procesu kształcenia uczniów w edukacji wczesnoszkolnej (środowisko edukacyjne sprzyjające indywidualizacji procesu kształcenia; kompetencje organizacyjne nauczyciela wspierające proces indywidualizacji kształcenia uczniów; metody pracy nauczyciela dostosowane do potrzeb psychofizycznych i rozwojowych ucznia).

5. Strategie dydaktyczne wspierające indywidualizację procesu kształcenia.

6. Sposoby rozpoznawania potrzeb edukacyjnych uczniów i ich uwarunkowań, w tym zróżnicowanych potrzeb uczniów z niepełnosprawnością, czy szczególnie uzdolnionych.

7. Zapoznanie z zakresem diagnozy funkcjonalnej i narzędziami stosowanymi w diagnozie. Omówienie wybranych technik diagnostycznych w pedagogice specjalnej.

8. Charakterystyka pracy z uczniami z trudnościami w uczeniu się.

9. Metody i techniki określania indywidualnego potencjału ucznia i wspomaganie w projektowaniu własnej ścieżki edukacyjno-zawodowej.

10. Dostosowanie wymagań edukacyjnych do rozpoznawanych indywidualnych potrzeb uczniów, w tym specjalnych potrzeb edukacyjnych.

11. Konstruowanie indywidualnych programów wsparcia dla uczniów z trudnościami w uczeniu się.

12. Organizacja procesu edukacyjnego – planowanie lekcji w klasie zróżnicowanej.

13. Style uczenia a indywidualizacja procesu kształcenia uczniów.

14. Prezentacja konkretnych metod, narzędzi i technik wspierających indywidualizację procesu kształcenia.

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

Bieńkowska, A & Danielewicz, D. (red.). (2022). Rozwój w okresie dzieciństwa. Wsparcie pedagogiczne. Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej.

Chojak, M. (2021). Nauczycielska diagnoza pedagogiczna w przedszkolu i szkole. Warszawa: Difin SA.

Czapiga, A. (2005). Zadania terapeutyczne w pracy z dziećmi niepełnosprawnymi. Indywidualne programy terapeutyczne. W: S. Mihilewicz (red.) (2005). Dziecko z trudnościami w rozwoju. Kraków: Impuls.

Głodkowska, J. (red.) (2017). Dydaktyka specjalna. Od systematyki do projektowania dydaktyk specjalistycznych. Warszawa: PWN.

Krakowiak, K. (2017). Diagnoza specjalnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych dzieci i młodzieży. Warszawa: ORE.

Olechowska, A. (2016). Specjalne potrzeby edukacyjne. Warszawa: PWN.

Literatura uzupełniająca:

Tanajewska, A& Naprawa, R. & Stawska, J. (2014). Praca z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Poradnik dla nauczyciela. Warszawa: Difin.

Wiśniewska M. (2021). Wspomaganie rozwoju dziecka z niepełnosprawnością intelektualną. Poradnik dla specjalistów i rodziców. Wyd. IMPUSL, Kraków

Wolny, B. & Lis, M (red). (2018). Specjalne potrzeby edukacyjne ucznia w praktyce życia szkolnego. Łódź: Wydawnictwo Akademii Humanistyczno-Ekonomicznej.

Uwagi:

Nakład pracy studenta:

Godziny kontaktowe: 30 h

Przygotowanie się do zajęć, lektury: 30 h

Sumaryczna liczba punktów ECTS: 2

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2024/2025" (w trakcie)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 20 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Maja Zielińska
Prowadzący grup: Maja Zielińska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Osiągniecie zakładanych efektów uczenia weryfikowane na podstawie:

1. Obecność na zajęciach.

2. Aktywność na zajęciach.

3. Opracowanie projektu dotyczącego indywidualizacji kształcenia dla wybranych uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (według zaproponowanego wzoru).

Pełny opis:

Treści programowe:

1. Zajęcia organizacyjno-informacyjne. Definiowanie i zakres pojęcia indywidualizacji procesu kształcenia uczniów - wprowadzenie do problematyki przedmiotu.

2. Polityka oświatowa a indywidualizacja procesu kształcenia. Indywidualizacja procesu kształcenia w edukacji wczesnoszkolnej - wskazania metodyczne.

3. Dziecko/Uczeń ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w grupie przedszkolnej/w klasie szkolnej.

4. Czynniki determinujące zakres indywidualizacji procesu kształcenia uczniów w edukacji wczesnoszkolnej (środowisko edukacyjne sprzyjające indywidualizacji procesu kształcenia; kompetencje organizacyjne nauczyciela wspierające proces indywidualizacji kształcenia uczniów; metody pracy nauczyciela dostosowane do potrzeb psychofizycznych i rozwojowych ucznia).

5. Strategie dydaktyczne wspierające indywidualizację procesu kształcenia.

6. Sposoby rozpoznawania potrzeb edukacyjnych uczniów i ich uwarunkowań, w tym zróżnicowanych potrzeb uczniów z niepełnosprawnością, czy szczególnie uzdolnionych.

7. Zapoznanie z zakresem diagnozy funkcjonalnej i narzędziami stosowanymi w diagnozie. Omówienie wybranych technik diagnostycznych w pedagogice specjalnej.

8. Charakterystyka pracy z uczniami z trudnościami w uczeniu się.

9. Metody i techniki określania indywidualnego potencjału ucznia i wspomaganie w projektowaniu własnej ścieżki edukacyjno-zawodowej.

10. Dostosowanie wymagań edukacyjnych do rozpoznawanych indywidualnych potrzeb uczniów, w tym specjalnych potrzeb edukacyjnych.

11. Konstruowanie indywidualnych programów wsparcia dla uczniów z trudnościami w uczeniu się.

12. Organizacja procesu edukacyjnego – planowanie lekcji w klasie zróżnicowanej.

13. Style uczenia a indywidualizacja procesu kształcenia uczniów.

14. Prezentacja konkretnych metod, narzędzi i technik wspierających indywidualizację procesu kształcenia.

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

Bieńkowska, A & Danielewicz, D. (red.). (2022). Rozwój w okresie dzieciństwa. Wsparcie pedagogiczne. Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej.

Chojak, M. (2021). Nauczycielska diagnoza pedagogiczna w przedszkolu i szkole. Warszawa: Difin SA.

Czapiga, A. (2005). Zadania terapeutyczne w pracy z dziećmi niepełnosprawnymi. Indywidualne programy terapeutyczne. W: S. Mihilewicz (red.) (2005). Dziecko z trudnościami w rozwoju. Kraków: Impuls.

Głodkowska, J. (red.) (2017). Dydaktyka specjalna. Od systematyki do projektowania dydaktyk specjalistycznych. Warszawa: PWN.

Krakowiak, K. (2017). Diagnoza specjalnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych dzieci i młodzieży. Warszawa: ORE.

Olechowska, A. (2016). Specjalne potrzeby edukacyjne. Warszawa: PWN.

Literatura uzupełniająca:

Tanajewska, A& Naprawa, R. & Stawska, J. (2014). Praca z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Poradnik dla nauczyciela. Warszawa: Difin.

Wiśniewska M. (2021). Wspomaganie rozwoju dziecka z niepełnosprawnością intelektualną. Poradnik dla specjalistów i rodziców. Wyd. IMPUSL, Kraków

Wolny, B. & Lis, M (red). (2018). Specjalne potrzeby edukacyjne ucznia w praktyce życia szkolnego. Łódź: Wydawnictwo Akademii Humanistyczno-Ekonomicznej.

Uwagi:

Nakład pracy studenta:

Godziny kontaktowe: 15 h

Przygotowanie się do zajęć, lektury: 30 h

Sumaryczna liczba punktów ECTS: 2

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
Ul. Szczęśliwicka 40,
02-353 Warszawa
tel: +48 22 589 36 00 https://www.aps.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-9 (2024-12-18)