Indywidualizacja kształcenia uczniów
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | PW-5S-IKU |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Indywidualizacja kształcenia uczniów |
Jednostka: | Instytut Wspomagania Rozwoju Człowieka i Edukacji |
Grupy: |
Obowiązkowe dla 9 sem. PW, moduł: pedagogika korekcyjna, (5-l) niestacjonarne jednolite magisterskie Obowiązkowe dla 9 sem. PW, moduł: pedagogika korekcyjna, (5-l) stacjonarne jednolite magisterskie |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
4.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE Planowanie i prowadzenie zindywidualizowanego procesu rozwoju, wychowania i kształcenia ucznia. Organizowanie zindywidualizowanego środowiska edukacyjnego. Uniwersalne projektowanie w edukacji (UDL) na etapie edukacji wczesnoszkolnej. Indywidualizacja procesu rozpoznawania potrzeb ucznia, planowania działań wychowawczych i dydaktycznych oraz oceniania i ewaluacji osiąganych rezultatów. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Student/-ka zna i rozumie zróżnicowanie modeli ujmowania procesu indywidualizowania procesu rozwoju, wychowania i kształcenia ucznia, w tym behawioralnego, konstruktywistycznego, emancypacyjnego; zadania edukacji wczesnoszkolnej w zakresie zindywidualizowanego wspierania rozwoju ucznia; indywidualizacja procesu adaptacji ucznia w szkole; zindywidualizowane strategie stymulowania aktywności poznawczej uczniów; zasady wykorzystywania zabawy do stymulowania rozwoju indywidualnego ucznia; rolę inicjacji: czytelniczej, teatralnej, muzycznej, plastycznej, technicznej w indywidualizacji rozwoju, wychowania i kształcenia uczniów w młodszym wieku szkolnym. Zna i rozumie zasady projektowania spersonalizowanych strategii edukacyjnych w klasach I–III szkoły podstawowej, konstruowania w zindywidualizowany sposób wiedzy w klasach I–III szkoły podstawowej; sposoby indywidualizowania integrowania wiedzy i umiejętności uczniów w klasach I–III; zasady uniwersalnego projektowania i prowadzenia działań pedagogicznych, rozpoznawania potrzeb, możliwości i uzdolnień indywidualnego ucznia, a także planowania, realizacji i oceny spersonalizowanych programów kształcenia i wychowania. Umiejętności Student/-ka potrafi kształtować bezpieczne i przyjazne edukacyjne środowisko rozwoju uczniów, z uwzględnieniem indywidualnych potrzeb, możliwości i uzdolnień uczniów, z nastawieniem na osobowy i podmiotowy ich indywidualny rozwój. Kompetencje społeczne Student/-ka jest gotowy/gotowa do kierowania się wrażliwością etyczną, empatią, otwartością, krytycyzmem oraz przyjęcia odpowiedzialności za integralny rozwój ucznia i podejmowane oddziaływania pedagogiczne w celu indywidualizowania procesu jego wychowania i kształcenia. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-18 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Małgorzata Zambrowska | |
Prowadzący grup: | Marta Wiśniewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Osiągniecie zakładanych efektów uczenia weryfikowane na podstawie - obecność - aktywność na zajęciach, udział w dyskursie - prezentacja przypadków klinicznych - przygotowanie prezentacji nt. metod terapeutycznych - opracowanie dostosowania dla wybranych uczniów ze SPE |
|
Pełny opis: |
Treści programowe: - Analiza pojęć: neuroróżnorodność, podmiotowość, autonomia. - Charakterystyka uczniów ze SPE (m.in. ASD, zespoły genetyczne, MPD, afazja, padaczka). - Omówienie specyfiki diagnozy funkcjonalnej. Prezentacja narzędzi diagnostycznych. - Analiza orzeczeń o potrzebie kształcenia specjalnego wydawanych przez PP-P. - Omówienie metod terapeutycznych stosowanych w pedagogice. - Wskazanie możliwości dostosowania procesu kształcenia do potrzeb uczniów ze szczególnym uwzględnieniem potrzeb komunikacyjnych i sensorycznych. - Omówienie pojęć: regres, przeładowanie. - Analiza zachowań określanych jako trudne. - Omówienie zasad współpracy z rodzicami. Scenki rodzajowe. |
|
Literatura: |
Chrzanowska I., Szumski G. (red.), Edukacja włączająca w przedszkolu i szkole, Wyd. FRSE, Warszawa, 2019 Goc A. (2022). Głusza. Wyd. Dowody, Warszawa Olechowska A. (2001). Wspieranie uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Wskazówki dla nauczycieli. Wyd. APS, Warszawa, One są wśród nas. Seria. WSiP. Dostęp: https://wolsztyn.pbp.poznan.pl/node/27 Olechowska A. (2016). Specjalne potrzeby edukacyjne. Wyd. Naukowe PWN, Warszawa Wiśniewska M. (2021). Wspomaganie rozwoju dziecka z niepełnosprawnością intelektualną. Poradnik dla specjalistów i rodziców. Wyd. IMPUSL, Kraków |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia: dyskusja, pokaz, wyjaśnianie, burza mózgów, ćwiczenie, studium przypadku, film Nakład pracy studenta: Godziny kontaktowe: 30 h Przygotowanie się do zajęć, lektury: 30 h Sumaryczna liczba punktów ECTS: 2 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-18 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
CW
N CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 20 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Aleksandra Chrzustek | |
Prowadzący grup: | Aleksandra Chrzustek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Osiągniecie zakładanych efektów uczenia weryfikowane na podstawie: 1. Aktywności podczas zajęć 2. Obecności 3. Praca pisemna z opisem ucznia i zaproponowanych form indywidualizacji jego kształcenia. |
|
Pełny opis: |
Treści programowe: -Omówienie sposobów rozpoznawania potrzeb edukacyjnych uczniów i ich uwarunkowań, w tym zróżnicowanych potrzeb uczniów z niepełnosprawnością, czy szczególnie uzdolnionych, -Zapoznanie z zakresem diagnozy funkcjonalnej i narzędziami stosowanymi w diagnozie. Omówienie wybranych technik diagnostycznych w pedagogice specjalnej, -Charakterystyka pracy z uczniami z trudnościami w uczeniu się, -Metody i techniki określania indywidualnego potencjału ucznia i wspomaganie w projektowaniu własnej ścieżki edukacyjno-zawodowej, -Analiza możliwości dostosowywania procesu kształcenia do potrzeb uczniów, -Konstruowanie indywidualnych programów wsparcia dla uczniów z trudnościami w uczeniu się. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Chojak, M. (2021). Nauczycielska diagnoza pedagogiczna w przedszkolu i szkole. Warszawa: Difin SA. Czapiga, A. (2005). Zadania terapeutyczne w pracy z dziećmi niepełnosprawnymi. Indywidualne programy terapeutyczne. W: S. Mihilewicz (red.) (2005). Dziecko z trudnościami w rozwoju. Kraków: Impuls. Głodkowska, J. (red.) (2017). Dydaktyka specjalna. Od systematyki do projektowania dydaktyk specjalistycznych. Warszawa: PWN. Krakowiak, K. (2017). Diagnoza specjalnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych dzieci i młodzieży. Warszawa: ORE. |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia: dyskusja, pokaz, metoda problemowa, sytuacyjna, symulacja, ćwiczenie, instruktaż, film. Nakład pracy studenta: Godziny kontaktowe: 15 h Przygotowanie się do zajęć, lektury: 30 h Sumaryczna liczba punktów ECTS: 2 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-23 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ CW
CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Maja Zielińska | |
Prowadzący grup: | Maja Zielińska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Osiągniecie zakładanych efektów uczenia weryfikowane na podstawie: 1. Obecność na zajęciach. 2. Aktywność na zajęciach. 3. Opracowanie projektu dotyczącego indywidualizacji kształcenia dla wybranych uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (według zaproponowanego wzoru). |
|
Pełny opis: |
Treści programowe: 1. Zajęcia organizacyjno-informacyjne. Definiowanie i zakres pojęcia indywidualizacji procesu kształcenia uczniów - wprowadzenie do problematyki przedmiotu. 2. Polityka oświatowa a indywidualizacja procesu kształcenia. Indywidualizacja procesu kształcenia w edukacji wczesnoszkolnej - wskazania metodyczne. 3. Dziecko/Uczeń ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w grupie przedszkolnej/w klasie szkolnej. 4. Czynniki determinujące zakres indywidualizacji procesu kształcenia uczniów w edukacji wczesnoszkolnej (środowisko edukacyjne sprzyjające indywidualizacji procesu kształcenia; kompetencje organizacyjne nauczyciela wspierające proces indywidualizacji kształcenia uczniów; metody pracy nauczyciela dostosowane do potrzeb psychofizycznych i rozwojowych ucznia). 5. Strategie dydaktyczne wspierające indywidualizację procesu kształcenia. 6. Sposoby rozpoznawania potrzeb edukacyjnych uczniów i ich uwarunkowań, w tym zróżnicowanych potrzeb uczniów z niepełnosprawnością, czy szczególnie uzdolnionych. 7. Zapoznanie z zakresem diagnozy funkcjonalnej i narzędziami stosowanymi w diagnozie. Omówienie wybranych technik diagnostycznych w pedagogice specjalnej. 8. Charakterystyka pracy z uczniami z trudnościami w uczeniu się. 9. Metody i techniki określania indywidualnego potencjału ucznia i wspomaganie w projektowaniu własnej ścieżki edukacyjno-zawodowej. 10. Dostosowanie wymagań edukacyjnych do rozpoznawanych indywidualnych potrzeb uczniów, w tym specjalnych potrzeb edukacyjnych. 11. Konstruowanie indywidualnych programów wsparcia dla uczniów z trudnościami w uczeniu się. 12. Organizacja procesu edukacyjnego – planowanie lekcji w klasie zróżnicowanej. 13. Style uczenia a indywidualizacja procesu kształcenia uczniów. 14. Prezentacja konkretnych metod, narzędzi i technik wspierających indywidualizację procesu kształcenia. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Bieńkowska, A & Danielewicz, D. (red.). (2022). Rozwój w okresie dzieciństwa. Wsparcie pedagogiczne. Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej. Chojak, M. (2021). Nauczycielska diagnoza pedagogiczna w przedszkolu i szkole. Warszawa: Difin SA. Czapiga, A. (2005). Zadania terapeutyczne w pracy z dziećmi niepełnosprawnymi. Indywidualne programy terapeutyczne. W: S. Mihilewicz (red.) (2005). Dziecko z trudnościami w rozwoju. Kraków: Impuls. Głodkowska, J. (red.) (2017). Dydaktyka specjalna. Od systematyki do projektowania dydaktyk specjalistycznych. Warszawa: PWN. Krakowiak, K. (2017). Diagnoza specjalnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych dzieci i młodzieży. Warszawa: ORE. Olechowska, A. (2016). Specjalne potrzeby edukacyjne. Warszawa: PWN. Literatura uzupełniająca: Tanajewska, A& Naprawa, R. & Stawska, J. (2014). Praca z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Poradnik dla nauczyciela. Warszawa: Difin. Wiśniewska M. (2021). Wspomaganie rozwoju dziecka z niepełnosprawnością intelektualną. Poradnik dla specjalistów i rodziców. Wyd. IMPUSL, Kraków Wolny, B. & Lis, M (red). (2018). Specjalne potrzeby edukacyjne ucznia w praktyce życia szkolnego. Łódź: Wydawnictwo Akademii Humanistyczno-Ekonomicznej. |
|
Uwagi: |
Nakład pracy studenta: Godziny kontaktowe: 30 h Przygotowanie się do zajęć, lektury: 30 h Sumaryczna liczba punktów ECTS: 2 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2024/2025" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-23 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO N CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 20 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Maja Zielińska | |
Prowadzący grup: | Maja Zielińska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Osiągniecie zakładanych efektów uczenia weryfikowane na podstawie: 1. Obecność na zajęciach. 2. Aktywność na zajęciach. 3. Opracowanie projektu dotyczącego indywidualizacji kształcenia dla wybranych uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (według zaproponowanego wzoru). |
|
Pełny opis: |
Treści programowe: 1. Zajęcia organizacyjno-informacyjne. Definiowanie i zakres pojęcia indywidualizacji procesu kształcenia uczniów - wprowadzenie do problematyki przedmiotu. 2. Polityka oświatowa a indywidualizacja procesu kształcenia. Indywidualizacja procesu kształcenia w edukacji wczesnoszkolnej - wskazania metodyczne. 3. Dziecko/Uczeń ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w grupie przedszkolnej/w klasie szkolnej. 4. Czynniki determinujące zakres indywidualizacji procesu kształcenia uczniów w edukacji wczesnoszkolnej (środowisko edukacyjne sprzyjające indywidualizacji procesu kształcenia; kompetencje organizacyjne nauczyciela wspierające proces indywidualizacji kształcenia uczniów; metody pracy nauczyciela dostosowane do potrzeb psychofizycznych i rozwojowych ucznia). 5. Strategie dydaktyczne wspierające indywidualizację procesu kształcenia. 6. Sposoby rozpoznawania potrzeb edukacyjnych uczniów i ich uwarunkowań, w tym zróżnicowanych potrzeb uczniów z niepełnosprawnością, czy szczególnie uzdolnionych. 7. Zapoznanie z zakresem diagnozy funkcjonalnej i narzędziami stosowanymi w diagnozie. Omówienie wybranych technik diagnostycznych w pedagogice specjalnej. 8. Charakterystyka pracy z uczniami z trudnościami w uczeniu się. 9. Metody i techniki określania indywidualnego potencjału ucznia i wspomaganie w projektowaniu własnej ścieżki edukacyjno-zawodowej. 10. Dostosowanie wymagań edukacyjnych do rozpoznawanych indywidualnych potrzeb uczniów, w tym specjalnych potrzeb edukacyjnych. 11. Konstruowanie indywidualnych programów wsparcia dla uczniów z trudnościami w uczeniu się. 12. Organizacja procesu edukacyjnego – planowanie lekcji w klasie zróżnicowanej. 13. Style uczenia a indywidualizacja procesu kształcenia uczniów. 14. Prezentacja konkretnych metod, narzędzi i technik wspierających indywidualizację procesu kształcenia. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Bieńkowska, A & Danielewicz, D. (red.). (2022). Rozwój w okresie dzieciństwa. Wsparcie pedagogiczne. Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej. Chojak, M. (2021). Nauczycielska diagnoza pedagogiczna w przedszkolu i szkole. Warszawa: Difin SA. Czapiga, A. (2005). Zadania terapeutyczne w pracy z dziećmi niepełnosprawnymi. Indywidualne programy terapeutyczne. W: S. Mihilewicz (red.) (2005). Dziecko z trudnościami w rozwoju. Kraków: Impuls. Głodkowska, J. (red.) (2017). Dydaktyka specjalna. Od systematyki do projektowania dydaktyk specjalistycznych. Warszawa: PWN. Krakowiak, K. (2017). Diagnoza specjalnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych dzieci i młodzieży. Warszawa: ORE. Olechowska, A. (2016). Specjalne potrzeby edukacyjne. Warszawa: PWN. Literatura uzupełniająca: Tanajewska, A& Naprawa, R. & Stawska, J. (2014). Praca z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Poradnik dla nauczyciela. Warszawa: Difin. Wiśniewska M. (2021). Wspomaganie rozwoju dziecka z niepełnosprawnością intelektualną. Poradnik dla specjalistów i rodziców. Wyd. IMPUSL, Kraków Wolny, B. & Lis, M (red). (2018). Specjalne potrzeby edukacyjne ucznia w praktyce życia szkolnego. Łódź: Wydawnictwo Akademii Humanistyczno-Ekonomicznej. |
|
Uwagi: |
Nakład pracy studenta: Godziny kontaktowe: 15 h Przygotowanie się do zajęć, lektury: 30 h Sumaryczna liczba punktów ECTS: 2 |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.