Psychologia rozwoju dzieci i młodzieży ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | PC-5F-PDS |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Psychologia rozwoju dzieci i młodzieży ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki Specjalnej |
Grupy: |
Obowiązkowe dla 3 sem (PC) pedagogiki specjalnej, (5-l) niestacjonarne jednolite magisterskie Obowiązkowe dla 3 sem. (PC) pedagogiki specjalnej, (5-l) stacjonarne jednolite magisterskie |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
3.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Pełny opis: |
- Niepełnosprawność i rehabilitacja (pojęcie i klasyfikacje), niepełnosprawność a zdrowie, Niepełnosprawność z perspektywy rozwojowej. - Wyzwania rozwojowe, środowisko rozwoju – struktura i konsekwencje, czynniki zakłócające proces rozwoju, zaburzenia i opóźnienia rozwojowe, konsekwencje niepunktualności wydarzeń życiowych, mechanizm adaptacji i trudności przystosowawcze, koncepcje jakości życia i dobrostanu. - Współczesne ujęcia definicyjne i klasyfikacje niepełnosprawności i rehabilitacji. Niepełnosprawność i choroba przewlekła jako źródła specjalnych potrzeb edukacyjnych dzieci i młodzieży. Psychologiczne konsekwencje różnych rodzajów niepełnosprawności oraz choroby przewlekłej. Problemy życiowe i możliwości rozwojowe dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością oraz z chorobą przewlekłą. Psychologiczne mechanizmy postrzegania własnej niepełnosprawności i choroby. Niepełnosprawność i choroba przewlekła a obraz siebie i postrzeganie społeczne dzieci i młodzieży. Procesy stereotypizacji, stygmatyzacji i automarginalizacji. Psychospołeczna adaptacja do życia z niepełnosprawnością i chorobą przewlekłą – zmiany rozwojowe, istota i uwarunkowania satysfakcjonującej jakości życia. - Podstawowe założenia diagnozy rozwojowej i funkcjonalnej dzieci i adolescentów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Wspomaganie rozwoju i wsparcie psychologiczne dla dzieci i młodzieży ze specjalnymi potrzebami rozwojowymi – cele, formy, skutki. - Psychologiczne aspekty kształcenia dzieci i młodzieży ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi - proces uczenia się a specjalne potrzeby edukacyjne; motywacja do uczenia się i osiągnięć (uwarunkowania i konsekwencje); przyczyny i następstwa sukcesów i niepowodzeń szkolnych; koncepcja zrównoważonego rozwoju; proces nauczania a specjalne potrzeby edukacyjne; sposoby identyfikacji uzdolnień ucznia; pomoc psychologiczna dla ucznia ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi i wsparcie osób z nim pracujących. - Proces wychowawczy a wyzwania rozwojowe dzieci i młodzieży ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi; psychologiczne wymiary interakcji wychowawczej oraz strategii oddziaływań wychowawczych; kompetencje emocjonalno-społeczne: rozwój, zakłócenia, diagnoza, warunki i możliwości kształtowania. Psychologiczne konsekwencje zaniedbań środowiskowych. Postawy i style wychowawcze w rodzinach dzieci i młodzieży ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. - Pozytywne aspekty rozwojowe w kontekście niepełnosprawności i choroby przewlekłej. Zasoby zewnętrzne i wewnętrzne w rozwijaniu potencjału dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością lub chorobą przewlekłą. - Tradycyjne i współczesne podejścia w rehabilitacji osób z niepełnosprawnością i chorobą przewlekłą. Udział w rehabilitacji osób z niepełnosprawnością – znaczenie samostanowienia, autonomii i partnerstwa w procesie oddziaływań terapeutyczno-rehabilitacyjnych. Formy wsparcia psychologicznego dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością i z chorobą przewlekłą. Wspomaganie rozwoju twórczości i zainteresowań. Realizacja zadań rozwojowych przez młodzież z niepełnosprawnością lub z chorobą przewlekłą. Doradztwo zawodowe a zjawisko tranzycji. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Zna i rozumie terminologię stosowaną w obszarze psychologii rozwoju dzieci i młodzieży ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi oraz psychologii rehabilitacji. Zna i rozumie psychologiczne uwarunkowania rozwoju dzieci i młodzieży: środowisko rozwoju – strukturę i konsekwencje, czynniki zakłócające proces rozwoju, konsekwencje niepunktualności wydarzeń życiowych, mechanizm adaptacji i trudności przystosowawczych, zaburzenia i opóźnienia rozwojowe, wyzwania rozwojowe, koncepcje jakości życia i dobrostanu. Zna i rozumie psychologiczne uwarunkowania kształcenia dzieci i młodzieży: proces uczenia się w kontekście specjalnych potrzeb edukacyjnych, uwarunkowania i konsekwencje motywacji do uczenia się i osiągnięć, powodzenia i niepowodzenia szkolne – przyczyny i skutki; koncepcję zrównoważonego rozwoju; sytuację szkolną ucznia ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi; psychologiczne mechanizmy przebiegu i oceny efektów procesu uczenia się uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi; sposoby identyfikacji uzdolnień ucznia; zagadnienie pomocy psychologicznej dla ucznia ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi; sposoby wspomagania osób pracujących z uczniem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Zna i rozumie założenia diagnozy rozwojowej i funkcjonalnej dzieci i adolescentów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi oraz cele i formy wspomagania ich rozwoju oraz pomocy psychologicznej. Zna podstawy psychologii wychowawczej i psychoprofilaktyki: proces wychowawczy w kontekście wyzwań rozwojowych dzieci i młodzieży ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, psychologiczne wymiary interakcji wychowawczej oraz strategii oddziaływań wychowawczych, wychowanie do wartości i odpowiedzialności, kształtowanie postaw prospołecznych, kompetencje emocjonalno-społeczne (rozwój, zakłócenia, diagnoza, warunki i możliwości kształtowania), źródła niedostosowania społecznego i diagnozę jego ryzyka, psychologiczne konsekwencje zaniedbań środowiskowych, trudności wychowawcze i adaptacyjne wynikające ze zmiany środowiska życia, założenia profilaktyki uniwersalnej i selektywnej, postawy i style wychowawcze. Zna podstawy psychologii rehabilitacji: zagadnienia niepełnosprawności i rehabilitacji, niepełnosprawności w kontekście zdrowia, niepełnosprawności z perspektywy rozwojowej, potrzeb dzieci i młodzieży z niepełnosprawnościami i chorobami przewlekłymi, psychologicznych konsekwencji niepełnosprawności fizycznej i intelektualnej oraz choroby przewlekłej, problemów życiowych i możliwości rozwojowych dzieci i młodzieży z niepełnosprawnościami oraz z chorobami przewlekłymi; istotę i psychospołeczne konsekwencje widocznej i niewidocznej niepełnosprawności lub choroby przewlekłej; psychologiczne mechanizmy postrzegania własnej niepełnosprawności i choroby przewlekłej; zagadnienie niepełnosprawności i choroby przewlekłej w kontekście obrazu siebie i społecznego postrzegania dzieci i młodzieży; procesy stereotypizacji, stygmatyzacji i automarginalizacji; psychospołeczną adaptację do życia z niepełnosprawnością i chorobą przewlekłą – zmiany rozwojowe, istotę i uwarunkowania satysfakcjonującej jakości życia; pozytywne aspekty rozwojowe w kontekście niepełnosprawności i choroby przewlekłej; zewnętrzne i wewnętrzne zasoby w rozwijaniu potencjału dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością lub chorobą przewlekłą; tradycyjne i współczesne podejścia w rehabilitacji osób z niepełnosprawnością i chorobą przewlekłą; znaczenie udziału w rehabilitacji osób z niepełnosprawnością – pojęcie samotroski i partnerstwa w procesie oddziaływań terapeutyczno-rehabilitacyjnych; formy wsparcia psychologicznego dzieci i młodzieży z niepełnosprawnościami i z chorobami przewlekłymi; zasady wspomagania rozwoju twórczości i zainteresowań. Umiejętności Potrafi w sposób pogłębiony analizować zjawiska, zależności, związki i problemy zachodzące w obszarze procesu nauczania-uczenia się dzieci i młodzieży ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, odwołując się do wiedzy psychologicznej. Potrafi w sposób pogłębiony omówić psychologiczny kontekst procesu wychowania dzieci i młodzieży ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Potrafi opisać przebieg procesu psychospołecznej adaptacji do życia z niepełnosprawnością i chorobą przewlekłą w kontekście uzyskania satysfakcjonującej jakości życia, odwołując się do wybranych koncepcji psychologicznych. Potrafi identyfikować zasoby zewnętrzne i wewnętrzne kluczowe w rozwijaniu potencjału dzieci i młodzieży z niepełno-sprawnością lub chorobą przewlekłą. Kompetencje społeczne Korzysta z wiedzy z zakresu psychologii rehabilitacji i niepełnosprawności w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych oraz zasięgania opinii psychologów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązywaniem problemów. Wykazuje wrażliwość na problemy z obszaru psychologii rozwoju dzieci i młodzieży ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi i prezentuje właściwą postawę wobec tych osób. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-21 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Izabella Kucharczyk | |
Prowadzący grup: | Izabella Kucharczyk, Milena Miałkowska-Kozaryna | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Na zaliczenie przedmiotu składa się: Egzamin pisemny (wykłady) Kolokwium (ćwiczenia) Aktywność studenta (ćwiczenia) Frekwencja (ćwiczenia) |
|
Pełny opis: |
WYKŁAD: 1. Wprowadzenie do zajęć. 2. Pojęcie „uczeń ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi”. 3. Wyzwania rozwojowe. 3. Zadania rozwojowe kolejnych etapów 4. Rozpoznawanie problemów rozwojowych 5. Niepełnosprawność i rehabilitacja (pojęcie i klasyfikacje) 6. Niepełnosprawność i choroba przewlekła jako źródła specjalnych potrzeb edukacyjnych dzieci i młodzieży 7. Niepełnosprawność i choroba przewlekła a obraz siebie i postrzeganie społeczne dzieci i młodzieży. 8. Procesy stereotypizacji, stygmatyzacji i automarginalizacji. 9. Diagnoza i wspomaganie 10. Psychologiczne aspekty kształcenia dzieci i młodzieży ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. 11. Proces wychowawczy a wyzwania rozwojowe dzieci i młodzieży ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi 12. Psychologiczne konsekwencje zaniedbań środowiskowych. 13. Pozytywne aspekty rozwojowe w kontekście niepełnosprawności i choroby przewlekłej. 14. Tradycyjne i współczesne podejścia w rehabilitacji osób z niepełnosprawnością i chorobą przewlekłą. 15. Podsumowanie zajęć. Zaliczenie. ĆWICZENIA: 1. Wprowadzenie do zajęć 2. Psychologiczne aspekty rozwoju ucznia ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się (czytania, pisania, matematyki) 3. Psychologiczne aspekty rozwoju ucznia niesłyszącego lub słabosłyszącego 4. Psychologiczne aspekty rozwoju ucznia niewidomego lub słabowidzącego 5. Psychologiczne aspekty rozwoju ucznia z niepełnosprawnością intelektualną 6. Psychologiczne aspekty rozwoju ucznia z niepełnosprawnością ruchową (w tym z afazją) 7. Psychologiczne aspekty rozwoju ucznia niedostosowanego społecznie lub zagrożonego niedostosowaniem 8. Psychologiczne aspekty rozwoju ucznia z ADHD 9. Psychologiczne aspekty rozwoju uczniów z zaniedbanych środowisk 10. Psychologiczne aspekty rozwoju ucznia z zaburzeniami ze spektrum autyzmu 11. Psychologiczne aspekty rozwoju ucznia ze szczególnymi uzdolnieniami 12. Psychologiczne aspekty rozwoju ucznia z chorobą przewlekłą (otyłość, choroby genetyczne, cukrzyca, epilepsja, mukowiscydoza, astma oskrzelowa) oraz niepełnosprawnością sprzężoną 13. Psychologiczne aspekty rozwoju ucznia z zaburzeniami psychicznymi oraz uczniów w sytuacjach kryzysowych lub traumatycznych 14. Psychologiczne aspekty rozwoju ucznia z niepowodzeniami edukacyjnymi oraz reprezentującego odmienną kulturę 15. Kolokwium. Podsumowanie zajęć. |
|
Literatura: |
LITERATURA OBOWIĄZKOWA: Brzezińska, A.I. (2005). Psychologiczne portrety człowieka. Praktyczna psychologia rozwojowa. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. Jerzak, M. (red.) (2016). Zaburzenia psychiczne i rozwojowe u dzieci a szkolna rzeczywistość. Warszawa: Wydawnictwo PWN. Kendall, P. (2004). Zaburzenia okresu dzieciństwa i adolescencji. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. Kowalik, S. (2018). Stosowana psychologia rehabilitacji. Warszawa: Wydawnictwo PWN. LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA: Attwood, T. (2006). Zespół Aspergera, Warszawa: Wyd. Zysk i S-ka. Basińska, M.B. (2009). Funkcjonowanie psychologiczne pacjentów w wybranych chorobach endokrynologicznych. Uwarunkowania somatyczne i osobowościowe. Bydgoszcz: Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego. Bogdanowicz, M. (1995). Uczeń o specjalnych potrzebach edukacyjnych. Psychologia Wychowawcza, 3, 216–222. Chojnacka-Szawłowska, G. (2012). Psychologiczne aspekty przewlekłych chorób somatycznych. Vizja Press Danielewicz, D., Pisula, E. (2011). Rodzice i rodzeństwo wobec trudności w zdrowiu i rozwoju dziecka, Warszawa: Wyd. APS. DC:0-3R (2005). Klasyfikacja diagnostyczna. Warszawa: Wyd. „Fundament” Frith, U. (2008). Autyzm. Wyjaśnienie tajemnicy. Gdańsk: GWP. Kmita, G. (2007). Małe dziecko i jego rodzina – z teorii i praktyki wczesnej interwencji psychologicznej. Zeszyty Sekcji Psychologii Klinicznej Dziecka PTP, 5, 67-105. Kołakowski, A., Wolańczyk, T., Pisula, A., Skotnicka, M., Bryńska, A. (2007). ADHD-zespół nadpobudliwości psychoruchowej. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. Komender, J., Jagielska, G., Bryńska, A. (2009). Autyzm i zespół Aspergera, Warszawa: PZWL. Kowalik, S. (2007). Psychologia rehabilitacji. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne Sp. z o.o. Pisula, E. (2012). Autyzm. Od badań mózgu do praktyki psychologicznej, Sopot: GWP. Święcicka, M. (2003). Problemy psychologiczne dzieci z zespołem nadpobudliwości psychoruchowej. Zeszyty Sekcji Psychologii Klinicznej Dziecka PTP, t. 1. Święcicka, M. (2011). Metody diagnozy w psychologii klinicznej dziecka i rodziny. Psychologia kliniczna dziecka i rodziny, t.8. Święcicka, M., Zalewska, M. (2005). Problematyka kontaktu w diagnozie i terapii dzieci. Zeszyty Sekcji Psychologii Klinicznej Dziecka PTP, t.3. Wolańczyk ,T., Komender, J. (2005). Zaburzenia emocjonalne i behawioralne u dzieci. Warszawa: PZWL. |
|
Uwagi: |
Wykłady: metoda podająca, uzupełniana prezentacjami treści wykładów w Power point Ćwiczenia: dyskusja, pogadanka, praca z książką, pokaz, metoda problemowa, praca w grupach. Godziny kontaktowe: wykład, ćwiczenia 60 Przygotowanie się do zajęć, lektury: 30 Przygotowanie się do egzaminu 30 Sumaryczna liczba godzin 90 Sumaryczna liczba punktów ECTS 3 Link do utworzonej grupy wykładowej na Teams: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a41addf4a7caa4036801ddec610da7f97%40thread.tacv2/conversations?groupId=7037ce1c-fe55-4eb0-b5b4-60b6b0e8ae6b&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 Link do utworzonej grupy ćwiczeniowej 1 na Teams: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a824ffbbf614a4683b8d8a6e964457303%40thread.tacv2/conversations?groupId=8b7f89c5-a8e6-4618-8b67-35a9576d71d7&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 Link do utworzonej grupy ćwiczeniowej 2 na Teams: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a8dc04c2eef244b60b4ea31abffb369c0%40thread.tacv2/conversations?groupId=fcf74bad-b728-422f-a460-0c4adfeaf7f2&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 Link do utworzonej grupy ćwiczeniowej 3 na Teams: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aef87fe9c9f244c499f8334a9c89276ed%40thread.tacv2/conversations?groupId=a3701271-edc8-4d28-bcbb-c6183e9bd1e3&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 Link do utworzonej grupy ćwiczeniowej 4 na Teams: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a395577d005bb4cc88572cc789932092f%40thread.tacv2/conversations?groupId=5ab976c2-8e36-4baa-91a3-536825122d0e&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 Link do utworzonej grupy ćwiczeniowej 5 na Teams: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3af27934f53777417fa50d0d9e6df3cf40%40thread.tacv2/conversations?groupId=c31d0710-d0a5-47d1-aae9-745fa1fc9643&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 Link do utworzonej grupy ćwiczeniowej 6 na Teams: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3abcf179fbfdfe4b14a1c4d4aad3b990c7%40thread.tacv2/conversations?groupId=8e87fc7d-cca4-489f-9353-3c0a8bf69ec2&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 Link do utworzonej grupy ćwiczeniowej 7 na Teams: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3ac111d12aa9374edd98e5a265464b08ff%40thread.tacv2/conversations?groupId=50b51c6d-80ad-4d59-bea1-6fefeb1347e7&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 Link do utworzonej grupy ćwiczeniowej 8 na Teams: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3ab528345b5e5d4928b777282b6cee8f39%40thread.tacv2/conversations?groupId=0c09d9ac-76df-4169-9bf9-294dd151b17b&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 Link do utworzonej grupy ćwiczeniowej 9 na Teams: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3afc1f6d68da234d8eb37572bfd99ed3d5%40thread.tacv2/conversations?groupId=9910d755-4448-4e3d-9376-5030ba24f028&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-21 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 21 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Izabella Kucharczyk | |
Prowadzący grup: | Izabella Kucharczyk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Na zaliczenie przedmiotu składa się: Egzamin pisemny (wykłady) Kolokwium (ćwiczenia) Aktywność studenta (ćwiczenia) Frekwencja (ćwiczenia) |
|
Pełny opis: |
WYKŁAD: 1. Wprowadzenie do zajęć. 2. Pojęcie „uczeń ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi”. 3. Wyzwania rozwojowe. 3. Zadania rozwojowe kolejnych etapów 4. Rozpoznawanie problemów rozwojowych 5. Niepełnosprawność i rehabilitacja (pojęcie i klasyfikacje) 6. Niepełnosprawność i choroba przewlekła jako źródła specjalnych potrzeb edukacyjnych dzieci i młodzieży 7. Niepełnosprawność i choroba przewlekła a obraz siebie i postrzeganie społeczne dzieci i młodzieży. 8. Procesy stereotypizacji, stygmatyzacji i automarginalizacji. 9. Diagnoza i wspomaganie 10. Psychologiczne aspekty kształcenia dzieci i młodzieży ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. 11. Proces wychowawczy a wyzwania rozwojowe dzieci i młodzieży ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi 12. Psychologiczne konsekwencje zaniedbań środowiskowych. 13. Pozytywne aspekty rozwojowe w kontekście niepełnosprawności i choroby przewlekłej. 14. Tradycyjne i współczesne podejścia w rehabilitacji osób z niepełnosprawnością i chorobą przewlekłą. 15. Podsumowanie zajęć. Zaliczenie. ĆWICZENIA: 1. Wprowadzenie do zajęć 2. Psychologiczne aspekty rozwoju ucznia ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się (czytania, pisania, matematyki) 3. Psychologiczne aspekty rozwoju ucznia niesłyszącego lub słabosłyszącego 4. Psychologiczne aspekty rozwoju ucznia niewidomego lub słabowidzącego 5. Psychologiczne aspekty rozwoju ucznia z niepełnosprawnością intelektualną 6. Psychologiczne aspekty rozwoju ucznia z niepełnosprawnością ruchową (w tym z afazją) 7. Psychologiczne aspekty rozwoju ucznia niedostosowanego społecznie lub zagrożonego niedostosowaniem 8. Psychologiczne aspekty rozwoju ucznia z ADHD 9. Psychologiczne aspekty rozwoju uczniów z zaniedbanych środowisk 10. Psychologiczne aspekty rozwoju ucznia z zaburzeniami ze spektrum autyzmu 11. Psychologiczne aspekty rozwoju ucznia ze szczególnymi uzdolnieniami 12. Psychologiczne aspekty rozwoju ucznia z chorobą przewlekłą (otyłość, choroby genetyczne, cukrzyca, epilepsja, mukowiscydoza, astma oskrzelowa) oraz niepełnosprawnością sprzężoną 13. Psychologiczne aspekty rozwoju ucznia z zaburzeniami psychicznymi oraz uczniów w sytuacjach kryzysowych lub traumatycznych 14. Psychologiczne aspekty rozwoju ucznia z niepowodzeniami edukacyjnymi oraz reprezentującego odmienną kulturę 15. Kolokwium. Podsumowanie zajęć. |
|
Literatura: |
LITERATURA OBOWIĄZKOWA: Brzezińska, A.I. (2005). Psychologiczne portrety człowieka. Praktyczna psychologia rozwojowa. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. Jerzak, M. (red.) (2016). Zaburzenia psychiczne i rozwojowe u dzieci a szkolna rzeczywistość. Warszawa: Wydawnictwo PWN. Kendall, P. (2004). Zaburzenia okresu dzieciństwa i adolescencji. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. Kowalik, S. (2018). Stosowana psychologia rehabilitacji. Warszawa: Wydawnictwo PWN. LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA: Attwood, T. (2006). Zespół Aspergera, Warszawa: Wyd. Zysk i S-ka. Basińska, M.B. (2009). Funkcjonowanie psychologiczne pacjentów w wybranych chorobach endokrynologicznych. Uwarunkowania somatyczne i osobowościowe. Bydgoszcz: Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego. Bogdanowicz, M. (1995). Uczeń o specjalnych potrzebach edukacyjnych. Psychologia Wychowawcza, 3, 216–222. Chojnacka-Szawłowska, G. (2012). Psychologiczne aspekty przewlekłych chorób somatycznych. Vizja Press Danielewicz, D., Pisula, E. (2011). Rodzice i rodzeństwo wobec trudności w zdrowiu i rozwoju dziecka, Warszawa: Wyd. APS. DC:0-3R (2005). Klasyfikacja diagnostyczna. Warszawa: Wyd. „Fundament” Frith, U. (2008). Autyzm. Wyjaśnienie tajemnicy. Gdańsk: GWP. Kmita, G. (2007). Małe dziecko i jego rodzina – z teorii i praktyki wczesnej interwencji psychologicznej. Zeszyty Sekcji Psychologii Klinicznej Dziecka PTP, 5, 67-105. Kołakowski, A., Wolańczyk, T., Pisula, A., Skotnicka, M., Bryńska, A. (2007). ADHD-zespół nadpobudliwości psychoruchowej. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. Komender, J., Jagielska, G., Bryńska, A. (2009). Autyzm i zespół Aspergera, Warszawa: PZWL. Kowalik, S. (2007). Psychologia rehabilitacji. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne Sp. z o.o. Pisula, E. (2012). Autyzm. Od badań mózgu do praktyki psychologicznej, Sopot: GWP. Święcicka, M. (2003). Problemy psychologiczne dzieci z zespołem nadpobudliwości psychoruchowej. Zeszyty Sekcji Psychologii Klinicznej Dziecka PTP, t. 1. Święcicka, M. (2011). Metody diagnozy w psychologii klinicznej dziecka i rodziny. Psychologia kliniczna dziecka i rodziny, t.8. Święcicka, M., Zalewska, M. (2005). Problematyka kontaktu w diagnozie i terapii dzieci. Zeszyty Sekcji Psychologii Klinicznej Dziecka PTP, t.3. Wolańczyk ,T., Komender, J. (2005). Zaburzenia emocjonalne i behawioralne u dzieci. Warszawa: PZWL. |
|
Uwagi: |
Wykłady: metoda podająca, uzupełniana prezentacjami treści wykładów w Power point Ćwiczenia: dyskusja, pogadanka, praca z książką, pokaz, metoda problemowa, praca w grupach. Godziny kontaktowe: wykład, ćwiczenia 36 Przygotowanie się do zajęć, lektury: 30 Przygotowanie się do egzaminu 24 Sumaryczna liczba godzin 90 Sumaryczna liczba punktów ECTS 3 Link do utworzonej grupy wykładowej na Teams: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aae638107045e47d8b25bedba31cdaebf%40thread.tacv2/conversations?groupId=e3d56951-af12-49ee-8d15-87e94925ba93&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 Link do utworzonej grupy ćwiczeniowej 1 na Teams: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3ab4b17bf68dee4aa185c1b4ff3526ca52%40thread.tacv2/conversations?groupId=6107cebc-0311-4447-9b8a-eb64b4f79628&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 Link do utworzonej grupy ćwiczeniowej 2 na Teams: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3ad987dba8adbf4270b8fe9e64a35505e6%40thread.tacv2/conversations?groupId=9fa4d338-01c6-44c8-ab26-cb7ee21447b4&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 Link do utworzonej grupy ćwiczeniowej 3 na Teams: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a798e1180aea945fe922015f7b6db1575%40thread.tacv2/conversations?groupId=08843244-2dcd-4f15-85d9-e0ed617ba86d&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Izabella Kucharczyk | |
Prowadzący grup: | Izabella Kucharczyk, Milena Miałkowska-Kozaryna | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Na zaliczenie przedmiotu składa się: Egzamin pisemny (wykłady) Kolokwium (ćwiczenia) Aktywność studenta (ćwiczenia) Frekwencja (ćwiczenia) |
|
Pełny opis: |
WYKŁAD: 1. Wprowadzenie do zajęć. 2. Pojęcie „uczeń ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi”. 3. Wyzwania rozwojowe. 3. Zadania rozwojowe kolejnych etapów 4. Rozpoznawanie problemów rozwojowych 5. Niepełnosprawność i rehabilitacja (pojęcie i klasyfikacje) 6. Niepełnosprawność i choroba przewlekła jako źródła specjalnych potrzeb edukacyjnych dzieci i młodzieży 7. Niepełnosprawność i choroba przewlekła a obraz siebie i postrzeganie społeczne dzieci i młodzieży. 8. Procesy stereotypizacji, stygmatyzacji i automarginalizacji. 9. Diagnoza i wspomaganie 10. Psychologiczne aspekty kształcenia dzieci i młodzieży ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. 11. Proces wychowawczy a wyzwania rozwojowe dzieci i młodzieży ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi 12. Psychologiczne konsekwencje zaniedbań środowiskowych. 13. Pozytywne aspekty rozwojowe w kontekście niepełnosprawności i choroby przewlekłej. 14. Tradycyjne i współczesne podejścia w rehabilitacji osób z niepełnosprawnością i chorobą przewlekłą. 15. Podsumowanie zajęć. Zaliczenie. ĆWICZENIA: 1. Wprowadzenie do zajęć 2. Psychologiczne aspekty rozwoju ucznia ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się (czytania, pisania, matematyki) 3. Psychologiczne aspekty rozwoju ucznia niesłyszącego lub słabosłyszącego 4. Psychologiczne aspekty rozwoju ucznia niewidomego lub słabowidzącego 5. Psychologiczne aspekty rozwoju ucznia z niepełnosprawnością intelektualną 6. Psychologiczne aspekty rozwoju ucznia z niepełnosprawnością ruchową (w tym z afazją) 7. Psychologiczne aspekty rozwoju ucznia niedostosowanego społecznie lub zagrożonego niedostosowaniem 8. Psychologiczne aspekty rozwoju ucznia z ADHD 9. Psychologiczne aspekty rozwoju uczniów z zaniedbanych środowisk 10. Psychologiczne aspekty rozwoju ucznia z zaburzeniami ze spektrum autyzmu 11. Psychologiczne aspekty rozwoju ucznia ze szczególnymi uzdolnieniami 12. Psychologiczne aspekty rozwoju ucznia z chorobą przewlekłą (otyłość, choroby genetyczne, cukrzyca, epilepsja, mukowiscydoza, astma oskrzelowa) oraz niepełnosprawnością sprzężoną 13. Psychologiczne aspekty rozwoju ucznia z zaburzeniami psychicznymi oraz uczniów w sytuacjach kryzysowych lub traumatycznych 14. Psychologiczne aspekty rozwoju ucznia z niepowodzeniami edukacyjnymi oraz reprezentującego odmienną kulturę 15. Kolokwium. Podsumowanie zajęć. |
|
Literatura: |
LITERATURA OBOWIĄZKOWA: Brzezińska, A.I. (2005). Psychologiczne portrety człowieka. Praktyczna psychologia rozwojowa. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. Jerzak, M. (red.) (2016). Zaburzenia psychiczne i rozwojowe u dzieci a szkolna rzeczywistość. Warszawa: Wydawnictwo PWN. Kendall, P. (2004). Zaburzenia okresu dzieciństwa i adolescencji. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. Kowalik, S. (2018). Stosowana psychologia rehabilitacji. Warszawa: Wydawnictwo PWN. LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA: Attwood, T. (2006). Zespół Aspergera, Warszawa: Wyd. Zysk i S-ka. Basińska, M.B. (2009). Funkcjonowanie psychologiczne pacjentów w wybranych chorobach endokrynologicznych. Uwarunkowania somatyczne i osobowościowe. Bydgoszcz: Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego. Bogdanowicz, M. (1995). Uczeń o specjalnych potrzebach edukacyjnych. Psychologia Wychowawcza, 3, 216–222. Chojnacka-Szawłowska, G. (2012). Psychologiczne aspekty przewlekłych chorób somatycznych. Vizja Press Danielewicz, D., Pisula, E. (2011). Rodzice i rodzeństwo wobec trudności w zdrowiu i rozwoju dziecka, Warszawa: Wyd. APS. DC:0-3R (2005). Klasyfikacja diagnostyczna. Warszawa: Wyd. „Fundament” Frith, U. (2008). Autyzm. Wyjaśnienie tajemnicy. Gdańsk: GWP. Kmita, G. (2007). Małe dziecko i jego rodzina – z teorii i praktyki wczesnej interwencji psychologicznej. Zeszyty Sekcji Psychologii Klinicznej Dziecka PTP, 5, 67-105. Kołakowski, A., Wolańczyk, T., Pisula, A., Skotnicka, M., Bryńska, A. (2007). ADHD-zespół nadpobudliwości psychoruchowej. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. Komender, J., Jagielska, G., Bryńska, A. (2009). Autyzm i zespół Aspergera, Warszawa: PZWL. Kowalik, S. (2007). Psychologia rehabilitacji. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne Sp. z o.o. Pisula, E. (2012). Autyzm. Od badań mózgu do praktyki psychologicznej, Sopot: GWP. Święcicka, M. (2003). Problemy psychologiczne dzieci z zespołem nadpobudliwości psychoruchowej. Zeszyty Sekcji Psychologii Klinicznej Dziecka PTP, t. 1. Święcicka, M. (2011). Metody diagnozy w psychologii klinicznej dziecka i rodziny. Psychologia kliniczna dziecka i rodziny, t.8. Święcicka, M., Zalewska, M. (2005). Problematyka kontaktu w diagnozie i terapii dzieci. Zeszyty Sekcji Psychologii Klinicznej Dziecka PTP, t.3. Wolańczyk ,T., Komender, J. (2005). Zaburzenia emocjonalne i behawioralne u dzieci. Warszawa: PZWL. |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia: Wykłady: metoda podająca, uzupełniana prezentacjami treści wykładów w Power point Ćwiczenia: dyskusja, pogadanka, praca z książką, pokaz, metoda problemowa, praca w grupach. Godziny kontaktowe: wykład, ćwiczenia 60 Przygotowanie się do zajęć, lektury: 30 Przygotowanie się do egzaminu 30 Sumaryczna liczba godzin 90 Sumaryczna liczba punktów ECTS 3 Link do zespołu: wykład: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aCnUqj4rylHE9Hzk8M-stiMVJErFpASqnKD6jYdxvCP81%40thread.tacv2/conversations?groupId=57d601ca-9118-4270-9994-c6ec1c5e091e&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 21 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Izabella Kucharczyk | |
Prowadzący grup: | Izabella Kucharczyk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Na zaliczenie przedmiotu składa się: Egzamin pisemny (wykłady) Kolokwium (ćwiczenia) Aktywność studenta (ćwiczenia) Frekwencja (ćwiczenia) |
|
Pełny opis: |
WYKŁAD: 1. Wprowadzenie do zajęć. 2. Pojęcie „uczeń ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi”. 3. Wyzwania rozwojowe. 3. Zadania rozwojowe kolejnych etapów 4. Rozpoznawanie problemów rozwojowych 5. Niepełnosprawność i rehabilitacja (pojęcie i klasyfikacje) 6. Niepełnosprawność i choroba przewlekła jako źródła specjalnych potrzeb edukacyjnych dzieci i młodzieży 7. Niepełnosprawność i choroba przewlekła a obraz siebie i postrzeganie społeczne dzieci i młodzieży. 8. Procesy stereotypizacji, stygmatyzacji i automarginalizacji. 9. Diagnoza i wspomaganie 10. Psychologiczne aspekty kształcenia dzieci i młodzieży ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. 11. Proces wychowawczy a wyzwania rozwojowe dzieci i młodzieży ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi 12. Psychologiczne konsekwencje zaniedbań środowiskowych. 13. Pozytywne aspekty rozwojowe w kontekście niepełnosprawności i choroby przewlekłej. 14. Tradycyjne i współczesne podejścia w rehabilitacji osób z niepełnosprawnością i chorobą przewlekłą. 15. Podsumowanie zajęć. Zaliczenie. ĆWICZENIA: 1. Wprowadzenie do zajęć 2. Psychologiczne aspekty rozwoju ucznia ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się (czytania, pisania, matematyki) 3. Psychologiczne aspekty rozwoju ucznia niesłyszącego lub słabosłyszącego 4. Psychologiczne aspekty rozwoju ucznia niewidomego lub słabowidzącego 5. Psychologiczne aspekty rozwoju ucznia z niepełnosprawnością intelektualną 6. Psychologiczne aspekty rozwoju ucznia z niepełnosprawnością ruchową (w tym z afazją) 7. Psychologiczne aspekty rozwoju ucznia niedostosowanego społecznie lub zagrożonego niedostosowaniem 8. Psychologiczne aspekty rozwoju ucznia z ADHD 9. Psychologiczne aspekty rozwoju uczniów z zaniedbanych środowisk 10. Psychologiczne aspekty rozwoju ucznia z zaburzeniami ze spektrum autyzmu 11. Psychologiczne aspekty rozwoju ucznia ze szczególnymi uzdolnieniami 12. Psychologiczne aspekty rozwoju ucznia z chorobą przewlekłą (otyłość, choroby genetyczne, cukrzyca, epilepsja, mukowiscydoza, astma oskrzelowa) oraz niepełnosprawnością sprzężoną 13. Psychologiczne aspekty rozwoju ucznia z zaburzeniami psychicznymi oraz uczniów w sytuacjach kryzysowych lub traumatycznych 14. Psychologiczne aspekty rozwoju ucznia z niepowodzeniami edukacyjnymi oraz reprezentującego odmienną kulturę 15. Kolokwium. Podsumowanie zajęć. |
|
Literatura: |
LITERATURA OBOWIĄZKOWA: Brzezińska, A.I. (2005). Psychologiczne portrety człowieka. Praktyczna psychologia rozwojowa. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. Jerzak, M. (red.) (2016). Zaburzenia psychiczne i rozwojowe u dzieci a szkolna rzeczywistość. Warszawa: Wydawnictwo PWN. Kendall, P. (2004). Zaburzenia okresu dzieciństwa i adolescencji. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. Kowalik, S. (2018). Stosowana psychologia rehabilitacji. Warszawa: Wydawnictwo PWN. LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA: Attwood, T. (2006). Zespół Aspergera, Warszawa: Wyd. Zysk i S-ka. Basińska, M.B. (2009). Funkcjonowanie psychologiczne pacjentów w wybranych chorobach endokrynologicznych. Uwarunkowania somatyczne i osobowościowe. Bydgoszcz: Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego. Bogdanowicz, M. (1995). Uczeń o specjalnych potrzebach edukacyjnych. Psychologia Wychowawcza, 3, 216–222. Chojnacka-Szawłowska, G. (2012). Psychologiczne aspekty przewlekłych chorób somatycznych. Vizja Press Danielewicz, D., Pisula, E. (2011). Rodzice i rodzeństwo wobec trudności w zdrowiu i rozwoju dziecka, Warszawa: Wyd. APS. DC:0-3R (2005). Klasyfikacja diagnostyczna. Warszawa: Wyd. „Fundament” Frith, U. (2008). Autyzm. Wyjaśnienie tajemnicy. Gdańsk: GWP. Kmita, G. (2007). Małe dziecko i jego rodzina – z teorii i praktyki wczesnej interwencji psychologicznej. Zeszyty Sekcji Psychologii Klinicznej Dziecka PTP, 5, 67-105. Kołakowski, A., Wolańczyk, T., Pisula, A., Skotnicka, M., Bryńska, A. (2007). ADHD-zespół nadpobudliwości psychoruchowej. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. Komender, J., Jagielska, G., Bryńska, A. (2009). Autyzm i zespół Aspergera, Warszawa: PZWL. Kowalik, S. (2007). Psychologia rehabilitacji. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne Sp. z o.o. Pisula, E. (2012). Autyzm. Od badań mózgu do praktyki psychologicznej, Sopot: GWP. Święcicka, M. (2003). Problemy psychologiczne dzieci z zespołem nadpobudliwości psychoruchowej. Zeszyty Sekcji Psychologii Klinicznej Dziecka PTP, t. 1. Święcicka, M. (2011). Metody diagnozy w psychologii klinicznej dziecka i rodziny. Psychologia kliniczna dziecka i rodziny, t.8. Święcicka, M., Zalewska, M. (2005). Problematyka kontaktu w diagnozie i terapii dzieci. Zeszyty Sekcji Psychologii Klinicznej Dziecka PTP, t.3. Wolańczyk ,T., Komender, J. (2005). Zaburzenia emocjonalne i behawioralne u dzieci. Warszawa: PZWL. |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia: Wykłady: metoda podająca, uzupełniana prezentacjami treści wykładów w Power point Ćwiczenia: dyskusja, pogadanka, praca z książką, pokaz, metoda problemowa, praca w grupach. Godziny kontaktowe: wykład, ćwiczenia 36 Przygotowanie się do zajęć, lektury: 30 Przygotowanie się do egzaminu 24 Link do zespołu: grupa 1: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3ab4b17bf68dee4aa185c1b4ff3526ca52%40thread.tacv2/conversations?groupId=6107cebc-0311-4447-9b8a-eb64b4f79628&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 grupa 2: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3ad987dba8adbf4270b8fe9e64a35505e6%40thread.tacv2/conversations?groupId=9fa4d338-01c6-44c8-ab26-cb7ee21447b4&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 grupa 3: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a798e1180aea945fe922015f7b6db1575%40thread.tacv2/conversations?groupId=08843244-2dcd-4f15-85d9-e0ed617ba86d&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 Sumaryczna liczba godzin 90 Sumaryczna liczba punktów ECTS 3 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Milena Miałkowska-Kozaryna | |
Prowadzący grup: | Izabella Kucharczyk, Milena Miałkowska-Kozaryna, Ewelina Młynarczyk-Karabin, Anna Waligórska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Na zaliczenie przedmiotu składa się: Egzamin pisemny (wykłady) Kolokwium (ćwiczenia) Aktywność studenta (ćwiczenia) Frekwencja (ćwiczenia) |
|
Pełny opis: |
WYKŁAD: 1. Wprowadzenie do zajęć. 2. Pojęcie „uczeń ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi”. 3. Wyzwania rozwojowe. 3. Zadania rozwojowe kolejnych etapów 4. Rozpoznawanie problemów rozwojowych 5. Niepełnosprawność i rehabilitacja (pojęcie i klasyfikacje) 6. Niepełnosprawność i choroba przewlekła jako źródła specjalnych potrzeb edukacyjnych dzieci i młodzieży 7. Niepełnosprawność i choroba przewlekła a obraz siebie i postrzeganie społeczne dzieci i młodzieży. 8. Procesy stereotypizacji, stygmatyzacji i automarginalizacji. 9. Diagnoza i wspomaganie 10. Psychologiczne aspekty kształcenia dzieci i młodzieży ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. 11. Proces wychowawczy a wyzwania rozwojowe dzieci i młodzieży ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi 12. Psychologiczne konsekwencje zaniedbań środowiskowych. 13. Pozytywne aspekty rozwojowe w kontekście niepełnosprawności i choroby przewlekłej. 14. Tradycyjne i współczesne podejścia w rehabilitacji osób z niepełnosprawnością i chorobą przewlekłą. 15. Podsumowanie zajęć. Zaliczenie. ĆWICZENIA: 1. Wprowadzenie do zajęć 2. Psychologiczne aspekty rozwoju ucznia ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się (czytania, pisania, matematyki) 3. Psychologiczne aspekty rozwoju ucznia niesłyszącego lub słabosłyszącego 4. Psychologiczne aspekty rozwoju ucznia niewidomego lub słabowidzącego 5. Psychologiczne aspekty rozwoju ucznia z niepełnosprawnością intelektualną 6. Psychologiczne aspekty rozwoju ucznia z niepełnosprawnością ruchową (w tym z afazją) 7. Psychologiczne aspekty rozwoju ucznia niedostosowanego społecznie lub zagrożonego niedostosowaniem 8. Psychologiczne aspekty rozwoju ucznia z ADHD 9. Psychologiczne aspekty rozwoju uczniów z zaniedbanych środowisk 10. Psychologiczne aspekty rozwoju ucznia z zaburzeniami ze spektrum autyzmu 11. Psychologiczne aspekty rozwoju ucznia ze szczególnymi uzdolnieniami 12. Psychologiczne aspekty rozwoju ucznia z chorobą przewlekłą (otyłość, choroby genetyczne, cukrzyca, epilepsja, mukowiscydoza, astma oskrzelowa) oraz niepełnosprawnością sprzężoną 13. Psychologiczne aspekty rozwoju ucznia z zaburzeniami psychicznymi oraz uczniów w sytuacjach kryzysowych lub traumatycznych 14. Psychologiczne aspekty rozwoju ucznia z niepowodzeniami edukacyjnymi oraz reprezentującego odmienną kulturę 15. Kolokwium. Podsumowanie zajęć. |
|
Literatura: |
LITERATURA OBOWIĄZKOWA: Brzezińska, A.I. (2005). Psychologiczne portrety człowieka. Praktyczna psychologia rozwojowa. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. Jerzak, M. (red.) (2016). Zaburzenia psychiczne i rozwojowe u dzieci a szkolna rzeczywistość. Warszawa: Wydawnictwo PWN. Kendall, P. (2004). Zaburzenia okresu dzieciństwa i adolescencji. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. Kowalik, S. (2018). Stosowana psychologia rehabilitacji. Warszawa: Wydawnictwo PWN. |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia: Wykłady: metoda podająca, uzupełniana prezentacjami treści wykładów w Power point Ćwiczenia: dyskusja, pogadanka, praca z książką, pokaz, metoda problemowa, praca w grupach. Godziny kontaktowe: wykład, ćwiczenia 60 Przygotowanie się do zajęć, lektury: 10 Przygotowanie się do egzaminu 10 Sumaryczna liczba godzin 80 Sumaryczna liczba punktów ECTS 3 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 21 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Izabella Kucharczyk | |
Prowadzący grup: | Izabella Kucharczyk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Na zaliczenie przedmiotu składa się: Egzamin pisemny (wykłady) Kolokwium (ćwiczenia) Aktywność studenta (ćwiczenia) Frekwencja (ćwiczenia) |
|
Pełny opis: |
WYKŁAD: 1. Pojęcie „uczeń ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi”. 2. Wyzwania rozwojowe. 3. Zadania rozwojowe kolejnych etapów 4. Rozpoznawanie problemów rozwojowych 5. Niepełnosprawność i rehabilitacja (pojęcie i klasyfikacje) 6. Niepełnosprawność i choroba przewlekła jako źródła specjalnych potrzeb edukacyjnych dzieci i młodzieży 7. Niepełnosprawność i choroba przewlekła a obraz siebie i postrzeganie społeczne dzieci i młodzieży. 8. Procesy stereotypizacji, stygmatyzacji i automarginalizacji. 9. Diagnoza i wspomaganie 10. Psychologiczne aspekty kształcenia dzieci i młodzieży ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. 11. Proces wychowawczy a wyzwania rozwojowe dzieci i młodzieży ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi 12. Psychologiczne konsekwencje zaniedbań środowiskowych. 13. Pozytywne aspekty rozwojowe w kontekście niepełnosprawności i choroby przewlekłej. 14. Tradycyjne i współczesne podejścia w rehabilitacji osób z niepełnosprawnością i chorobą przewlekłą. ĆWICZENIA: 1. Psychologiczne aspekty rozwoju ucznia ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się (czytania, pisania, matematyki) 2. Psychologiczne aspekty rozwoju ucznia niesłyszącego lub słabosłyszącego 3. Psychologiczne aspekty rozwoju ucznia niewidomego lub słabowidzącego 4. Psychologiczne aspekty rozwoju ucznia z niepełnosprawnością intelektualną 5. Psychologiczne aspekty rozwoju ucznia z niepełnosprawnością ruchową (w tym z afazją) 6. Psychologiczne aspekty rozwoju ucznia niedostosowanego społecznie lub zagrożonego niedostosowaniem i zaniedbanych środowisk 7. Psychologiczne aspekty rozwoju ucznia z ADHD 8. Psychologiczne aspekty rozwoju ucznia z zaburzeniami ze spektrum autyzmu 9. Psychologiczne aspekty rozwoju ucznia z chorobą przewlekłą (otyłość, choroby genetyczne, cukrzyca, epilepsja, mukowiscydoza, astma oskrzelowa) oraz niepełnosprawnością sprzężoną 10. Psychologiczne aspekty rozwoju ucznia z zaburzeniami psychicznymi oraz uczniów w sytuacjach kryzysowych lub traumatycznych |
|
Literatura: |
LITERATURA OBOWIĄZKOWA: Brzezińska, A.I. (2005). Psychologiczne portrety człowieka. Praktyczna psychologia rozwojowa. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. Jerzak, M. (red.) (2016). Zaburzenia psychiczne i rozwojowe u dzieci a szkolna rzeczywistość. Warszawa: Wydawnictwo PWN. Kendall, P. (2004). Zaburzenia okresu dzieciństwa i adolescencji. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. Kowalik, S. (2018). Stosowana psychologia rehabilitacji. Warszawa: Wydawnictwo PWN. LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA: Attwood, T. (2006). Zespół Aspergera, Warszawa: Wyd. Zysk i S-ka. Basińska, M.B. (2009). Funkcjonowanie psychologiczne pacjentów w wybranych chorobach endokrynologicznych. Uwarunkowania somatyczne i osobowościowe. Bydgoszcz: Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego. Bogdanowicz, M. (1995). Uczeń o specjalnych potrzebach edukacyjnych. Psychologia Wychowawcza, 3, 216–222. Chojnacka-Szawłowska, G. (2012). Psychologiczne aspekty przewlekłych chorób somatycznych. Vizja Press Danielewicz, D., Pisula, E. (2011). Rodzice i rodzeństwo wobec trudności w zdrowiu i rozwoju dziecka, Warszawa: Wyd. APS. DC:0-3R (2005). Klasyfikacja diagnostyczna. Warszawa: Wyd. „Fundament” Frith, U. (2008). Autyzm. Wyjaśnienie tajemnicy. Gdańsk: GWP. Kmita, G. (2007). Małe dziecko i jego rodzina – z teorii i praktyki wczesnej interwencji psychologicznej. Zeszyty Sekcji Psychologii Klinicznej Dziecka PTP, 5, 67-105. Kołakowski, A., Wolańczyk, T., Pisula, A., Skotnicka, M., Bryńska, A. (2007). ADHD-zespół nadpobudliwości psychoruchowej. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. Komender, J., Jagielska, G., Bryńska, A. (2009). Autyzm i zespół Aspergera, Warszawa: PZWL. Kowalik, S. (2007). Psychologia rehabilitacji. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne Sp. z o.o. Pisula, E. (2012). Autyzm. Od badań mózgu do praktyki psychologicznej, Sopot: GWP. Święcicka, M. (2003). Problemy psychologiczne dzieci z zespołem nadpobudliwości psychoruchowej. Zeszyty Sekcji Psychologii Klinicznej Dziecka PTP, t. 1. Święcicka, M. (2011). Metody diagnozy w psychologii klinicznej dziecka i rodziny. Psychologia kliniczna dziecka i rodziny, t.8. Święcicka, M., Zalewska, M. (2005). Problematyka kontaktu w diagnozie i terapii dzieci. Zeszyty Sekcji Psychologii Klinicznej Dziecka PTP, t.3. Wolańczyk ,T., Komender, J. (2005). Zaburzenia emocjonalne i behawioralne u dzieci. Warszawa: PZWL. |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia: Wykłady: metoda podająca, uzupełniana prezentacjami treści wykładów w Power point Ćwiczenia: dyskusja, pogadanka, praca z książką, pokaz, metoda problemowa, praca w grupach. Godziny kontaktowe: wykład, ćwiczenia 36 Przygotowanie się do zajęć, lektury: 30 Przygotowanie się do egzaminu 24 Sumaryczna liczba godzin 90 Sumaryczna liczba punktów ECTS 3 |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.