Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Metodyka kształcenia uczniów z zachowaniami ryzykownymi PC-5F-MUR
Ćwiczenia (CW) Semestr zimowy 2024/2025

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 15
Limit miejsc: (brak limitu)
Literatura:

Dobijański M., Metody pracy z uczniem nieprzystosowanym społecznie. Podmiotowość i dialog w relacji resocjalizacyjnej. Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku, Białystok 2022

Majerek B., Domagała-Kręcioch A., Praca z uczniem z zaburzeniami zachowania. Diagnoza i rekomendacje. Wydawnictwo Impuls, Kraków 2021

Jankowiak B., Zachowania ryzykowne współczesnej młodzieży: studium teoretyczno-empiryczne, Wydawnictwo Naukowe, Poznań, 2017

Chęć M., Zachowania ryzykowne i problemowe młodzieży: uwarunkowania psychospołeczne i rola aktywności wolnoczasowej, Difin SA, Warszawa, 2020

Pawełek K., Zachowania ryzykowne współczesnej młodzieży szkolnej u progu adolescencji, UAM, Poznań, 2016

Barlińska J., Szuster A. Cyberprzemoc: o zagrożeniach i szansach na ograniczenie zjawiska wśród adolescentów, UW, Warszawa, 2014

Jędrzejko M., Szwedzik A. (red.), Zagrożone dorastanie. Wyzwania dla wychowania rodzinnego i profilaktyki społecznej. Tom I. Milanówek-Warszawa, 2019

Pospiszyl I., Patologie społeczne i problemy społeczne, Scholar, Warszawa, 2021

Bębas S., Patologie społeczne i zagrożenia w rodzinie, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, Kraków, 2020

Urban B., Zachowania dewiacyjne młodzieży w interakcjach rówieśniczych. Kraków: UJ, 2005

Urban B., Agresja młodzieży i odrzucenie rówieśnicze. Kraków: UJ, 2012

Kozak S., Patologie wśród dzieci i młodzieży. Warszawa, Difin, 2007

Efekty uczenia się:

Wiedza (student/studentka):

Rozumie specyfikę pracy w grupie zróżnicowanej z udziałem dzieci i młodzieży nieprzystosowanej społecznie i zagrożonej nieprzystosowaniem

Zna wybrane metody pracy z uczniami nieprzystosowanymi społecznie i zagrożonymi nieprzystosowaniem

Zna i rozumie potrzebę indywidualizacji nauczania dzieci i młodzieży nieprzystosowanej społecznie i zagrożonej nieprzystosowaniem społecznym.

Umiejętności (student/studentka):

Potrafi zaprojektować zajęcia z uczniem nieprzystosowanym społecznie lub zagrożonym nieprzystosowaniem

Dobierać i dokonać adaptacji środków dydaktycznych do potrzeb ucznia; opracowywać materiały dydaktyczne zgodnie z zasadami uniwersalnego projektowania zajęć; dostosować treści i formy pracy do potrzeb uczniów nieprzystosowanych społecznie i zagrożonych nieprzystosowaniem społecznym

Motywować uczniów nieprzystosowanych społecznie i zagrożonym nieprzystosowaniem, rozwijać ich ciekawość, aktywność i samodzielność, wspierać motywację do uczenia się.

Potrafi indywidualizować zadania, dostosowywać treści i metody do potrzeb ucznia nieprzystosowanego społecznie lub zagrożonego nieprzystosowaniem

Kompetencje społeczne (student/studentka):

Jest wrażliwy/a na problemy uczniów nieprzystosowanych społecznie i zagrożonych nieprzystosowaniem

Jest gotowy/a do przyjęcia odpowiedzialności za podejmowane decyzje w edukacji włączającej.

Metody i kryteria oceniania:

- aktywność podczas zajęć

- obecność studenta/studentki podczas ćwiczeń

- ocena przyswojonej wiedzy przekazywanej w trakcie zajęć oraz przyswojonej samodzielnie w wyniku analizy zalecanej literatury

- ocena przygotowanego i zaprezentowanego przez studenta/studentkę tematu podczas zajęć

Zakres tematów:

1. Analiza pojęć: zachowania ryzykowne, zachowania antyspołeczne, zachowania problemowe, ryzykowne. czynniki chroniące, czynniki ryzyka, zachowania internalizacyjne, zachowania eksternalizacyjne. Konteksty zachowań ryzykownych. Funkcje zachowań ryzykownych wg. Z.Gasia.

2. Specjalne potrzeby edukacyjne uczniów nieprzystosowanych społecznie i zagrożonych nieprzystosowaniem. Wskazania do pracy z uczniami niedostosowanymi społecznie lub zagrożonymi niedostosowaniem społecznym.

3. Praca z uczniem agresywnym , w tym Trening Zastępowania Agresji

4. Praca z uczniem z zaburzeniami w funkcjonowaniu w grupie, w tym Trening Umiejętności Społecznych

5. Praca z uczniem impulsywnym

6. Praca z uczniem prowokującym

7. Praca z uczniem przejawiającym zachowania autodestrukcyjne

8. Praca z uczniem nieśmiałym

9. Praca z uczniem z zespołem deficytu uwagi i nadmiernej aktywności ruchowej

Metody dydaktyczne:

dyskusja, praca w grupie, prezentacje, pogadanka, pokaz, praca z książką, film, metoda przypadków, metoda sytuacyjna

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 każdy poniedziałek, 9:50 - 11:25, Budynek biblioteczno-dydaktyczny B, sala 2223/2224
Hubert Iwanicki 23/ szczegóły
2 każdy poniedziałek, 15:20 - 16:55, Budynek dydaktyczny - główny A, sala 1107/1108
Anna Nowicka-Skóra 27/ szczegóły
3 każda środa, 11:40 - 13:15, Budynek dydaktyczny - główny A, sala 1076/1077
Hubert Iwanicki 16/ szczegóły
4 każdy poniedziałek, 13:30 - 15:05, Budynek dydaktyczny - główny A, sala 1107/1108
Anna Nowicka-Skóra 23/ szczegóły
5 każda środa, 9:50 - 11:25, Budynek dydaktyczny - główny A, sala 1076/1077
Hubert Iwanicki 22/ szczegóły
6 każdy wtorek, 9:50 - 11:25, Budynek dydaktyczny - główny A, sala 1209/1210
Hubert Iwanicki 25/ szczegóły
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
Ul. Szczęśliwicka 40,
02-353 Warszawa
tel: +48 22 589 36 00 https://www.aps.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-9 (2024-12-18)