Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Współpraca z rodzicami i formy wsparcia rodziny

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: PC-2S-WRR
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Współpraca z rodzicami i formy wsparcia rodziny
Jednostka: Instytut Pedagogiki Specjalnej
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 3.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Skrócony opis:

Sposoby mierzenia uzyskanych efektów kształcenia

Na ocenę końcową składają się:

-aktywność w trakcie zajęć,

- przygotowanie do zajęć,

- znajomość literatury,

-ocena pracy pisemnej (scenariusze rozmowy/spotkania/zajęć z rodzicami)

-ocena z kolokwium

- podczas realizowania zajęć w formie zdalnej on-line (22.03., 25.04., 26.04. 2020r.) osiąganie zakładanych efektów uczenia będzie weryfikowane na podstawie złożonych przez studentów prac zaliczeniowych (wypełnienie i analiza wyników kwestionariusza m.Ziemskiej, scenariusz rozmowy z rodzicem reprezentującym negatywną postawę, "szkielet" kwestionariusza diagnozy środowiska rodzinnego, scenariusz spotkania z rodzicami) oraz obecności na zajęciach (poprzez aplikację Teams).

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE

1. Rodzina jako instytucja społeczna – definicje, funkcja i rola rodziny.

2. Cykl życia rodziny i różnice w rodzinie z dzieckiem z niepełnosprawnością.

Tematy 1 i 2 zrealizowano podczas zajęć 07.03.2020r.

3. Wymiary współpracy z rodziną (diagnoza, opracowywanie IPET i realizacja zaleceń IPET, ewaluacja, rozwijanie kompetencji rodzicielskich)

4. Formy współpracy grupowej: spotkania inaugurujące współpracę, spotkania okresowe – wywiadówki, okolicznościowe, konferencje, dla rodziców, rozwiązywanie sytuacji konfliktowych i inne.

5. Formy współpracy indywidualnej z rodzicami: rozmowy indywidualne o osiągnięciach, możliwościach i trudnościach dziecka, pomoc rodzicom w rozwiązywaniu problemów wychowawczych, spotkania z udziałem eksperta, spotkania trójstronne, spotkania w domu ucznia.

Tematy 3, 4, 5 zrealizowano 08.03.2020r.

6. Prawa i obowiązki rodziców w prawie oświatowym. Konstytucja RP. Ustawa o systemie oświaty. Konwencja o prawach dziecka. Konwencja o prawach osób niepełnosprawnych.

Sposób realizacji

- zdalna realizacja zajęć (on-line)

- materiały w dokumencie PDF do analizy własnej przesłano 19.03.2020r. na grupowy adres mailowy, przewodnicząca grupy potwierdziła otrzymanie wiadomości

- materiały: Ustawa o systemie oświaty, Konstytucja RP, Konwencja o prawach dziecka, Konwencja o prawach osób niepełnosprawnych, Ustawa o pomocy państwa w wychowaniu dzieci, Ustawa o karcie dużej rodziny, Ustawa o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie, Kodeks rodzinny i opiekuńczy, Ustawa o pomocy społecznej, Ustawa o świadczeniach zdrowotnych.

Praca własna studenta

Opracowanie w podziale na grupy tabeli uwzględniającej miejsce rodziny/rodzica w polskim prawie (poszczególnych aktach prawnych).

Studenci przesyłają prace do prowadzącego (w wyznaczonym terminie). Po analizie prowadzący przesyła każdemu studentowi informację zwrotną.

7. Style wychowawcze i postawy rodzicielskie

Sposób realizacji

- zdalna realizacja zajęć (on-line) poprzez aplikację Zoom 25.04.2020r. prezentacja multimedialna z komentarzami prowadzącego

(Beata Rajter is inviting you to a scheduled Zoom meeting.

Topic: Współpraca z rodzicami i formy wsparcia rodziny

Time: Apr 25, 2020 10:00 AM Warsaw

Join Zoom Meeting

https://us04web.zoom.us/j/74959267184?pwd=Y0VaNG5PVk9reDZYOXppdldjVlRndz09

Meeting ID: 749 5926 7184

Password: 7UMifS)

- Kwestionariusz dla Rodziców do Badania Postaw Rodzicielskich: zapoznanie z narzędziem i ze sposobem wypełnienia

Praca własna studenta

- wypełnienie Kwestionariusza M.Ziemskiej i analiza wyników w formie pisemnej

Studenci przesyłają prace do prowadzącego (w wyznaczonym terminie). Po analizie prowadzący przesyła każdemu studentowi informację zwrotną.

7. Metody diagnozy środowiska rodzinnego

Sposób realizacji

- zdalna realizacja zajęć (on-line) poprzez aplikację Zoom 26.04.2020r.

(Beata Rajter is inviting you to a scheduled Zoom meeting.

Topic: Współpraca z rodzicami i formy wsparcia rodziny

Time: Apr 26, 2020 10:00 AM Warsaw

Join Zoom Meeting

https://us04web.zoom.us/j/78525878840?pwd=Ni9neEVIRTBoN3VQdU8xR3ZIemd5UT09

Meeting ID: 785 2587 8840

Password: 020292)

- Prezentacja multimedialna: omówienie elementów budowy Kwestionariusza Diagnozy Środowiska Rodzinnego (KDŚR)

Praca własna studenta

- praca pisemna dotycząca kluczowych pytań, które powinien zawierać KDŚR

Studenci przesyłają prace do prowadzącego (w wyznaczonym terminie). Po analizie prowadzący przesyła każdemu studentowi informację zwrotną.

Sposób realizacji kolejnych tematów będzie zależny od decyzji MEN.

8. Umiejętności i techniki komunikacji przydatne w pracy terapeuty.

9. Sposoby budowania wsparcia rodzicielskiego. Trudności we współpracy.

10. Praca z rodziną dziecka z niepełnosprawnością

11. Projektowanie i przeprowadzanie zajęć dla rodziców.

Literatura:

• Adamski F. (2002) Rodzina. Wymiar społeczno-kulturowy. Kraków: Wydawnictwo UJ.

• Babiuch M. (2007) Jak współpracować z rodzicami trudnych uczniów? Warszawa: WSiP.

• Danielewicz D, Pisula E. (2011) Rodzice i rodzeństwo wobec trudności w zdrowiu i rozwoju dziecka. Warszawa: Wydawnictwo APS.

• Giddens A., Sutton, P.W. (2012) Socjologia. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN (rozdz. VII)

• Gordon T. (2000) Wychowanie bez porażek. Warszawa: IW PAX

• Jakoniuk-Diallo A, Kubiak H. (red.) (2010) O co pytają rodzice dzieci niepełnosprawnych. Warszawa:Difin.

• Kawula S., Brągiel J., Janke A. (2012) Pedagogika rodziny. Obszary i panorama problematyk. Toruń: Wydawnictwo „Adam Marszałek”

• Kielin J. (2011) Jak pracować z rodzicami dziecka upośledzonego. Gdańsk: GWP

• Kwaśniewska G. (red.) (2007) Interdyscyplinarność procesu wczesnej interwencji wobec dziecka i jego rodziny. Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.

• Mendel M. (2000) Rodzice i szkoła. Toruń: Wydawnictwo „Adam Marszałek”

• Parchomiuk M. (2007) Rodzice dzieci z mózgowym porażeniem dziecięcym wobec sytuacji trudnych. Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.

• Pisula, E. (2007). Rodzina z dzieckiem z niepełnosprawnością. Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia.

• Ryś. (2004). Systemy rodzinne. Metody badania struktury rodziny pochodzenia i rodziny własnej. CMPP-P MEN: Warszawa

• Zasępa E., Wołowicz A (2010) Jakość życia rodzin z dzieckiem z niepełnosprawnością intelektualną. Warszawa: Wydawnictwo APS

• Ziemska M. (2005) Rodzina współczesna. Warszawa: Wydawnictwo UW

Efekty uczenia się:

Wiedza

Zna i potrafi przeanalizować cykl życia rodziny i wskazać różnice w rodzinach z dzieckiem zdrowym i z niepełnosprawnością

Zna modelową procedurę informowania rodziców o zaburzeniach rozwoju dziecka

Zna i potrafi scharakteryzować zachowanie rodziców reprezentujących negatywne postawy rodzicielskie: unikającą, nadmiernie wymagającą

Zna i potrafi scharakteryzować zachowanie rodziców reprezentujących pozytywne postawy rodzicielskie: akceptacja, uznanie praw dziecka w rodzinie jako równych, współdziałanie z dzieckiem, rozumna swoboda

Zna „Kwestionariusz dla rodziców do badania postaw rodzicielskich” autorstwa Marii Ziemskiej

Umiejętności

Wie, jak pracować z rodzicami reprezentującymi różne postawy rodzicielskie

Umie skonstruować informację zwrotną z diagnozy informującą o zaburzeniach w rozwoju dziecka

Umie napisać kontrakt współpracy z rodzicami dziecka z zaburzeniami w rozwoju reprezentującymi negatywne postawy rodzicielskie

Umie zastosować w praktyce „Kwestionariusz dla rodziców do badania postaw rodzicielskich” autorstwa Marii Ziemskiej

Potrafi: zainicjować i przeprowadzić rozmowę z rodzicami dziecka

Kompetencje społeczne

Przestrzega zasad tyki zawodowej.

Metody i kryteria oceniania:

Na ocenę końcową składają się:

-aktywność w trakcie zajęć,

- przygotowanie do zajęć,

- znajomość literatury,

-ocena pracy pisemnej (scenariusze rozmowy/spotkania/zajęć z rodzicami)

-ocena z kolokwium

- podczas realizowania zajęć w formie zdalnej on-line (22.03., 25.04., 26.04. 2020r.) osiąganie zakładanych efektów uczenia będzie weryfikowane na podstawie złożonych przez studentów prac zaliczeniowych (wypełnienie i analiza wyników kwestionariusza m.Ziemskiej, scenariusz rozmowy z rodzicem reprezentującym negatywną postawę, "szkielet" kwestionariusza diagnozy środowiska rodzinnego, scenariusz spotkania z rodzicami) oraz obecności na zajęciach (poprzez aplikację Teams).

Praktyki zawodowe:

Nie uwzględniono

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2020-02-29 - 2020-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Laboratorium/warsztaty, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Diana Aksamit
Prowadzący grup: Beata Rajter
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Sposoby mierzenia uzyskanych efektów kształcenia

Na ocenę końcową składają się:

-aktywność w trakcie zajęć,

- przygotowanie do zajęć,

- znajomość literatury,

-ocena pracy pisemnej (scenariusze rozmowy/spotkania/zajęć z rodzicami)

-ocena z kolokwium

- podczas realizowania zajęć w formie zdalnej on-line (22.03., 25.04., 26.04. 23.05., 24.05., 21.06.2020r.) osiąganie zakładanych efektów uczenia będzie weryfikowane na podstawie złożonych przez studentów prac zaliczeniowych (wypełnienie i analiza wyników kwestionariusza m.Ziemskiej, scenariusz rozmowy z rodzicem reprezentującym negatywną postawę, "szkielet" kwestionariusza diagnozy środowiska rodzinnego, scenariusz spotkania z rodzicami) oraz obecności na zajęciach (poprzez aplikację Teams).

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE

1. Rodzina jako instytucja społeczna – definicje, funkcja i rola rodziny.

2. Cykl życia rodziny i różnice w rodzinie z dzieckiem z niepełnosprawnością.

Tematy 1 i 2 zrealizowano podczas zajęć 07.03.2020r.

3. Wymiary współpracy z rodziną (diagnoza, opracowywanie IPET i realizacja zaleceń IPET, ewaluacja, rozwijanie kompetencji rodzicielskich)

4. Formy współpracy grupowej: spotkania inaugurujące współpracę, spotkania okresowe – wywiadówki, okolicznościowe, konferencje, dla rodziców, rozwiązywanie sytuacji konfliktowych i inne.

5. Formy współpracy indywidualnej z rodzicami: rozmowy indywidualne o osiągnięciach, możliwościach i trudnościach dziecka, pomoc rodzicom w rozwiązywaniu problemów wychowawczych, spotkania z udziałem eksperta, spotkania trójstronne, spotkania w domu ucznia.

Tematy 3, 4, 5 zrealizowano 08.03.2020r.

6. Prawa i obowiązki rodziców w prawie oświatowym. Konstytucja RP. Ustawa o systemie oświaty. Konwencja o prawach dziecka. Konwencja o prawach osób niepełnosprawnych.

Sposób realizacji

- zdalna realizacja zajęć (on-line)

- materiały w dokumencie PDF do analizy własnej przesłano 19.03.2020r. na grupowy adres mailowy, przewodnicząca grupy potwierdziła otrzymanie wiadomości

- materiały: Ustawa o systemie oświaty, Konstytucja RP, Konwencja o prawach dziecka, Konwencja o prawach osób niepełnosprawnych, Ustawa o pomocy państwa w wychowaniu dzieci, Ustawa o karcie dużej rodziny, Ustawa o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie, Kodeks rodzinny i opiekuńczy, Ustawa o pomocy społecznej, Ustawa o świadczeniach zdrowotnych.

Praca własna studenta

Opracowanie w podziale na grupy tabeli uwzględniającej miejsce rodziny/rodzica w polskim prawie (poszczególnych aktach prawnych).

Studenci przesyłają prace do prowadzącego (w wyznaczonym terminie). Po analizie prowadzący przesyła każdemu studentowi informację zwrotną.

7. Style wychowawcze i postawy rodzicielskie

Sposób realizacji

- zdalna realizacja zajęć (on-line) poprzez aplikację Zoom 25.04.2020r. prezentacja multimedialna z komentarzami prowadzącego

(Beata Rajter is inviting you to a scheduled Zoom meeting.

Topic: Współpraca z rodzicami i formy wsparcia rodziny

Time: Apr 25, 2020 10:00 AM Warsaw

Join Zoom Meeting

https://us04web.zoom.us/j/74959267184?pwd=Y0VaNG5PVk9reDZYOXppdldjVlRndz09

Meeting ID: 749 5926 7184

Password: 7UMifS)

- Kwestionariusz dla Rodziców do Badania Postaw Rodzicielskich: zapoznanie z narzędziem i ze sposobem wypełnienia

Praca własna studenta

- wypełnienie Kwestionariusza M.Ziemskiej i analiza wyników w formie pisemnej

Studenci przesyłają prace do prowadzącego (w wyznaczonym terminie). Po analizie prowadzący przesyła każdemu studentowi informację zwrotną.

7. Metody diagnozy środowiska rodzinnego

Sposób realizacji

- zdalna realizacja zajęć (on-line) poprzez aplikację Zoom 26.04.2020r.

(Beata Rajter is inviting you to a scheduled Zoom meeting.

Topic: Współpraca z rodzicami i formy wsparcia rodziny

Time: Apr 26, 2020 10:00 AM Warsaw

Join Zoom Meeting

https://us04web.zoom.us/j/78525878840?pwd=Ni9neEVIRTBoN3VQdU8xR3ZIemd5UT09

Meeting ID: 785 2587 8840

Password: 020292)

- Prezentacja multimedialna: omówienie elementów budowy Kwestionariusza Diagnozy Środowiska Rodzinnego (KDŚR)

Praca własna studenta

- praca pisemna dotycząca kluczowych pytań, które powinien zawierać KDŚR

Studenci przesyłają prace do prowadzącego (w wyznaczonym terminie). Po analizie prowadzący przesyła każdemu studentowi informację zwrotną.

8. Umiejętności i techniki komunikacji przydatne w pracy terapeuty.

9. Sposoby budowania wsparcia rodzicielskiego. Trudności we współpracy.

Sposób realizacji

- zdalna realizacja zajęć (on-line) poprzez aplikację Teams 23.05.2020r. oraz kontakt mailowy (mail grupowy, maile indywidualne)

- Prezentacja multimedialna z komentarzem własnym: zasady aktywnego słuchania, zasady rozmów z rodzicami reprezentującymi różne postawy rodzicielskie

Praca własna studenta

- praca pisemna w podziale na grupy "zasady efektywnej komunikacji z rodzicem" (program Canva)

Studenci przesyłają prace do prowadzącego (w wyznaczonym terminie). Po analizie prowadzący przesyła każdemu studentowi informację zwrotną.

10. Praca z rodziną dziecka z niepełnosprawnością

Sposób realizacji

- zdalna realizacja zajęć (on-line) poprzez aplikację Teams 24.05.2020r. oraz kontakt mailowy (mail grupowy, maile indywidualne)

- Prezentacja multimedialna: zasady rozmów z rodzicami w podziale na różnorodne zakresy tematyczne

Praca własna studenta

- praca pisemna w podziale na grupy "przykład dialogu z rodzicem reprezentującym negatywną postawę rodzicielską"

Studenci przesyłają prace do prowadzącego (w wyznaczonym terminie). Po analizie prowadzący przesyła każdemu studentowi informację zwrotną.

11. Projektowanie i przeprowadzanie zajęć dla rodziców.

Sposób realizacji

- zdalna realizacja zajęć (on-line) poprzez aplikację Teams 21.06.2020r. oraz kontakt mailowy (mail grupowy, maile indywidualne)

- Prezentacja multimedialna: zajęcia dla rodziców-planowanie, projektowanie i realizacja

Praca własna studenta

- praca pisemna: scenariusz zajęć z rodzicami lub plakat (propagowanie pozytywnych postaw rodzicielskich)

Studenci przesyłają prace do prowadzącego (w wyznaczonym terminie). Po analizie prowadzący przesyła każdemu studentowi informację zwrotną.

Literatura:

• Adamski F. (2002) Rodzina. Wymiar społeczno-kulturowy. Kraków: Wydawnictwo UJ.

• Babiuch M. (2007) Jak współpracować z rodzicami trudnych uczniów? Warszawa: WSiP.

• Danielewicz D, Pisula E. (2011) Rodzice i rodzeństwo wobec trudności w zdrowiu i rozwoju dziecka. Warszawa: Wydawnictwo APS.

• Giddens A., Sutton, P.W. (2012) Socjologia. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN (rozdz. VII)

• Gordon T. (2000) Wychowanie bez porażek. Warszawa: IW PAX

• Jakoniuk-Diallo A, Kubiak H. (red.) (2010) O co pytają rodzice dzieci niepełnosprawnych. Warszawa:Difin.

• Kawula S., Brągiel J., Janke A. (2012) Pedagogika rodziny. Obszary i panorama problematyk. Toruń: Wydawnictwo „Adam Marszałek”

• Kielin J. (2011) Jak pracować z rodzicami dziecka upośledzonego. Gdańsk: GWP

• Kwaśniewska G. (red.) (2007) Interdyscyplinarność procesu wczesnej interwencji wobec dziecka i jego rodziny. Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.

• Mendel M. (2000) Rodzice i szkoła. Toruń: Wydawnictwo „Adam Marszałek”

• Parchomiuk M. (2007) Rodzice dzieci z mózgowym porażeniem dziecięcym wobec sytuacji trudnych. Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.

• Pisula, E. (2007). Rodzina z dzieckiem z niepełnosprawnością. Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia.

• Ryś. (2004). Systemy rodzinne. Metody badania struktury rodziny pochodzenia i rodziny własnej. CMPP-P MEN: Warszawa

• Zasępa E., Wołowicz A (2010) Jakość życia rodzin z dzieckiem z niepełnosprawnością intelektualną. Warszawa: Wydawnictwo APS

• Ziemska M. (2005) Rodzina współczesna. Warszawa: Wydawnictwo UW

Uwagi:

Godziny kontaktowe

Przygotowanie się do zajęć, lektury: 10

Przygotowanie się do kolokwium: 10

Przygotowanie scenariuszy (innych samodzielnych prac): 10

Sumaryczna liczba punktów ECTS: 2

Metody: podająca z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych i filmów, analiza programów wychowawczych wybranych placówek, opracowanie i omówienie scenariusza spotkań z rodzicami oraz przedstawienie na jego podstawie scenek sytuacyjnych (drama).

Zajęcia 22.03., 25.04., 26.04., 23.05., 24.05., 21.06.2020 r. będą realizowane w formie zdalnej (on-line) poprzez udostępnianie studentom materiałów elektronicznych oraz zagadnień do samodzielnego opracowania (z możliwością zgłaszania pytań i uwag) oraz poprzez aplikację Teams. Konsultacje indywidualne będą odbywać się za pośrednictwem poczty elektronicznej w godzinach zajęć oraz dodatkowo w terminach uzgodnionych indywidualnie ze studentami.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2022-02-21 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć: (brak danych)
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
Ul. Szczęśliwicka 40,
02-353 Warszawa
tel: +48 22 589 36 00 https://www.aps.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-1 (2024-05-13)