Metodyka kształcenia i wychowania uczniów z autyzmem w szkole podstawowej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | PC-2S-MKA |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Metodyka kształcenia i wychowania uczniów z autyzmem w szkole podstawowej |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki Specjalnej |
Grupy: |
Obowiązkowe dla 3 sem. PC, edukacja i reh. osób z niepeł. intel. i autyzem, (2-l) stac. II st. |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
5.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE - Podstawy prawne edukacji uczniów z autyzmem. Podstawa programowa kształcenia ogólnego dla poszczególnych typów szkół. - Cele i zadania edukacji uczniów z autyzmem na I, II i III etapie edukacyjnym. Dokumentacja ucznia z autyzmem w szkole podstawowej i ponadpodstawowej. - Specjalne potrzeby edukacyjne uczniów z autyzmem (charakterystyka ucznia z autyzmem). Konsekwencje zaburzeń ze spektrum autyzmu dla procesu uczenia się Zasady pracy z uczniem z autyzmem w kontekście dysfunkcji komunikacyjnych, społecznych, poznawczych, sensorycznych. - Planowanie pracy edukacyjnej i terapeutycznej. - Wspomaganie rozwoju uczniów z autyzmem - wybrane metody, formy i środki pracy z uczniem. - Trening czystości, rozwijanie umiejętności samoobsługowych. - Plany aktywności dla uczniów z autyzmem. Trening umiejętności prospołecznych u uczniów z autyzmem. - Zajęcia grupowe dla dzieci z autyzmem (TUS). - Zachowania problemowe u uczniów z autyzmem – programowanie pracy z uczniem (wzmocnienia, gospodarka żetonowa, system punktowy, modelowanie). - Ćwiczenia usprawniające zaburzone funkcje poznawcze, motoryczne, komunikację, stymulacja sensoryczna - scenariusze zajęć dydaktycznych i rewalidacyjnych. - Sytuacja edukacyjna ucznia z autyzmem w szkole przysposabiającej do pracy. - Kompetencje nauczyciela - terapeuty w pracy z uczniem z autyzmem. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Zna cele oraz treści kształcenia i wychowania uczniów z autyzmem Zna metody i formy kształcenia i wychowania uczniów z autyzmem Zna zasady kształcenia i wychowania uczniów z autyzmem Zna dokumentację edukacyjno-terapeutyczną obowiązującą w kształceniu specjalnym Umiejętności Potrafi wymienić specjalne potrzeby edukacyjne uczniów z autyzmem Potrafi dostosować proces kształcenia i wychowania do indywidualnych specjalnych potrzeb ucznia. Potrafi dokonać krytycznej analizy zajęć dydaktycznych realizowanych przez uczniów z autyzmem Potrafi opracować indywidualny program edukacyjno-terapeutyczny oraz scenariusz zajęć rewalidacyjnych dla ucznia autyzmem Kompetencje społeczne Ma świadomość odpowiedzialności za prowadzone działania w zakresie kształcenia i wychowania ucznia z autyzmem Jest gotowy do współpracy z nauczycielami i specjalistami w zakresie planowania i realizacji kształcenia i wychowania ucznia z autyzmem. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-21 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
ŚR CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marta Pągowska | |
Prowadzący grup: | Marta Pągowska, Karol Posiewka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Sposób pomiaru efektów kształcenia: Wiedza: egzamin końcowy pisemny z treści wykładowych i ćwiczeniowych. Umiejętności: ocena prac cząstkowych przygotowanych w trakcie zajęć ćwiczeniowych. Kompetencje społeczne: ocena zaangażowania studenta w trakcie prac ćwiczeniowych oraz udział w dyskursie w trakcie wykładów. |
|
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE: WYKŁAD: • Podstawy prawne organizacji kształcenia uczniów z autyzmem i zespołem Aspergera. • Funkcjonowanie ucznia z autyzmem i zespołem Aspergera – charakterystyka procesów uczenia się, koncepcje dotyczące funkcjonowania osób z autyzmem i zespołem Aspergera (deficyty Teorii Umysłu, Funkcji wykonawczych, słaba centralna koherencja, profil zdolności intelektualnych). • Autyzm i zespół Aspergera a zaburzenia współwystępujące. Charakterystyka funkcjonowania uczniów z zaburzeniami ze spektrum autyzmu i niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym i znacznym. • Czynniki determinujące edukację uczniów z autyzmem. Niepowodzenia edukacyjne. • Zasady pracy z uczniem z autyzmem w kontekście dysfunkcji komunikacyjnych, społecznych, poznawczych, sensorycznych. Konsekwencje zaburzeń ze spektrum autyzmu dla procesu uczenia się. Dostosowanie warunków edukacji do specjalnych potrzeb edukacyjnych uczniów z zaburzeniami ze spektrum autyzmu. • Metody i formy pracy usprawniające zaburzone funkcje społeczno - emocjonalne, poznawcze, motoryczne, komunikację, stymulacja sensoryczna. • Uczeń z autyzmem lub zespołem Aspergera w szkole integracyjnej i ogólnodostępnej. ĆWICZENIA: • Podstawa programowa kształcenia ogólnego dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym w szkołach podstawowych. • Podstawa programowa kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej. • Cele i zadania edukacji uczniów z autyzmem na I, II etapie edukacyjnym. • Dokumentacja ucznia z autyzmem w szkole podstawowej (diagnoza funkcjonalna, WOPFU, IPET). • Dostosowanie wymagań edukacyjnych do indywidualnych potrzeb ucznia z autyzmem. • Strategie pracy z uczniem z autyzmem zwiększające efektywność edukacji. • Środowisko szkolne a potrzeby ucznia z autyzmem. • Planowanie pracy edukacyjnej i terapeutycznej. • Wspomaganie rozwoju uczniów z autyzmem - wybrane metody, formy i środki pracy z uczniem. • Ćwiczenia usprawniające zaburzone funkcje poznawcze, motoryczne, komunikację, stymulacja sensoryczna - scenariusze zajęć dydaktycznych i rewalidacyjnych. • Karty pracy dostosowane do indywidualnych potrzeb ucznia z autyzmem. • Kompetencje nauczyciela - terapeuty w pracy z uczniem z autyzmem. • TIK w pracy z uczniem z autyzmem. |
|
Literatura: |
Literatura: 1. Kossewska, J. (red.), Kompleksowe wspomaganie uczniów z autyzmem i zaburzeniami pokrewnymi. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”. 2. Pągowska, M.(2017). Dydaktyka specjalistyczna ukierunkowana na spektrum autyzmu. W: J. Głodkowska (red.). Dydaktyka specjalna. Od systematyki do projektowania dydaktyk specjalistycznych. Warszawa: PWN, s.239. 3. Kaczmarek, B.B. (2015). Autyzm i AAC. Alternatywne i wspomagające sposoby porozumiewania się w edukacji osób z autyzmem. Kraków: AAC. 4. Bowen, Maggie (2012). Włączenie uczniów z autyzmem w środowisko szkolne : poradnik. Warszawa : Fundacja SYNAPSIS. 5. Myers, Jennifer (2016). Rozwijanie umiejętności życiowych u dzieci z autyzmem lub zespołem Aspergera. Gdańsk : Harmonia Universalis. 6. Wilde, K.(2016). Logistyka autyzmu : przewodnik dla rodziców, którzy zmagają się z kładzeniem dziecka spać, treningiem toaletowym, napadami złości, biciem i innymi wyzwaniami życia codziennego. Gdańsk : Harmonia Universalis. 7. Barbera, Mary Lynch (2017). Metoda zachowań werbalnych : jak uczyć dzieci z autyzmem i innymi zaburzeniami rozwojowymi. Warszawa : Fundacja Scolaris. |
|
Uwagi: |
Zajęcia prowadzone będą synchronicznie, zgodnie z planem zajęć w aplikacji MS Teams. Link do zespołu:https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a278617a31bf6460cb9f6affff61b5a41%40thread.tacv2/conversations?groupId=514825af-79c4-4be8-910d-d37c6574ddf3&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 Kod do zespołu: mgkw364 ----------------------------------------------------------------------------------------------- NAKŁAD PRACY STUDENTA: Godziny kontaktowe (ćwiczenia, wykłady) - 30 godz. Przygotowanie się do zajęć, referaty, scenariusze zajęć - 45 godz. Przygotowanie się do egzaminu - 25 godz. Studiowanie literatury – 25 godz. Sumaryczna liczba punktów ECTS - 5. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
ŚR CZ CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marta Pągowska | |
Prowadzący grup: | Ewelina Młynarczyk-Karabin, Marta Pągowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Sposób pomiaru efektów kształcenia: Wiedza: egzamin końcowy pisemny z treści wykładowych i ćwiczeniowych. Umiejętności: ocena prac cząstkowych przygotowanych w trakcie zajęć ćwiczeniowych. Kompetencje społeczne: ocena zaangażowania studenta w trakcie prac ćwiczeniowych oraz udział w dyskursie w trakcie wykładów. |
|
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE: WYKŁAD: • Podstawy prawne organizacji kształcenia uczniów z autyzmem i zespołem Aspergera. • Funkcjonowanie ucznia z autyzmem i zespołem Aspergera – charakterystyka procesów uczenia się, koncepcje dotyczące funkcjonowania osób z autyzmem i zespołem Aspergera (deficyty Teorii Umysłu, Funkcji wykonawczych, słaba centralna koherencja, profil zdolności intelektualnych). • Autyzm i zespół Aspergera a zaburzenia współwystępujące. Charakterystyka funkcjonowania uczniów z zaburzeniami ze spektrum autyzmu i niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym i znacznym. • Czynniki determinujące edukację uczniów z autyzmem. Niepowodzenia edukacyjne. • Zasady pracy z uczniem z autyzmem w kontekście dysfunkcji komunikacyjnych, społecznych, poznawczych, sensorycznych. Konsekwencje zaburzeń ze spektrum autyzmu dla procesu uczenia się. Dostosowanie warunków edukacji do specjalnych potrzeb edukacyjnych uczniów z zaburzeniami ze spektrum autyzmu. • Metody i formy pracy usprawniające zaburzone funkcje społeczno - emocjonalne, poznawcze, motoryczne, komunikację, stymulacja sensoryczna. • Uczeń z autyzmem lub zespołem Aspergera w szkole integracyjnej i ogólnodostępnej. ĆWICZENIA: • Podstawa programowa kształcenia ogólnego dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym w szkołach podstawowych. • Podstawa programowa kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej. • Cele i zadania edukacji uczniów z autyzmem na I, II etapie edukacyjnym. • Dokumentacja ucznia z autyzmem w szkole podstawowej (diagnoza funkcjonalna, WOPFU, IPET). • Dostosowanie wymagań edukacyjnych do indywidualnych potrzeb ucznia z autyzmem. • Strategie pracy z uczniem z autyzmem zwiększające efektywność edukacji. • Środowisko szkolne a potrzeby ucznia z autyzmem. • Planowanie pracy edukacyjnej i terapeutycznej. • Wspomaganie rozwoju uczniów z autyzmem - wybrane metody, formy i środki pracy z uczniem. • Ćwiczenia usprawniające zaburzone funkcje poznawcze, motoryczne, komunikację, stymulacja sensoryczna - scenariusze zajęć dydaktycznych i rewalidacyjnych. • Karty pracy dostosowane do indywidualnych potrzeb ucznia z autyzmem. • Kompetencje nauczyciela - terapeuty w pracy z uczniem z autyzmem. • TIK w pracy z uczniem z autyzmem. |
|
Literatura: |
Literatura: 1. Kossewska, J. (red.), Kompleksowe wspomaganie uczniów z autyzmem i zaburzeniami pokrewnymi. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”. 2. Pągowska, M.(2017). Dydaktyka specjalistyczna ukierunkowana na spektrum autyzmu. W: J. Głodkowska (red.). Dydaktyka specjalna. Od systematyki do projektowania dydaktyk specjalistycznych. Warszawa: PWN, s.239. 3. Kaczmarek, B.B. (2015). Autyzm i AAC. Alternatywne i wspomagające sposoby porozumiewania się w edukacji osób z autyzmem. Kraków: AAC. 4. Bowen, Maggie (2012). Włączenie uczniów z autyzmem w środowisko szkolne : poradnik. Warszawa : Fundacja SYNAPSIS. 5. Myers, Jennifer (2016). Rozwijanie umiejętności życiowych u dzieci z autyzmem lub zespołem Aspergera. Gdańsk : Harmonia Universalis. 6. Wilde, K.(2016). Logistyka autyzmu : przewodnik dla rodziców, którzy zmagają się z kładzeniem dziecka spać, treningiem toaletowym, napadami złości, biciem i innymi wyzwaniami życia codziennego. Gdańsk : Harmonia Universalis. 7. Barbera, Mary Lynch (2017). Metoda zachowań werbalnych : jak uczyć dzieci z autyzmem i innymi zaburzeniami rozwojowymi. Warszawa : Fundacja Scolaris. |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia: wykład, dyskusja, metoda ćwiczeniowa. ----------------------------------------------------------------------------------------------- NAKŁAD PRACY STUDENTA: Godziny kontaktowe (ćwiczenia, wykłady) - 30 godz. Przygotowanie się do zajęć, referaty, scenariusze zajęć - 45 godz. Przygotowanie się do egzaminu - 25 godz. Studiowanie literatury – 25 godz. Sumaryczna liczba punktów ECTS - 5. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT CW
WYK
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marta Pągowska | |
Prowadzący grup: | Ewelina Młynarczyk-Karabin, Marta Pągowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Sposób pomiaru efektów kształcenia: Wiedza: egzamin końcowy pisemny z treści wykładowych i ćwiczeniowych. Umiejętności: ocena prac cząstkowych przygotowanych w trakcie zajęć ćwiczeniowych. Kompetencje społeczne: ocena zaangażowania studenta w trakcie prac ćwiczeniowych oraz udział w dyskursie w trakcie wykładów. |
|
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE: WYKŁAD: • Podstawy prawne organizacji kształcenia uczniów z autyzmem i zespołem Aspergera. • Funkcjonowanie ucznia z autyzmem i zespołem Aspergera – charakterystyka procesów uczenia się, koncepcje dotyczące funkcjonowania osób z autyzmem i zespołem Aspergera (deficyty Teorii Umysłu, Funkcji wykonawczych, słaba centralna koherencja, profil zdolności intelektualnych). • Autyzm i zespół Aspergera a zaburzenia współwystępujące. Charakterystyka funkcjonowania uczniów z zaburzeniami ze spektrum autyzmu i niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym i znacznym. • Czynniki determinujące edukację uczniów z autyzmem. Niepowodzenia edukacyjne. • Zasady pracy z uczniem z autyzmem w kontekście dysfunkcji komunikacyjnych, społecznych, poznawczych, sensorycznych. Konsekwencje zaburzeń ze spektrum autyzmu dla procesu uczenia się. Dostosowanie warunków edukacji do specjalnych potrzeb edukacyjnych uczniów z zaburzeniami ze spektrum autyzmu. • Metody i formy pracy usprawniające zaburzone funkcje społeczno - emocjonalne, poznawcze, motoryczne, komunikację, stymulacja sensoryczna. • Uczeń z autyzmem lub zespołem Aspergera w szkole integracyjnej i ogólnodostępnej. ĆWICZENIA: • Podstawa programowa kształcenia ogólnego dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym w szkołach podstawowych. • Podstawa programowa kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej. • Cele i zadania edukacji uczniów z autyzmem na I, II etapie edukacyjnym. • Dokumentacja ucznia z autyzmem w szkole podstawowej (diagnoza funkcjonalna, WOPFU, IPET). • Dostosowanie wymagań edukacyjnych do indywidualnych potrzeb ucznia z autyzmem. • Strategie pracy z uczniem z autyzmem zwiększające efektywność edukacji. • Środowisko szkolne a potrzeby ucznia z autyzmem. • Planowanie pracy edukacyjnej i terapeutycznej. • Wspomaganie rozwoju uczniów z autyzmem - wybrane metody, formy i środki pracy z uczniem. • Ćwiczenia usprawniające zaburzone funkcje poznawcze, motoryczne, komunikację, stymulacja sensoryczna - scenariusze zajęć dydaktycznych i rewalidacyjnych. • Karty pracy dostosowane do indywidualnych potrzeb ucznia z autyzmem. • Kompetencje nauczyciela - terapeuty w pracy z uczniem z autyzmem. • TIK w pracy z uczniem z autyzmem. |
|
Literatura: |
Literatura: 1. Kossewska, J. (red.), Kompleksowe wspomaganie uczniów z autyzmem i zaburzeniami pokrewnymi. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”. 2. Pągowska, M.(2017). Dydaktyka specjalistyczna ukierunkowana na spektrum autyzmu. W: J. Głodkowska (red.). Dydaktyka specjalna. Od systematyki do projektowania dydaktyk specjalistycznych. Warszawa: PWN, s.239. 3. Kaczmarek, B.B. (2015). Autyzm i AAC. Alternatywne i wspomagające sposoby porozumiewania się w edukacji osób z autyzmem. Kraków: AAC. 4. Bowen, Maggie (2012). Włączenie uczniów z autyzmem w środowisko szkolne : poradnik. Warszawa : Fundacja SYNAPSIS. 5. Myers, Jennifer (2016). Rozwijanie umiejętności życiowych u dzieci z autyzmem lub zespołem Aspergera. Gdańsk : Harmonia Universalis. 6. Wilde, K.(2016). Logistyka autyzmu : przewodnik dla rodziców, którzy zmagają się z kładzeniem dziecka spać, treningiem toaletowym, napadami złości, biciem i innymi wyzwaniami życia codziennego. Gdańsk : Harmonia Universalis. 7. Barbera, Mary Lynch (2017). Metoda zachowań werbalnych : jak uczyć dzieci z autyzmem i innymi zaburzeniami rozwojowymi. Warszawa : Fundacja Scolaris. |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia: wykład, dyskusja, metoda ćwiczeniowa. ----------------------------------------------------------------------------------------------- NAKŁAD PRACY STUDENTA: Godziny kontaktowe (ćwiczenia, wykłady) - 30 godz. Przygotowanie się do zajęć, referaty, scenariusze zajęć - 45 godz. Przygotowanie się do egzaminu - 25 godz. Studiowanie literatury – 25 godz. Sumaryczna liczba punktów ECTS - 5. |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.