Logopedyczne aspekty trudności szkolnych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | PC-2S-LAS |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Logopedyczne aspekty trudności szkolnych |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki Specjalnej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
1.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Pełny opis: |
Treści: Mowa w aspekcie indywidualnym i społecznym i jej zaburzenia - wyjaśnienia terminologiczne. Składniki mowy: język, mówienie, tekst, rozumienie. Kompetencje i sprawności w komunikacji językowej. Etapy rozwoju mowy dziecka ze szczególnym uwzględnieniem płaszczyzny fonologicznej. Podstawy fonetyki - klasyfikacja głosek polskich, opozycje fonetyczne. Omówienie wybranych klasyfikacji zaburzeń mowy: klasyfikacja Ireny Styczek, klasyfikacja klasyfikacja Stanisława Grabiasa. Zaburzenia analizatora słuchowego – mowa – trudności szkolne. Zaburzenia kinestetyczno-kinetyczne mowa - trudności szkolne. Charakterystyka błędów w czytaniu i pisaniu - kierunki oddziaływań terapeutycznych w pokonywaniu trudności ucznia z trudnościami w czytaniu i pisaniu. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Posługuje się poszerzoną i usystematyzowaną terminologią dotyczącą zaburzeń mowy – wyjaśnia pojęcie umysłowych sprawności realizacyjnych, rozróżnia sprawność systemową i komunikacyjną Wyjaśnia mechanizm nadawania i percepcji wypowiedzi zgodnie z neurocybernetycznym modelem mowy Wyjaśnia zależność między poszczególnymi poziomami rozwoju kompetencji komunikacyjnej, językowej i kulturowej a funkcjonowaniem edukacyjnym ucznia Umiejętności Projektuje i wyznacza kierunki działań diagnostycznych i terapeutycznych w odniesieniu do uczniów z zaburzeniami mowy w aspekcie trudności szkolnych Proponuje rozwiązania terapeutyczne mające na celu minimalizację trudności szkolnych ucznia z zaburzeniami komunikacji językowej Potrafi wykorzystywać i integrować wiedzę teoretyczną z zakresu zaburzeń mowy w celu analizowania i interpretowania występujących u ucznia trudności szkolnych Kompetencje społeczne Wykazuje aktywną i odpowiedzialną postawę w zakresie zdobywania wiedzy i umiejętności |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-02-16 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ WYK
PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Izabela Więcek-Poborczyk | |
Prowadzący grup: | Izabela Więcek-Poborczyk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
OPIS POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA: 1. Egzamin – test wielokrotnego wyboru |
|
Pełny opis: |
WYKŁAD Przedmiot i zadania logopedii Podstawowa terminologia stosowana w logopedii Normy rozwoju mowy oraz uwarunkowania rozwoju mowy Podstawowa charakterystyka zaburzeń mowy Charakterystyka głosek polskich i upodobnień fonetycznych – podstawowy zakres Różnice między językiem mówionym i pisanym (w normie) i ich związek z trudnościami w pisaniu Zaburzenia wymowy i mowy a zaburzenia w piśmie (aspekt logopedyczny) Ćwiczenia pedagogiczne wspomagające terapię logopedyczną dzieci z zaburzeniami mowy i trudnościami szkolnymi |
|
Literatura: |
LITERATURA OBOWIĄZKOWA • Domagała, A., Mirecka, U. (red.), 2017, Zaburzenia komunikacji pisemnej, Harmonia, Gdańsk. • Emiluta – Rozya D., 2006, Wspomaganie rozwoju mowy dziecka w wieku przedszkolnym, Warszawa. • Emiluta – Rozya D., Mierzejewska H., Atys P., 2004, Badania przesiewowe do wykrywania zaburzeń rozwoju mowy u dzieci dwu-, cztero- i sześcioletnich. Wyd. APS, Warszawa. • Emiluta-Rozya D., 2012, Formy zaburzeń mowy [w:] Logopedia. Teoria zaburzeń mowy, S. Grabias, Kurkowski M. (red.), UMCS, Lublin, s. 73-87. • Lorens G., Karwowska A., Więcek-Poborczyk I., 2017, ©GORA – Gesty Obrazujące Ruchy Artykulatorów, Wyd. Harmonia Universalis, Gdańsk • Mierzejewska H., Emiluta – Rozya D., 1997, Projekt zestawienia form zaburzeń mowy, Audiofonologia tom X , s.37-48 • Pluta-Wojciechowska D., 2013, 2018, Zaburzenia czynności prymarnych i artykulacji, Wydawnictwo Ergo – Sum • Styczek I.,1982, Badanie i kształtowanie słuchu fonematycznego, WSiP, Warszawa • Więcek-Poborczyk I., 2014, Normy wymawianiowe polszczyzny a wariantywność wymowy, Wyd. Akademii Pedagogiki Specjalnej, Warszawa LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA Cieszyńska J.,2006, Kocham czytać. Poradnik dla rodziców i nauczycieli. Wydawnictwo Edukacyjne, Kraków Cieszyńska J., 2008, Wczesna interwencja terapeutyczna. Wydawnictwo Edukacyjne, Kraków Demel G., 2006 (lub wcześniejsze wydania), Minimum logopedyczne nauczyciela przedszkola, WSiP, Warszawa Emiluta-Rozya, 2016, „Kąpiel słowna jako metoda terapii i profilaktyki logopedycznej” [w:] E. Lewandowska-Tarasiuk (red.) Terapia słowem, Wydawnictwo Pani Twardowska, Warszawa Emiluta-Rozya D., 2013, Całościowe badanie logopedyczne, APS, Warszawa Więcek-Poborczyk I., 2016, Wariantywność współczesnej wymowy polskiej (wybrane konteksty fonetyczne), [w:] Boksa E., Rosińska-Mamej A., Senderska J. (red.), „Język – człowiek – świat. Różne aspekty komunikacji międzyludzkiej”, KTN, Kielce |
|
Uwagi: |
METODY KSZTAŁCENIA: Wykład w formie prezentacji multimedialnej, ryciny i schematy ilustrujące wybrane treści teoretyczne i praktyczne; dyskusja dydaktyczna; słuchacze otrzymują materiały do uzupełnienia w trakcie wykładów. NAKŁAD PRACY STUDENTA: Godziny kontaktowe: wykład - 10 godz. Przygotowanie się do egzaminu - 15 godz. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO WYK
N WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Izabela Więcek-Poborczyk | |
Prowadzący grup: | Izabela Więcek-Poborczyk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
OPIS POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA: 1. Egzamin – test wielokrotnego wyboru |
|
Pełny opis: |
WYKŁAD Przedmiot i zadania logopedii Podstawowa terminologia stosowana w logopedii Normy rozwoju mowy oraz uwarunkowania rozwoju mowy Podstawowa charakterystyka zaburzeń mowy Charakterystyka głosek polskich i upodobnień fonetycznych – podstawowy zakres Różnice między językiem mówionym i pisanym (w normie) i ich związek z trudnościami w pisaniu Zaburzenia wymowy i mowy a zaburzenia w piśmie (aspekt logopedyczny) Ćwiczenia pedagogiczne wspomagające terapię logopedyczną dzieci z zaburzeniami mowy i trudnościami szkolnymi |
|
Literatura: |
LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA Cieszyńska J.,2006, Kocham czytać. Poradnik dla rodziców i nauczycieli. Wydawnictwo Edukacyjne, Kraków Cieszyńska J., 2008, Wczesna interwencja terapeutyczna. Wydawnictwo Edukacyjne, Kraków Demel G., 2006 (lub wcześniejsze wydania), Minimum logopedyczne nauczyciela przedszkola, WSiP, Warszawa Emiluta-Rozya, 2016, „Kąpiel słowna jako metoda terapii i profilaktyki logopedycznej” [w:] E. Lewandowska-Tarasiuk (red.) Terapia słowem, Wydawnictwo Pani Twardowska, Warszawa Emiluta-Rozya D., 2013, Całościowe badanie logopedyczne, APS, Warszawa Więcek-Poborczyk I., 2016, Wariantywność współczesnej wymowy polskiej (wybrane konteksty fonetyczne), [w:] Boksa E., Rosińska-Mamej A., Senderska J. (red.), „Język – człowiek – świat. Różne aspekty komunikacji międzyludzkiej”, KTN, Kielce |
|
Uwagi: |
METODY KSZTAŁCENIA: Wykład w formie prezentacji multimedialnej, ryciny i schematy ilustrujące wybrane treści teoretyczne i praktyczne; dyskusja dydaktyczna; słuchacze otrzymują materiały do uzupełnienia w trakcie wykładów. NAKŁAD PRACY STUDENTA: Godziny kontaktowe: wykład - 10 godz. Przygotowanie się do egzaminu - 15 godz. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-21 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ WYK
PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Dłużniewska | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Dłużniewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Sposób pomiaru efektów: Egzamin. |
|
Pełny opis: |
Treści: Mowa w aspekcie indywidualnym i społecznym i jej zaburzenia - wyjaśnienia terminologiczne. Składniki mowy: język, mówienie, tekst, rozumienie. Kompetencje i sprawności w komunikacji językowej. Etapy rozwoju mowy dziecka ze szczególnym uwzględnieniem płaszczyzny fonologicznej. Podstawy fonetyki - klasyfikacja głosek polskich, opozycje fonetyczne. Omówienie wybranych klasyfikacji zaburzeń mowy: klasyfikacja Ireny Styczek, klasyfikacja Stanisława Grabiasa. Zaburzenia analizatora słuchowego – mowa – trudności szkolne. Zaburzenia kinestetyczno-kinetyczne mowa - trudności szkolne. Ocena sprawności systemowej: fonologia - morfologia - składnia. Charakterystyka błędów w czytaniu i pisaniu - kierunki oddziaływań terapeutycznych w pokonywaniu trudności ucznia z zaburzeniami komunikacji językowej. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Grabias, S., Kurkowski, M. (red.) (2012). Logopedia. Teoria zaburzeń mowy. Kaczmarek, L. (1991). O polskiej logopedii. W: Przedmiot logopedii. Red. H. Borowiec, S. Grabias. Komunikacja językowa i jej zaburzenia. T 1. Lublin: Wyd. Zakładu Logopedii i Językoznawstwa Stosowanego UMCS. Domagała, A., Mirecka, U. (red.). (2017). Zaburzenia komunikacji pisemnej. Gdańsk: Harmonia. Logopedia. Pytania i odpowiedzi. (2001). Red. Tadeusz Gałkowski i Grażyna Jastrzębowska. Opole: Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego. (wybrane fragmenty) Pietras, I. (2003). Reinterpretacja błędów w piśmie. W: Komunikowanie się we współczesnym świecie. Red. B. Kaczmarek i K. Markiewicz. Lublin: Wydawnictwo UMCS. Styczek, I. (1979). Logopedia. Warszawa: PWN.(wybrane fragmenty) Literatura uzupełniająca: Bytnar-Hys, R.(1991). Trudności w pisaniu u dzieci opóźnionych w rozwoju mowy. „Logopedia” Nr 18. Minczakiewicz, E.(1993). Zaburzenia mowy i ich odbicie w piśmie uczniów młodszych klas szkoły specjalnej dla lekko upośledzonych umysłowo. „Logopedia” Nr 20. |
|
Uwagi: |
Link do zajęć: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a142782192fad4b50bec36869d48cd588%40thread.tacv2/conversations?groupId=bc4590bb-52b3-4df1-82da-4931ae47c7b2&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 Metody kształcenia: wykład Nakład pracy studenta: Godziny kontaktowe - wykład - 10 Przygotowanie się do zajęć, lektury - 7 Przygotowanie się do egzaminu Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji Inne formy 8 Sumaryczna liczba punktów ECTS - 1 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-21 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO WYK
N WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Dłużniewska | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Dłużniewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Sposób pomiaru efektów: Egzamin. |
|
Pełny opis: |
Treści: Mowa w aspekcie indywidualnym i społecznym i jej zaburzenia - wyjaśnienia terminologiczne. Składniki mowy: język, mówienie, tekst, rozumienie. Kompetencje i sprawności w komunikacji językowej. Etapy rozwoju mowy dziecka ze szczególnym uwzględnieniem płaszczyzny fonologicznej. Podstawy fonetyki - klasyfikacja głosek polskich, opozycje fonetyczne. Omówienie wybranych klasyfikacji zaburzeń mowy: klasyfikacja Ireny Styczek, klasyfikacja klasyfikacja Stanisława Grabiasa. Zaburzenia analizatora słuchowego – mowa – trudności szkolne. Zaburzenia kinestetyczno-kinetyczne mowa - trudności szkolne. Ocena sprawności systemowej: fonologia - morfologia - składnia. Charakterystyka błędów w czytaniu i pisaniu - kierunki oddziaływań terapeutycznych w pokonywaniu trudności ucznia z zaburzeniami komunikacji językowej. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Grabias, S., Kurkowski, M. (red.) (2012). Logopedia. Teoria zaburzeń mowy. Kaczmarek, L. (1991). O polskiej logopedii. W: Przedmiot logopedii. Red. H. Borowiec, S. Grabias. Komunikacja językowa i jej zaburzenia. T 1. Lublin: Wyd. Zakładu Logopedii i Językoznawstwa Stosowanego UMCS. Domagała, A., Mirecka, U. (red.). (2017). Zaburzenia komunikacji pisemnej. Gdańsk: Harmonia. Logopedia. Pytania i odpowiedzi. (2001). Red. Tadeusz Gałkowski i Grażyna Jastrzębowska. Opole: Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego. (wybrane fragmenty) Pietras, I. (2003). Reinterpretacja błędów w piśmie. W: Komunikowanie się we współczesnym świecie. Red. B. Kaczmarek i K. Markiewicz. Lublin: Wydawnictwo UMCS. Styczek, I. (1979). Logopedia. Warszawa: PWN.(wybrane fragmenty) Literatura uzupełniająca: Bytnar-Hys, R.(1991). Trudności w pisaniu u dzieci opóźnionych w rozwoju mowy. „Logopedia” Nr 18. Minczakiewicz, E.(1993). Zaburzenia mowy i ich odbicie w piśmie uczniów młodszych klas szkoły specjalnej dla lekko upośledzonych umysłowo. „Logopedia” Nr 20. |
|
Uwagi: |
Link do zajęć: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a5465174b579c45ce9fbc4e93e0552a02%40thread.tacv2/conversations?groupId=a5d6c801-bc31-45ba-9bb8-cddc8fb6eed3&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 Metody kształcenia: wykład Nakład pracy studenta: Godziny kontaktowe wykład - 10 Przygotowanie się do zajęć, lektury 8 Przygotowanie się do egzaminu 7 Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji - Inne formy - Sumaryczna liczba punktów ECTS 1 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN WYK
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Dłużniewska | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Dłużniewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Sposób pomiaru efektów: Egzamin. Egzamin pisemny w aplikacji TEAMS w dniu: 20.02.2022 w godzinach 12.30 - 13.10. Link dostępny na czacie Zespołu: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3azp3OJ-FcKXFRcG6LqM5fmVvouuclCddUIWOhTaWyIVE1%40thread.tacv2/conversations?groupId=016369fd-417c-4129-bbe2-05afa2987b6c&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 |
|
Pełny opis: |
Treści: Mowa w aspekcie indywidualnym i społecznym i jej zaburzenia - wyjaśnienia terminologiczne. Składniki mowy: język, mówienie, tekst, rozumienie. Kompetencje i sprawności w komunikacji językowej. Etapy rozwoju mowy dziecka ze szczególnym uwzględnieniem płaszczyzny fonologicznej. Podstawy fonetyki - klasyfikacja głosek polskich, opozycje fonetyczne. Omówienie wybranych klasyfikacji zaburzeń mowy: klasyfikacja Ireny Styczek, klasyfikacja klasyfikacja Stanisława Grabiasa. Zaburzenia analizatora słuchowego – mowa – trudności szkolne. Zaburzenia kinestetyczno-kinetyczne mowa - trudności szkolne. Ocena sprawności systemowej: fonologia - morfologia - składnia. Charakterystyka błędów w czytaniu i pisaniu - kierunki oddziaływań terapeutycznych w pokonywaniu trudności ucznia z trudnościami w czytaniu i pisaniu. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Grabias, S., Kurkowski, M. (red.) (2012). Logopedia. Teoria zaburzeń mowy. Kaczmarek, L. (1991). O polskiej logopedii. W: Przedmiot logopedii. Red. H. Borowiec, S. Grabias. Komunikacja językowa i jej zaburzenia. T 1. Lublin: Wyd. Zakładu Logopedii i Językoznawstwa Stosowanego UMCS. Domagała, A., Mirecka, U. (red.). (2017). Zaburzenia komunikacji pisemnej. Gdańsk: Harmonia. Logopedia. Pytania i odpowiedzi. (2001). Red. Tadeusz Gałkowski i Grażyna Jastrzębowska. Opole: Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego. (wybrane fragmenty) Pietras, I. (2003). Reinterpretacja błędów w piśmie. W: Komunikowanie się we współczesnym świecie. Red. B. Kaczmarek i K. Markiewicz. Lublin: Wydawnictwo UMCS. Styczek, I. (1979). Logopedia. Warszawa: PWN.(wybrane fragmenty) Literatura uzupełniająca: Bytnar-Hys, R.(1991). Trudności w pisaniu u dzieci opóźnionych w rozwoju mowy. „Logopedia” Nr 18. Minczakiewicz, E.(1993). Zaburzenia mowy i ich odbicie w piśmie uczniów młodszych klas szkoły specjalnej dla lekko upośledzonych umysłowo. „Logopedia” Nr 20. |
|
Uwagi: |
Link do zajęć: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3arkLE8cjfG9AQjFwNlOFnaF_1CqdQkUlkuJ_d_PzFgWM1%40thread.tacv2/conversations?groupId=ec931c09-8398-43f2-ae32-dd9f694f4c5f&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 Metody kształcenia: wykład Nakład pracy studenta: Godziny kontaktowe wykład - 10 Przygotowanie się do zajęć, lektury 8 Przygotowanie się do egzaminu 7 Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji - Inne formy - Sumaryczna liczba punktów ECTS 1 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO WYK
N WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Dłużniewska | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Dłużniewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Sposób pomiaru efektów: Egzamin. Egzamin pisemny w aplikacji TEAMS w dniu: 26.01.2022 w godzinach 15.35 - 16.15. Link dostępny na czacie Zespołu: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3arkLE8cjfG9AQjFwNlOFnaF_1CqdQkUlkuJ_d_PzFgWM1%40thread.tacv2/conversations?groupId=ec931c09-8398-43f2-ae32-dd9f694f4c5f&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 |
|
Pełny opis: |
Treści: Mowa w aspekcie indywidualnym i społecznym i jej zaburzenia - wyjaśnienia terminologiczne. Składniki mowy: język, mówienie, tekst, rozumienie. Kompetencje i sprawności w komunikacji językowej. Etapy rozwoju mowy dziecka ze szczególnym uwzględnieniem płaszczyzny fonologicznej. Podstawy fonetyki - klasyfikacja głosek polskich, opozycje fonetyczne. Omówienie wybranych klasyfikacji zaburzeń mowy: klasyfikacja Ireny Styczek, klasyfikacja klasyfikacja Stanisława Grabiasa. Zaburzenia analizatora słuchowego – mowa – trudności szkolne. Zaburzenia kinestetyczno-kinetyczne mowa - trudności szkolne. Charakterystyka błędów w czytaniu i pisaniu - kierunki oddziaływań terapeutycznych w pokonywaniu trudności ucznia z trudnościami w czytaniu i pisaniu. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Grabias, S., Kurkowski, M. (red.) (2012). Logopedia. Teoria zaburzeń mowy. Kaczmarek, L. (1991). O polskiej logopedii. W: Przedmiot logopedii. Red. H. Borowiec, S. Grabias. Komunikacja językowa i jej zaburzenia. T 1. Lublin: Wyd. Zakładu Logopedii i Językoznawstwa Stosowanego UMCS. Domagała, A., Mirecka, U. (red.). (2017). Zaburzenia komunikacji pisemnej. Gdańsk: Harmonia. Logopedia. Pytania i odpowiedzi. (2001). Red. Tadeusz Gałkowski i Grażyna Jastrzębowska. Opole: Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego. (wybrane fragmenty) Pietras, I. (2003). Reinterpretacja błędów w piśmie. W: Komunikowanie się we współczesnym świecie. Red. B. Kaczmarek i K. Markiewicz. Lublin: Wydawnictwo UMCS. Styczek, I. (1979). Logopedia. Warszawa: PWN.(wybrane fragmenty) Literatura uzupełniająca: Bytnar-Hys, R.(1991). Trudności w pisaniu u dzieci opóźnionych w rozwoju mowy. „Logopedia” Nr 18. Minczakiewicz, E.(1993). Zaburzenia mowy i ich odbicie w piśmie uczniów młodszych klas szkoły specjalnej dla lekko upośledzonych umysłowo. „Logopedia” Nr 20. |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia: wykład Nakład pracy studenta: Godziny kontaktowe wykład - 10 Przygotowanie się do zajęć, lektury 8 Przygotowanie się do egzaminu 7 Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji - Inne formy - Sumaryczna liczba punktów ECTS 1 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Dłużniewska | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Dłużniewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Sposób pomiaru efektów: Egzamin. Egzamin pisemny w aplikacji TEAMS w dniu: 26.01.2022 w godzinach 15.35 - 16.15. Link dostępny na czacie Zespołu: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3arkLE8cjfG9AQjFwNlOFnaF_1CqdQkUlkuJ_d_PzFgWM1%40thread.tacv2/conversations?groupId=ec931c09-8398-43f2-ae32-dd9f694f4c5f&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 |
|
Pełny opis: |
Treści: Mowa w aspekcie indywidualnym i społecznym i jej zaburzenia - wyjaśnienia terminologiczne. Składniki mowy: język, mówienie, tekst, rozumienie. Kompetencje i sprawności w komunikacji językowej. Etapy rozwoju mowy dziecka ze szczególnym uwzględnieniem płaszczyzny fonologicznej. Podstawy fonetyki - klasyfikacja głosek polskich, opozycje fonetyczne. Omówienie wybranych klasyfikacji zaburzeń mowy: klasyfikacja Ireny Styczek, klasyfikacja klasyfikacja Stanisława Grabiasa. Zaburzenia analizatora słuchowego – mowa – trudności szkolne. Zaburzenia kinestetyczno-kinetyczne mowa - trudności szkolne. Charakterystyka błędów w czytaniu i pisaniu - kierunki oddziaływań terapeutycznych w pokonywaniu trudności ucznia z trudnościami w czytaniu i pisaniu. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Grabias, S., Kurkowski, M. (red.) (2012). Logopedia. Teoria zaburzeń mowy. Kaczmarek, L. (1991). O polskiej logopedii. W: Przedmiot logopedii. Red. H. Borowiec, S. Grabias. Komunikacja językowa i jej zaburzenia. T 1. Lublin: Wyd. Zakładu Logopedii i Językoznawstwa Stosowanego UMCS. Domagała, A., Mirecka, U. (red.). (2017). Zaburzenia komunikacji pisemnej. Gdańsk: Harmonia. Logopedia. Pytania i odpowiedzi. (2001). Red. Tadeusz Gałkowski i Grażyna Jastrzębowska. Opole: Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego. (wybrane fragmenty) Pietras, I. (2003). Reinterpretacja błędów w piśmie. W: Komunikowanie się we współczesnym świecie. Red. B. Kaczmarek i K. Markiewicz. Lublin: Wydawnictwo UMCS. Styczek, I. (1979). Logopedia. Warszawa: PWN.(wybrane fragmenty) Literatura uzupełniająca: Bytnar-Hys, R.(1991). Trudności w pisaniu u dzieci opóźnionych w rozwoju mowy. „Logopedia” Nr 18. Minczakiewicz, E.(1993). Zaburzenia mowy i ich odbicie w piśmie uczniów młodszych klas szkoły specjalnej dla lekko upośledzonych umysłowo. „Logopedia” Nr 20. |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia: wykład Nakład pracy studenta: Godziny kontaktowe wykład - 10 Przygotowanie się do zajęć, lektury 8 Przygotowanie się do egzaminu 7 Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji - Inne formy - Sumaryczna liczba punktów ECTS 1 |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.