Diagnoza funkcjonalna i konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | PC-2S-DKT |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Diagnoza funkcjonalna i konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki Specjalnej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
4.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE - Założenia diagnozy funkcjonalnej, cechy diagnozy ukierunkowanej na rozwój. - Szczegółowe omówienie etapów konstruowania indywidualnych programów. - Czynniki warunkujące wybór procedury diagnostycznej. - Różne potrzeby, różne diagnozy – ustalanie dla danej sytuacji zakresu i rodzaju przeprowadzenia niezbędnej diagnozy. - Rola rodziców i terapeutów, środowiska zewnętrznego w procesie diagnozy funkcjonalnej - Wybrane metody i narzędzia diagnostyczne - Konstruowanie zadań diagnostycznych. - Procedury diagnostycze. - Raport z diagnozy, określenie słabych i mocnych stron dziecka. - Konceptualizacja programu – operacjonalizacja celów, ustalanie warunków realizacji programu. - Etapy ewaluacji i jej rodzaje, narzędzia, czas, miejsce. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Zna teoretyczne podstawy diagnozy funkcjonalnej Zna cechy dobrej diagnozy Zna wybrane metody i narzędzia diagnostyczne służące ocenie możliwości i potrzeb osób ze złożoną niepełnosprawnością Zna etapy i zasady konstruowania indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych Umiejętności Umie interpretować dane diagnostyczne Umie opracować kwestionariusz wywiadu Umie opracować arkusze obserwacyjne Umie konstruować zadania diagnostyczne do oceny funkcjonowania osób z niepełnosprawnością złożoną Umie opracować indywidualny program edukacyjno-terpeutyczny z uwzględnieniem jego wszystkich etapów Kompetencje społeczne Ma świadomość konieczności zachowania się w sposób profesjonalny |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO WYK
CW
LAB
N WYK
CW
LAB
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Laboratorium/warsztaty, 10 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Grażyna Walczak | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Wołowicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Kolokwium Aktywna obecność na zajęciach Prace grupowe w trakcie zajęć |
|
Pełny opis: |
Pojęcie diagnozy i rodzaje diagnoz. 2.Diagnoza funkcjonalna (wielospecjalistyczna ocena poziomu funkcjonowania ucznia). 3.Metody diagnostyczne (wywiad i obserwacja, inwentarze, arkusze). 4.Konstruowanie narzędzi diagnostycznych. 5.Wybrane narzędzia diagnostyczne (m.in. „Arkusz poznania ucznia szkoły specjalnej” J. Głodkowskiej, Inwentarz do oceny postępów w rozwoju społecznym” Gunzberga, „Profil psychoedukacyjny” E. Schoplera). 6. Zasady współpracy wielospecjalistycznych zespołów w placówkach edukacyjnych. 7.Zasady konstruowania indywidualnych programów nauczania. 8.Formułowanie celów diagnozy i procedur ich osiągania. 9.Ewaluacja indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych. |
|
Literatura: |
.Głodkowska, J. (1999). Poznanie ucznia szkoły specjalnej. Wrażliwość edukacyjna dzieci upośledzonych umysłowo w stopniu lekkim: diagnoza i interpretacja. Warszawa: WsiP. 2.Jarosz, E., Wysocka, E. (2006). Diagnoza psychopedagogiczna. Podstawowe problemy i rozwiązania. Warszawa: wyd. Akademickie „Żak”. 3.Marcinkowska, B. (2004). Diagnoza umiejętności funkcjonalnych dzieci z niepełnosprawnością intelektualną. W: J. Głodkowska, A. Giryński (red.). Osobowość, samorealizacja, odpowiedzialność, bezpieczeństwo, autonomia. Teoria, empiria i praktyka w rehabilitacji osób z niepełnosprawnością umysłową od dzieciństwa do późnej dorosłości. Warszawa: APS. 4.Marcinkowska, B. Indywidualne programy edukacyjno-terapeutyczne. W: J. Głodkowska (red.). Dydaktyka specjalna – w przygotowaniu do kształcenia ucznia ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Podręcznik akademicki. Warszawa: APS. 5.Mesibor, G., Thomas, J. B., Chapman, M. S., Schopler, E. (2009). Profil umiejętności zawodowych i społecznych TEACCH. Warszawa: Fundacja Synapsis. 6.Paluchowski, J. W. (2007). Diagnoza psychologiczna. Proces-narzędzia-standardy. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne. 7.Witkowski, T. (1988). Metody PAC i PAS w społecznej rewalidacji upośledzonych umysłowo. Warszawa: Centralny Ośrodek Metodyczny Poradnictwa Wychowawczo-Zawodowego MEN. |
|
Uwagi: |
Godziny kontaktowe 40 godzin, w tym: wykład - 15 godzin, ćwiczenia - 15 godzin, warsztaty - 10 godzin. Przygotowanie się do zajęć, lektury: 40 godzin konsultacje 10 Sumaryczna liczba punktów ECTS: 4 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: | (brak danych) | |
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.