Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Diagnoza funkcjonalna i konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: PC-2S-DKT
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Diagnoza funkcjonalna i konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych
Jednostka: Instytut Pedagogiki Specjalnej
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 4.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE

- Założenia diagnozy funkcjonalnej, cechy diagnozy ukierunkowanej na rozwój.

- Szczegółowe omówienie etapów konstruowania indywidualnych programów.

- Czynniki warunkujące wybór procedury diagnostycznej.

- Różne potrzeby, różne diagnozy – ustalanie dla danej sytuacji zakresu i rodzaju przeprowadzenia niezbędnej diagnozy.

- Rola rodziców i terapeutów, środowiska zewnętrznego w procesie diagnozy funkcjonalnej

- Wybrane metody i narzędzia diagnostyczne

- Konstruowanie zadań diagnostycznych.

- Procedury diagnostycze.

- Raport z diagnozy, określenie słabych i mocnych stron dziecka.

- Konceptualizacja programu – operacjonalizacja celów, ustalanie warunków realizacji programu.

- Etapy ewaluacji i jej rodzaje, narzędzia, czas, miejsce.

Efekty uczenia się:

Wiedza

Zna teoretyczne podstawy diagnozy funkcjonalnej

Zna cechy dobrej diagnozy

Zna wybrane metody i narzędzia diagnostyczne służące ocenie możliwości i potrzeb osób ze złożoną niepełnosprawnością

Zna etapy i zasady konstruowania indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych

Umiejętności

Umie interpretować dane diagnostyczne

Umie opracować kwestionariusz wywiadu

Umie opracować arkusze obserwacyjne

Umie konstruować zadania diagnostyczne do oceny funkcjonowania osób z niepełnosprawnością złożoną

Umie opracować indywidualny program edukacyjno-terpeutyczny z uwzględnieniem jego wszystkich etapów

Kompetencje społeczne

Ma świadomość konieczności zachowania się w sposób profesjonalny

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2019-10-01 - 2020-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Laboratorium/warsztaty, 10 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Grażyna Walczak
Prowadzący grup: Agnieszka Wołowicz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

Kolokwium

Aktywna obecność na zajęciach

Prace grupowe w trakcie zajęć

Pełny opis:

Pojęcie diagnozy i rodzaje diagnoz.

2.Diagnoza funkcjonalna (wielospecjalistyczna ocena poziomu funkcjonowania ucznia).

3.Metody diagnostyczne (wywiad i obserwacja, inwentarze, arkusze).

4.Konstruowanie narzędzi diagnostycznych.

5.Wybrane narzędzia diagnostyczne (m.in. „Arkusz poznania ucznia szkoły specjalnej” J. Głodkowskiej, Inwentarz do oceny postępów w rozwoju społecznym” Gunzberga, „Profil psychoedukacyjny” E. Schoplera).

6. Zasady współpracy wielospecjalistycznych zespołów w placówkach edukacyjnych.

7.Zasady konstruowania indywidualnych programów nauczania.

8.Formułowanie celów diagnozy i procedur ich osiągania.

9.Ewaluacja indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych.

Literatura:

.Głodkowska, J. (1999). Poznanie ucznia szkoły specjalnej. Wrażliwość edukacyjna dzieci upośledzonych umysłowo w stopniu lekkim: diagnoza i interpretacja. Warszawa: WsiP.

2.Jarosz, E., Wysocka, E. (2006). Diagnoza psychopedagogiczna. Podstawowe problemy i rozwiązania. Warszawa: wyd. Akademickie „Żak”.

3.Marcinkowska, B. (2004). Diagnoza umiejętności funkcjonalnych dzieci z niepełnosprawnością intelektualną. W: J. Głodkowska, A. Giryński (red.). Osobowość, samorealizacja, odpowiedzialność, bezpieczeństwo, autonomia. Teoria, empiria i praktyka w rehabilitacji osób z niepełnosprawnością umysłową od dzieciństwa do późnej dorosłości. Warszawa: APS.

4.Marcinkowska, B. Indywidualne programy edukacyjno-terapeutyczne. W: J. Głodkowska (red.). Dydaktyka specjalna – w przygotowaniu do kształcenia ucznia ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Podręcznik akademicki. Warszawa: APS.

5.Mesibor, G., Thomas, J. B., Chapman, M. S., Schopler, E. (2009). Profil umiejętności zawodowych i społecznych TEACCH. Warszawa: Fundacja Synapsis.

6.Paluchowski, J. W. (2007). Diagnoza psychologiczna. Proces-narzędzia-standardy. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.

7.Witkowski, T. (1988). Metody PAC i PAS w społecznej rewalidacji upośledzonych umysłowo. Warszawa: Centralny Ośrodek Metodyczny Poradnictwa Wychowawczo-Zawodowego MEN.

Uwagi:

Godziny kontaktowe 40 godzin, w tym: wykład - 15 godzin, ćwiczenia - 15 godzin, warsztaty - 10 godzin.

Przygotowanie się do zajęć, lektury: 40 godzin

konsultacje 10

Sumaryczna liczba punktów ECTS: 4

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-20
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć: (brak danych)
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
Ul. Szczęśliwicka 40,
02-353 Warszawa
tel: +48 22 589 36 00 https://www.aps.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-1 (2024-05-13)