Praktyka pedagogiczna dyplomowa w poradniach psychologiczno-pedagogicznych lub w szkołach (60 godz.)
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | PC-2P-TPE2 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Praktyka pedagogiczna dyplomowa w poradniach psychologiczno-pedagogicznych lub w szkołach (60 godz.) |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki Specjalnej |
Grupy: |
Obowiązkowe dla 4 sem. PC, terapia pedagogiczna, (2-l) niestac. II st. Obowiązkowe dla 4 sem. PC, terapia pedagogiczna, (2-l) stac. II st. |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
3.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE - Zapoznanie się z całokształtem funkcjonowania placówki, szczególnie z jej strukturą organizacyjną, zadaniami wynikającymi z działań diagnostyczno-terapeutycznych oraz sposobami ich realizacji. - Dokonanie ogólnej analizy koncepcji pracy zespołu diagnostycznoterapeutycznego wspierającego rozwój ucznia, m.in. pedagoga, psychologa, logopedy, innych specjalistów. - Zapoznanie z rodzajami dokumentów wydawanych przez poradnie psychologiczno-pedagogiczne - Prowadzenie dokumentacji dotyczącej obserwowanych i prowadzonych zajęć, ujęcie ich w protokołach hospitacyjnych zamieszczonych w dzienniku praktyk. - Poznanie metod i narzędzi dokonywania diagnozy pedagogicznej dzieci i młodzieży (dokonywanie klasyfikacji symptomów zaburzeń, ich rodzaju, stopnia i zakresu; ustalanie źródła i złożoności problemu; interpretacja wpływu specyfiki funkcjonowania dziecka, związanej z jego dysfunkcjami lub szczególnymi uzdolnieniami na szkolne powodzenia i niepowodzenia). - Poznanie form działań terapeutycznych w zależności od rozpoznanych potrzeb dzieci i młodzieży, organizowanych w ramach zajęć specjalistycznych z zakresu terapii pedagogicznej, w tym zajęć korekcyjno-kompensacyjnych. - Dokonanie analizy dokumentów dotyczących określonego dziecka/ucznia. Szczególnie koncentrowanie się na anamnezie osobniczej i rodzinnej oraz diagnozie a następnie sporządzenie anonimowego opisu funkcjonowania dziecka/ucznia. - Obserwacja diagnozy dziecka/ucznia ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (w tym ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się). W trakcie obserwacji student powinien poznać organizację, przebieg działań diagnostycznych oraz sposób ich dokumentowania. - Student pod kontrolą opiekuna samodzielnie przeprowadza diagnozę/elementy diagnozy dziecka/ucznia, w tym wywiad z rodzicami, ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (w tym specyficznymi trudnościami w uczeniu się). - Obserwacja zajęć terapeutycznych (w tym zajęć korekcyjno-kompensacyjnych) dziecka/ucznia ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (w tym ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się), zgodnie z planami kształcenia dla specjalności. Obserwując zajęcia student powinien poznać organizację pracy terapeutycznej oraz przebieg procesu terapii umożliwiający planowanie działań wspierających ucznia. - Realizacja zajęć terapeutycznych przez studenta z zakresu terapii pedagogicznej (w tym zajęcia korekcyjno-kompensacyjne), zgodnie z rodzajem zajęć określonych w programach kształcenia dla danej specjalności. DRUKI DO POBRANIA Uwaga ! dokumenty należy drukować dwustronnie. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Wyjaśnia na poziomie rozszerzonym koncepcje edukacji, diagnozy i terapii dzieci i młodzieży ze specyficznymi trudnościami szkolnymi i rozumie różnorodne uwarunkowania tych procesów Opisuje na poziomie rozszerzonym system wsparcia dzieci i młodzieży ze specyficznymi trudnościami szkolnymi w szkołach i poradniach psychologiczno-pedagogicznych, potrafi wyjaśnić ich specyfikę i zachodzące procesy Wykazuje się poszerzoną wiedzą o uczestnikach diagnozy, edukacji i terapii oraz o metodach diagnozowania ich potrzeb i oceny jakości usług Umiejętności Wykorzystuje i integruje wiedzę teoretyczną z zakresu diagnozy i terapii w celu analizy złożonych problemów edukacyjnych i terapeutycznych dzieci i młodzieży ze specyficznymi trudnościami szkolnymi Wykorzystuje i integruje wiedzę teoretyczną z zakresu terapii pedagogicznej oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizowania i interpretowania problemów edukacyjnych i terapeutycznych Dobiera adekwatnie metody, techniki i narzędzia badawcze; opracowuje, prezentuje i interpretuje wyniki badań, wyciąga wnioski, wskazuje kierunki dalszych działań diagnostycznych i terapeutycznych Analizuje, rozpoznaje możliwości rozwojowe, obserwuje, diagnozuje, racjonalnie oceniać złożone sytuacje podczas diagnozy i terapii dzieci i młodzieży ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi Kompetencje społeczne Ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego rozwoju osobistego i zawodowego Odznacza się odpowiedzialnością za własne przygotowanie do pracy, podejmowane decyzje i prowadzone działania diagnostyczne i terapeutyczne oraz ich skutki Zasięga opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiazywaniem problemów |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-02-22 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 60 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Dłużniewska | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Dłużniewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-02-22 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 60 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Dłużniewska | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Dłużniewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 60 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Dłużniewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 60 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Dłużniewska | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Dłużniewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 60 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Dłużniewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 60 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Dłużniewska | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Dłużniewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 60 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Izabella Kucharczyk | |
Prowadzący grup: | Izabella Kucharczyk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 60 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Dłużniewska | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Dłużniewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 60 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Izabella Kucharczyk | |
Prowadzący grup: | Izabella Kucharczyk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.