Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Relacje mistrz - uczeń w pedagogice i sztuce

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: EP-2F-RMS
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Relacje mistrz - uczeń w pedagogice i sztuce
Jednostka: Instytut Edukacji Artystycznej
Grupy: Obowiązkowe dla 1 sem. (EP) edukacji artystycznej w zakr. sztuk plast., (2-l) stacjonarne II stopnia
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 3.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Skrócony opis:

Przedmiot o charakterze interdyscyplinarnym. Łączy zagadnienia pedagogiki, sztuk pięknych i historii sztuki.

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE:

Zagadnienia z zakresu relacji mistrz - uczeń w obrębie pedagogiki artystycznej. Przedstawienie zmieniających się na przestrzeni wieków ról i koncepcji nauczyciela. Tradycja mistrza cechowego, a tradycja mistrza artysty. Szkolnictwo artystyczne i systemy kształcenia przedmiotów artystycznych. Zadania szkolnictwa artystycznego. Sylwetka dobrego nauczyciela przedmiotów artystycznych. Omówienie wybitnych przykładów praktyki pedagogicznej w sztuce (Warsztaty krakowskie i Szkoła Kenara w Zakopanem, Polska Szkoła Plakatu). Zagadnienie autorytetu pedagogicznego i autorytetu artystycznego. Wybitne postacie polskiego świata artystycznego. Trening mistrzowski. Wprowadzenie do tworzenia dobrych praktyk w edukacji artystycznej.

Literatura:

Literatura obowiązkowa

Giorgio Vasari, (1989), Żywoty najsławniejszych malarzy, rzeźbiarzy i architektów, wybrał i przetłumaczył K. Estreicher, Warszawa.

Góralski A., (1998), Wzorce twórczości, Warszawa.

Literatura uzupełniająca

Białostocki J., (1972), O funkcjach sztuki i jej historyków, [w:] Funkcja dzieła sztuki, Materiały sesji Stowarzyszenia Historyków Sztuki, PWN, Warszawa.

Banach C., (1995), Cechy osobowości nauczycieli, [w:] Nowa Szkoła, nr 3.

Cybis J., (1980), Notatki malarskie, Dzienniki 1954-1966, PIW, Warszawa.

Dąbówna B., (1964), Warsztat malarza cechowego w Polsce, [w:] Studia Renesansowe, red. M. Walicki, t. IV, Wrocław-Warszawa – Kraków.

Dzikowska E., (2011), Artyści mówią. Wywiady z mistrzami malarstwa, Warszawa.

Fromentin E., (1956), Mistrzowie dawni, Ossolineum Wrocław

Janota-Bzowska M., (2008), Relacje mistrz – uczeń w życiu artystycznym malarza Tadeusza Kozłowskiego, w: Estetyka, sztuka, media – Przestrzenie i konteksty pedagogiczne, pod red. M. Jabłońskiej, Oficyna Wydawnicza ATUT, Wrocław.

Janota-Bzowska M., (2020), Spotkanie z mistrzem - dyskusje w obszarze sztuk pięknych, Wydawnictwo APS, Warszawa.

Osęka A., (1987), Spojrzenie na sztukę, Wiedza Powszechna, Warszawa.

Poussin N., (1994), Uwagi o malarstwie, o przykładzie dobrych mistrzów 1672r., w: Teoretycy, historiografowie i artyści o sztuce 1600-1700, t.III, PWN, Warszawa.

Zwierzchowska W., (1991), Autoportrety, Warszawa.

Efekty uczenia się:

Wiedza

Student zna przykłady wybitnych relacji mistrz – uczeń w dziedzinach sztuk pięknych oraz w pedagogice artystycznej.

Zna rolę nauczyciela, koncepcje pracy nauczyciela: etykę zawodową nauczyciela; nauczycielską pragmatykę zawodową – prawa i obowiązki nauczycieli; zasady odpowiedzialności prawnej opiekuna, nauczyciela, wychowawcy za bezpieczeństwo oraz ochronę zdrowia uczniów; tematykę oceny jakości pracy nauczyciela; zasady projektowania ścieżki własnego rozwoju zawodowego; rolę początkującego nauczyciela w szkolnej rzeczywistości; uwarunkowania sukcesu w pracy nauczyciela; choroby związane z wykonywaniem zawodu nauczyciela.

Student posiada uporządkowaną, rozszerzoną i pogłębioną wiedzę na temat wspomagania drugiego człowieka w ekspresji siebie środkami wyrazu z dziedziny sztuk plastycznych.

Student zna i rozumie kluczowe formy relacji mistrz - uczeń w obszarze sztuk pięknych.

Student zna i rozumie w pogłębiony sposób - fakty, teorie, metody oraz złożone zależności między nimi, także w powiązaniu z innymi dziedzinami z zakresu sztuki, historii sztuki, edukacji artystycznej i pedagogiki artystycznej.

Student zna i rozumie integrację wewnątrz- i międzyprzedmiotową; zagadnienia związane z programem nauczania – tworzenie i modyfikację, analizę, ocenę, dobór i zatwierdzanie; zasady projektowania procesu kształcenia oraz rozkład materiału.

Zna specyfikę warsztatu mistrzowskiego.

Student zna i rozumie konwencjonalne i niekonwencjonalne metody nauczania, w tym metody aktywizujące; proces uczenia się przez działanie, odkrywanie lub dociekanie naukowe oraz pracę badawczą ucznia; metodę projektów; zasady doboru metod nauczania typowych dla danego przedmiotu lub rodzaju zajęć.

Student dobrze orientuje się w strukturze instytucji polskiego oraz europejskiego systemu artystycznego.

Student dysponuje profesjonalną wiedzą o treściach nauczania; metodach nauczania i efektywnych środkach dydaktycznych.

Student zna i rozumie podstawę programową dla danego przedmiotu; cele kształcenia i treści nauczania przedmiotu lub prowadzenia zajęć na poszczególnych etapach edukacyjnych; przedmiot lub rodzaj zajęć w kontekście wcześniejszego i dalszego kształcenia; strukturę wiedzy w zakresie przedmiotu nauczania; kompetencje kluczowe i ich kształtowanie w ramach nauczania przedmiotu lub prowadzenia zajęć.

Umiejętności

Student potrafi szukać dobrych praktyk w zakresie pedagogiki artystycznej.

Student potrafi dokonać analizy własnej pracy artystycznej oraz zastosowania działań artystycznych w pracy pedagogicznej, pod względem oryginalności oraz odniesienia do historycznych i współczesnych nurtów sztuki.

Student potrafi formułować oceny etyczne związane z wykonywaniem zawodu nauczyciela.

Student potrafi wyciągać wnioski, w miarę możliwości, z bezpośredniej obserwacji pracy rady pedagogicznej i zespołu wychowawców klas.

Student potrafi w sposób precyzyjny i spójny wypowiadać się w mowie i na piśmie oraz inicjować debatę na temat sztuk plastycznych, odnosząc się do poznanych koncepcji sztuki i pedagogiki artystycznej.

Student potrafi wyciągać wnioski z bezpośredniej obserwacji pozalekcyjnych działań opiekuńczo-wychowawczych nauczycieli, w tym podczas dyżurów na przerwach międzylekcyjnych i zorganizowanych wyjść grup uczniowskich.

Student dysponuje umiejętnościami pozwalającymi na zindywidualizowane podejście do uczniów według ich możliwości.

Student potrafi określić przybliżony potencjał ucznia i doradzić mu ścieżkę rozwoju.

Student potrafi samodzielnie doskonalić warsztat zawodowy nauczyciela.

Kompetencje społeczne

Student inspiruje i organizuje proces doskonalenia umiejętności warsztatowych innych osób.

Student jest gotowy do popularyzowania wiedzy wśród uczniów i w środowisku szkolnym oraz pozaszkolnym.

Student ma pogłębioną świadomość współczesnej roli społecznej artysty, a także artysty i nauczyciela w zakresie sztuki i potrafi ją określać, posługując się wiedzą historyczną oraz aktualnymi badaniami naukowymi.

Student jest zdolny do podjęcia złożonej refleksji na temat społecznych i etycznych aspektów wykonywanej pracy zawodowej.

Student jest zdolny do poszukiwania adekwatnego rozwiązania problemu, współtowarzysząc uczniom - dokonuje odpowiedniej hierarchizacji wartości, celów i priorytetów realizacyjnych, uwzględniając etyczne aspekty sprawy.

Student jest gotowy do kształtowania umiejętności współpracy uczniów, w tym grupowego rozwiązywania problemów.

Student ma pogłębioną świadomość współczesnej roli społecznej artysty.

Metody i kryteria oceniania:

ECTS 3 pkt.

30 godz. kontaktowych,

15 godz. indywidualna praca z konsultacjami prowadzącego,

30 godz. pracy własnej studenta. (lektura literatury przedmiotu, kwerenda źródeł)

15 godz. przygotowanie referatu z prezentacją multimedialną

Udział w zajęciach. Udział w dyskusji. Przygotowanie i zaprezentowanie referatu z pokazem multimedialnym. Odpowiedź ustna z zakresu zagadnień omawianych w ramach przedmiotu.

Oceny:

5 – znajomość zagadnień, swobodne poruszanie się w obszarze wychowania estetycznego, rozszerzenie tematu o własny wybór literatury,

4 – znajomość zagadnień związanych z tematem,

3 – podstawowa znajomość zagadnień.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-21
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Magdalena Janota-Bzowska
Prowadzący grup: Magdalena Janota-Bzowska
Strona przedmiotu: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a94ff364c64cc4af1ba57eab23e38c189%40thread.tacv2/conversations?groupId=e8777d61-c298-4f70-84cc-79e4d3e75816&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie
Pełny opis:

1.Wprowadzenie - Koncepcje i metody nauczania o sztuce i dla sztuki. Pojęcie mistrzostwa w dziedzinach sztuk wizualnych. Wybitne postacie pedagogów sztuk pięknych. Pojęcie inspiracji twórczej.

2. Antyczna koncepcja nauczyciela.

3. Znaczenie roli mistrza w układzie cechowym w średniowieczu.

4. Renesansowi mistrzowie z Florencji.

5. Tradycja szkolnictwa artystycznego.

6. Zadania szkolnictwa artystycznego w XIX wieku.

7. Współczesne szkolnictwo artystyczne.

8. Sylwetka dobrego nauczyciela przedmiotów artystycznych.

9. Piśmiennictwo o sztuce jako testament pedagogiczny.

10. Warsztaty krakowskie i Szkoła Kenara w Zakopanem.

11. Polska szkoła plakatu.

12. Wybitne postacie polskiego świata artystycznego.

13. Autorytet artystyczny.

14. Relacje mistrz uczeń.

15. Trening mistrzowski.

Literatura:

Literatura obowiązkowa

Giorgio Vasari, (1989), Żywoty najsławniejszych malarzy, rzeźbiarzy i architektów, wybrał i przetłumaczył K. Estreicher, Warszawa.

Góralski A., (1998), Wzorce twórczości, Warszawa.

Literatura uzupełniająca

Białostocki J., (1972), O funkcjach sztuki i jej historyków, [w:] Funkcja dzieła sztuki, Materiały sesji Stowarzyszenia Historyków Sztuki, PWN, Warszawa.

Banach C., (1995), Cechy osobowości nauczycieli, [w:] Nowa Szkoła, nr 3.

Cybis J., (1980), Notatki malarskie, Dzienniki 1954-1966, PIW, Warszawa.

Dąbówna B., (1964), Warsztat malarza cechowego w Polsce, [w:] Studia Renesansowe, red. M. Walicki, t. IV, Wrocław-Warszawa – Kraków.

Dzikowska E., (2011), Artyści mówią. Wywiady z mistrzami malarstwa, Warszawa.

Fromentin E., (1956), Mistrzowie dawni, Ossolineum Wrocław

Janota-Bzowska M., (2008), Relacje mistrz – uczeń w życiu artystycznym malarza Tadeusza Kozłowskiego, w: Estetyka, sztuka, media – Przestrzenie i konteksty pedagogiczne, pod red. M. Jabłońskiej, Oficyna Wydawnicza ATUT, Wrocław.

Janota-Bzowska M., (2020), Spotkanie z mistrzem - dyskusje w obszarze sztuk pięknych, Wydawnictwo APS, Warszawa.

Osęka A., (1987), Spojrzenie na sztukę, Wiedza Powszechna, Warszawa.

Poussin N., (1994), Uwagi o malarstwie, o przykładzie dobrych mistrzów 1672r., w: Teoretycy, historiografowie i artyści o sztuce 1600-1700, t.III, PWN, Warszawa.

Zwierzchowska W., (1991), Autoportrety, Warszawa.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-20
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Magdalena Janota-Bzowska
Prowadzący grup: Magdalena Janota-Bzowska, Katarzyna Stamm
Strona przedmiotu: https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3a4QThaOVQGSQVtaMaLp6gjFkbQ-io0S5UHHRhu0dEQ_41%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=89aa8dc4-16ce-47c0-91eb-b1d95604179e&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie
Skrócony opis:

Przedmiot o charakterze interdyscyplinarnym. Łączy zagadnienia pedagogiki, sztuk pięknych i historii sztuki.

Pełny opis:

1.Wprowadzenie - Koncepcje i metody nauczania o sztuce i dla sztuki. Pojęcie mistrzostwa w dziedzinach sztuk wizualnych. Wybitne postacie pedagogów sztuk pięknych. Pojęcie inspiracji twórczej.

2. Antyczna koncepcja nauczyciela.

3. Znaczenie roli mistrza w układzie cechowym w średniowieczu.

4. Renesansowi mistrzowie z Florencji.

5. Tradycja szkolnictwa artystycznego.

6. Zadania szkolnictwa artystycznego w XIX wieku.

7. Współczesne szkolnictwo artystyczne.

8. Sylwetka dobrego nauczyciela przedmiotów artystycznych.

9. Piśmiennictwo o sztuce jako testament pedagogiczny.

10. Warsztaty krakowskie i Szkoła Kenara w Zakopanem.

11. Polska szkoła plakatu.

12. Wybitne postacie polskiego świata artystycznego.

13. Autorytet artystyczny.

14. Relacje mistrz uczeń.

15. Trening mistrzowski.

Literatura:

Literatura obowiązkowa

Giorgio Vasari, (1989), Żywoty najsławniejszych malarzy, rzeźbiarzy i architektów, wybrał i przetłumaczył K. Estreicher, Warszawa.

Góralski A., (1998), Wzorce twórczości, Warszawa.

Literatura uzupełniająca

Białostocki J., (1972), O funkcjach sztuki i jej historyków, [w:] Funkcja dzieła sztuki, Materiały sesji Stowarzyszenia Historyków Sztuki, PWN, Warszawa.

Banach C., (1995), Cechy osobowości nauczycieli, [w:] Nowa Szkoła, nr 3.

Cybis J., (1980), Notatki malarskie, Dzienniki 1954-1966, PIW, Warszawa.

Dąbówna B., (1964), Warsztat malarza cechowego w Polsce, [w:] Studia Renesansowe, red. M. Walicki, t. IV, Wrocław-Warszawa – Kraków.

Dzikowska E., (2011), Artyści mówią. Wywiady z mistrzami malarstwa, Warszawa.

Fromentin E., (1956), Mistrzowie dawni, Ossolineum Wrocław

Janota-Bzowska M., (2008), Relacje mistrz – uczeń w życiu artystycznym malarza Tadeusza Kozłowskiego, w: Estetyka, sztuka, media – Przestrzenie i konteksty pedagogiczne, pod red. M. Jabłońskiej, Oficyna Wydawnicza ATUT, Wrocław.

Janota-Bzowska M., (2020), Spotkanie z mistrzem - dyskusje w obszarze sztuk pięknych, Wydawnictwo APS, Warszawa.

Osęka A., (1987), Spojrzenie na sztukę, Wiedza Powszechna, Warszawa.

Poussin N., (1994), Uwagi o malarstwie, o przykładzie dobrych mistrzów 1672r., w: Teoretycy, historiografowie i artyści o sztuce 1600-1700, t.III, PWN, Warszawa.

Zwierzchowska W., (1991), Autoportrety, Warszawa.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Magdalena Janota-Bzowska
Prowadzący grup: Magdalena Janota-Bzowska
Strona przedmiotu: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aJ8ID1F7-f2ir2Nvk88vBgB_kZQ73G_o4FkqBWXH52n41%40thread.tacv2/conversations?groupId=68552f59-0faa-4287-a6b8-ee2047fbceda&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie
Skrócony opis:

Przedmiot o charakterze interdyscyplinarnym. Łączy zagadnienia pedagogiki, sztuk pięknych i historii sztuki.

Pełny opis:

1.Wprowadzenie - Koncepcje i metody nauczania o sztuce i dla sztuki. Pojęcie mistrzostwa w dziedzinach sztuk wizualnych. Wybitne postacie pedagogów sztuk pięknych. Pojęcie inspiracji twórczej.

2. Antyczna koncepcja nauczyciela.

3. Znaczenie roli mistrza w układzie cechowym w średniowieczu.

4. Renesansowi mistrzowie z Florencji.

5. Tradycja szkolnictwa artystycznego.

6. Zadania szkolnictwa artystycznego w XIX wieku.

7. Współczesne szkolnictwo artystyczne.

8. Sylwetka dobrego nauczyciela przedmiotów artystycznych.

9. Piśmiennictwo o sztuce jako testament pedagogiczny.

10. Warsztaty krakowskie i Szkoła Kenara w Zakopanem.

11. Polska szkoła plakatu.

12. Wybitne postacie polskiego świata artystycznego.

13. Autorytet artystyczny.

14. Relacje mistrz uczeń.

15. Trening mistrzowski.

Literatura:

Literatura obowiązkowa

Giorgio Vasari, (1989), Żywoty najsławniejszych malarzy, rzeźbiarzy i architektów, wybrał i przetłumaczył K. Estreicher, Warszawa.

Góralski A., (1998), Wzorce twórczości, Warszawa.

Literatura uzupełniająca

Białostocki J., (1972), O funkcjach sztuki i jej historyków, [w:] Funkcja dzieła sztuki, Materiały sesji Stowarzyszenia Historyków Sztuki, PWN, Warszawa.

Banach C., (1995), Cechy osobowości nauczycieli, [w:] Nowa Szkoła, nr 3.

Cybis J., (1980), Notatki malarskie, Dzienniki 1954-1966, PIW, Warszawa.

Dąbówna B., (1964), Warsztat malarza cechowego w Polsce, [w:] Studia Renesansowe, red. M. Walicki, t. IV, Wrocław-Warszawa – Kraków.

Dzikowska E., (2011), Artyści mówią. Wywiady z mistrzami malarstwa, Warszawa.

Fromentin E., (1956), Mistrzowie dawni, Ossolineum Wrocław

Janota-Bzowska M., (2008), Relacje mistrz – uczeń w życiu artystycznym malarza Tadeusza Kozłowskiego, w: Estetyka, sztuka, media – Przestrzenie i konteksty pedagogiczne, pod red. M. Jabłońskiej, Oficyna Wydawnicza ATUT, Wrocław.

Janota-Bzowska M., (2020), Spotkanie z mistrzem - dyskusje w obszarze sztuk pięknych, Wydawnictwo APS, Warszawa.

Osęka A., (1987), Spojrzenie na sztukę, Wiedza Powszechna, Warszawa.

Poussin N., (1994), Uwagi o malarstwie, o przykładzie dobrych mistrzów 1672r., w: Teoretycy, historiografowie i artyści o sztuce 1600-1700, t.III, PWN, Warszawa.

Zwierzchowska W., (1991), Autoportrety, Warszawa.

Uwagi:

https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aJ8ID1F7-f2ir2Nvk88vBgB_kZQ73G_o4FkqBWXH52n41%40thread.tacv2/conversations?groupId=68552f59-0faa-4287-a6b8-ee2047fbceda&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

ECTS 3 pkt.

30 godz. kontaktowych,

15 godz. indywidualna praca z konsultacjami prowadzącego,

30 godz. pracy własnej studenta. (lektura literatury przedmiotu, kwerenda źródeł)

15 godz. przygotowanie referatu z prezentacją multimedialną

Udział w zajęciach. Udział w dyskusji. Przygotowanie i zaprezentowanie referatu z pokazem multimedialnym. Odpowiedź ustna z zakresu zagadnień omawianych w ramach przedmiotu.

Oceny:

5 – znajomość zagadnień, swobodne poruszanie się w obszarze wychowania estetycznego, rozszerzenie tematu o własny wybór literatury,

4 – znajomość zagadnień związanych z tematem,

3 – podstawowa znajomość zagadnień.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-18
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Magdalena Janota-Bzowska
Prowadzący grup: Magdalena Janota-Bzowska
Strona przedmiotu: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aJ8ID1F7-f2ir2Nvk88vBgB_kZQ73G_o4FkqBWXH52n41%40thread.tacv2/conversations?groupId=68552f59-0faa-4287-a6b8-ee2047fbceda&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie
Skrócony opis:

Przedmiot o charakterze interdyscyplinarnym. Łączy zagadnienia pedagogiki, sztuk pięknych i historii sztuki.

Pełny opis:

1.Wprowadzenie - Koncepcje i metody nauczania o sztuce i dla sztuki. Pojęcie mistrzostwa w dziedzinach sztuk wizualnych. Wybitne postacie pedagogów sztuk pięknych. Pojęcie inspiracji twórczej.

2. Antyczna koncepcja nauczyciela.

3. Znaczenie roli mistrza w układzie cechowym w średniowieczu.

4. Renesansowi mistrzowie z Florencji.

5. Tradycja szkolnictwa artystycznego.

6. Zadania szkolnictwa artystycznego w XIX wieku.

7. Współczesne szkolnictwo artystyczne.

8. Sylwetka dobrego nauczyciela przedmiotów artystycznych.

9. Piśmiennictwo o sztuce jako testament pedagogiczny.

10. Warsztaty krakowskie i Szkoła Kenara w Zakopanem.

11. Polska szkoła plakatu.

12. Wybitne postacie polskiego świata artystycznego.

13. Autorytet artystyczny.

14. Relacje mistrz uczeń.

15. Trening mistrzowski.

Literatura:

Literatura obowiązkowa

Giorgio Vasari, (1989), Żywoty najsławniejszych malarzy, rzeźbiarzy i architektów, wybrał i przetłumaczył K. Estreicher, Warszawa.

Góralski A., (1998), Wzorce twórczości, Warszawa.

Literatura uzupełniająca

Białostocki J., (1972), O funkcjach sztuki i jej historyków, [w:] Funkcja dzieła sztuki, Materiały sesji Stowarzyszenia Historyków Sztuki, PWN, Warszawa.

Banach C., (1995), Cechy osobowości nauczycieli, [w:] Nowa Szkoła, nr 3.

Cybis J., (1980), Notatki malarskie, Dzienniki 1954-1966, PIW, Warszawa.

Dąbówna B., (1964), Warsztat malarza cechowego w Polsce, [w:] Studia Renesansowe, red. M. Walicki, t. IV, Wrocław-Warszawa – Kraków.

Dzikowska E., (2011), Artyści mówią. Wywiady z mistrzami malarstwa, Warszawa.

Fromentin E., (1956), Mistrzowie dawni, Ossolineum Wrocław

Janota-Bzowska M., (2008), Relacje mistrz – uczeń w życiu artystycznym malarza Tadeusza Kozłowskiego, w: Estetyka, sztuka, media – Przestrzenie i konteksty pedagogiczne, pod red. M. Jabłońskiej, Oficyna Wydawnicza ATUT, Wrocław.

Janota-Bzowska M., (2020), Spotkanie z mistrzem - dyskusje w obszarze sztuk pięknych, Wydawnictwo APS, Warszawa.

Osęka A., (1987), Spojrzenie na sztukę, Wiedza Powszechna, Warszawa.

Poussin N., (1994), Uwagi o malarstwie, o przykładzie dobrych mistrzów 1672r., w: Teoretycy, historiografowie i artyści o sztuce 1600-1700, t.III, PWN, Warszawa.

Zwierzchowska W., (1991), Autoportrety, Warszawa.

Uwagi:

https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aLW2DDZ251Xxw9C8Tv8tuGNx6fvshXrqsetbwBkNZeus1%40thread.tacv2/conversations?groupId=9a83cd3e-13eb-4162-bbbd-23a5f6c107a9&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

ECTS 3 pkt.

30 godz. kontaktowych,

15 godz. indywidualna praca z konsultacjami prowadzącego,

30 godz. pracy własnej studenta. (lektura literatury przedmiotu, kwerenda źródeł)

15 godz. przygotowanie referatu z prezentacją multimedialną

Udział w zajęciach. Udział w dyskusji. Przygotowanie i zaprezentowanie referatu z pokazem multimedialnym. Odpowiedź ustna z zakresu zagadnień omawianych w ramach przedmiotu.

Oceny:

5 – znajomość zagadnień, swobodne poruszanie się w obszarze wychowania estetycznego, rozszerzenie tematu o własny wybór literatury,

4 – znajomość zagadnień związanych z tematem,

3 – podstawowa znajomość zagadnień.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (w trakcie)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Magdalena Janota-Bzowska
Prowadzący grup: Magdalena Janota-Bzowska
Strona przedmiotu: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aJ8ID1F7-f2ir2Nvk88vBgB_kZQ73G_o4FkqBWXH52n41%40thread.tacv2/conversations?groupId=68552f59-0faa-4287-a6b8-ee2047fbceda&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie
Skrócony opis:

Przedmiot o charakterze interdyscyplinarnym. Łączy zagadnienia pedagogiki, sztuk pięknych i historii sztuki.

Pełny opis:

1.Wprowadzenie - Koncepcje i metody nauczania o sztuce i dla sztuki. Pojęcie mistrzostwa w dziedzinach sztuk wizualnych. Wybitne postacie pedagogów sztuk pięknych. Pojęcie inspiracji twórczej.

2. Antyczna koncepcja nauczyciela.

3. Znaczenie roli mistrza w układzie cechowym w średniowieczu.

4. Renesansowi mistrzowie z Florencji.

5. Tradycja szkolnictwa artystycznego.

6. Zadania szkolnictwa artystycznego w XIX wieku.

7. Współczesne szkolnictwo artystyczne.

8. Sylwetka dobrego nauczyciela przedmiotów artystycznych.

9. Piśmiennictwo o sztuce jako testament pedagogiczny.

10. Warsztaty krakowskie i Szkoła Kenara w Zakopanem.

11. Polska szkoła plakatu.

12. Wybitne postacie polskiego świata artystycznego.

13. Autorytet artystyczny.

14. Relacje mistrz uczeń.

15. Trening mistrzowski.

Literatura:

Literatura obowiązkowa

Giorgio Vasari, (1989), Żywoty najsławniejszych malarzy, rzeźbiarzy i architektów, wybrał i przetłumaczył K. Estreicher, Warszawa.

Góralski A., (1998), Wzorce twórczości, Warszawa.

Literatura uzupełniająca

Białostocki J., (1972), O funkcjach sztuki i jej historyków, [w:] Funkcja dzieła sztuki, Materiały sesji Stowarzyszenia Historyków Sztuki, PWN, Warszawa.

Banach C., (1995), Cechy osobowości nauczycieli, [w:] Nowa Szkoła, nr 3.

Cybis J., (1980), Notatki malarskie, Dzienniki 1954-1966, PIW, Warszawa.

Dąbówna B., (1964), Warsztat malarza cechowego w Polsce, [w:] Studia Renesansowe, red. M. Walicki, t. IV, Wrocław-Warszawa – Kraków.

Dzikowska E., (2011), Artyści mówią. Wywiady z mistrzami malarstwa, Warszawa.

Fromentin E., (1956), Mistrzowie dawni, Ossolineum Wrocław

Janota-Bzowska M., (2008), Relacje mistrz – uczeń w życiu artystycznym malarza Tadeusza Kozłowskiego, w: Estetyka, sztuka, media – Przestrzenie i konteksty pedagogiczne, pod red. M. Jabłońskiej, Oficyna Wydawnicza ATUT, Wrocław.

Janota-Bzowska M., (2020), Spotkanie z mistrzem - dyskusje w obszarze sztuk pięknych, Wydawnictwo APS, Warszawa.

Osęka A., (1987), Spojrzenie na sztukę, Wiedza Powszechna, Warszawa.

Poussin N., (1994), Uwagi o malarstwie, o przykładzie dobrych mistrzów 1672r., w: Teoretycy, historiografowie i artyści o sztuce 1600-1700, t.III, PWN, Warszawa.

Zwierzchowska W., (1991), Autoportrety, Warszawa.

Uwagi:

https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aLW2DDZ251Xxw9C8Tv8tuGNx6fvshXrqsetbwBkNZeus1%40thread.tacv2/conversations?groupId=9a83cd3e-13eb-4162-bbbd-23a5f6c107a9&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

ECTS 3 pkt.

30 godz. kontaktowych,

15 godz. indywidualna praca z konsultacjami prowadzącego,

30 godz. pracy własnej studenta. (lektura literatury przedmiotu, kwerenda źródeł)

15 godz. przygotowanie referatu z prezentacją multimedialną

Udział w zajęciach. Udział w dyskusji. Przygotowanie i zaprezentowanie referatu z pokazem multimedialnym. Odpowiedź ustna z zakresu zagadnień omawianych w ramach przedmiotu.

Oceny:

5 – znajomość zagadnień, swobodne poruszanie się w obszarze wychowania estetycznego, rozszerzenie tematu o własny wybór literatury,

4 – znajomość zagadnień związanych z tematem,

3 – podstawowa znajomość zagadnień.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
Ul. Szczęśliwicka 40,
02-353 Warszawa
tel: +48 22 589 36 00 https://www.aps.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-5 (2024-07-29)