Wiedza
Student zna przykłady wybitnych relacji mistrz – uczeń w dziedzinach sztuk pięknych oraz w pedagogice artystycznej.
Zna rolę nauczyciela, koncepcje pracy nauczyciela: etykę zawodową nauczyciela; nauczycielską pragmatykę zawodową – prawa i obowiązki nauczycieli; zasady odpowiedzialności prawnej opiekuna, nauczyciela, wychowawcy za bezpieczeństwo oraz ochronę zdrowia uczniów; tematykę oceny jakości pracy nauczyciela; zasady projektowania ścieżki własnego rozwoju zawodowego; rolę początkującego nauczyciela w szkolnej rzeczywistości; uwarunkowania sukcesu w pracy nauczyciela; choroby związane z wykonywaniem zawodu nauczyciela.
Student posiada uporządkowaną, rozszerzoną i pogłębioną wiedzę na temat wspomagania drugiego człowieka w ekspresji siebie środkami wyrazu z dziedziny sztuk plastycznych.
Student zna i rozumie kluczowe formy relacji mistrz - uczeń w obszarze sztuk pięknych.
Student zna i rozumie w pogłębiony sposób - fakty, teorie, metody oraz złożone zależności między nimi, także w powiązaniu z innymi dziedzinami z zakresu sztuki, historii sztuki, edukacji artystycznej i pedagogiki artystycznej.
Student zna i rozumie integrację wewnątrz- i międzyprzedmiotową; zagadnienia związane z programem nauczania – tworzenie i modyfikację, analizę, ocenę, dobór i zatwierdzanie; zasady projektowania procesu kształcenia oraz rozkład materiału.
Zna specyfikę warsztatu mistrzowskiego.
Student zna i rozumie konwencjonalne i niekonwencjonalne metody nauczania, w tym metody aktywizujące; proces uczenia się przez działanie, odkrywanie lub dociekanie naukowe oraz pracę badawczą ucznia; metodę projektów; zasady doboru metod nauczania typowych dla danego przedmiotu lub rodzaju zajęć.
Student dobrze orientuje się w strukturze instytucji polskiego oraz europejskiego systemu artystycznego.
Student dysponuje profesjonalną wiedzą o treściach nauczania; metodach nauczania i efektywnych środkach dydaktycznych.
Student zna i rozumie podstawę programową dla danego przedmiotu; cele kształcenia i treści nauczania przedmiotu lub prowadzenia zajęć na poszczególnych etapach edukacyjnych; przedmiot lub rodzaj zajęć w kontekście wcześniejszego i dalszego kształcenia; strukturę wiedzy w zakresie przedmiotu nauczania; kompetencje kluczowe i ich kształtowanie w ramach nauczania przedmiotu lub prowadzenia zajęć.
Umiejętności
Student potrafi szukać dobrych praktyk w zakresie pedagogiki artystycznej.
Student potrafi dokonać analizy własnej pracy artystycznej oraz zastosowania działań artystycznych w pracy pedagogicznej, pod względem oryginalności oraz odniesienia do historycznych i współczesnych nurtów sztuki.
Student potrafi formułować oceny etyczne związane z wykonywaniem zawodu nauczyciela.
Student potrafi wyciągać wnioski, w miarę możliwości, z bezpośredniej obserwacji pracy rady pedagogicznej i zespołu wychowawców klas.
Student potrafi w sposób precyzyjny i spójny wypowiadać się w mowie i na piśmie oraz inicjować debatę na temat sztuk plastycznych, odnosząc się do poznanych koncepcji sztuki i pedagogiki artystycznej.
Student potrafi wyciągać wnioski z bezpośredniej obserwacji pozalekcyjnych działań opiekuńczo-wychowawczych nauczycieli, w tym podczas dyżurów na przerwach międzylekcyjnych i zorganizowanych wyjść grup uczniowskich.
Student dysponuje umiejętnościami pozwalającymi na zindywidualizowane podejście do uczniów według ich możliwości.
Student potrafi określić przybliżony potencjał ucznia i doradzić mu ścieżkę rozwoju.
Student potrafi samodzielnie doskonalić warsztat zawodowy nauczyciela.
Kompetencje społeczne
Student inspiruje i organizuje proces doskonalenia umiejętności warsztatowych innych osób.
Student jest gotowy do popularyzowania wiedzy wśród uczniów i w środowisku szkolnym oraz pozaszkolnym.
Student ma pogłębioną świadomość współczesnej roli społecznej artysty, a także artysty i nauczyciela w zakresie sztuki i potrafi ją określać, posługując się wiedzą historyczną oraz aktualnymi badaniami naukowymi.
Student jest zdolny do podjęcia złożonej refleksji na temat społecznych i etycznych aspektów wykonywanej pracy zawodowej.
Student jest zdolny do poszukiwania adekwatnego rozwiązania problemu, współtowarzysząc uczniom - dokonuje odpowiedniej hierarchizacji wartości, celów i priorytetów realizacyjnych, uwzględniając etyczne aspekty sprawy.
Student jest gotowy do kształtowania umiejętności współpracy uczniów, w tym grupowego rozwiązywania problemów.
Student ma pogłębioną świadomość współczesnej roli społecznej artysty.
|