Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Relacje mistrz - uczeń w pedagogice i sztuce EP-2F-RMS
Wykład (WYK) Semestr zimowy 2022/2023

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Strona zajęć: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aJ8ID1F7-f2ir2Nvk88vBgB_kZQ73G_o4FkqBWXH52n41%40thread.tacv2/conversations?groupId=68552f59-0faa-4287-a6b8-ee2047fbceda&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86
Liczba godzin: 30
Limit miejsc: (brak limitu)
Literatura:

Literatura obowiązkowa

Giorgio Vasari, (1989), Żywoty najsławniejszych malarzy, rzeźbiarzy i architektów, wybrał i przetłumaczył K. Estreicher, Warszawa.

Góralski A., (1998), Wzorce twórczości, Warszawa.

Literatura uzupełniająca

Białostocki J., (1972), O funkcjach sztuki i jej historyków, [w:] Funkcja dzieła sztuki, Materiały sesji Stowarzyszenia Historyków Sztuki, PWN, Warszawa.

Banach C., (1995), Cechy osobowości nauczycieli, [w:] Nowa Szkoła, nr 3.

Cybis J., (1980), Notatki malarskie, Dzienniki 1954-1966, PIW, Warszawa.

Dąbówna B., (1964), Warsztat malarza cechowego w Polsce, [w:] Studia Renesansowe, red. M. Walicki, t. IV, Wrocław-Warszawa – Kraków.

Dzikowska E., (2011), Artyści mówią. Wywiady z mistrzami malarstwa, Warszawa.

Fromentin E., (1956), Mistrzowie dawni, Ossolineum Wrocław

Janota-Bzowska M., (2008), Relacje mistrz – uczeń w życiu artystycznym malarza Tadeusza Kozłowskiego, w: Estetyka, sztuka, media – Przestrzenie i konteksty pedagogiczne, pod red. M. Jabłońskiej, Oficyna Wydawnicza ATUT, Wrocław.

Janota-Bzowska M., (2020), Spotkanie z mistrzem - dyskusje w obszarze sztuk pięknych, Wydawnictwo APS, Warszawa.

Osęka A., (1987), Spojrzenie na sztukę, Wiedza Powszechna, Warszawa.

Poussin N., (1994), Uwagi o malarstwie, o przykładzie dobrych mistrzów 1672r., w: Teoretycy, historiografowie i artyści o sztuce 1600-1700, t.III, PWN, Warszawa.

Zwierzchowska W., (1991), Autoportrety, Warszawa.

Efekty uczenia się:

Wiedza

Student zna przykłady wybitnych relacji mistrz – uczeń w dziedzinach sztuk pięknych oraz w pedagogice artystycznej.

Zna rolę nauczyciela, koncepcje pracy nauczyciela: etykę zawodową nauczyciela; nauczycielską pragmatykę zawodową – prawa i obowiązki nauczycieli; zasady odpowiedzialności prawnej opiekuna, nauczyciela, wychowawcy za bezpieczeństwo oraz ochronę zdrowia uczniów; tematykę oceny jakości pracy nauczyciela; zasady projektowania ścieżki własnego rozwoju zawodowego; rolę początkującego nauczyciela w szkolnej rzeczywistości; uwarunkowania sukcesu w pracy nauczyciela; choroby związane z wykonywaniem zawodu nauczyciela.

Student posiada uporządkowaną, rozszerzoną i pogłębioną wiedzę na temat wspomagania drugiego człowieka w ekspresji siebie środkami wyrazu z dziedziny sztuk plastycznych.

Student zna i rozumie kluczowe formy relacji mistrz - uczeń w obszarze sztuk pięknych.

Student zna i rozumie w pogłębiony sposób - fakty, teorie, metody oraz złożone zależności między nimi, także w powiązaniu z innymi dziedzinami z zakresu sztuki, historii sztuki, edukacji artystycznej i pedagogiki artystycznej.

Student zna i rozumie integrację wewnątrz- i międzyprzedmiotową; zagadnienia związane z programem nauczania – tworzenie i modyfikację, analizę, ocenę, dobór i zatwierdzanie; zasady projektowania procesu kształcenia oraz rozkład materiału.

Zna specyfikę warsztatu mistrzowskiego.

Student zna i rozumie konwencjonalne i niekonwencjonalne metody nauczania, w tym metody aktywizujące; proces uczenia się przez działanie, odkrywanie lub dociekanie naukowe oraz pracę badawczą ucznia; metodę projektów; zasady doboru metod nauczania typowych dla danego przedmiotu lub rodzaju zajęć.

Student dobrze orientuje się w strukturze instytucji polskiego oraz europejskiego systemu artystycznego.

Student dysponuje profesjonalną wiedzą o treściach nauczania; metodach nauczania i efektywnych środkach dydaktycznych.

Student zna i rozumie podstawę programową dla danego przedmiotu; cele kształcenia i treści nauczania przedmiotu lub prowadzenia zajęć na poszczególnych etapach edukacyjnych; przedmiot lub rodzaj zajęć w kontekście wcześniejszego i dalszego kształcenia; strukturę wiedzy w zakresie przedmiotu nauczania; kompetencje kluczowe i ich kształtowanie w ramach nauczania przedmiotu lub prowadzenia zajęć.

Umiejętności

Student potrafi szukać dobrych praktyk w zakresie pedagogiki artystycznej.

Student potrafi dokonać analizy własnej pracy artystycznej oraz zastosowania działań artystycznych w pracy pedagogicznej, pod względem oryginalności oraz odniesienia do historycznych i współczesnych nurtów sztuki.

Student potrafi formułować oceny etyczne związane z wykonywaniem zawodu nauczyciela.

Student potrafi wyciągać wnioski, w miarę możliwości, z bezpośredniej obserwacji pracy rady pedagogicznej i zespołu wychowawców klas.

Student potrafi w sposób precyzyjny i spójny wypowiadać się w mowie i na piśmie oraz inicjować debatę na temat sztuk plastycznych, odnosząc się do poznanych koncepcji sztuki i pedagogiki artystycznej.

Student potrafi wyciągać wnioski z bezpośredniej obserwacji pozalekcyjnych działań opiekuńczo-wychowawczych nauczycieli, w tym podczas dyżurów na przerwach międzylekcyjnych i zorganizowanych wyjść grup uczniowskich.

Student dysponuje umiejętnościami pozwalającymi na zindywidualizowane podejście do uczniów według ich możliwości.

Student potrafi określić przybliżony potencjał ucznia i doradzić mu ścieżkę rozwoju.

Student potrafi samodzielnie doskonalić warsztat zawodowy nauczyciela.

Kompetencje społeczne

Student inspiruje i organizuje proces doskonalenia umiejętności warsztatowych innych osób.

Student jest gotowy do popularyzowania wiedzy wśród uczniów i w środowisku szkolnym oraz pozaszkolnym.

Student ma pogłębioną świadomość współczesnej roli społecznej artysty, a także artysty i nauczyciela w zakresie sztuki i potrafi ją określać, posługując się wiedzą historyczną oraz aktualnymi badaniami naukowymi.

Student jest zdolny do podjęcia złożonej refleksji na temat społecznych i etycznych aspektów wykonywanej pracy zawodowej.

Student jest zdolny do poszukiwania adekwatnego rozwiązania problemu, współtowarzysząc uczniom - dokonuje odpowiedniej hierarchizacji wartości, celów i priorytetów realizacyjnych, uwzględniając etyczne aspekty sprawy.

Student jest gotowy do kształtowania umiejętności współpracy uczniów, w tym grupowego rozwiązywania problemów.

Student ma pogłębioną świadomość współczesnej roli społecznej artysty.

Metody i kryteria oceniania:

Udział w zajęciach. Udział w dyskusji. Przygotowanie i zaprezentowanie referatu z pokazem multimedialnym. Odpowiedź ustna z zakresu zagadnień omawianych w ramach przedmiotu.

Oceny:

5 – znajomość zagadnień, swobodne poruszanie się w obszarze wychowania estetycznego, rozszerzenie tematu o własny wybór literatury,

4 – znajomość zagadnień związanych z tematem,

3 – podstawowa znajomość zagadnień.

Zakres tematów:

1.Wprowadzenie - Koncepcje i metody nauczania o sztuce i dla sztuki. Pojęcie mistrzostwa w dziedzinach sztuk wizualnych. Wybitne postacie pedagogów sztuk pięknych. Pojęcie inspiracji twórczej.

2. Antyczna koncepcja nauczyciela.

3. Znaczenie roli mistrza w układzie cechowym w średniowieczu.

4. Renesansowi mistrzowie z Florencji.

5. Tradycja szkolnictwa artystycznego.

6. Zadania szkolnictwa artystycznego w XIX wieku.

7. Współczesne szkolnictwo artystyczne.

8. Sylwetka dobrego nauczyciela przedmiotów artystycznych.

9. Piśmiennictwo o sztuce jako testament pedagogiczny.

10. Warsztaty krakowskie i Szkoła Kenara w Zakopanem.

11. Polska szkoła plakatu.

12. Wybitne postacie polskiego świata artystycznego.

13. Autorytet artystyczny.

14. Relacje mistrz uczeń.

15. Trening mistrzowski.

Metody dydaktyczne:

Wykład, konwersatorium, elementy aktywizujące – analiza dzieł i tekstów. Pokazy multimedialne. Praca projektowa.

Kontakt w Teams. Link dla grupy:

https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aJ8ID1F7-f2ir2Nvk88vBgB_kZQ73G_o4FkqBWXH52n41%40thread.tacv2/conversations?groupId=68552f59-0faa-4287-a6b8-ee2047fbceda&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 każdy poniedziałek, 13:30 - 15:05, sala 6308
Magdalena Janota-Bzowska 27/ szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Budynek Instytutu Edukacji Artystycznej - Spiska 16
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
Ul. Szczęśliwicka 40,
02-353 Warszawa
tel: +48 22 589 36 00 https://www.aps.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-4 (2025-05-14)