Relacje mistrz - uczeń w pedagogice i sztuce EP-2F-RMS
Wykład (WYK)
Semestr zimowy 2022/2023
Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)
Strona zajęć: | https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aJ8ID1F7-f2ir2Nvk88vBgB_kZQ73G_o4FkqBWXH52n41%40thread.tacv2/conversations?groupId=68552f59-0faa-4287-a6b8-ee2047fbceda&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 |
Liczba godzin: | 30 |
Limit miejsc: | (brak limitu) |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa Giorgio Vasari, (1989), Żywoty najsławniejszych malarzy, rzeźbiarzy i architektów, wybrał i przetłumaczył K. Estreicher, Warszawa. Góralski A., (1998), Wzorce twórczości, Warszawa. Literatura uzupełniająca Białostocki J., (1972), O funkcjach sztuki i jej historyków, [w:] Funkcja dzieła sztuki, Materiały sesji Stowarzyszenia Historyków Sztuki, PWN, Warszawa. Banach C., (1995), Cechy osobowości nauczycieli, [w:] Nowa Szkoła, nr 3. Cybis J., (1980), Notatki malarskie, Dzienniki 1954-1966, PIW, Warszawa. Dąbówna B., (1964), Warsztat malarza cechowego w Polsce, [w:] Studia Renesansowe, red. M. Walicki, t. IV, Wrocław-Warszawa – Kraków. Dzikowska E., (2011), Artyści mówią. Wywiady z mistrzami malarstwa, Warszawa. Fromentin E., (1956), Mistrzowie dawni, Ossolineum Wrocław Janota-Bzowska M., (2008), Relacje mistrz – uczeń w życiu artystycznym malarza Tadeusza Kozłowskiego, w: Estetyka, sztuka, media – Przestrzenie i konteksty pedagogiczne, pod red. M. Jabłońskiej, Oficyna Wydawnicza ATUT, Wrocław. Janota-Bzowska M., (2020), Spotkanie z mistrzem - dyskusje w obszarze sztuk pięknych, Wydawnictwo APS, Warszawa. Osęka A., (1987), Spojrzenie na sztukę, Wiedza Powszechna, Warszawa. Poussin N., (1994), Uwagi o malarstwie, o przykładzie dobrych mistrzów 1672r., w: Teoretycy, historiografowie i artyści o sztuce 1600-1700, t.III, PWN, Warszawa. Zwierzchowska W., (1991), Autoportrety, Warszawa. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Student zna przykłady wybitnych relacji mistrz – uczeń w dziedzinach sztuk pięknych oraz w pedagogice artystycznej. Zna rolę nauczyciela, koncepcje pracy nauczyciela: etykę zawodową nauczyciela; nauczycielską pragmatykę zawodową – prawa i obowiązki nauczycieli; zasady odpowiedzialności prawnej opiekuna, nauczyciela, wychowawcy za bezpieczeństwo oraz ochronę zdrowia uczniów; tematykę oceny jakości pracy nauczyciela; zasady projektowania ścieżki własnego rozwoju zawodowego; rolę początkującego nauczyciela w szkolnej rzeczywistości; uwarunkowania sukcesu w pracy nauczyciela; choroby związane z wykonywaniem zawodu nauczyciela. Student posiada uporządkowaną, rozszerzoną i pogłębioną wiedzę na temat wspomagania drugiego człowieka w ekspresji siebie środkami wyrazu z dziedziny sztuk plastycznych. Student zna i rozumie kluczowe formy relacji mistrz - uczeń w obszarze sztuk pięknych. Student zna i rozumie w pogłębiony sposób - fakty, teorie, metody oraz złożone zależności między nimi, także w powiązaniu z innymi dziedzinami z zakresu sztuki, historii sztuki, edukacji artystycznej i pedagogiki artystycznej. Student zna i rozumie integrację wewnątrz- i międzyprzedmiotową; zagadnienia związane z programem nauczania – tworzenie i modyfikację, analizę, ocenę, dobór i zatwierdzanie; zasady projektowania procesu kształcenia oraz rozkład materiału. Zna specyfikę warsztatu mistrzowskiego. Student zna i rozumie konwencjonalne i niekonwencjonalne metody nauczania, w tym metody aktywizujące; proces uczenia się przez działanie, odkrywanie lub dociekanie naukowe oraz pracę badawczą ucznia; metodę projektów; zasady doboru metod nauczania typowych dla danego przedmiotu lub rodzaju zajęć. Student dobrze orientuje się w strukturze instytucji polskiego oraz europejskiego systemu artystycznego. Student dysponuje profesjonalną wiedzą o treściach nauczania; metodach nauczania i efektywnych środkach dydaktycznych. Student zna i rozumie podstawę programową dla danego przedmiotu; cele kształcenia i treści nauczania przedmiotu lub prowadzenia zajęć na poszczególnych etapach edukacyjnych; przedmiot lub rodzaj zajęć w kontekście wcześniejszego i dalszego kształcenia; strukturę wiedzy w zakresie przedmiotu nauczania; kompetencje kluczowe i ich kształtowanie w ramach nauczania przedmiotu lub prowadzenia zajęć. Umiejętności Student potrafi szukać dobrych praktyk w zakresie pedagogiki artystycznej. Student potrafi dokonać analizy własnej pracy artystycznej oraz zastosowania działań artystycznych w pracy pedagogicznej, pod względem oryginalności oraz odniesienia do historycznych i współczesnych nurtów sztuki. Student potrafi formułować oceny etyczne związane z wykonywaniem zawodu nauczyciela. Student potrafi wyciągać wnioski, w miarę możliwości, z bezpośredniej obserwacji pracy rady pedagogicznej i zespołu wychowawców klas. Student potrafi w sposób precyzyjny i spójny wypowiadać się w mowie i na piśmie oraz inicjować debatę na temat sztuk plastycznych, odnosząc się do poznanych koncepcji sztuki i pedagogiki artystycznej. Student potrafi wyciągać wnioski z bezpośredniej obserwacji pozalekcyjnych działań opiekuńczo-wychowawczych nauczycieli, w tym podczas dyżurów na przerwach międzylekcyjnych i zorganizowanych wyjść grup uczniowskich. Student dysponuje umiejętnościami pozwalającymi na zindywidualizowane podejście do uczniów według ich możliwości. Student potrafi określić przybliżony potencjał ucznia i doradzić mu ścieżkę rozwoju. Student potrafi samodzielnie doskonalić warsztat zawodowy nauczyciela. Kompetencje społeczne Student inspiruje i organizuje proces doskonalenia umiejętności warsztatowych innych osób. Student jest gotowy do popularyzowania wiedzy wśród uczniów i w środowisku szkolnym oraz pozaszkolnym. Student ma pogłębioną świadomość współczesnej roli społecznej artysty, a także artysty i nauczyciela w zakresie sztuki i potrafi ją określać, posługując się wiedzą historyczną oraz aktualnymi badaniami naukowymi. Student jest zdolny do podjęcia złożonej refleksji na temat społecznych i etycznych aspektów wykonywanej pracy zawodowej. Student jest zdolny do poszukiwania adekwatnego rozwiązania problemu, współtowarzysząc uczniom - dokonuje odpowiedniej hierarchizacji wartości, celów i priorytetów realizacyjnych, uwzględniając etyczne aspekty sprawy. Student jest gotowy do kształtowania umiejętności współpracy uczniów, w tym grupowego rozwiązywania problemów. Student ma pogłębioną świadomość współczesnej roli społecznej artysty. |
Metody i kryteria oceniania: |
Udział w zajęciach. Udział w dyskusji. Przygotowanie i zaprezentowanie referatu z pokazem multimedialnym. Odpowiedź ustna z zakresu zagadnień omawianych w ramach przedmiotu. Oceny: 5 – znajomość zagadnień, swobodne poruszanie się w obszarze wychowania estetycznego, rozszerzenie tematu o własny wybór literatury, 4 – znajomość zagadnień związanych z tematem, 3 – podstawowa znajomość zagadnień. |
Zakres tematów: |
1.Wprowadzenie - Koncepcje i metody nauczania o sztuce i dla sztuki. Pojęcie mistrzostwa w dziedzinach sztuk wizualnych. Wybitne postacie pedagogów sztuk pięknych. Pojęcie inspiracji twórczej. 2. Antyczna koncepcja nauczyciela. 3. Znaczenie roli mistrza w układzie cechowym w średniowieczu. 4. Renesansowi mistrzowie z Florencji. 5. Tradycja szkolnictwa artystycznego. 6. Zadania szkolnictwa artystycznego w XIX wieku. 7. Współczesne szkolnictwo artystyczne. 8. Sylwetka dobrego nauczyciela przedmiotów artystycznych. 9. Piśmiennictwo o sztuce jako testament pedagogiczny. 10. Warsztaty krakowskie i Szkoła Kenara w Zakopanem. 11. Polska szkoła plakatu. 12. Wybitne postacie polskiego świata artystycznego. 13. Autorytet artystyczny. 14. Relacje mistrz uczeń. 15. Trening mistrzowski. |
Metody dydaktyczne: |
Wykład, konwersatorium, elementy aktywizujące – analiza dzieł i tekstów. Pokazy multimedialne. Praca projektowa. Kontakt w Teams. Link dla grupy: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aJ8ID1F7-f2ir2Nvk88vBgB_kZQ73G_o4FkqBWXH52n41%40thread.tacv2/conversations?groupId=68552f59-0faa-4287-a6b8-ee2047fbceda&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 |
Grupy zajęciowe
Grupa | Termin(y) | Prowadzący |
Miejsca |
Akcje |
---|---|---|---|---|
1 |
każdy poniedziałek, 13:30 - 15:05,
sala 6308 |
Magdalena Janota-Bzowska | 27/ |
|
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku: Budynek Instytutu Edukacji Artystycznej - Spiska 16 |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.