Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Metodyka edukacji artystycznej – wybrane zagadnienia

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: EP-2F-MAW
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Metodyka edukacji artystycznej – wybrane zagadnienia
Jednostka: Instytut Edukacji Artystycznej
Grupy: Obowiązkowe dla 1 sem. (EP) edukacji artystycznej w zakr. sztuk plast., (2-l) stacjonarne II stopnia
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 2.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE:

Techniki plastyczne w kontekście potrzeb uczestników edukacyjnych działań w przestrzeni społecznej (działy edukacji instytucji kultury, domy kultury; działania w ramach projektów społecznych, eventów, edukacji nieformalnej) organizacja przestrzeni plastycznej poza infrastrukturą dedykowaną dla zajęć plastycznych; budowanie warsztatu artystycznego dostosowywanego do zmiennych potrzeb uczestników; konstruowanie warsztatów artystycznych wokół kontekstów i znaczeń wizualnych poza dziedziną sztuki; analiza roli dzieła sztuki w kontekście wybranych zagadnień społecznych; analiza warsztatu pedagoga w kontekście wybranych alternatywnych zagadnień sztuk wizualnych; aspekty wychowawcze w artystycznej edukacji pozaformalnej; aspekty rozwojowe w artystycznej edukacji pozaformalnej.

Efekty uczenia się:

Wiedza

Student zna techniki plastyczne niezbędne w obszarze artystycznej edukacji pozaszkolnej, muzealnej i innej.

Student zna treści kształcenia właściwe dla artystycznej edukacji pozaszkolnej, muzealnej i innej.

Student zna metody nauczania i rozwijania kompetencji uczestników warsztatów plastycznych.

Student zna rolę nauczyciela jako popularyzatora wiedzy; znaczenie współpracy nauczyciela w procesie dydaktycznym ze środowiskiem pozaszkolnym.

Student zna niekonwencjonalne metody nauczania.

Student zna metody pracy w grupach; potrzebę indywidualizacji nauczania; zagadnienie nauczania interdyscyplinarnego.

Student zna sposoby adaptacji zasobów edukacyjnych.

Student rozumie znaczenie rozwijania umiejętności budowania systemu wartości i rozwijania postaw etycznych uczestników warsztatów, a także kształtowania kompetencji komunikacyjnych i nawyków kulturalnych.

Umiejętności

Student biegle posługuje się środkami wyrazu artystycznego w różnych technikach artystycznych i potrafi zastosować je w praktyce edukacyjnej.

Student potrafi przygotować program określonego cyklu zajęć plastycznych dostosowanych do wieku i możliwości uczestników warsztatów plastycznych i zaplanować ich realizację, potrafi przygotować i przeprowadzić zajęcia plastyczne, realizując założone cele, dostosowane do wieku uczestników warsztatów plastycznych.

Student potrafi podejmować skuteczną współpracę w procesie dydaktycznym z rodzicami uczniów, pracownikami szkoły i środowiskiem pozaszkolnym.

Kompetencje społeczne

Student ma świadomość społecznych i etycznych aspektów prowadzenia zajęć plastycznych w przestrzeni społecznej.

Student rozumie potrzebę promowania odpowiedzialnego i krytycznego wykorzystywania mediów cyfrowych oraz poszanowania praw własności intelektualnej.

Student rozumie potrzebę kształtowania umiejętności współpracy uczniów, w tym grupowego rozwiązywania problemów.

Student rozumie potrzebę kształtowania nawyku systematycznego uczenia się i korzystania z różnych źródeł wiedzy, w tym z Internetu.

Student rozumie potrzebę stymulowania uczniów do samodzielnego uczenia się przez całe życie.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-21
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Maria Kiesner, Magdalena Świercz-Wojteczek
Prowadzący grup: Maria Kiesner, Magdalena Świercz-Wojteczek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-02-22 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Maria Kiesner, Magdalena Świercz-Wojteczek
Prowadzący grup: Maria Kiesner, Magdalena Świercz-Wojteczek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

ocena ćwiczeń i wypowiedzi na zajęciach, ocena prac domowych

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE:

Techniki plastyczne w kontekście potrzeb uczestników edukacyjnych działań w przestrzeni społecznej (działy edukacji instytucji kultury, domy kultury; działania w ramach projektów społecznych, eventów, edukacji nieformalnej) organizacja przestrzeni plastycznej poza infrastrukturą dedykowaną dla zajęć plastycznych; budowanie warsztatu artystycznego dostosowywanego do zmiennych potrzeb uczestników; konstruowanie warsztatów artystycznych wokół kontekstów i znaczeń wizualnych poza dziedziną sztuki; analiza roli dzieła sztuki w kontekście wybranych zagadnień społecznych; analiza warsztatu pedagoga w kontekście wybranych alternatywnych zagadnień sztuk wizualnych; aspekty wychowawcze w artystycznej edukacji pozaformalnej; aspekty rozwojowe w artystycznej edukacji pozaformalnej.

Literatura:

Zieliński J. A. Wiedza o sztuce. Widzenie artystyczne. Warszawa 1999

Rodrigues N. Co nam mówią rysunki dzieci. Kielce 2013

Sarnat-Ciastko A. Tutoring w polskiej szkole. Warszawa 2015

Zieliński J. A., Stasiak J. Świat sztuki. Warszawa 2013

Uwagi:

Ćwiczenia prowadzone z metodami oglądowymi (pokazy multimedialne i publikacje). Prezentacja prac plastycznych wykonanych przez studenta. Konsultacje indywidualne bezpośrednie. Grupowe dyskusje nt. prezentowanego materiału.

Godziny kontaktowe - wykłady/ćwiczenia/konsultacje indywidualne

30

Przygotowanie się do zajęć, lektury

15

Przygotowanie się do egzaminu

15

Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji

2

Inne formy

2

Sumaryczna liczba punktów ECTS

2

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-20
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Magdalena Świercz-Wojteczek
Prowadzący grup: Aleksandra Zaleska, Anna Zielińska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

ocena ćwiczeń i wypowiedzi na zajęciach, ocena prac domowych

Pełny opis:

Techniki plastyczne w kontekście potrzeb uczestników edukacyjnych działań w przestrzeni społecznej (działy edukacji instytucji kultury, domy kultury; działania w ramach projektów społecznych, eventów, edukacji nieformalnej)

organizacja przestrzeni plastycznej poza infrastrukturą dedykowaną dla zajęć plastycznych; budowanie warsztatu artystycznego dostosowywanego do zmiennych potrzeb uczestników; konstruowanie warsztatów artystycznych wokół kontekstów i znaczeń wizualnych poza dziedziną sztuki; analiza roli dzieła sztuki w kontekście wybranych zagadnień społecznych; analiza warsztatu pedagoga w kontekście wybranych alternatywnych zagadnień sztuk wizualnych; aspekty wychowawcze w artystycznej edukacji pozaformalnej; aspekty rozwojowe w artystycznej edukacji pozaformalnej; rola i zadania prowadzącego zajęcia.

Literatura:

Zieliński J. A. Wiedza o sztuce. Widzenie artystyczne. Warszawa 1999

Rodrigues N. Co nam mówią rysunki dzieci. Kielce 2013

Sarnat-Ciastko A. Tutoring w polskiej szkole. Warszawa 2015

Zieliński J. A., Stasiak J. Świat sztuki. Warszawa 2013

Uwagi:

Ćwiczenia prowadzone z metodami oglądowymi (pokazy multimedialne i publikacje). Prezentacja prac plastycznych wykonanych przez studenta. Konsultacje indywidualne bezpośrednie. Grupowe dyskusje nt. prezentowanego materiału.

Godziny zajęciowe/warsztaty: 30 godz.

Inne godziny kontaktowe:

konsultacje: 3 godz.

Praca indywidualna w pracowni, w konsultacji z prowadzącym: 10 godz.

Przegląd/ zaliczenie: 2 godz.

Inne formy: (dokumentacja, archiwizacja efektów): 10 godz.

Praca własna studenta/ przygotowanie się do zajęć, lektury: 10

ECTS: 2

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Magdalena Świercz-Wojteczek
Prowadzący grup: Magdalena Świercz-Wojteczek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

ocena ćwiczeń i wypowiedzi na zajęciach, ocena prac domowych

Pełny opis:

Techniki plastyczne w kontekście potrzeb uczestników edukacyjnych działań w przestrzeni społecznej (działy edukacji instytucji kultury, domy kultury; działania w ramach projektów społecznych, eventów, edukacji nieformalnej)

organizacja przestrzeni plastycznej poza infrastrukturą dedykowaną dla zajęć plastycznych; budowanie warsztatu artystycznego dostosowywanego do zmiennych potrzeb uczestników; konstruowanie warsztatów artystycznych wokół kontekstów i znaczeń wizualnych poza dziedziną sztuki; analiza roli dzieła sztuki w kontekście wybranych zagadnień społecznych; analiza warsztatu pedagoga w kontekście wybranych alternatywnych zagadnień sztuk wizualnych; aspekty wychowawcze w artystycznej edukacji pozaformalnej; aspekty rozwojowe w artystycznej edukacji pozaformalnej; rola i zadania prowadzącego zajęcia.

Literatura:

Zieliński J. A. Wiedza o sztuce. Widzenie artystyczne. Warszawa 1999

Rodrigues N. Co nam mówią rysunki dzieci. Kielce 2013

Sarnat-Ciastko A. Tutoring w polskiej szkole. Warszawa 2015

Zieliński J. A., Stasiak J. Świat sztuki. Warszawa 2013

Uwagi:

Ćwiczenia prowadzone z metodami oglądowymi (pokazy multimedialne i publikacje). Prezentacja prac plastycznych wykonanych przez studenta. Konsultacje indywidualne bezpośrednie. Grupowe dyskusje nt. prezentowanego materiału.

Godziny kontaktowe - wykłady/ćwiczenia/konsultacje indywidualne

30

Przygotowanie się do zajęć, lektury

15

Przygotowanie się do egzaminu

15

Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji

2

Inne formy

2

Sumaryczna liczba punktów ECTS

2

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-18
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Magdalena Świercz-Wojteczek
Prowadzący grup: Magdalena Świercz-Wojteczek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

ocena ćwiczeń i wypowiedzi na zajęciach, ocena prac domowych

Pełny opis:

Techniki plastyczne w kontekście potrzeb uczestników edukacyjnych działań w przestrzeni społecznej (działy edukacji instytucji kultury, domy kultury; działania w ramach projektów społecznych, eventów, edukacji nieformalnej)

organizacja przestrzeni plastycznej poza infrastrukturą dedykowaną dla zajęć plastycznych; budowanie warsztatu artystycznego dostosowywanego do zmiennych potrzeb uczestników; konstruowanie warsztatów artystycznych wokół kontekstów i znaczeń wizualnych poza dziedziną sztuki; analiza roli dzieła sztuki w kontekście wybranych zagadnień społecznych; analiza warsztatu pedagoga w kontekście wybranych alternatywnych zagadnień sztuk wizualnych; aspekty wychowawcze w artystycznej edukacji pozaformalnej; aspekty rozwojowe w artystycznej edukacji pozaformalnej; rola i zadania prowadzącego zajęcia.

Literatura:

Zieliński J. A. Wiedza o sztuce. Widzenie artystyczne. Warszawa 1999

Rodrigues N. Co nam mówią rysunki dzieci. Kielce 2013

Sarnat-Ciastko A. Tutoring w polskiej szkole. Warszawa 2015

Zieliński J. A., Stasiak J. Świat sztuki. Warszawa 2013

Uwagi:

Ćwiczenia prowadzone z metodami oglądowymi (pokazy multimedialne i publikacje). Prezentacja prac plastycznych wykonanych przez studenta. Konsultacje indywidualne bezpośrednie. Grupowe dyskusje nt. prezentowanego materiału.

Godziny kontaktowe - wykłady/ćwiczenia/konsultacje indywidualne

30

Przygotowanie się do zajęć, lektury

15

Przygotowanie się do egzaminu

15

Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji

2

Inne formy

2

Sumaryczna liczba punktów ECTS

2

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (w trakcie)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Magdalena Świercz-Wojteczek
Prowadzący grup: Magdalena Świercz-Wojteczek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
Ul. Szczęśliwicka 40,
02-353 Warszawa
tel: +48 22 589 36 00 https://www.aps.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-5 (2024-07-29)