Metodyka edukacji artystycznej – wybrane zagadnienia
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | EP-2F-MAW |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Metodyka edukacji artystycznej – wybrane zagadnienia |
Jednostka: | Instytut Edukacji Artystycznej |
Grupy: |
Obowiązkowe dla 1 sem. (EP) edukacji artystycznej w zakr. sztuk plast., (2-l) stacjonarne II stopnia |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE: Techniki plastyczne w kontekście potrzeb uczestników edukacyjnych działań w przestrzeni społecznej (działy edukacji instytucji kultury, domy kultury; działania w ramach projektów społecznych, eventów, edukacji nieformalnej) organizacja przestrzeni plastycznej poza infrastrukturą dedykowaną dla zajęć plastycznych; budowanie warsztatu artystycznego dostosowywanego do zmiennych potrzeb uczestników; konstruowanie warsztatów artystycznych wokół kontekstów i znaczeń wizualnych poza dziedziną sztuki; analiza roli dzieła sztuki w kontekście wybranych zagadnień społecznych; analiza warsztatu pedagoga w kontekście wybranych alternatywnych zagadnień sztuk wizualnych; aspekty wychowawcze w artystycznej edukacji pozaformalnej; aspekty rozwojowe w artystycznej edukacji pozaformalnej. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Student zna techniki plastyczne niezbędne w obszarze artystycznej edukacji pozaszkolnej, muzealnej i innej. Student zna treści kształcenia właściwe dla artystycznej edukacji pozaszkolnej, muzealnej i innej. Student zna metody nauczania i rozwijania kompetencji uczestników warsztatów plastycznych. Student zna rolę nauczyciela jako popularyzatora wiedzy; znaczenie współpracy nauczyciela w procesie dydaktycznym ze środowiskiem pozaszkolnym. Student zna niekonwencjonalne metody nauczania. Student zna metody pracy w grupach; potrzebę indywidualizacji nauczania; zagadnienie nauczania interdyscyplinarnego. Student zna sposoby adaptacji zasobów edukacyjnych. Student rozumie znaczenie rozwijania umiejętności budowania systemu wartości i rozwijania postaw etycznych uczestników warsztatów, a także kształtowania kompetencji komunikacyjnych i nawyków kulturalnych. Umiejętności Student biegle posługuje się środkami wyrazu artystycznego w różnych technikach artystycznych i potrafi zastosować je w praktyce edukacyjnej. Student potrafi przygotować program określonego cyklu zajęć plastycznych dostosowanych do wieku i możliwości uczestników warsztatów plastycznych i zaplanować ich realizację, potrafi przygotować i przeprowadzić zajęcia plastyczne, realizując założone cele, dostosowane do wieku uczestników warsztatów plastycznych. Student potrafi podejmować skuteczną współpracę w procesie dydaktycznym z rodzicami uczniów, pracownikami szkoły i środowiskiem pozaszkolnym. Kompetencje społeczne Student ma świadomość społecznych i etycznych aspektów prowadzenia zajęć plastycznych w przestrzeni społecznej. Student rozumie potrzebę promowania odpowiedzialnego i krytycznego wykorzystywania mediów cyfrowych oraz poszanowania praw własności intelektualnej. Student rozumie potrzebę kształtowania umiejętności współpracy uczniów, w tym grupowego rozwiązywania problemów. Student rozumie potrzebę kształtowania nawyku systematycznego uczenia się i korzystania z różnych źródeł wiedzy, w tym z Internetu. Student rozumie potrzebę stymulowania uczniów do samodzielnego uczenia się przez całe życie. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-21 |
Przejdź do planu
PN CW
CW
WT CW
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Maria Kiesner, Magdalena Świercz-Wojteczek | |
Prowadzący grup: | Maria Kiesner, Magdalena Świercz-Wojteczek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-02-22 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Maria Kiesner, Magdalena Świercz-Wojteczek | |
Prowadzący grup: | Maria Kiesner, Magdalena Świercz-Wojteczek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
ocena ćwiczeń i wypowiedzi na zajęciach, ocena prac domowych |
|
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE: Techniki plastyczne w kontekście potrzeb uczestników edukacyjnych działań w przestrzeni społecznej (działy edukacji instytucji kultury, domy kultury; działania w ramach projektów społecznych, eventów, edukacji nieformalnej) organizacja przestrzeni plastycznej poza infrastrukturą dedykowaną dla zajęć plastycznych; budowanie warsztatu artystycznego dostosowywanego do zmiennych potrzeb uczestników; konstruowanie warsztatów artystycznych wokół kontekstów i znaczeń wizualnych poza dziedziną sztuki; analiza roli dzieła sztuki w kontekście wybranych zagadnień społecznych; analiza warsztatu pedagoga w kontekście wybranych alternatywnych zagadnień sztuk wizualnych; aspekty wychowawcze w artystycznej edukacji pozaformalnej; aspekty rozwojowe w artystycznej edukacji pozaformalnej. |
|
Literatura: |
Zieliński J. A. Wiedza o sztuce. Widzenie artystyczne. Warszawa 1999 Rodrigues N. Co nam mówią rysunki dzieci. Kielce 2013 Sarnat-Ciastko A. Tutoring w polskiej szkole. Warszawa 2015 Zieliński J. A., Stasiak J. Świat sztuki. Warszawa 2013 |
|
Uwagi: |
Ćwiczenia prowadzone z metodami oglądowymi (pokazy multimedialne i publikacje). Prezentacja prac plastycznych wykonanych przez studenta. Konsultacje indywidualne bezpośrednie. Grupowe dyskusje nt. prezentowanego materiału. Godziny kontaktowe - wykłady/ćwiczenia/konsultacje indywidualne 30 Przygotowanie się do zajęć, lektury 15 Przygotowanie się do egzaminu 15 Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji 2 Inne formy 2 Sumaryczna liczba punktów ECTS 2 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CW
CZ CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Magdalena Świercz-Wojteczek | |
Prowadzący grup: | Aleksandra Zaleska, Anna Zielińska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
ocena ćwiczeń i wypowiedzi na zajęciach, ocena prac domowych |
|
Pełny opis: |
Techniki plastyczne w kontekście potrzeb uczestników edukacyjnych działań w przestrzeni społecznej (działy edukacji instytucji kultury, domy kultury; działania w ramach projektów społecznych, eventów, edukacji nieformalnej) organizacja przestrzeni plastycznej poza infrastrukturą dedykowaną dla zajęć plastycznych; budowanie warsztatu artystycznego dostosowywanego do zmiennych potrzeb uczestników; konstruowanie warsztatów artystycznych wokół kontekstów i znaczeń wizualnych poza dziedziną sztuki; analiza roli dzieła sztuki w kontekście wybranych zagadnień społecznych; analiza warsztatu pedagoga w kontekście wybranych alternatywnych zagadnień sztuk wizualnych; aspekty wychowawcze w artystycznej edukacji pozaformalnej; aspekty rozwojowe w artystycznej edukacji pozaformalnej; rola i zadania prowadzącego zajęcia. |
|
Literatura: |
Zieliński J. A. Wiedza o sztuce. Widzenie artystyczne. Warszawa 1999 Rodrigues N. Co nam mówią rysunki dzieci. Kielce 2013 Sarnat-Ciastko A. Tutoring w polskiej szkole. Warszawa 2015 Zieliński J. A., Stasiak J. Świat sztuki. Warszawa 2013 |
|
Uwagi: |
Ćwiczenia prowadzone z metodami oglądowymi (pokazy multimedialne i publikacje). Prezentacja prac plastycznych wykonanych przez studenta. Konsultacje indywidualne bezpośrednie. Grupowe dyskusje nt. prezentowanego materiału. Godziny zajęciowe/warsztaty: 30 godz. Inne godziny kontaktowe: konsultacje: 3 godz. Praca indywidualna w pracowni, w konsultacji z prowadzącym: 10 godz. Przegląd/ zaliczenie: 2 godz. Inne formy: (dokumentacja, archiwizacja efektów): 10 godz. Praca własna studenta/ przygotowanie się do zajęć, lektury: 10 ECTS: 2 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ CW
CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Magdalena Świercz-Wojteczek | |
Prowadzący grup: | Magdalena Świercz-Wojteczek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
ocena ćwiczeń i wypowiedzi na zajęciach, ocena prac domowych |
|
Pełny opis: |
Techniki plastyczne w kontekście potrzeb uczestników edukacyjnych działań w przestrzeni społecznej (działy edukacji instytucji kultury, domy kultury; działania w ramach projektów społecznych, eventów, edukacji nieformalnej) organizacja przestrzeni plastycznej poza infrastrukturą dedykowaną dla zajęć plastycznych; budowanie warsztatu artystycznego dostosowywanego do zmiennych potrzeb uczestników; konstruowanie warsztatów artystycznych wokół kontekstów i znaczeń wizualnych poza dziedziną sztuki; analiza roli dzieła sztuki w kontekście wybranych zagadnień społecznych; analiza warsztatu pedagoga w kontekście wybranych alternatywnych zagadnień sztuk wizualnych; aspekty wychowawcze w artystycznej edukacji pozaformalnej; aspekty rozwojowe w artystycznej edukacji pozaformalnej; rola i zadania prowadzącego zajęcia. |
|
Literatura: |
Zieliński J. A. Wiedza o sztuce. Widzenie artystyczne. Warszawa 1999 Rodrigues N. Co nam mówią rysunki dzieci. Kielce 2013 Sarnat-Ciastko A. Tutoring w polskiej szkole. Warszawa 2015 Zieliński J. A., Stasiak J. Świat sztuki. Warszawa 2013 |
|
Uwagi: |
Ćwiczenia prowadzone z metodami oglądowymi (pokazy multimedialne i publikacje). Prezentacja prac plastycznych wykonanych przez studenta. Konsultacje indywidualne bezpośrednie. Grupowe dyskusje nt. prezentowanego materiału. Godziny kontaktowe - wykłady/ćwiczenia/konsultacje indywidualne 30 Przygotowanie się do zajęć, lektury 15 Przygotowanie się do egzaminu 15 Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji 2 Inne formy 2 Sumaryczna liczba punktów ECTS 2 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-18 |
Przejdź do planu
PN CW
CW
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Magdalena Świercz-Wojteczek | |
Prowadzący grup: | Magdalena Świercz-Wojteczek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
ocena ćwiczeń i wypowiedzi na zajęciach, ocena prac domowych |
|
Pełny opis: |
Techniki plastyczne w kontekście potrzeb uczestników edukacyjnych działań w przestrzeni społecznej (działy edukacji instytucji kultury, domy kultury; działania w ramach projektów społecznych, eventów, edukacji nieformalnej) organizacja przestrzeni plastycznej poza infrastrukturą dedykowaną dla zajęć plastycznych; budowanie warsztatu artystycznego dostosowywanego do zmiennych potrzeb uczestników; konstruowanie warsztatów artystycznych wokół kontekstów i znaczeń wizualnych poza dziedziną sztuki; analiza roli dzieła sztuki w kontekście wybranych zagadnień społecznych; analiza warsztatu pedagoga w kontekście wybranych alternatywnych zagadnień sztuk wizualnych; aspekty wychowawcze w artystycznej edukacji pozaformalnej; aspekty rozwojowe w artystycznej edukacji pozaformalnej; rola i zadania prowadzącego zajęcia. |
|
Literatura: |
Zieliński J. A. Wiedza o sztuce. Widzenie artystyczne. Warszawa 1999 Rodrigues N. Co nam mówią rysunki dzieci. Kielce 2013 Sarnat-Ciastko A. Tutoring w polskiej szkole. Warszawa 2015 Zieliński J. A., Stasiak J. Świat sztuki. Warszawa 2013 |
|
Uwagi: |
Ćwiczenia prowadzone z metodami oglądowymi (pokazy multimedialne i publikacje). Prezentacja prac plastycznych wykonanych przez studenta. Konsultacje indywidualne bezpośrednie. Grupowe dyskusje nt. prezentowanego materiału. Godziny kontaktowe - wykłady/ćwiczenia/konsultacje indywidualne 30 Przygotowanie się do zajęć, lektury 15 Przygotowanie się do egzaminu 15 Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji 2 Inne formy 2 Sumaryczna liczba punktów ECTS 2 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-23 |
Przejdź do planu
PN CW
CW
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Magdalena Świercz-Wojteczek | |
Prowadzący grup: | Magdalena Świercz-Wojteczek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.