Superwizja w zawodach pomocowych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 20-1S-SWP1 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Superwizja w zawodach pomocowych |
Jednostka: | Katedra Profilaktyki Społecznej i Pracy Socjalnej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
1. Superwizja: zawód czy metoda podnoszenia jakości pracy w zawodach pomocowych? 2. Rozwiązywanie problemów jako proces i podstawowa umiejętność w superwizji 3. Komunikacja interpersonalna i ryzyka komunikacji asymetrycznej w superwizji 4. Typy konfliktów i ich rozwiązywanie w relacjach superwizyjnych 5. Kwestie etyczne w superwizji 6. Formy organizacji superwizji |
Pełny opis: |
1. Superwizja: zawód czy metoda podnoszenia jakości pracy w zawodach pomocowych? – Ustalanie znaczeń pojęcia superwizja – Europejski kontekst rozwoju superwizji – Definiowanie superwizji pracy socjalnej – Początki rozwoju superwizji pracy socjalnej – Stan superwizji pracy socjalnej w Polsce – Komu służy superwizja? – Podobieństwa superwizji do pracy socjalnej – Superwizja jako kierowanie zmianą i rozwojem organizacji. 2. Rozwiązywanie problemów jako proces i podstawowa umiejętność w superwizji – Co to jest problem? – Procedura rozwiązywania problemów – Heurystyki rozwiązywania problemów 3. Komunikacja interpersonalna i ryzyka komunikacji asymetrycznej w superwizji – Definicja pojęcia – Cztery kategorie trudności w porozumiewaniu się – Komunikacja asymetryczna jako katalizator czterech kategorii trudności w porozumiewaniu się 4. Typy konfliktów i ich rozwiązywanie w relacjach superwizyjnych – Rozumienie pojęcia konfliktu – Plusy i minusy konfliktów – Konflikty interpersonalne – Superwizja w sytuacjach konfliktowych 5. Kwestie etyczne w superwizji 6. Formy organizacji superwizji – Sesja superwizyjna – Prawne warunki prowadzenia superwizji w Polsce – W stronę standardów superwizji |
Literatura: |
LITERATURA OBOWIĄZKOWA - Henzler M., Doświadczenia z superwizji. Proces wsparcia i rozwoju, w: B. Skrzypczak, B. Bąbska (red.), Aktywizacja czy integracja?, CAL, Warszawa 2011 - Łuczyńska M., Olech A., Wprowadzenie do superwizji pracy socjalnej, Centrum Rozwoju Zasobów Ludzkich, Warszawa 2013. https://docplayer.pl/2668129-Wprowadzenie-do-superwizji-pracy-socjalnej-marta-luczynska-anna-olech.html - Szmagalski J. (red.), Superwizja pracy socjalnej. Zastosowania i dylematy, IRSS, Warszawa 2005, 2009, 2011.. - Wódz K., Leśniak- Berek E., Superwizja w pomocy społecznej, [w:] S. Pawlak-Czyż (red.) Praca socjalna wobec współczesnych problemów społecznych, Wydawnictwo Edukacyjne AKAPIT Toruń 2007. LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA - Gilbert M. C., Evans K., Superwizja w psychoterapii, GWP, Gdańsk 2004. - Goldsmith J., Clone K., Jak rozwiązywać konflikty w pracy, Amber, Warszawa 2001. - Leśniak-Berek E., Superwizja szansą na poprawę wizerunku pracowników socjalnych, (w:) J. Krzyszkowski (red.), Praca socjalna w poszukiwaniu tożsamości, Wydawnictwo APS, Warszawa 2015. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Student/-ka rozumie kulturowe uwarunkowania procesów porozumiewania się interpersonalnego jako podstawy pracy socjalnej. Posiada wiedzę na temat psychoedukacyjnych problemów występujących w praktyce pracy socjalnej. Wie, na czym polega superwizja jako metoda ochrony pracownika socjalnego przed stresem i wypaleniem zawodowym. Wie, jakie funkcje może realizować superwizja w pracy socjalnej. Umiejętności Student/-ka potrafi rozpoznać potrzebę skorzystania z superwizji u siebie oraz u kolegów. Kompetencje społeczne Student/-ka jest krytyczny/-a wobec swojego funkcjonowania w zawodzie i otwarty na korzystanie z superwizji. |
Metody i kryteria oceniania: |
Pisemny test wiedzy o superwizji oceniany ze względów na zbieżność odpowiedzi studenta z prawidłowymi wynikami odpowiedzi. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-21 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ WYK
PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Stanek | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Stanek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
SPOSÓB POMIARU EFEKTU KSZTAŁCENIA: pisemne kolokwium sprawdzające wiedzę (30 pytań, w tym 10 pytań zamkniętych i 20 pytań otwartych); wykonywanie zadań w małych grupa, 2-3 osobowych w trakcie zajęć; aktywność na zajęciach |
|
Pełny opis: |
08.10.2020 r. I. Superwizja: zawód czy metoda podnoszenia jakości pracy w zawodach pomocowych? 1.1. Ewolucja zakresu znaczeniowego pojęcia „superwizja” 1.2. Europejski kontekst rozwoju superwizji 1.3. Superwizja w pracy socjalnej (początki rozwoju superwizji pracy socjalnej, stan superwizji pracy socjalnej w Polsce 1.4. Cechy superwizji 1.5. Modele i typy superwizji 1.6. Cele i przedmiot superwizji w zawodach pomocowych 15.10.2020 r. II. Koncepcje superwizji w zawodach pomocowych 2.1. Superwizja – metoda zarządzania czy profesjonalnego rozwoju pracowników? 2.2. Menedżeryzm a profesjonalizm w świadczeniu usług socjalnych 2.3. Superwizja jako kierowanie zmianą i rozwojem organizacji 2.4. Superwizja w rozwiązywaniu konfliktów 2.5. Superwizja wobec stresu i wypalenia zawodowego 22.10.2020 r. III. Komunikacja interpersonalna i ryzyka komunikacji asymetrycznej w superwizji 3.1. Definicja pojęcia 3.2. Cztery kategorie trudności w porozumiewaniu się 3.3. Komunikacja asymetryczna jako katalizator czterech kategorii trudności w porozumiewaniu się 29.10.2020 r. IV. Konflikt i jego rozwiązanie w relacjach superwizyjnych 4.1. Pojęcie znaczeniowe „konfliktu” 4.2. Typy konfliktów 4.3. Mocne i słabe strony konfliktu 4.4. Superwizja w sytuacjach konfliktowych 05.11.2020 r. V. Wprowadzenie do etyki superwizyjnej 5.1. Obszar etyczny superwizja: kontraktowanie, legalność, potrzeby zaangażowanych stron 5.2. Dylematy etyczne w superwizji. 12.11.2020 r. VI. Formy organizacji superwizji 6.1. Sesja superwizyjna 6.2. Elementy procesu superwizyjnego 6.3. Prawne warunki prowadzenia superwizji w Polsce 6.4. W stronę standardów superwizji 19.11.2020 r. VII. Elementy procesu superwizyjnego 26.11.2020 r. VIII. Kolokwium zaliczeniowe |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Ferreira M., Grewiński M., Reis-Jorge J., (2014), Superwizja jako instrument rozwoju zawodowego w służbach społecznych, MCPS, Warszawa 2014, Henzler M., Doświadczenia z superwizji. Proces wsparcia i rozwoju, w: B. Skrzypczak, B. Bąbska (red.), (2011), Aktywizacja czy integracja?, CAL, Warszawa 2011 Łuczyńska M., Olech A., (2013), Wprowadzenie do superwizji pracy socjalnej, Centrum Rozwoju Zasobów Ludzkich, Warszawa 2013. https://docplayer.pl/2668129-Wprowadzenie-do-superwizji-pracy-socjalnej-marta-luczynska-anna-olech.html Szmagalski J. (red.), (2011) Superwizja pracy socjalnej. Zastosowania i dylematy, Warszawa, IRSS LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA Gilbert M. C., Evans K., (2004), Superwizja w psychoterapii, GWP, Gdańsk 2004. Goldsmith J., Clone K., (2001), Jak rozwiązywać konflikty w pracy, Amber, Warszawa 2001. Henderson P., Holloway J., Millar A., (2014), Superwizja w praktyce. Jak zostać superwizorem w zawodach nakierowanych na wspieranie i pomaganie, Wydawnictwo CRZL, Warszawa 2014.; file:///C:/Users/KATARZ~1/AppData/Local/Temp/28_Superwizja.pdf Mańkowska B., (2020), Superwizja. Jak chronić się przed wypaleniem zawodowym i utratą zdrowia, Wydawnictwo Wolwers Kluwer, Warszawa 2020. Leśniak-Berek E., (2015), Superwizja szansą na poprawę wizerunku pracowników socjalnych, (w:) J. Krzyszkowski (red.), Praca socjalna w poszukiwaniu tożsamości, Wydawnictwo APS, Warszawa 2015. |
|
Uwagi: |
METODY KSZTAŁCENIA: wykład, pokaz, film instruktażowy, dyskusja, metody aktywizujące studenta (praca w grupach); NAKŁAD PRACY STUDENTA: godziny kontaktowe - 15 godzin przygotowanie do zajęć, lektury - 15 godzin przygotowanie zadania – 10 godzin przygotowanie do zaliczenia - 20 godzin łączna liczba godzin aktywności - 60 godzin Zajęcia prowadzone zdalnie synchronicznie zgodnie z planem zajęć w aplikacji Teams. Link do kanału: https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3afa262d82799a4fa1a63f69958241d117%40thread.tacv2/Superwizja%2520w%2520zawodach%2520pomocowych?groupId=8c8ab6b4-fda9-47a1-963e-665194e04429&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 liczba punktów ECTS - 2 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-21 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO WYK
N WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Stanek | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Stanek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
SPOSÓB POMIARU EFEKTU KSZTAŁCENIA: pisemne kolokwium sprawdzające wiedzę (30 pytań, w tym 10 pytań zamkniętych i 20 pytań otwartych); wykonywanie zadań w małych grupa, 2-3 osobowych w trakcie zajęć; aktywność na zajęciach |
|
Pełny opis: |
I. Superwizja: zawód czy metoda podnoszenia jakości pracy w zawodach pomocowych? 10.10.2020 r. 1.1. Ewolucja zakresu znaczeniowego pojęcia „superwizja” 1.2. Europejski kontekst rozwoju superwizji 1.3. Superwizja w pracy socjalnej (początki rozwoju superwizji pracy socjalnej, stan superwizji pracy socjalnej w Polsce 1.4. Cechy superwizji 1.5. Modele i typy superwizji 1.6. Cele i przedmiot superwizji w zawodach pomocowych 14.11.2020 r. II. Koncepcje superwizji w zawodach pomocowych 2.1. Superwizja – metoda zarządzania czy profesjonalnego rozwoju pracowników? 2.2. Menedżeryzm a profesjonalizm w świadczeniu usług socjalnych 2.3. Superwizja jako kierowanie zmianą i rozwojem organizacji 2.4. Superwizja w rozwiązywaniu konfliktów 2.5. Superwizja wobec stresu i wypalenia zawodowego III. Komunikacja interpersonalna i ryzyka komunikacji asymetrycznej w superwizji 3.1. Definicja pojęcia 3.2. Cztery kategorie trudności w porozumiewaniu się 3.3. Komunikacja asymetryczna jako katalizator czterech kategorii trudności w porozumiewaniu się IV. Konflikt i jego rozwiązanie w relacjach superwizyjnych (17.01.2021 r.) 4.1. Pojęcie znaczeniowe „konfliktu” 4.2. Typy konfliktów 4.3. Mocne i słabe strony konfliktu 4.4. Superwizja w sytuacjach konfliktowych V. Wprowadzenie do etyki superwizyjnej (17.01.2021 r.) 5.1. Obszar etyczny superwizja: kontraktowanie, legalność, potrzeby zaangażowanych stron 5.2. Dylematy etyczne w superwizji. VI. Formy organizacji superwizji (23.01.2021 r.) 6.1. Sesja superwizyjna 6.2. Elementy procesu superwizyjnego 6.3. Prawne warunki prowadzenia superwizji w Polsce 6.4. W stronę standardów superwizji VII. Elementy procesu superwizyjnego (23.01.2021 r.) 7.1. Superwizja indywidualna 7.2. Superwizja grupowa 7.3. Superwizja koleżeńska VIII. Elementy procesu superwizyjnego (13.02.2021 r.) 8.1. Superwizor |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Ferreira M., Grewiński M., Reis-Jorge J., (2014), Superwizja jako instrument rozwoju zawodowego w służbach społecznych, MCPS, Warszawa 2014, Henzler M., Doświadczenia z superwizji. Proces wsparcia i rozwoju, w: B. Skrzypczak, B. Bąbska (red.), (2011), Aktywizacja czy integracja?, CAL, Warszawa 2011 Łuczyńska M., Olech A., (2013), Wprowadzenie do superwizji pracy socjalnej, Centrum Rozwoju Zasobów Ludzkich, Warszawa 2013. https://docplayer.pl/2668129-Wprowadzenie-do-superwizji-pracy-socjalnej-marta-luczynska-anna-olech.html Szmagalski J. (red.), (2011) Superwizja pracy socjalnej. Zastosowania i dylematy, Warszawa, IRSS LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA Gilbert M. C., Evans K., (2004), Superwizja w psychoterapii, GWP, Gdańsk 2004. Goldsmith J., Clone K., (2001), Jak rozwiązywać konflikty w pracy, Amber, Warszawa 2001. Henderson P., Holloway J., Millar A., (2014), Superwizja w praktyce. Jak zostać superwizorem w zawodach nakierowanych na wspieranie i pomaganie, Wydawnictwo CRZL, Warszawa 2014.; file:///C:/Users/KATARZ~1/AppData/Local/Temp/28_Superwizja.pdf Mańkowska B., (2020), Superwizja. Jak chronić się przed wypaleniem zawodowym i utratą zdrowia, Wydawnictwo Wolwers Kluwer, Warszawa 2020. Leśniak-Berek E., (2015), Superwizja szansą na poprawę wizerunku pracowników socjalnych, (w:) J. Krzyszkowski (red.), Praca socjalna w poszukiwaniu tożsamości, Wydawnictwo APS, Warszawa 2015. |
|
Uwagi: |
METODY KSZTAŁCENIA: wykład, pokaz, film instruktażowy, dyskusja, metody aktywizujące studenta (praca w grupach); NAKŁAD PRACY STUDENTA: godziny kontaktowe - 15 godzin przygotowanie do zajęć, lektury - 15 godzin przygotowanie zadania – 10 godzin przygotowanie do zaliczenia - 20 godzin łączna liczba godzin aktywności - 60 godzin Zajęcia prowadzone zdalnie synchronicznie zgodnie z planem zajęć w aplikacji Teams. Link do kanału: https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3a498b70720b3242399b002d3f70c55255%40thread.tacv2/Superwizja%2520w%2520zawodach%2520pomocowych?groupId=9b0f6096-3404-49c7-a78b-f91e605cf685&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 liczba punktów ECTS - 2 |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.