Superwizja w zawodach pomocowych 20-1S-SWP1
Wykład (WYK)
Semestr zimowy 2019/2020
Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)
Liczba godzin: | 15 | ||
Limit miejsc: | (brak limitu) | ||
Literatura: |
LITERATURA OBOWIĄZKOWA - Henzler M., Doświadczenia z superwizji. Proces wsparcia i rozwoju, w: B. Skrzypczak, B. Bąbska (red.), Aktywizacja czy integracja?, CAL, Warszawa 2011 - Łuczyńska M., Olech A., Wprowadzenie do superwizji pracy socjalnej, Centrum Rozwoju Zasobów Ludzkich, Warszawa 2013. https://docplayer.pl/2668129-Wprowadzenie-do-superwizji-pracy-socjalnej-marta-luczynska-anna-olech.html - Szmagalski J. (red.), Superwizja pracy socjalnej. Zastosowania i dylematy, IRSS, Warszawa 2005, 2009, 2011.. - Wódz K., Leśniak- Berek E., Superwizja w pomocy społecznej, [w:] S. Pawlak-Czyż (red.) Praca socjalna wobec współczesnych problemów społecznych, Wydawnictwo Edukacyjne AKAPIT Toruń 2007.. LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA - Gilbert M. C., Evans K., Superwizja w psychoterapii, GWP, Gdańsk 2004. - Goldsmith J., Clone K., Jak rozwiązywać konflikty w pracy, Amber, Warszawa 2001. - Leśniak-Berek E., Superwizja szansą na poprawę wizerunku pracowników socjalnych, (w:) J. Krzyszkowski (red.), Praca socjalna w poszukiwaniu tożsamości, Wydawnictwo APS, Warszawa 2015. |
||
Efekty uczenia się: |
Wiedza: - o funkcjach superwizji w zawodach z zakresu służb społecznych. - prawidłowym stosowaniu superwizji - o regulacjach Umiejętności rozpoznania funkcjonalnego prowadzenie superwizji w zakresie: - komunikacji, - rozwiązywania problemów, - rozwiązywania konfliktów |
||
Metody i kryteria oceniania: |
Test wiedzy o superwizji oceniany wg. kryterium zbieżności odpowiedzi z prawidłowymi wynikam odpowiedzi. |
||
Zakres tematów: |
1. Superwizja: zawód czy metoda podnoszenia jakości pracy w zawodach pomocowych? – Ustalanie znaczeń pojęcia superwizja – Europejski kontekst rozwoju superwizji – Definiowanie superwizji pracy socjalnej – Początki rozwoju superwizji pracy socjalnej – Stan superwizji pracy socjalnej w Polsce – Komu służy superwizja? – Podobieństwa superwizji do pracy socjalnej – Superwizja jako kierowanie zmianą i rozwojem organizacji. 2. Rozwiązywanie problemów jako proces i podstawowa umiejętność w superwizji – Co to jest problem? – Procedura rozwiązywania problemów – Heurystyki rozwiązywania problemów 3. Komunikacja interpersonalna i ryzyka komunikacji asymetrycznej w superwizji – Definicja pojęcia – Cztery kategorie trudności w porozumiewaniu się – Komunikacja asymetryczna jako katalizator czterech kategorii trudności w porozumiewaniu się 4. Typy konfliktów i ich rozwiązywanie w relacjach superwizyjnych – Rozumienie pojęcia konfliktu – Plusy i minusy konfliktów – Konflikty interpersonalne – Superwizja w sytuacjach konfliktowych 5. Kwestie etyczne w superwizji 6. Formy organizacji superwizji – Sesja superwizyjna – Prawne warunki prowadzenia superwizji w Polsce – W stronę standardów superwizji |
||
Metody dydaktyczne: |
Wykład aktywizujący wspierany prezentacją Power Point |
Grupy zajęciowe
Grupa | Termin(y) | Prowadzący |
Miejsca ![]() |
Akcje |
---|---|---|---|---|
1 |
każdy wtorek, 13:30 - 15:05,
sala 2120/2121 |
Stanisław Szmagalski | 21/ |
szczegóły![]() |
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku: Budynek biblioteczno-dydaktyczny B |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.