Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System UwierzytelnianiaNie jesteś zalogowany | zaloguj się
katalog przedmiotów - pomoc

Superwizja w zawodach pomocowych 20-1S-SWP1
Wykład (WYK) Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2019/2020

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 15
Limit miejsc: (brak limitu)
Literatura:

LITERATURA OBOWIĄZKOWA

- Henzler M., Doświadczenia z superwizji. Proces wsparcia i rozwoju, w: B. Skrzypczak, B. Bąbska (red.), Aktywizacja czy integracja?, CAL, Warszawa 2011

- Łuczyńska M., Olech A., Wprowadzenie do superwizji pracy socjalnej, Centrum Rozwoju Zasobów Ludzkich, Warszawa 2013. https://docplayer.pl/2668129-Wprowadzenie-do-superwizji-pracy-socjalnej-marta-luczynska-anna-olech.html

- Szmagalski J. (red.), Superwizja pracy socjalnej. Zastosowania i dylematy, IRSS, Warszawa 2005, 2009, 2011..

- Wódz K., Leśniak- Berek E., Superwizja w pomocy społecznej, [w:] S. Pawlak-Czyż (red.) Praca socjalna wobec współczesnych problemów społecznych, Wydawnictwo Edukacyjne AKAPIT Toruń 2007..

LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA

- Gilbert M. C., Evans K., Superwizja w psychoterapii, GWP, Gdańsk 2004.

- Goldsmith J., Clone K., Jak rozwiązywać konflikty w pracy, Amber, Warszawa 2001.

- Leśniak-Berek E., Superwizja szansą na poprawę wizerunku pracowników socjalnych, (w:) J. Krzyszkowski (red.), Praca socjalna w poszukiwaniu tożsamości, Wydawnictwo APS, Warszawa 2015.

Efekty uczenia się:

Wiedza:

- o funkcjach superwizji w zawodach z zakresu służb społecznych.

- prawidłowym stosowaniu superwizji

- o regulacjach

Umiejętności rozpoznania funkcjonalnego prowadzenie superwizji w zakresie:

- komunikacji,

- rozwiązywania problemów,

- rozwiązywania konfliktów

Metody i kryteria oceniania:

Test wiedzy o superwizji oceniany wg. kryterium zbieżności odpowiedzi z prawidłowymi wynikam odpowiedzi.

Zakres tematów:

1. Superwizja: zawód czy metoda podnoszenia jakości pracy w zawodach pomocowych?

– Ustalanie znaczeń pojęcia superwizja

– Europejski kontekst rozwoju superwizji

– Definiowanie superwizji pracy socjalnej

– Początki rozwoju superwizji pracy socjalnej

– Stan superwizji pracy socjalnej w Polsce

– Komu służy superwizja?

– Podobieństwa superwizji do pracy socjalnej

– Superwizja jako kierowanie zmianą i rozwojem organizacji.

2. Rozwiązywanie problemów jako proces i podstawowa umiejętność w superwizji

– Co to jest problem?

– Procedura rozwiązywania problemów

– Heurystyki rozwiązywania problemów

3. Komunikacja interpersonalna i ryzyka komunikacji asymetrycznej w superwizji

– Definicja pojęcia

– Cztery kategorie trudności w porozumiewaniu się

– Komunikacja asymetryczna jako katalizator czterech kategorii trudności w porozumiewaniu się

4. Typy konfliktów i ich rozwiązywanie w relacjach superwizyjnych

– Rozumienie pojęcia konfliktu

– Plusy i minusy konfliktów

– Konflikty interpersonalne

– Superwizja w sytuacjach konfliktowych

5. Kwestie etyczne w superwizji

6. Formy organizacji superwizji

– Sesja superwizyjna

– Prawne warunki prowadzenia superwizji w Polsce

– W stronę standardów superwizji

Metody dydaktyczne:

Wykład aktywizujący wspierany prezentacją Power Point

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Akcje
1 jednokrotnie, sobota (konkretny dzień, zobacz opis przedmiotu), 10:30 - 12:55, sala 3093/3094
jednokrotnie, niedziela (konkretny dzień, zobacz opis przedmiotu), 10:30 - 12:55, sala 3093/3094
Stanisław Szmagalski 16/ szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Budynek z aulami C
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.