Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 10-5S-WRD1
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka
Jednostka: Instytut Pedagogiki Specjalnej
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 4.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Efekty uczenia się:

Wiedza

PC2_KS_W02 Ma pogłębioną wiedzę o teoriach i systemach wczesnego wspomagania, zna terminologię specjalistyczną

PC2_KS_W04 Streszcza akty prawne regulujące wczesną interwencję i wczesne wspomaganie rozwoju w Polsce

PC2_KS_W05 Opisuje wszystkich uczestników procesu wczesnego wspomagania rozwoju

Umiejętności

PC2_KS_U03 Rozpoznaje potrzeby i możliwości rozwojowe dzieci o zaburzonym rozwoju i na tej podstawie konstruuje program wczesnego wspomagania rozwoju

Kompetencje społeczne

PC2_KS_K01 Dokonuje samooceny własnych kompetencji w zakresie planowania i realizowania zajęć z małym dzieckiem o zaburzonym rozwoju

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2020-02-17 - 2020-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Paulina Zalewska
Prowadzący grup: Paulina Zalewska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

Osiągniecie zakładanych efektów uczenia weryfikowane na podstawie:

1. Kolokwium w postaci testu (pytania zamknięte) MS Forms udostępnionego na platformie Teams w dniu 04.06.2020 g. 13:30.

2. Wypełnianie formularza MS Forms (indywidualnie) z pytaniami dotyczącymi materiałów, lektur, artykułów i filmów umieszczonych na platformie Temas 24-25.04.2020. (Zakładka: Pliki- Folder: Materiały z zajęć). Forma weryfikacji zapoznania się z treściami zawartymi w udostępnionych materiałach.

3. Przesłanie skryptu dotyczącego wybranej sfery rozwoju poprzez platformę MS Teams (według podziału podczas zajęć w dniu 20.02).

4. Przesłanie programu wczesnego wspomagania rozwoju dziecka według udostępnionego wzoru i w oparciu o podaną opinię oraz instrukcję poprzez platformę MS Teams do 30.04.2020.

Materiały, zadania wraz z terminami ich realizacji znajdują się na platformie Teams.

https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a6c7fa8421f8348a28ca8e4708db1d4e7%40thread.tacv2/conversations?groupId=3b40a66b-45bc-47f0-9a5c-556793b34362&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

Pełny opis:

Treści programowe:

1. Wczesne wspomaganie rozwoju – podstawowe założenia

(zrealizowane podczas zajęć kontaktowych).

2. Rozwój prenatalny dziecka. Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka prenatalnego

(zrealizowane podczas zajęć kontaktowych z uzupełnieniem w postaci przesłanych na platformę Teams materiałów i filmu edukacyjnego (19.03.2020). Udostępnione artykuły:

a) Wojaczek, M. (2014). Dialog dziewięciu miesięcy - wybrane aspekty budowania więzi z dzieckiem w prenatalnym okresie życia. W: E. Lichtenberg-Kokoszka, E. Janiuk, P. Kierpal (red.). Prenatalny okres życia człowieka. Zagadnienie interdyscyplinarne. Kraków: Impuls. (12.03.2020)

b) Słaboń-Duda, A. (2011). Wczesna relacja matka-dziecko i jej wpływ na dalszy rozwój emocjonalny dziecka. Psychoterapia, 2 (157). (07.05.2020)

3. Uwarunkowania rozwoju ruchowego (rozwój postawy, lokomocji, manipulacji i chwytania); uwarunkowania, etapy i stymulacja rozwoju wzrokowego i słuchowego, rozwoju mowy, rozwoju emocjonalnego, rozwoju społecznego

(udostępnienie i analiza materiału źródłowego: Stoińska, B. (2016). Ocena rozwoju psychoruchowego dzieci z grup ryzyka. W: K. Kaczorowska-Bray, S. Milewski (red.). Wczesna interwencja logopedyczna. Gdańsk: Harmonia Universalis)

Przygotowywanie skryptu aktywności i sposobów stymulacji w pracy z małym dzieckiem z zaburzeniami w rozwoju 16-30.03.2020

(praca zdalna w wyznaczonych podczas zajęć kontaktowych grupach).

4. Integracja odruchów niemowlęcych 14-28.05.2020

(udostępnienie fragmentu książki: Goddard-Blythe, S. (2019). Jak ocenić dojrzałość dziecka do nauki? Warszawa: Wydawnictwo PWN, s. 22-29; z autorskim komentarzem umieszczonym w formie filmu na platformie Teams).

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

Cieszyńska, J., Korendo, M. (2008). Wczesna interwencja terapeutyczna. Stymulacja rozwoju dziecka od noworodka do 6 roku życia. Kraków: Wydawnictwo Edukacyjne.

Goddard-Blythe, S. (2011). Jak osiągać sukcesy w nauce? Uwaga, równowaga, koordynacja, Warszawa: PWN.

Goodard-Blythe, S. (2015). Jak ocenić dojrzałość dziecka do nauki? Warszawa: wyd. PWN.

Goodard-Blythe, S. (2018). Odruchy, uczenie się i zachowanie. Warszawa: wyd. PWN.

Piotrowicz, R. (red.), (2018). Małe dziecko - poznanie w zabawie. Warszawa: Wydawnictwo APS.

Strassmeier, W. (2011). Interwencja wczesnodziecięca. Gdańsk: Harmonia Universalis.

Cytowska, B., Winczura, B. (red.), (2014). Wczesna interwencja i wspomaganie rozwoju małego dziecka. Kraków: Impuls.

Kwaśniewska, G. (red.), (2007). Interdyscyplinarność procesu wczesnej interwencji wobec dziecka i jego rodziny. Lublin: wyd. UMCS.

Gruszczyk-Kolczyńska, E. (red.), (2019). Wspomaganie rozwoju i wychowywanie małych dzieci. Podręcznik dla rodziców, opiekunów w żłobkach i nauczycieli w przedszkolach. Kraków: wyd. CEBP.

Uwagi:

metody kształcenia:

Podczas zajęć kontaktowych: dyskusja, pokaz, analiza materiałów źródłowych, ćwiczenia, analiza problemowa, film.

Na czas edukacji on-line prowadzenie pracy i monitorowanie wykonywania zadań przez studentów na platformie Teams.

Nakład pracy studenta:

Godziny kontaktowe (ćwiczenia): 6h

Nauczanie zdalne z wykorzystaniem platformy Teams: 24h

Przygotowanie się do zajęć, lektury: 15

Przygotowanie się do kolokwium: 15

Przygotowanie prezentacji i skryptu na zajęcia: 30

Przygotowanie programu wczesnego wspomagania rozwoju: 30

Sumaryczna liczba punktów ECTS 4

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2019-10-01 - 2020-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 20 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Paulina Zalewska
Prowadzący grup: Paulina Zalewska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

sposób pomiaru efektów kształcenia:

- kolokwium pisemne (pytania otwarte i pytania zamknięte)

- przygotowanie prezentacji i skryptu

Pełny opis:

Treści programowe:

Wczesne wspomaganie rozwoju – podstawowe założenia

Rozwój prenatalny dziecka. Analiza poszczególnych trymetrów życia

Integracja odruchów niemowlęcych

Uwarunkowania rozwoju ruchowego; rozwój postawy, lokomocji, manipulacji i chwytania

Uwarunkowania, etapy i stymulacja rozwoju wzrokowego

Uwarunkowania, etapy i stymulacja rozwoju słuchowego

Uwarunkowania, etapy i stymulacja rozwoju mowy

Uwarunkowania, etapy i stymulacja rozwoju emocjonalnego

Uwarunkowania, etapy i stymulacja rozwoju społecznego

Przygotowanie skryptu aktywności i sposobów stymulacji w pracy z małym dzieckiem z zaburzeniami w rozwoju

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

Affolter A. (1997). Spostrzeganie, rzeczywistość, język. Warszawa: Wyd. WSiP.

Brzezińska I. (2004). Psychologiczne portrety dziecka, GWP, Gdańsk.

Cieszyńska J., Korenko M. (2008). Wczesna interwencja terapeutyczna. Stymulacja rozwoju dziecka. Od noworodka do 6 roku zycia. Wyd. WE, Kraków.

Goddard-Blythe S. (2013). Jak ocenić dojrzałość dziecka do nauki. Wyd. PWN, Warszawa.

Godwin Emmons P., McKendry Anderson L. (2007). Dzieci z zaburzeniami integracji sensorycznej. Zaburzenia rozwojowo-sensoryczne oraz edukacyjne występujące w ramach autyzmu, ADHD, trudności szkolnych oraz zaburzeń dwubiegunowych. Wyd. Liber, Warszawa.

Harwas-Napierała, J. Trempała B. (red.). (2002). Psychologia rozwoju człowieka, PWN, Warszawa, t.2.

Kephart N.C. (1970). Dziecko opóźnione w nauce szkolnej, Warszawa: PWN.

Kranowitz C.S. (2012). Nie – zgrane dziecko w świecie gier i zabaw. Wyd. Harmonia, Gdańsk.

Literatura uzupełniająca:

Sekułowicz M., Kruk-Lasocka J., Kulmatycki L. (red.).(2008). Psychomotoryka. Ruch pełen znaczeń. Wyd. Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej, Wrocław.

Shaffer D.R., Kipp K. (2015). Psychologia rozwoju. Od dziecka do dorosłości. Wyd. Harmonia, Gdańsk.

Sher B. (2012). Gry i zabawy we wczesnej interwencji. Ćwiczenia dla dzieci z zaburzeniami ze spektrum autyzmu i przetwarzania sensorycznego. Wyd. Harmonia, Gdańsk.

Literatura uzupełniająca

Bogdanowicz M., Kisiel B., Przasnyska M. (1994). Metoda Weroniki Sherborne w terapii i wspomaganiu rozwoju, Warszawa: Wyd. WSiP.

Domań R. (2003). Metody pedagogiki zabawy w pracy z dziećmi w wieku przedszkolnym, Lublin: Wyd. Przedszkolak

Uwagi:

metody kształcenia:

dyskusja, pokaz,metoda problemowa, sytuacyjna, symulacja, ćwiczenie, instruktaż, film.

Nakład pracy studenta:

Godziny kontaktowe: ćwiczenia: 20

Przygotowanie się do zajęć, lektury: 15

Przygotowanie się do egzaminu: 15

Przygotowanie prezentacji i skryptu na zajęcia: 30

Przygotowanie programu wczesnego wspomagania rozwoju: 30

Sumaryczna liczba punktów ECTS 4

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2020-02-29 - 2020-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 20 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Paulina Zalewska
Prowadzący grup: Bernadetta Kosewska, Paulina Zalewska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

Osiągniecie zakładanych efektów uczenia weryfikowane na podstawie:

1. Kolokwium w postaci testu (pytania zamknięte) MS Forms udostępnionego na platformie Teams w dniu 10.05.2020 g. 13:00.

2. Wypełnianie formularza MS Forms (indywidualnie) z pytaniami dotyczącymi materiałów, lektur, artykułów i filmów umieszczonych na platformie Temas (Zakładka: Pliki- Folder: Materiały z zajęć). Forma weryfikacji zapoznania się z treściami zawartymi w udostępnionych materiałach.

3. Przesłanie skryptu dotyczącego wybranej sfery rozwoju poprzez platformę MS Teams (według podziału podczas zajęć w dniu 29.02).

4. Przesłanie programu wczesnego wspomagania rozwoju dziecka według udostępnionego wzoru i w oparciu o podaną opinię oraz instrukcję poprzez platformę MS Teams.

Materiały, zadania wraz z terminami ich realizacji znajdują się na platformie Teams:

https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3a6c7fa8421f8348a28ca8e4708db1d4e7%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=3b40a66b-45bc-47f0-9a5c-556793b34362&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

Pełny opis:

Treści programowe:

1. Wczesne wspomaganie rozwoju – podstawowe założenia

(zrealizowane podczas zajęć kontaktowych).

2. Rozwój prenatalny dziecka. Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka prenatalnego (14.03.2020)

(zrealizowane podczas zajęć kontaktowych z uzupełnieniem w postaci przesłanych na platformę Teams materiałów i filmu edukacyjnego. Udostępnione artykuły:

a) Wojaczek, M. (2014). Dialog dziewięciu miesięcy - wybrane aspekty budowania więzi z dzieckiem w prenatalnym okresie życia. W: E. Lichtenberg-Kokoszka, E. Janiuk, P. Kierpal (red.). Prenatalny okres życia człowieka. Zagadnienie interdyscyplinarne. Kraków: Impuls.

b) Słaboń-Duda, A. (2011). Wczesna relacja matka-dziecko i jej wpływ na dalszy rozwój emocjonalny dziecka. Psychoterapia, 2 (157).

3. Integracja odruchów niemowlęcych (28.03.2020)

(udostępnienie fragmentu książki: Goddard-Blythe, S. (2019). Jak ocenić dojrzałość dziecka do nauki? Warszawa: Wydawnictwo PWN, s. 22-29; z autorskim komentarzem umieszczonym w formie filmu na platformie Teams).

4. Uwarunkowania rozwoju ruchowego (rozwój postawy, lokomocji, manipulacji i chwytania); uwarunkowania, etapy i stymulacja rozwoju wzrokowego i słuchowego, rozwoju mowy, rozwoju emocjonalnego, rozwoju społecznego (18.04.2020)

(udostępnienie i analiza materiału źródłowego: Stoińska, B. (2016). Ocena rozwoju psychoruchowego dzieci z grup ryzyka. W: K. Kaczorowska-Bray, S. Milewski (red.). Wczesna interwencja logopedyczna. Gdańsk: Harmonia Universalis.

5. Przygotowanie skryptu aktywności i sposobów stymulacji w pracy z małym dzieckiem z zaburzeniami w rozwoju (26.04.2020)

(praca zdalna w wyznaczonych podczas zajęć kontaktowych grupach).

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

Cieszyńska, J., Korendo, M. (2008). Wczesna interwencja terapeutyczna. Stymulacja rozwoju dziecka od noworodka do 6 roku życia. Kraków: Wydawnictwo Edukacyjne.

Goddard-Blythe, S. (2011). Jak osiągać sukcesy w nauce? Uwaga, równowaga, koordynacja, Warszawa: PWN.

Goodard-Blythe, S. (2015). Jak ocenić dojrzałość dziecka do nauki? Warszawa: wyd. PWN.

Goodard-Blythe, S. (2018). Odruchy, uczenie się i zachowanie. Warszawa: wyd. PWN.

Piotrowicz, R. (red.), (2018). Małe dziecko - poznanie w zabawie. Warszawa: Wydawnictwo APS.

Strassmeier, W. (2011). Interwencja wczesnodziecięca. Gdańsk: Harmonia Universalis.

Cytowska, B., Winczura, B. (red.), (2014). Wczesna interwencja i wspomaganie rozwoju małego dziecka. Kraków: Impuls.

Kwaśniewska, G. (red.), (2007). Interdyscyplinarność procesu wczesnej interwencji wobec dziecka i jego rodziny. Lublin: wyd. UMCS.

Gruszczyk-Kolczyńska, E. (red.), (2019). Wspomaganie rozwoju i wychowywanie małych dzieci. Podręcznik dla rodziców, opiekunów w żłobkach i nauczycieli w przedszkolach. Kraków: wyd. CEBP.

Uwagi:

metody kształcenia:

Podczas zajęć kontaktowych: dyskusja, pokaz, analiza materiałów źródłowych, ćwiczenia, analiza problemowa, film.

Na czas edukacji on-line prowadzenie pracy i monitorowanie wykonywania zadań przez studentów na platformie Teams.

Nakład pracy studenta:

Godziny kontaktowe (ćwiczenia): 6 h (gr.1), 3 h (gr.2)

Nauczanie zdalne z wykorzystaniem platformy Teams: 14 h (gr.1), 17 h (gr.2)

Przygotowanie się do zajęć, lektury: 15

Przygotowanie się do kolokwium: 15

Przygotowanie prezentacji i skryptu na zajęcia: 30

Przygotowanie programu wczesnego wspomagania rozwoju: 30

Sumaryczna liczba punktów ECTS 4

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
Ul. Szczęśliwicka 40,
02-353 Warszawa
tel: +48 22 589 36 00 https://www.aps.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-1 (2024-05-13)