Niewerbalne metody komunikacji
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 10-2S-NMK |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Niewerbalne metody komunikacji |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki Specjalnej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
1.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Efekty uczenia się: |
Wiedza PC1_KS_W01 Zna cele i funkcje komunikacji PC1_KS_W08 Zna czynniki warunkujące skuteczność doboru metod komunikacyjnych PC1_KK_W08 Zna aktualne metody komunikacyjne wspierające osoby z niepełnosprawnością Umiejętności PC1_KS_U02 Potrafi wskazać podstawowe funkcje komunikacji PC1_KS_U03 Potrafi dokonać oceny możliwości komunikacyjnych osób niepełnosprawnych PC1_KS_U04 Potrafi tworzyć i stosować pomoce wspomagające komunikację osób niepełnosprawnych z otoczeniem PC1_KS_U03 Potrafi zastosować odpowiednie metody komunikacyjne w pracy PC1_KS_K01 Potrafi współpracować w grupie realizując zadania Kompetencje społeczne PC1_KS_K01 Prezentuje postawę zaangażowaną w projektowanie działań terapeutycznych, rehabilitacyjnych dla osób z niepełnosprawnością intelektualną |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-02-16 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CW
CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Radosław Piotrowicz | |
Prowadzący grup: | Beata Rajter | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Zaliczenie na ocenę. SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA: 1. WIEDZA - kolokwium: pytania zamknięte i/lub otwarte 2. UMIEJĘTNOŚCI - kolokwium: pytania otwarte, zadanie praktyczne na egzaminie końcowym 3. KOMPETENCJE - kolokwium: pytania otwarte |
|
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE: 1. Pojęcie komunikacji alternatywnej i wspomagającej (AAC). 2. Komunikacja na poziomie przedsymbolicznym. 3. Komunikacja na poziomie symboli konkretnych. 4. Komunikacja na poziomie symboli abstrakcyjnych. 5. Kompetencje językowa i komunikacyjna. 6. Ocena predyspozycji dziecka do zastosowania metod komunikacji wspomagającej i alternatywnej. 7. Zasady wprowadzania wspomagających i alternatywnych metod komunikacji. 8. Dobór metod AAC do możliwości użytkownika. 9. Porozumiewanie się z użyciem AAC. 10. Pomoce do komunikacji. 11. Wykorzystanie środków technicznych do komunikacji z dzieckiem z niepełnosprawnością, z trudnościami w porozumiewaniu się. |
|
Literatura: |
LITERATURA OBOWIĄZKOWA: 1. Błeszczyński J., (2006). (red): Alternatywne i wspomagające metody komunikacji: Impuls: Kraków. 2. Demel G., (1982). Elementy logopedii, WSiP, Warszawa. 3. Dońska-Olszko M., Lechowicz A., (1998). Komputerowe nauczanie wspomagania nauczania dzieci z ciężkimi uszkodzeniami narządu ruchu., W: Mazanek E. [red.] Dziecko niepełnosprawne ruchowo, cz. 3, WSiP, Warszawa. 4. Knill Ch., (1992). Dotyk i komunikacja, CMPP-P, Warszawa. 5. Lechowicz A., Użytkownicy systemu komunikacji Bliss twarzą w twarz ze światem W: Przyjaciel Dziecka 1 - 3, 1997. 6. Ligęza M.,(1999). Podstawy rozwoju języka i mowy dzieci, W: Gałkowski T., Jastrzębowska G [red.] Logopedia. Pytania i odpowiedzi, Uniwersytet Opolski, Opole. 7. Loebl W., (1998). Uniwersalny system pasygraficzny w komunikacji językowej osób niepełnosprawnych, W: Szkoła Specjalna 6 Wyd. APS. Warszawa. 8. Żurek T., (1999). Alternatywna i wspomagająca komunikacja dla osób niepełnosprawnych, W: Pilecki J., Olszewski S., [red.] Wspomaganie rozwoju osób niepełnosprawnych, Kraków. LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA: 1. Piszczek M., (1998). Nauka porozumiewania się gestami W: Rewalidacja 1(3)/98, str. 21 – 37. 2. Smyczek A., Szczawiński P., (2000). Wspomagające sposoby porozumiewania się. Gesty, Stowarzyszenie "Mówić bez słów", Warszawa. 4. Smyczek A., Szwiec J., (2000). Metodyka nauczania alternatywnych sposobów porozumiewania się i techniki posługiwania się symbolami. W: Rewalidacja 1(7)/2000. |
|
Uwagi: |
METODY KSZTAŁCENIA: - dyskusja - praca z tekstem - działanie praktyczne NAKŁAD PRACY STUDENTA: liczba godzin kontaktowych: ćwiczenia - 15 liczba godzin przygotowania się do zajęć, lektury - 10 liczba godzin przygotowania się do kolokwium - 10 Sumaryczna liczba punktów ECTS - 1 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
N CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 12 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Radosław Piotrowicz | |
Prowadzący grup: | Beata Rajter | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Zaliczenie na ocenę. SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA: 1. WIEDZA - kolokwium: pytania zamknięte i/lub otwarte 2. UMIEJĘTNOŚCI - kolokwium: pytania otwarte, zadanie praktyczne na egzaminie końcowym 3. KOMPETENCJE - kolokwium: pytania otwarte |
|
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE: 1. Pojęcie komunikacji alternatywnej i wspomagającej (AAC). 2. Komunikacja na poziomie przedsymbolicznym. 3. Komunikacja na poziomie symboli konkretnych. 4. Komunikacja na poziomie symboli abstrakcyjnych. 5. Kompetencje językowa i komunikacyjna. 6. Ocena predyspozycji dziecka do zastosowania metod komunikacji wspomagającej i alternatywnej. 7. Zasady wprowadzania wspomagających i alternatywnych metod komunikacji. 8. Dobór metod AAC do możliwości użytkownika. 9. Porozumiewanie się z użyciem AAC. 10. Pomoce do komunikacji. 11. Wykorzystanie środków technicznych do komunikacji z dzieckiem z niepełnosprawnością, z trudnościami w porozumiewaniu się. |
|
Literatura: |
LITERATURA OBOWIĄZKOWA: 1. Błeszczyński J., (2006). (red): Alternatywne i wspomagające metody komunikacji: Impuls: Kraków. 2. Demel G., (1982). Elementy logopedii, WSiP, Warszawa. 3. Dońska-Olszko M., Lechowicz A., (1998). Komputerowe nauczanie wspomagania nauczania dzieci z ciężkimi uszkodzeniami narządu ruchu., W: Mazanek E. [red.] Dziecko niepełnosprawne ruchowo, cz. 3, WSiP, Warszawa. 4. Knill Ch., (1992). Dotyk i komunikacja, CMPP-P, Warszawa. 5. Lechowicz A., Użytkownicy systemu komunikacji Bliss twarzą w twarz ze światem W: Przyjaciel Dziecka 1 - 3, 1997. 6. Ligęza M.,(1999). Podstawy rozwoju języka i mowy dzieci, W: Gałkowski T., Jastrzębowska G [red.] Logopedia. Pytania i odpowiedzi, Uniwersytet Opolski, Opole. 7. Loebl W., (1998). Uniwersalny system pasygraficzny w komunikacji językowej osób niepełnosprawnych, W: Szkoła Specjalna 6 Wyd. APS. Warszawa. 8. Żurek T., (1999). Alternatywna i wspomagająca komunikacja dla osób niepełnosprawnych, W: Pilecki J., Olszewski S., [red.] Wspomaganie rozwoju osób niepełnosprawnych, Kraków. LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA: 1. Piszczek M., (1998). Nauka porozumiewania się gestami W: Rewalidacja 1(3)/98, str. 21 – 37. 2. Smyczek A., Szczawiński P., (2000). Wspomagające sposoby porozumiewania się. Gesty, Stowarzyszenie "Mówić bez słów", Warszawa. 4. Smyczek A., Szwiec J., (2000). Metodyka nauczania alternatywnych sposobów porozumiewania się i techniki posługiwania się symbolami. W: Rewalidacja 1(7)/2000. |
|
Uwagi: |
METODY KSZTAŁCENIA: − prezentacja zagadnień teoretycznych w postaci wykładu, analizy literatury, prezentacja multimedialna − analiza indywidualnych przypadków − dyskusja dydaktyczna − opracowanie projektu strony do pomocy do komunikacji NAKŁAD PRACY STUDENTA: Godziny kontaktowe - ćwiczenia (12 h.) Przygotowanie się do zajęć, lektury (10 h.) Przygotowanie się do zaliczenia (5 h.) Sumaryczna liczba punktów ECTS - 1 |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.