Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Metodyka edukacji wczesnoszkolnej uczniów niesłyszących

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 10-2S-MEN1
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Metodyka edukacji wczesnoszkolnej uczniów niesłyszących
Jednostka: Instytut Pedagogiki Specjalnej
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 4.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Skrócony opis:

Wiodące strategie realizacji programu nauczania zintegrowanego w edukacji wczesnoszkolnej z uwzględnieniem specyfiki postępowania metodycznego związanej z metodami rozwijania kompetencji językowej i komunikacyjnej dziecka z wada słuchu: metoda ustno słuchowa; wykorzystanie fonogestów – jako metody wspomagającej proces odczytywania mowy z ust;metoda bimodalna jednojęzykowa; wychowanie dwujęzykowe.

Tok metodycznego postępowania podczas opracowywania następujących zagadnień: Nauka czytania i pisania w klasie I (Wprowadzenie nowej litery); Doskonalenie nauki czytania w klasie II i III; Ćwiczenia gramatyczne; Ćwiczenia słownikowo – frazeologiczne; Ćwiczenia stylistyczne (wypowiedzi ustne i pisemne); Czytanie ze zrozumieniem - metodyczne kroki opracowywania czytanki.

Pełny opis:

1. Uczeń funkcjonalnie niesłyszący – charakterystyka możliwości i ograniczeń, specjalne potrzeby edukacyjne. Zaburzenia mowy w obszarze : treści; formy językowej wypowiedzi; postaci fonicznej wypowiedzi. Asynchronia czynności komunikacyjnych. Wizualno-przestrzenna forma wypowiedzi uczniów, jako nadawców i odbiorców w toku edukacji szkolnej.

2. Komunikacja wizualno - przestrzenna w Polskim Języki Migowym (PJM) uczniów w toku zajęć edukacyjnych. PJM oraz SJM stosowane w nauczaniu dzieci głuchych. Język migowy a wychowanie dwujęzykowe. Czynniki wpływające na skuteczność procesu dwujęzycznego nauczania dzieci z wadą słuchu.

3. Indywidualny program edukacyjno-terapeutyczny dla uczniów niesłyszących

4. Strategie realizacji programu nauczania zintegrowanego uczniów niesłyszących klas 1-3

5. Ćwiczenia wspomagające naukę języka polskiego uczniów z wadą słuchu

6. Błędy popełniane przez uczniów niesłyszących w języku polskim Metodyczne rozwiązania stosowane w przezwyciężania trudności w skutecznym porozumiewaniu się w języku werbalnym i w piśmie uczniów niesłyszących

7. Doskonalenie umiejętności czytania ze zrozumieniem tekstu przez uczniów z wadą słuchu

8. Wykorzystanie ilustracji w edukacji wczesnoszkolnej uczniów z wadą słuchu

9. Strategie rozwiązywania zadań z treścią przez uczniów niesłyszących

Literatura:

Korzon A. „ Totalna komunikacja jako podejście wspomagające rozwój zdolności językowych uczniów głuchych”, Wyd.WSP Kraków 1996

Korzon A, Plutecka „Kształcenie zintegrowane niesłyszących w teorii i praktyce edukacyjnej”

Kupisiewicz M. „ Dziecieca matematyka. Książka dla rodziców i nauczycieli dzieci z wadą słuchu” 1999

Pietrzak W. " Język migowy elementem składowym rozwoju sprawności językowej dziecka głuchego" w: Pietrzak W. "Język migowy dla pedagogów", WSiP, 1992

Pietrzak W. "Zastosowanie metody kombinowanej w pracy z uczniami klas wyższych nad rozumieniem tekstu pisanego", Szkoła Specjalna nr.6 ,1985

Csanyi Y„Słuchowo-werbalne wychowanie dzieci z uszkodzonym narządem słuchu” , WSiP . 1994

Korzon A. „Rozwiązywanie problemów przez dzieci niesłyszace a treści programu nauczania klas poczatkowych” w: S.Mihlewicz „ Aktualne problemy wspomagania rozwoju dzieci niepełnosprawnych”, Oficyna wydawnicza „Impuls”2000

Krakowiak K. Dar języka. Podręcznik metodyki wychowania językowego dzieci i młodzieży z uszkodzeniami narządu słuchu

Bouvet D. Mowa dziecka. Wychowanie dwujęzykowe dziecka niesłyszącego

Efekty uczenia się:

PC1_KS_W02

zna podstawę programową kształcenia ogólnego w zakresie edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej dzieci słabo słyszących i niesłyszących oraz realizowane programy nauczania w placówkach specjalnych oraz integracyjnych

PC1_KS_W04

ma elementarną, uporządkowaną wiedzę na temat celów, metod i form pracy stosowanych w kształceniu i wychowaniu dzieci słabo słyszących/ niesłyszących na poziomie wychowania przedszkolnego, klas I-III szkoły podstawowej oraz z w internacie

PC1_KS_W04

ma podstawową wiedzę na temat metod rozwijania kompetencji językowej i komunikacyjnej w odniesieniu do kształcenia dziecka słabo słyszącego oraz niesłyszącego w zależności od poziomu edukacji w placówkach specjalnych i integracyjnych

PC1_KS_W04

ma elementarną, uporządkowaną wiedzę w zakresie metodycznego toku postępowania podczas opracowywania wybranych zagadnień treści kształcenia, określonych w podstawie programowej kształcenia ogólnego w zakresie edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej dzieci słabo słyszących i niesłyszących biorąc pod uwagę specyfikę rozwoju oraz specjalne potrzeby edukacyjne uczniów z uwzględnieniem sposobu komunikowania się: werbalnie w języku migowym a także warunków dwujęzycznego nauczania oraz wykorzystywania w procesie porozumiewania się metod wspomagających (fonogesty)

PC1_KS_W04

zna, rozumie i potrafi wyjaśnić znaczenie dobrej współpracy surdopedagoga z innymi specjalistami oraz rodzicami dziecka z wadą słuchu w procesie rehabilitacji kształcenia, wychowania

PC1_KS_U03

potrafi analizować zajęcia dydaktyczne z dziećmi niesłyszacycmi i słabosłyszacycmi, prowadzone przez surdopedagoga oraz studentów określając ich tematykę, założone i zrealizowane cele, zastosowane metody, formy, środki dydaktyczne oraz etapy zajęć, dobór zabaw/ ćwiczeń/ zadań, poprawność toku metodycznego uwzględnianie specjalnych potrzeb edukacyjnych oraz specyfiki komunikowania się werbalnego oraz w SJM/PJM

PC1_KS_U03

potrafi formułować cele dydaktyczne, wychowawcze, rewalidacyjne w odniesieniu do konkretnej jednostki dydaktycznej (zajęcia przedszkolne, zintegrowane w klasach I-III, dydaktyczno-wychowawcze w internacie)

PC1_KS_U03

potrafi zaprojektować plan oraz opracować scenariusz/konspekt) zajęć dydaktyczno - wychowawczych dla dzieci słabo słyszących oraz niesłyszących, realizowanych na poziomie wychowania przedszkolnego, edukacji wczesnoszkolnej oraz w internacie biorąc pod uwagę wskazania metodyczne zalecane w rewalidacji kształceniu i wych. dzieci i młodzieży z wadą słuchu, dobierając i stosując właściwą tematykę, cele, metody, formy, środki dydaktyczne, rodzaje zabaw/ ćwiczeń/ zadań; oraz uwzględniając specyfikę komunikowania się werbalnego oraz w SJM/PJM z uczniami

PC1_KS_U03

potrafi właściwie dobrać, zmodyfikować oraz opracować i wykonać pomoce dydaktyczne z uwzględnieniem celu zajęć dydaktyczno wych. oraz specyfiki potrzeb w zakresie rewalidacji i edukacji dzieci niesłyszących i słabo słyszących

PC1_KS_U03

potrafi samodzielnie prowadzić zajęcia z dziećmi słabo słyszącymi/ niesłyszącymi w wybranej placówce edukacyjnej: specjalnej/integracyjnej na poziomie wychowania przedszkolnego, edukacji wczesnoszkolnej oraz w internacie, biorąc pod uwagę wskazania metodyczne zalecane w rewalidacji kształceniu i wychowaniu dzieci i młodzieży z wadą słuchu, dobierając i stosując właściwą tematykę, cele, metody, formy, środki dydaktyczne, rodzaje zabaw/ ćwiczeń/ zadań; oraz uwzględniając specyfikę komunikowania się werbalnego oraz w SJM/PJM z uczniami

PC1_KS_U03

posiada umiejętność przygotowania prac pisemnych, właściwych dla surdopedagogiki, dotyczących zagadnień szczegółowych w zakresie metodyki nauczania i wychowania uczniów niesłyszących i słabosłyszących, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł

PC1_KK_K01

poddaje refleksji własne oraz obserwowane działania edukacyjno-wychowawcze; wyraża gotowość do korygowania błędów metodycznych i zdobywania nowych wiadomości doskonalenia własnych umiejętności pedagogicznych

PC1_KK_K01

podejmuje odpowiedzialność za własną działalność dydaktyczno-wychowawczą, poprawnie i kreatywnie prowadzi zajęcia z dziećmi i młodzieżą z wadą słuchu, potrafi modyfikować przebieg prowadzonych zajęć adekwatnie do zaistniałej sytuacji

PC1_KK_K04

przestrzega zasad moralnych i etycznych acy pedagoga; prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wy¬konywaniem zawodu surdopedagoga

Metody i kryteria oceniania:

Egzamin ustny składany w sesji egzaminacyjnej wideokonferencja

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2020-02-17 - 2020-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 60 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Małgorzata Kupisiewicz
Prowadzący grup: Małgorzata Kupisiewicz, Marta Lewandowska, Katarzyna Wereszka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

Wiodące strategie realizacji programu nauczania zintegrowanego w edukacji wczesnoszkolnej z uwzględnieniem specyfiki postępowania metodycznego związanej z metodami rozwijania kompetencji językowej i komunikacyjnej dziecka z wada słuchu: metoda ustno słuchowa; wykorzystanie fonogestów – jako metody wspomagającej proces odczytywania mowy z ust;metoda bimodalna jednojęzykowa; wychowanie dwujęzykowe.

Tok metodycznego postępowania podczas opracowywania następujących zagadnień: Nauka czytania i pisania w klasie I (Wprowadzenie nowej litery); Doskonalenie nauki czytania w klasie II i III; Ćwiczenia gramatyczne; Ćwiczenia słownikowo – frazeologiczne; Ćwiczenia stylistyczne (wypowiedzi ustne i pisemne); Czytanie ze zrozumieniem - metodyczne kroki opracowywania czytanki.

Pełny opis:

Kształcenie na odległość odbywa się za pośrednictwem poczty elektronicznej w domenie APS; WYKŁADY:

Na czas edukacji on-line przesłano studentom prezentacje wykładów w Power Point z komentarzem, materiały elektroniczne oraz zagadnienia do samodzielnego opracowania (z możliwością zgłaszania pytań i uwag. Udzielano konsultacji indywidualnych za pośrednictwem poczty elektronicznej

ZDALNA KONTYNUACJA WYKŁADÓW polegała na systematycznym sukcesywnym udostępnianiu autorskich prezentacji i materiałów w terminach od 21.04.2020 do 9.06.2020 – uzyskiwaniu potwierdzenia odebrania materiałów przez studentów oraz udzielaniu konsultacji na bieżąco, codziennie po godz.18.00

WYKŁAD: 21.04. 2020 (prezentację wykładu i materiały pomocnicze przesłano studentom na adres grupy, 14.04.2020, uzyskano informacje o odebraniu poczty przez studentów).

Temat: Uczeń funkcjonalnie niesłyszący – charakterystyka możliwości i ograniczeń, specjalne potrzeby edukacyjne. Zaburzenia mowy w obszarze : treści; formy językowej wypowiedzi; postaci fonicznej wypowiedzi. Asynchronia czynności komunikacyjnych. Wizualno-przestrzenna forma wypowiedzi uczniów, jako nadawców i odbiorców w toku edukacji szkolnej.

Prezentacja wykładu w Power Point z komentarzami autorskimi pisemnymi przesłana na adresy mailowy grupy; oraz w celu ułatwienia percepcji wykładu przesłany skanu rozdziałów: Charakterystyka grupowa osób z uszkodzeniami słuchu : Grupa czwarta - niesłyszący, czyli osoby, które nie korzystają ze słuchu w komunikowaniu się językowym (funkcjonalnie głuche) . Objawy zaburzeń mowy spowodowanych przez uszkodzenia słuchu: z książki K. Krakowiak (2013) Dar języka. Podręcznik metodyki wychowania językowego dzieci i młodzieży z uszkodzeniami narządu słuchu. Wyd. Kul.

WYKŁAD: 28.04. 2020

Temat: Komunikacja wizualno - przestrzenna w Polskim Języki Migowym (PJM) uczniów w toku zajęć edukacyjnych. PJM oraz SJM stosowane w nauczaniu dzieci głuchych. Język migowy a wychowanie dwujęzykowe. Czynniki wpływające na skuteczność procesu dwujęzycznego nauczania dzieci z wadą słuchu.

Prezentacja wykładu w Power Point z komentarzami autorskimi pisemnymi przesłana na adresy mailowy grupy; oraz w celu ułatwienia percepcji wykładu przesłanie informacji o artykułach zamieszczonych na stronach Internerowych: A.Irasiak Akademia im. Jana Długosza w Częstochowie Edukacja dwujęzyczna dla rozwoju językowego dzieci Głuchych w kontekście założeń edukacji międzykulturowej pppstarogard.pl › wp-content › uploads › 2018/06 › E; M. Czajkowska-Kisil Dwujęzyczne nauczanie głuchych w Polsce, fbc.pionier.net.pl › details › nnzwvTW. P. Tomaszewski Lingwistyczny opis struktury polskiego języka migowego www.academia.edu ›

ZDALNA KONTYNUACJA WYKŁADÓW polega na systematycznym, sukcesywnym udostępnianiu autorskich prezentacji i materiałów do kolejnych tematów.

5.05.2020 Indywidualny program edukacyjno-terapeutyczny dla uczniów niesłyszących

12.05.2020 Strategie realizacji programu nauczania zintegrowanego uczniów niesłyszących klas 1-3

19.05.2020 Ćwiczenia wspomagające naukę języka polskiego uczniów z wadą słuchu

26.05.2020 Błędy popełniane przez uczniów niesłyszących w języku polskim Metodyczne rozwiązania stosowane w przezwyciężania trudności w skutecznym porozumiewaniu się w języku werbalnym i w piśmie uczniów niesłyszących

2.06.2020 Doskonalenie umiejętności czytania ze zrozumieniem tekstu przez uczniów z wadą słuchu

9.06.2020 Wykorzystanie ilustracji w edukacji wczesnoszkolnej uczniów z wadą słuchu

Literatura:

Korzon A. „ Totalna komunikacja jako podejście wspomagające rozwój zdolności językowych uczniów głuchych”, Wyd.WSP Kraków 1996

Kupisiewicz M. „ Dziecieca matematyka. Książka dla rodziców i nauczycieli dzieci z wadą słuchu” 1999

Pietrzak W. " Język migowy elementem składowym rozwoju sprawności językowej dziecka głuchego" w: Pietrzak W. "Język migowy dla pedagogów", WSiP, 1992

Pietrzak W. "Zastosowanie metody kombinowanej w pracy z uczniami klas wyższych nad rozumieniem tekstu pisanego", Szkoła Specjalna nr.6 ,1985

Csanyi Y„Słuchowo-werbalne wychowanie dzieci z uszkodzonym narządem słuchu” , WSiP . 1994

Jędrzejczak M. „Wzrokowa percepcja sygnałów mowy z ust przez dzieci głuche”,Audiofonologia tom IV1997

Korzon A. „Rozwiązywanie problemów przez dzieci niesłyszace a treści programu nauczania klas poczatkowych” w: S.Mihlewicz „ Aktualne problemy wspomagania rozwoju dzieci niepełnosprawnych”, Oficyna wydawnicza „Impuls”2000

Korzon A.(red.) „Wychowanie słuchowe dzieci z wadą słuchu.” Infograf,

Maciarz A. „Uczniowie niepełnosprawni w szkole powszechnej. Poradnik dla nauczycieli” WSiP, 1992

Uwagi:

Egzamin ustny składany w sesji egzaminacyjnej wideokonferencja

Na czas edukacji on-line udostępnianie studentom prezentacji wykładów w Power Point z komentarzem, materiałów elektronicznych oraz zagadnień do samodzielnego opracowania (z możliwością zgłaszania pytań i uwag. Konsultacje indywidulane za pośrednictwem poczty elektronicznej w godzinach dyżurów oraz dodatkowe konsultacje

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-02-22 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 60 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Małgorzata Kupisiewicz
Prowadzący grup: Małgorzata Kupisiewicz, Marta Lewandowska, Katarzyna Wereszka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

Wiodące strategie realizacji programu nauczania zintegrowanego w edukacji wczesnoszkolnej z uwzględnieniem specyfiki postępowania metodycznego związanej z metodami rozwijania kompetencji językowej i komunikacyjnej dziecka z wada słuchu: metoda ustno słuchowa; wykorzystanie fonogestów – jako metody wspomagającej proces odczytywania mowy z ust;metoda bimodalna jednojęzykowa; wychowanie dwujęzykowe.

Tok metodycznego postępowania podczas opracowywania następujących zagadnień: Nauka czytania i pisania w klasie I (Wprowadzenie nowej litery); Doskonalenie nauki czytania w klasie II i III; Ćwiczenia gramatyczne; Ćwiczenia słownikowo – frazeologiczne; Ćwiczenia stylistyczne (wypowiedzi ustne i pisemne); Czytanie ze zrozumieniem - metodyczne kroki opracowywania czytanki.

Pełny opis:

1. Uczeń funkcjonalnie niesłyszący – charakterystyka możliwości i ograniczeń, specjalne potrzeby edukacyjne. Zaburzenia mowy w obszarze : treści; formy językowej wypowiedzi; postaci fonicznej wypowiedzi. Asynchronia czynności komunikacyjnych. Wizualno-przestrzenna forma wypowiedzi uczniów, jako nadawców i odbiorców w toku edukacji szkolnej.

2. Komunikacja wizualno - przestrzenna w Polskim Języki Migowym (PJM) uczniów w toku zajęć edukacyjnych. PJM oraz SJM stosowane w nauczaniu dzieci głuchych. Język migowy a wychowanie dwujęzykowe. Czynniki wpływające na skuteczność procesu dwujęzycznego nauczania dzieci z wadą słuchu.

3. Indywidualny program edukacyjno-terapeutyczny dla uczniów niesłyszących

4. Strategie realizacji programu nauczania zintegrowanego uczniów niesłyszących klas 1-3

5. Ćwiczenia wspomagające naukę języka polskiego uczniów z wadą słuchu

6. Błędy popełniane przez uczniów niesłyszących w języku polskim Metodyczne rozwiązania stosowane w przezwyciężania trudności w skutecznym porozumiewaniu się w języku werbalnym i w piśmie uczniów niesłyszących

7. Doskonalenie umiejętności czytania ze zrozumieniem tekstu przez uczniów z wadą słuchu

8. Wykorzystanie ilustracji w edukacji wczesnoszkolnej uczniów z wadą słuchu

9. Strategie rozwiązywania zadań z treścią przez uczniów niesłyszących

Literatura:

Korzon A. „ Totalna komunikacja jako podejście wspomagające rozwój zdolności językowych uczniów głuchych”, Wyd.WSP Kraków 1996

Korzon A, Plutecka „Kształcenie zintegrowane niesłyszących w teorii i praktyce edukacyjnej”

Kupisiewicz M. „ Dziecieca matematyka. Książka dla rodziców i nauczycieli dzieci z wadą słuchu” 1999

Pietrzak W. " Język migowy elementem składowym rozwoju sprawności językowej dziecka głuchego" w: Pietrzak W. "Język migowy dla pedagogów", WSiP, 1992

Pietrzak W. "Zastosowanie metody kombinowanej w pracy z uczniami klas wyższych nad rozumieniem tekstu pisanego", Szkoła Specjalna nr.6 ,1985

Csanyi Y„Słuchowo-werbalne wychowanie dzieci z uszkodzonym narządem słuchu” , WSiP . 1994

Korzon A. „Rozwiązywanie problemów przez dzieci niesłyszace a treści programu nauczania klas poczatkowych” w: S.Mihlewicz „ Aktualne problemy wspomagania rozwoju dzieci niepełnosprawnych”, Oficyna wydawnicza „Impuls”2000

Krakowiak K. Dar języka. Podręcznik metodyki wychowania językowego dzieci i młodzieży z uszkodzeniami narządu słuchu

Bouvet D. Mowa dziecka. Wychowanie dwujęzykowe dziecka niesłyszącego

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)