Metodyka edukacji wczesnoszkolnej uczniów niesłyszących
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 10-2S-MEN1 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Metodyka edukacji wczesnoszkolnej uczniów niesłyszących |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki Specjalnej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
4.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Wiodące strategie realizacji programu nauczania zintegrowanego w edukacji wczesnoszkolnej z uwzględnieniem specyfiki postępowania metodycznego związanej z metodami rozwijania kompetencji językowej i komunikacyjnej dziecka z wada słuchu: metoda ustno słuchowa; wykorzystanie fonogestów – jako metody wspomagającej proces odczytywania mowy z ust;metoda bimodalna jednojęzykowa; wychowanie dwujęzykowe. Tok metodycznego postępowania podczas opracowywania następujących zagadnień: Nauka czytania i pisania w klasie I (Wprowadzenie nowej litery); Doskonalenie nauki czytania w klasie II i III; Ćwiczenia gramatyczne; Ćwiczenia słownikowo – frazeologiczne; Ćwiczenia stylistyczne (wypowiedzi ustne i pisemne); Czytanie ze zrozumieniem - metodyczne kroki opracowywania czytanki. |
Pełny opis: |
1. Uczeń funkcjonalnie niesłyszący – charakterystyka możliwości i ograniczeń, specjalne potrzeby edukacyjne. Zaburzenia mowy w obszarze : treści; formy językowej wypowiedzi; postaci fonicznej wypowiedzi. Asynchronia czynności komunikacyjnych. Wizualno-przestrzenna forma wypowiedzi uczniów, jako nadawców i odbiorców w toku edukacji szkolnej. 2. Komunikacja wizualno - przestrzenna w Polskim Języki Migowym (PJM) uczniów w toku zajęć edukacyjnych. PJM oraz SJM stosowane w nauczaniu dzieci głuchych. Język migowy a wychowanie dwujęzykowe. Czynniki wpływające na skuteczność procesu dwujęzycznego nauczania dzieci z wadą słuchu. 3. Indywidualny program edukacyjno-terapeutyczny dla uczniów niesłyszących 4. Strategie realizacji programu nauczania zintegrowanego uczniów niesłyszących klas 1-3 5. Ćwiczenia wspomagające naukę języka polskiego uczniów z wadą słuchu 6. Błędy popełniane przez uczniów niesłyszących w języku polskim Metodyczne rozwiązania stosowane w przezwyciężania trudności w skutecznym porozumiewaniu się w języku werbalnym i w piśmie uczniów niesłyszących 7. Doskonalenie umiejętności czytania ze zrozumieniem tekstu przez uczniów z wadą słuchu 8. Wykorzystanie ilustracji w edukacji wczesnoszkolnej uczniów z wadą słuchu 9. Strategie rozwiązywania zadań z treścią przez uczniów niesłyszących |
Literatura: |
Korzon A. „ Totalna komunikacja jako podejście wspomagające rozwój zdolności językowych uczniów głuchych”, Wyd.WSP Kraków 1996 Korzon A, Plutecka „Kształcenie zintegrowane niesłyszących w teorii i praktyce edukacyjnej” Kupisiewicz M. „ Dziecieca matematyka. Książka dla rodziców i nauczycieli dzieci z wadą słuchu” 1999 Pietrzak W. " Język migowy elementem składowym rozwoju sprawności językowej dziecka głuchego" w: Pietrzak W. "Język migowy dla pedagogów", WSiP, 1992 Pietrzak W. "Zastosowanie metody kombinowanej w pracy z uczniami klas wyższych nad rozumieniem tekstu pisanego", Szkoła Specjalna nr.6 ,1985 Csanyi Y„Słuchowo-werbalne wychowanie dzieci z uszkodzonym narządem słuchu” , WSiP . 1994 Korzon A. „Rozwiązywanie problemów przez dzieci niesłyszace a treści programu nauczania klas poczatkowych” w: S.Mihlewicz „ Aktualne problemy wspomagania rozwoju dzieci niepełnosprawnych”, Oficyna wydawnicza „Impuls”2000 Krakowiak K. Dar języka. Podręcznik metodyki wychowania językowego dzieci i młodzieży z uszkodzeniami narządu słuchu Bouvet D. Mowa dziecka. Wychowanie dwujęzykowe dziecka niesłyszącego |
Efekty uczenia się: |
PC1_KS_W02 zna podstawę programową kształcenia ogólnego w zakresie edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej dzieci słabo słyszących i niesłyszących oraz realizowane programy nauczania w placówkach specjalnych oraz integracyjnych PC1_KS_W04 ma elementarną, uporządkowaną wiedzę na temat celów, metod i form pracy stosowanych w kształceniu i wychowaniu dzieci słabo słyszących/ niesłyszących na poziomie wychowania przedszkolnego, klas I-III szkoły podstawowej oraz z w internacie PC1_KS_W04 ma podstawową wiedzę na temat metod rozwijania kompetencji językowej i komunikacyjnej w odniesieniu do kształcenia dziecka słabo słyszącego oraz niesłyszącego w zależności od poziomu edukacji w placówkach specjalnych i integracyjnych PC1_KS_W04 ma elementarną, uporządkowaną wiedzę w zakresie metodycznego toku postępowania podczas opracowywania wybranych zagadnień treści kształcenia, określonych w podstawie programowej kształcenia ogólnego w zakresie edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej dzieci słabo słyszących i niesłyszących biorąc pod uwagę specyfikę rozwoju oraz specjalne potrzeby edukacyjne uczniów z uwzględnieniem sposobu komunikowania się: werbalnie w języku migowym a także warunków dwujęzycznego nauczania oraz wykorzystywania w procesie porozumiewania się metod wspomagających (fonogesty) PC1_KS_W04 zna, rozumie i potrafi wyjaśnić znaczenie dobrej współpracy surdopedagoga z innymi specjalistami oraz rodzicami dziecka z wadą słuchu w procesie rehabilitacji kształcenia, wychowania PC1_KS_U03 potrafi analizować zajęcia dydaktyczne z dziećmi niesłyszacycmi i słabosłyszacycmi, prowadzone przez surdopedagoga oraz studentów określając ich tematykę, założone i zrealizowane cele, zastosowane metody, formy, środki dydaktyczne oraz etapy zajęć, dobór zabaw/ ćwiczeń/ zadań, poprawność toku metodycznego uwzględnianie specjalnych potrzeb edukacyjnych oraz specyfiki komunikowania się werbalnego oraz w SJM/PJM PC1_KS_U03 potrafi formułować cele dydaktyczne, wychowawcze, rewalidacyjne w odniesieniu do konkretnej jednostki dydaktycznej (zajęcia przedszkolne, zintegrowane w klasach I-III, dydaktyczno-wychowawcze w internacie) PC1_KS_U03 potrafi zaprojektować plan oraz opracować scenariusz/konspekt) zajęć dydaktyczno - wychowawczych dla dzieci słabo słyszących oraz niesłyszących, realizowanych na poziomie wychowania przedszkolnego, edukacji wczesnoszkolnej oraz w internacie biorąc pod uwagę wskazania metodyczne zalecane w rewalidacji kształceniu i wych. dzieci i młodzieży z wadą słuchu, dobierając i stosując właściwą tematykę, cele, metody, formy, środki dydaktyczne, rodzaje zabaw/ ćwiczeń/ zadań; oraz uwzględniając specyfikę komunikowania się werbalnego oraz w SJM/PJM z uczniami PC1_KS_U03 potrafi właściwie dobrać, zmodyfikować oraz opracować i wykonać pomoce dydaktyczne z uwzględnieniem celu zajęć dydaktyczno wych. oraz specyfiki potrzeb w zakresie rewalidacji i edukacji dzieci niesłyszących i słabo słyszących PC1_KS_U03 potrafi samodzielnie prowadzić zajęcia z dziećmi słabo słyszącymi/ niesłyszącymi w wybranej placówce edukacyjnej: specjalnej/integracyjnej na poziomie wychowania przedszkolnego, edukacji wczesnoszkolnej oraz w internacie, biorąc pod uwagę wskazania metodyczne zalecane w rewalidacji kształceniu i wychowaniu dzieci i młodzieży z wadą słuchu, dobierając i stosując właściwą tematykę, cele, metody, formy, środki dydaktyczne, rodzaje zabaw/ ćwiczeń/ zadań; oraz uwzględniając specyfikę komunikowania się werbalnego oraz w SJM/PJM z uczniami PC1_KS_U03 posiada umiejętność przygotowania prac pisemnych, właściwych dla surdopedagogiki, dotyczących zagadnień szczegółowych w zakresie metodyki nauczania i wychowania uczniów niesłyszących i słabosłyszących, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł PC1_KK_K01 poddaje refleksji własne oraz obserwowane działania edukacyjno-wychowawcze; wyraża gotowość do korygowania błędów metodycznych i zdobywania nowych wiadomości doskonalenia własnych umiejętności pedagogicznych PC1_KK_K01 podejmuje odpowiedzialność za własną działalność dydaktyczno-wychowawczą, poprawnie i kreatywnie prowadzi zajęcia z dziećmi i młodzieżą z wadą słuchu, potrafi modyfikować przebieg prowadzonych zajęć adekwatnie do zaistniałej sytuacji PC1_KK_K04 przestrzega zasad moralnych i etycznych acy pedagoga; prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wy¬konywaniem zawodu surdopedagoga |
Metody i kryteria oceniania: |
Egzamin ustny składany w sesji egzaminacyjnej wideokonferencja |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2020-02-17 - 2020-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
ŚR CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 60 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Małgorzata Kupisiewicz | |
Prowadzący grup: | Małgorzata Kupisiewicz, Marta Lewandowska, Katarzyna Wereszka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Wiodące strategie realizacji programu nauczania zintegrowanego w edukacji wczesnoszkolnej z uwzględnieniem specyfiki postępowania metodycznego związanej z metodami rozwijania kompetencji językowej i komunikacyjnej dziecka z wada słuchu: metoda ustno słuchowa; wykorzystanie fonogestów – jako metody wspomagającej proces odczytywania mowy z ust;metoda bimodalna jednojęzykowa; wychowanie dwujęzykowe. Tok metodycznego postępowania podczas opracowywania następujących zagadnień: Nauka czytania i pisania w klasie I (Wprowadzenie nowej litery); Doskonalenie nauki czytania w klasie II i III; Ćwiczenia gramatyczne; Ćwiczenia słownikowo – frazeologiczne; Ćwiczenia stylistyczne (wypowiedzi ustne i pisemne); Czytanie ze zrozumieniem - metodyczne kroki opracowywania czytanki. |
|
Pełny opis: |
Kształcenie na odległość odbywa się za pośrednictwem poczty elektronicznej w domenie APS; WYKŁADY: Na czas edukacji on-line przesłano studentom prezentacje wykładów w Power Point z komentarzem, materiały elektroniczne oraz zagadnienia do samodzielnego opracowania (z możliwością zgłaszania pytań i uwag. Udzielano konsultacji indywidualnych za pośrednictwem poczty elektronicznej ZDALNA KONTYNUACJA WYKŁADÓW polegała na systematycznym sukcesywnym udostępnianiu autorskich prezentacji i materiałów w terminach od 21.04.2020 do 9.06.2020 – uzyskiwaniu potwierdzenia odebrania materiałów przez studentów oraz udzielaniu konsultacji na bieżąco, codziennie po godz.18.00 WYKŁAD: 21.04. 2020 (prezentację wykładu i materiały pomocnicze przesłano studentom na adres grupy, 14.04.2020, uzyskano informacje o odebraniu poczty przez studentów). Temat: Uczeń funkcjonalnie niesłyszący – charakterystyka możliwości i ograniczeń, specjalne potrzeby edukacyjne. Zaburzenia mowy w obszarze : treści; formy językowej wypowiedzi; postaci fonicznej wypowiedzi. Asynchronia czynności komunikacyjnych. Wizualno-przestrzenna forma wypowiedzi uczniów, jako nadawców i odbiorców w toku edukacji szkolnej. Prezentacja wykładu w Power Point z komentarzami autorskimi pisemnymi przesłana na adresy mailowy grupy; oraz w celu ułatwienia percepcji wykładu przesłany skanu rozdziałów: Charakterystyka grupowa osób z uszkodzeniami słuchu : Grupa czwarta - niesłyszący, czyli osoby, które nie korzystają ze słuchu w komunikowaniu się językowym (funkcjonalnie głuche) . Objawy zaburzeń mowy spowodowanych przez uszkodzenia słuchu: z książki K. Krakowiak (2013) Dar języka. Podręcznik metodyki wychowania językowego dzieci i młodzieży z uszkodzeniami narządu słuchu. Wyd. Kul. WYKŁAD: 28.04. 2020 Temat: Komunikacja wizualno - przestrzenna w Polskim Języki Migowym (PJM) uczniów w toku zajęć edukacyjnych. PJM oraz SJM stosowane w nauczaniu dzieci głuchych. Język migowy a wychowanie dwujęzykowe. Czynniki wpływające na skuteczność procesu dwujęzycznego nauczania dzieci z wadą słuchu. Prezentacja wykładu w Power Point z komentarzami autorskimi pisemnymi przesłana na adresy mailowy grupy; oraz w celu ułatwienia percepcji wykładu przesłanie informacji o artykułach zamieszczonych na stronach Internerowych: A.Irasiak Akademia im. Jana Długosza w Częstochowie Edukacja dwujęzyczna dla rozwoju językowego dzieci Głuchych w kontekście założeń edukacji międzykulturowej pppstarogard.pl › wp-content › uploads › 2018/06 › E; M. Czajkowska-Kisil Dwujęzyczne nauczanie głuchych w Polsce, fbc.pionier.net.pl › details › nnzwvTW. P. Tomaszewski Lingwistyczny opis struktury polskiego języka migowego www.academia.edu › ZDALNA KONTYNUACJA WYKŁADÓW polega na systematycznym, sukcesywnym udostępnianiu autorskich prezentacji i materiałów do kolejnych tematów. 5.05.2020 Indywidualny program edukacyjno-terapeutyczny dla uczniów niesłyszących 12.05.2020 Strategie realizacji programu nauczania zintegrowanego uczniów niesłyszących klas 1-3 19.05.2020 Ćwiczenia wspomagające naukę języka polskiego uczniów z wadą słuchu 26.05.2020 Błędy popełniane przez uczniów niesłyszących w języku polskim Metodyczne rozwiązania stosowane w przezwyciężania trudności w skutecznym porozumiewaniu się w języku werbalnym i w piśmie uczniów niesłyszących 2.06.2020 Doskonalenie umiejętności czytania ze zrozumieniem tekstu przez uczniów z wadą słuchu 9.06.2020 Wykorzystanie ilustracji w edukacji wczesnoszkolnej uczniów z wadą słuchu |
|
Literatura: |
Korzon A. „ Totalna komunikacja jako podejście wspomagające rozwój zdolności językowych uczniów głuchych”, Wyd.WSP Kraków 1996 Kupisiewicz M. „ Dziecieca matematyka. Książka dla rodziców i nauczycieli dzieci z wadą słuchu” 1999 Pietrzak W. " Język migowy elementem składowym rozwoju sprawności językowej dziecka głuchego" w: Pietrzak W. "Język migowy dla pedagogów", WSiP, 1992 Pietrzak W. "Zastosowanie metody kombinowanej w pracy z uczniami klas wyższych nad rozumieniem tekstu pisanego", Szkoła Specjalna nr.6 ,1985 Csanyi Y„Słuchowo-werbalne wychowanie dzieci z uszkodzonym narządem słuchu” , WSiP . 1994 Jędrzejczak M. „Wzrokowa percepcja sygnałów mowy z ust przez dzieci głuche”,Audiofonologia tom IV1997 Korzon A. „Rozwiązywanie problemów przez dzieci niesłyszace a treści programu nauczania klas poczatkowych” w: S.Mihlewicz „ Aktualne problemy wspomagania rozwoju dzieci niepełnosprawnych”, Oficyna wydawnicza „Impuls”2000 Korzon A.(red.) „Wychowanie słuchowe dzieci z wadą słuchu.” Infograf, Maciarz A. „Uczniowie niepełnosprawni w szkole powszechnej. Poradnik dla nauczycieli” WSiP, 1992 |
|
Uwagi: |
Egzamin ustny składany w sesji egzaminacyjnej wideokonferencja Na czas edukacji on-line udostępnianie studentom prezentacji wykładów w Power Point z komentarzem, materiałów elektronicznych oraz zagadnień do samodzielnego opracowania (z możliwością zgłaszania pytań i uwag. Konsultacje indywidulane za pośrednictwem poczty elektronicznej w godzinach dyżurów oraz dodatkowe konsultacje |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-02-22 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN CW
WT ŚR CZ WYK
CW
PT CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 60 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Małgorzata Kupisiewicz | |
Prowadzący grup: | Małgorzata Kupisiewicz, Marta Lewandowska, Katarzyna Wereszka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Wiodące strategie realizacji programu nauczania zintegrowanego w edukacji wczesnoszkolnej z uwzględnieniem specyfiki postępowania metodycznego związanej z metodami rozwijania kompetencji językowej i komunikacyjnej dziecka z wada słuchu: metoda ustno słuchowa; wykorzystanie fonogestów – jako metody wspomagającej proces odczytywania mowy z ust;metoda bimodalna jednojęzykowa; wychowanie dwujęzykowe. Tok metodycznego postępowania podczas opracowywania następujących zagadnień: Nauka czytania i pisania w klasie I (Wprowadzenie nowej litery); Doskonalenie nauki czytania w klasie II i III; Ćwiczenia gramatyczne; Ćwiczenia słownikowo – frazeologiczne; Ćwiczenia stylistyczne (wypowiedzi ustne i pisemne); Czytanie ze zrozumieniem - metodyczne kroki opracowywania czytanki. |
|
Pełny opis: |
1. Uczeń funkcjonalnie niesłyszący – charakterystyka możliwości i ograniczeń, specjalne potrzeby edukacyjne. Zaburzenia mowy w obszarze : treści; formy językowej wypowiedzi; postaci fonicznej wypowiedzi. Asynchronia czynności komunikacyjnych. Wizualno-przestrzenna forma wypowiedzi uczniów, jako nadawców i odbiorców w toku edukacji szkolnej. 2. Komunikacja wizualno - przestrzenna w Polskim Języki Migowym (PJM) uczniów w toku zajęć edukacyjnych. PJM oraz SJM stosowane w nauczaniu dzieci głuchych. Język migowy a wychowanie dwujęzykowe. Czynniki wpływające na skuteczność procesu dwujęzycznego nauczania dzieci z wadą słuchu. 3. Indywidualny program edukacyjno-terapeutyczny dla uczniów niesłyszących 4. Strategie realizacji programu nauczania zintegrowanego uczniów niesłyszących klas 1-3 5. Ćwiczenia wspomagające naukę języka polskiego uczniów z wadą słuchu 6. Błędy popełniane przez uczniów niesłyszących w języku polskim Metodyczne rozwiązania stosowane w przezwyciężania trudności w skutecznym porozumiewaniu się w języku werbalnym i w piśmie uczniów niesłyszących 7. Doskonalenie umiejętności czytania ze zrozumieniem tekstu przez uczniów z wadą słuchu 8. Wykorzystanie ilustracji w edukacji wczesnoszkolnej uczniów z wadą słuchu 9. Strategie rozwiązywania zadań z treścią przez uczniów niesłyszących |
|
Literatura: |
Korzon A. „ Totalna komunikacja jako podejście wspomagające rozwój zdolności językowych uczniów głuchych”, Wyd.WSP Kraków 1996 Korzon A, Plutecka „Kształcenie zintegrowane niesłyszących w teorii i praktyce edukacyjnej” Kupisiewicz M. „ Dziecieca matematyka. Książka dla rodziców i nauczycieli dzieci z wadą słuchu” 1999 Pietrzak W. " Język migowy elementem składowym rozwoju sprawności językowej dziecka głuchego" w: Pietrzak W. "Język migowy dla pedagogów", WSiP, 1992 Pietrzak W. "Zastosowanie metody kombinowanej w pracy z uczniami klas wyższych nad rozumieniem tekstu pisanego", Szkoła Specjalna nr.6 ,1985 Csanyi Y„Słuchowo-werbalne wychowanie dzieci z uszkodzonym narządem słuchu” , WSiP . 1994 Korzon A. „Rozwiązywanie problemów przez dzieci niesłyszace a treści programu nauczania klas poczatkowych” w: S.Mihlewicz „ Aktualne problemy wspomagania rozwoju dzieci niepełnosprawnych”, Oficyna wydawnicza „Impuls”2000 Krakowiak K. Dar języka. Podręcznik metodyki wychowania językowego dzieci i młodzieży z uszkodzeniami narządu słuchu Bouvet D. Mowa dziecka. Wychowanie dwujęzykowe dziecka niesłyszącego |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.