Wychowanie rodzinne i obywatelskie – metodyka
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 10-1S-WRO |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Wychowanie rodzinne i obywatelskie – metodyka |
Jednostka: | Instytut Wspomagania Rozwoju Człowieka i Edukacji |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
1.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Na zajęciach Student zapoznaje się ze specyfiką realizacji treści nauczania z zakresy Wychowania rodzinnego, obywatelskiego i patriotycznego w przedszkolu i szkole. |
Pełny opis: |
Tematyka zajęć z przedmiotu obejmuje: 1. Cele i treści kształcenia zawarte w podstawie programowej wychowania przedszkolnego i edukacji wczesnoszkolnej. 2. Wychowanie rodzinne w placówce oświatowej: -Moja rodzina. Czym zajmują się rodzice, jak się nazywają i co ich interesuje? -Tradycje świąteczne w naszych domach, czyli co naprawdę jest ważne. 3. Wychowanie obywatelskie i patriotyczne: -Wiem, gdzie mieszkam i mam elementarną wiedzę o swojej miejscowości. Tradycje regionalne. -Mam świadomość przynależności narodowej oraz orientuję się, że Polska należy do Unii Europejskiej. -Umiem godnie zachować się w trakcie wydarzeń społecznych i uroczystości państwowych. |
Literatura: |
Literatura podstawowa: (red.) E. Gruszczyk-Kolczyńska "Starsze przedszkolaki. Jak skutecznie je wychowywać i kształcić", Bliżej przedszkola, Kraków 2016 Literatura uzupełniająca: Czasopismo "Bliżej Przedszkola" M. Kupisiewicz, Edukacja ekonomiczna dzieci, Z badań nad rozumieniem wartości pieniądza i obliczeniami pieniężnymi, Warszawa 2004 F. Ziemski, Dziecko w świecie tradycji, Kraków, 2002 K. Denek, Dziecko w świecie wielkiej i małej Ojczyzny, Kraków 2009 L. Pawelec, Edukacja regionalna w przedszkolu i klasach młodszych szkoły podstawowej, Kielce 2006. |
Efekty uczenia się: |
Zna podstawę programową i metodykę wychowania rodzinnego i obywatelskiego Ma elementarną wiedzę dotyczącą wdrażania dzieci do zgodnego życia w warunkach Unii Europejskiej. Wie, jak kształtować u dzieci postawę tolerancji do osób o innym wyglądzie, innej narodowości i wyznaniu. Potrafi kształtować u dzieci świadomość przynależności do swojej rodziny. Potrafi organizować zajęcia z dziećmi, których celem jest poznawanie miejscowości, w której żyją, rolę osób znaczących i ważniejsze informacje z historii. Potrafi organizować zajęcia z dziećmi, których celem jest kształtowanie tożsamości narodowej, poszanowania symboli, umiejętność właściwego zachowania się podczas ważnych wydarzeń społecznych i państwowych. Potrafi zadbać o to, aby dzieci orientowały się, co wynika z faktu przynależności do Unii Europejskiej. Wykazuje się mądrym rozumieniem patriotyzmu oraz postawą tolerancji wobec innych. |
Metody i kryteria oceniania: |
Na zaliczenie przedmiotu składają się: -uczestnictwo w hospitacji zajęć z zakresu wychowania rodzinnego, obywatelskiego i patriotycznego w przedszkolu lub szkole, potwierdzone protokołem hospitacji -aktywność na zajęciach w postaci wykonania prezentacji w programie Power Point dotyczącej różnej tematyki z zakresu wychowania rodzinnego, obywatelskiego i patriotycznego. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-02-16 |
Przejdź do planu
PN CW
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Grażyna Hennel | |
Prowadzący grup: | Grażyna Hennel | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Na zajęciach Student zapoznaje się ze specyfiką realizacji treści nauczania z zakresy Wychowania rodzinnego, obywatelskiego i patriotycznego w przedszkolu i szkole. |
|
Pełny opis: |
Tematyka zajęć z przedmiotu obejmuje: 1. Cele i treści kształcenia zawarte w podstawie programowej wychowania przedszkolnego i edukacji wczesnoszkolnej. 2. Wychowanie rodzinne w placówce oświatowej: -Moja rodzina. Czym zajmują się rodzice, jak się nazywają i co ich interesuje? -Tradycje świąteczne w naszych domach, czyli co naprawdę jest ważne. 3. Wychowanie obywatelskie i patriotyczne: -Wiem, gdzie mieszkam i mam elementarną wiedzę o swojej miejscowości. Tradycje regionalne. -Mam świadomość przynależności narodowej oraz orientuję się, że Polska należy do Unii Europejskiej. -Umiem godnie zachować się w trakcie wydarzeń społecznych i uroczystości państwowych. |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: (red.) E. Gruszczyk-Kolczyńska "Starsze przedszkolaki. Jak skutecznie je wychowywać i kształcić", Bliżej przedszkola, Kraków 2016 Literatura uzupełniająca: Czasopismo "Bliżej Przedszkola" M. Kupisiewicz, Edukacja ekonomiczna dzieci, Z badań nad rozumieniem wartości pieniądza i obliczeniami pieniężnymi, Warszawa 2004 F. Ziemski, Dziecko w świecie tradycji, Kraków, 2002 K. Denek, Dziecko w świecie wielkiej i małej Ojczyzny, Kraków 2009 L. Pawelec, Edukacja regionalna w przedszkolu i klasach młodszych szkoły podstawowej, Kielce 2006. |
|
Uwagi: |
Nakład pracy studenta Godziny kontaktowe: 15 godzin Przygotowanie studenta do zajęć, lektura: 5 godzin Przygotowanie prezentacji: 5 godzin Inne formy: 5 godzin Punkty ECTS – 1 |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.