Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Aranżacja przestrzeni terapeutycznej i domowej we wspomaganiu rozwoju dziecka przedwcześnie urodzonego

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 00-FF-APT
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Aranżacja przestrzeni terapeutycznej i domowej we wspomaganiu rozwoju dziecka przedwcześnie urodzonego
Jednostka: Instytut Pedagogiki Specjalnej
Grupy: Fakultatywne dla 10 sem. (PC) pedagogiki specjalnej, 5-l stacjonarne jednolite mgr
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 2.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2024-02-19 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin, 30 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Katarzyna Ouzguid
Prowadzący grup: Katarzyna Ouzguid
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

zaliczenie na podstawie pracy pisemnej w oparciu o charakterystykę dziecka przedwcześnie urodzonego oraz obecności na zajęciach

Pełny opis:

- Przyczyny przedwczesnego porodu

- Cechy funkcjonowania dziecka urodzonego przedwcześnie

- Ryzyko problemów medycznych i rozwojowych

- Podstawowe wyposażenie do opieki nad wcześniakiem od urodzenia do pierwszych miesięcy życia

- Aranżacja przestrzeni, wybór zabawek, pomoce terapeutyczne

- Bariery w otoczeniu wcześniaka

Literatura:

Małe dziecko : poznanie w zabawie / pod redakcją Radosława Piotrowicza, Warszawa : Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej, 2018

Dziecko urodzone przedwcześnie i jego rodzice : wybrane zagadnienia psychologiczne / pod red. Grażyny Kmity, Warszawa : Wydawnictwo PARADYGMAT, 2013.

Dzieci przedwcześnie urodzone : możliwości wsparcia i pomocy / pod redakcją Małgorzaty Wójtowicz-Szefler, Warszawa : Difin, 2018.

Wspieranie rozwoju mowy dzieci urodzonych przedwcześnie i niepełnosprawnych : poradnik dla studentów, logopedów, lekarzy i rodziców / pod red. Barbary Pietrzak-Szymańskiej, Warszawa : Wydawnictwo Wyższej Szkoły Pedagogicznej TWP, 2013.

Wcześniaki : rozwój psychoruchowy w pierwszych latach życia / Magdalena Chrzan-Dętkoś, Gdańsk : Harmonia Universalis, 2012.

Gindrich,P.(2009).Wspomaganie wczesnej edukacji w kontekście efektywności instytucji przedszkola, czyli jak mierzyć jakość Skalą Oceny Jakości Środowiska Dziecka w Wieku Przedszkolnym (ECERS-R).[w:] Meritum Mazowiecki Kwartalnik Edukacyjny.

Walczak, G.(2016). Środowisko naturalne we wspomaganiu rozwoju dziecka. Aranżacja przestrzeni terapeutycznej. [w:] R. Piotrowicz (red.). Małe dziecko , dużo pomysłów. Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej.

Uwagi:

15h - 2 ects

15h -zajęcia bezpośrednie

15 h - przygotowanie pracy pisemnej, analiza literatury

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (w trakcie)

Okres: 2025-02-24 - 2025-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin, 30 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Marta Wiśniewska
Prowadzący grup: Marta Wiśniewska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

zaliczenie na podstawie pracy pisemnej w oparciu o charakterystykę dziecka przedwcześnie urodzonego oraz obecności na zajęciach

Pełny opis:

- Przyczyny przedwczesnego porodu

- Cechy funkcjonowania dziecka urodzonego przedwcześnie

- Ryzyko problemów medycznych i rozwojowych

- Podstawowe wyposażenie do opieki nad wcześniakiem od urodzenia do pierwszych miesięcy życia

- Aranżacja przestrzeni, wybór zabawek, pomoce terapeutyczne

- Bariery w otoczeniu wcześniaka

Literatura:

Małe dziecko : poznanie w zabawie / pod redakcją Radosława Piotrowicza, Warszawa : Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej, 2018

Dziecko urodzone przedwcześnie i jego rodzice : wybrane zagadnienia psychologiczne / pod red. Grażyny Kmity, Warszawa : Wydawnictwo PARADYGMAT, 2013.

Dzieci przedwcześnie urodzone : możliwości wsparcia i pomocy / pod redakcją Małgorzaty Wójtowicz-Szefler, Warszawa : Difin, 2018.

Wspieranie rozwoju mowy dzieci urodzonych przedwcześnie i niepełnosprawnych : poradnik dla studentów, logopedów, lekarzy i rodziców / pod red. Barbary Pietrzak-Szymańskiej, Warszawa : Wydawnictwo Wyższej Szkoły Pedagogicznej TWP, 2013.

Wcześniaki : rozwój psychoruchowy w pierwszych latach życia / Magdalena Chrzan-Dętkoś, Gdańsk : Harmonia Universalis, 2012.

Gindrich,P.(2009).Wspomaganie wczesnej edukacji w kontekście efektywności instytucji przedszkola, czyli jak mierzyć jakość Skalą Oceny Jakości Środowiska Dziecka w Wieku Przedszkolnym (ECERS-R).[w:] Meritum Mazowiecki Kwartalnik Edukacyjny.

Walczak, G.(2016). Środowisko naturalne we wspomaganiu rozwoju dziecka. Aranżacja przestrzeni terapeutycznej. [w:] R. Piotrowicz (red.). Małe dziecko , dużo pomysłów. Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej.

Uwagi:

15h - 2 ects

15h -zajęcia bezpośrednie

15 h - przygotowanie pracy pisemnej, analiza literatury

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
Ul. Szczęśliwicka 40,
02-353 Warszawa
tel: +48 22 589 36 00 https://www.aps.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-4 (2025-05-14)