Aranżacja przestrzeni terapeutycznej i domowej we wspomaganiu rozwoju dziecka przedwcześnie urodzonego
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 00-FF-APT |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Aranżacja przestrzeni terapeutycznej i domowej we wspomaganiu rozwoju dziecka przedwcześnie urodzonego |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki Specjalnej |
Grupy: |
Fakultatywne dla 10 sem. (PC) pedagogiki specjalnej, 5-l stacjonarne jednolite mgr |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT CW
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin, 30 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Ouzguid | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Ouzguid | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
zaliczenie na podstawie pracy pisemnej w oparciu o charakterystykę dziecka przedwcześnie urodzonego oraz obecności na zajęciach |
|
Pełny opis: |
- Przyczyny przedwczesnego porodu - Cechy funkcjonowania dziecka urodzonego przedwcześnie - Ryzyko problemów medycznych i rozwojowych - Podstawowe wyposażenie do opieki nad wcześniakiem od urodzenia do pierwszych miesięcy życia - Aranżacja przestrzeni, wybór zabawek, pomoce terapeutyczne - Bariery w otoczeniu wcześniaka |
|
Literatura: |
Małe dziecko : poznanie w zabawie / pod redakcją Radosława Piotrowicza, Warszawa : Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej, 2018 Dziecko urodzone przedwcześnie i jego rodzice : wybrane zagadnienia psychologiczne / pod red. Grażyny Kmity, Warszawa : Wydawnictwo PARADYGMAT, 2013. Dzieci przedwcześnie urodzone : możliwości wsparcia i pomocy / pod redakcją Małgorzaty Wójtowicz-Szefler, Warszawa : Difin, 2018. Wspieranie rozwoju mowy dzieci urodzonych przedwcześnie i niepełnosprawnych : poradnik dla studentów, logopedów, lekarzy i rodziców / pod red. Barbary Pietrzak-Szymańskiej, Warszawa : Wydawnictwo Wyższej Szkoły Pedagogicznej TWP, 2013. Wcześniaki : rozwój psychoruchowy w pierwszych latach życia / Magdalena Chrzan-Dętkoś, Gdańsk : Harmonia Universalis, 2012. Gindrich,P.(2009).Wspomaganie wczesnej edukacji w kontekście efektywności instytucji przedszkola, czyli jak mierzyć jakość Skalą Oceny Jakości Środowiska Dziecka w Wieku Przedszkolnym (ECERS-R).[w:] Meritum Mazowiecki Kwartalnik Edukacyjny. Walczak, G.(2016). Środowisko naturalne we wspomaganiu rozwoju dziecka. Aranżacja przestrzeni terapeutycznej. [w:] R. Piotrowicz (red.). Małe dziecko , dużo pomysłów. Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej. |
|
Uwagi: |
15h - 2 ects 15h -zajęcia bezpośrednie 15 h - przygotowanie pracy pisemnej, analiza literatury |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (w trakcie)
Okres: | 2025-02-24 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin, 30 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Marta Wiśniewska | |
Prowadzący grup: | Marta Wiśniewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
zaliczenie na podstawie pracy pisemnej w oparciu o charakterystykę dziecka przedwcześnie urodzonego oraz obecności na zajęciach |
|
Pełny opis: |
- Przyczyny przedwczesnego porodu - Cechy funkcjonowania dziecka urodzonego przedwcześnie - Ryzyko problemów medycznych i rozwojowych - Podstawowe wyposażenie do opieki nad wcześniakiem od urodzenia do pierwszych miesięcy życia - Aranżacja przestrzeni, wybór zabawek, pomoce terapeutyczne - Bariery w otoczeniu wcześniaka |
|
Literatura: |
Małe dziecko : poznanie w zabawie / pod redakcją Radosława Piotrowicza, Warszawa : Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej, 2018 Dziecko urodzone przedwcześnie i jego rodzice : wybrane zagadnienia psychologiczne / pod red. Grażyny Kmity, Warszawa : Wydawnictwo PARADYGMAT, 2013. Dzieci przedwcześnie urodzone : możliwości wsparcia i pomocy / pod redakcją Małgorzaty Wójtowicz-Szefler, Warszawa : Difin, 2018. Wspieranie rozwoju mowy dzieci urodzonych przedwcześnie i niepełnosprawnych : poradnik dla studentów, logopedów, lekarzy i rodziców / pod red. Barbary Pietrzak-Szymańskiej, Warszawa : Wydawnictwo Wyższej Szkoły Pedagogicznej TWP, 2013. Wcześniaki : rozwój psychoruchowy w pierwszych latach życia / Magdalena Chrzan-Dętkoś, Gdańsk : Harmonia Universalis, 2012. Gindrich,P.(2009).Wspomaganie wczesnej edukacji w kontekście efektywności instytucji przedszkola, czyli jak mierzyć jakość Skalą Oceny Jakości Środowiska Dziecka w Wieku Przedszkolnym (ECERS-R).[w:] Meritum Mazowiecki Kwartalnik Edukacyjny. Walczak, G.(2016). Środowisko naturalne we wspomaganiu rozwoju dziecka. Aranżacja przestrzeni terapeutycznej. [w:] R. Piotrowicz (red.). Małe dziecko , dużo pomysłów. Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej. |
|
Uwagi: |
15h - 2 ects 15h -zajęcia bezpośrednie 15 h - przygotowanie pracy pisemnej, analiza literatury |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.