Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Psychologia kliniczna dzieci i młodzieży

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: SP-PKM
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Psychologia kliniczna dzieci i młodzieży
Jednostka: Instytut Pedagogiki Specjalnej
Grupy: Obowiązkowe dla stud. podyplomowych: edukacja integracyjna i włączająca
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 3.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Efekty uczenia się:

Wiedza:

- Zna i rozumie podstawy psychologii klinicznej dzieci i młodzieży: pojęcie normy, normalności i zdrowia, zaburzenia zdrowia psychicznego w okresie dzieciństwa i dorastania, specyfikę zaburzeń okresu dzieciństwa i adolescencji, w tym emocjonalnych i behawioralnych, całościowe zaburzenia rozwoju, uwarunkowania problemów klinicznych w rozwoju dzieci i młodzieży; problematykę stresu i sytuacji kryzysowych oraz sposoby radzenia sobie z nimi, psychologicznych następstw doświadczeń traumatycznych, w tym choroby przewlekłej lub niepełnosprawności, psychologicznych aspektów zaburzeń komunikacji językowej, psychologicznych metod diagnozy problemów związanych ze zdrowiem, chorobą i niepełnosprawnością; formy pomocy psychologicznej w rozwiązywaniu problemów zdrowotnych.

Umiejętności:

- Potrafi analizować zjawiska, zależności, związki i problemy zachodzące w obszarze procesu nauczania-uczenia się dzieci i młodzieży ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, odwołując się do wiedzy psychologicznej.

Kompetencje społeczne:

- Jest gotów do korzystania z wiedzy z zakresu psychologii rehabilitacji i niepełnosprawności w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych oraz zasięgania opinii psychologów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązywaniem problemów;

- Jest gotów do prezentowania właściwej postawy wobec uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-20
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Kornelia Czerwińska
Prowadzący grup: Kornelia Czerwińska, Iwona Omelańczuk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

Sposób pomiaru efektów uczenia się: pisemny egzamin w formie testu jednokrotnego wyboru; próg zaliczenia 51% poprawności

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE

WYKŁAD

1. Psychologia kliniczna jako dziedzina badań i praktyki, związki psychologii klinicznej z innymi dyscyplinami naukowymi. Pojęcie normy, normalności i zdrowia. Rodzaje norm w psychologii klinicznej. Podejście patogenetyczne i salutogenetyczne jako komplementarne ujęcia w psychologii klinicznej. Specyfika psychologii klinicznej dzieci i młodzieży – zorientowanie na rozwój w diagnozie i terapii, współpraca ze środowiskiem rodzinnym i edukacyjnym.

2. Charakterystyka najczęstszych, typowych zaburzeń psychicznych i rozwojowych okresu dzieciństwa i adolescencji w kontekście ich wpływu na sytuację szkolną dziecka / nastolatka - zaburzenia nastroju, czyny samobójcze, zaburzenia lękowe; epidemiologia, etiologia, objawy wg klasyfikacji DSM V i ICD-10, konsekwencje funkcjonalne, leczenie i formy pomocy psychologicznej.

3. Stres i sytuacje kryzysowe w okresie dzieciństwa i adolescencji: przyczyny, mechanizmy powstawania, objawy, sposoby radzenia sobie z nimi. Psychologiczne następstwa doświadczeń traumatycznych w okresie dzieciństwa i dorastania. Czynniki zakłócające proces kształtowania się osobowości w okresie adolescencji.

4. Formy pomocy psychologicznej w rozwiązywaniu problemów zdrowotnych dzieci i młodzieży. Rola i udział nauczyciela w procesie diagnozy i terapii dzieci z zaburzeniami psychicznymi i rozwojowymi.

ĆWICZENIA

1. Charakterystyka najczęstszych, typowych zaburzeń psychicznych i rozwojowych okresu dzieciństwa i adolescencji w kontekście ich wpływu na sytuację szkolną dziecka / nastolatka: zaburzenia zachowania, zaburzenia odżywiania, ADHD, całościowe zaburzenia rozwoju, niepełnosprawność intelektualna – etiologia, objawy wg klasyfikacji DSM V i ICD-10, konsekwencje funkcjonalne, leczenie i formy pomocy psychologicznej. Psychologiczne aspekty zaburzeń komunikacji językowej.

2. Modele teoretyczne i wybrane koncepcje uzależnień, rodzaje i symptomy uzależnień. Zaburzenia związane z używaniem substancji psychoaktywnych.

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

Grzegorzewska, I., Cierpiałkowska, L., Borkowska, A. (2020). Psychologia kliniczna dzieci i młodzieży. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Jerzak M. (2016). Zaburzenia psychiczne i rozwojowe u dzieci a szkolna rzeczywistość. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Marcelli, D. (2013). Psychopatologia wieku dziecięcego. Wrocław: Elsevier.

Literatura uzupełniająca:

Kendall P.C. (2004). Zaburzenia okresu dzieciństwa i adolescencji. Mechanizmy zaburzeń i techniki terapeutyczne. Gdańsk: GWP.

Obuchowska I. (2005). Psychologia kliniczna dzieci i młodzieży – wybrane zagadnienia. W: H. Sęk (red.) Psychologia kliniczna, tom II (s. 25-46). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Sęk H. (2008). Pojęcia normy, normalności i zdrowia. W: H. Sęk (red.) Psychologia kliniczna, tom I (s. 55-64). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Uwagi:

metody nauczania: wykład konwersatoryjny, dyskusja, analiza przypadków, praca na materiale filmowym, metody ćwiczebne

Nakład pracy studenta:

Liczba godzin kontaktowych: 30

Zapoznanie się z literaturą: 15

Przygotowanie się do egzaminu: 15

Liczba punktów ECTS - 3 ECTS

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Kornelia Czerwińska
Prowadzący grup: Kornelia Czerwińska, Julia Serwa
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

Sposób pomiaru efektów uczenia się: pisemny egzamin w formie testu jednokrotnego wyboru; próg zaliczenia 51% poprawności

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE

WYKŁAD

1. Psychologia kliniczna jako dziedzina badań i praktyki, związki psychologii klinicznej z innymi dyscyplinami naukowymi. Pojęcie normy, normalności i zdrowia. Rodzaje norm w psychologii klinicznej. Podejście patogenetyczne i salutogenetyczne jako komplementarne ujęcia w psychologii klinicznej. Specyfika psychologii klinicznej dzieci i młodzieży – zorientowanie na rozwój w diagnozie i terapii, współpraca ze środowiskiem rodzinnym i edukacyjnym.

2. Charakterystyka najczęstszych, typowych zaburzeń psychicznych i rozwojowych okresu dzieciństwa i adolescencji w kontekście ich wpływu na sytuację szkolną dziecka / nastolatka - zaburzenia nastroju, czyny samobójcze, zaburzenia lękowe; epidemiologia, etiologia, objawy wg klasyfikacji DSM V i ICD-10, konsekwencje funkcjonalne, leczenie i formy pomocy psychologicznej.

3. Stres i sytuacje kryzysowe w okresie dzieciństwa i adolescencji: przyczyny, mechanizmy powstawania, objawy, sposoby radzenia sobie z nimi. Psychologiczne następstwa doświadczeń traumatycznych w okresie dzieciństwa i dorastania. Czynniki zakłócające proces kształtowania się osobowości w okresie adolescencji.

4. Formy pomocy psychologicznej w rozwiązywaniu problemów zdrowotnych dzieci i młodzieży. Rola i udział nauczyciela w procesie diagnozy i terapii dzieci z zaburzeniami psychicznymi i rozwojowymi.

ĆWICZENIA

1. Charakterystyka najczęstszych, typowych zaburzeń psychicznych i rozwojowych okresu dzieciństwa i adolescencji w kontekście ich wpływu na sytuację szkolną dziecka / nastolatka: zaburzenia zachowania, zaburzenia odżywiania, ADHD, całościowe zaburzenia rozwoju, niepełnosprawność intelektualna – etiologia, objawy wg klasyfikacji DSM V i ICD-10, konsekwencje funkcjonalne, leczenie i formy pomocy psychologicznej. Psychologiczne aspekty zaburzeń komunikacji językowej.

2. Modele teoretyczne i wybrane koncepcje uzależnień, rodzaje i symptomy uzależnień. Zaburzenia związane z używaniem substancji psychoaktywnych.

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

Grzegorzewska, I., Cierpiałkowska, L., Borkowska, A. (2020). Psychologia kliniczna dzieci i młodzieży. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Jerzak M. (2016). Zaburzenia psychiczne i rozwojowe u dzieci a szkolna rzeczywistość. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Marcelli, D. (2013). Psychopatologia wieku dziecięcego. Wrocław: Elsevier.

Literatura uzupełniająca:

Kendall P.C. (2004). Zaburzenia okresu dzieciństwa i adolescencji. Mechanizmy zaburzeń i techniki terapeutyczne. Gdańsk: GWP.

Obuchowska I. (2005). Psychologia kliniczna dzieci i młodzieży – wybrane zagadnienia. W: H. Sęk (red.) Psychologia kliniczna, tom II (s. 25-46). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Sęk H. (2008). Pojęcia normy, normalności i zdrowia. W: H. Sęk (red.) Psychologia kliniczna, tom I (s. 55-64). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Uwagi:

metody nauczania: wykład konwersatoryjny, dyskusja, analiza przypadków, praca na materiale filmowym, metody ćwiczebne

Nakład pracy studenta:

Liczba godzin kontaktowych: 30

Zapoznanie się z literaturą: 15

Przygotowanie się do egzaminu: 15

Materiały dydaktyczne i literatura do wykładów zostały zamieszczone w zespole Teams w zakładce Pliki w folderze "Psychologia kliniczna_wykłady"

Liczba punktów ECTS - 3 ECTS

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
Ul. Szczęśliwicka 40,
02-353 Warszawa
tel: +48 22 589 36 00 https://www.aps.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-9 (2024-12-18)