Praktyka asystencko-pedagogiczna - 1
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | SP-P-EIWa |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Praktyka asystencko-pedagogiczna - 1 |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki Specjalnej |
Grupy: |
Obowiązkowe dla stud. podyplomowych: edukacja integracyjna i włączająca |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: - Zna i rozumie specyfikę przedszkola, szkoły lub placówki oświatowej, w której jest realizowana praktyka, w szczególności działania edukacyjne, terapeutyczne i opiekuńczo-wychowawcze, organizację pracy, zakresy zadań pracowników, uczestników procesów pedagogicznych oraz rodzaj prowadzonej dokumentacji; - Zna i rozumie specyfikę edukacji włączającej dzieci i młodzieży ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi; - Zna i rozumie zasady zapewniania bezpieczeństwa uczniom w szkole i poza nią. Umiejętności: - Potrafi zaobserwować funkcjonowanie ucznia ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi i nauczyciela w szkole; - Potrafi dokonać analizy i interpretacji zaobserwowanych albo doświadczonych sytuacji i zdarzeń pedagogicznych. Kompetencje społeczne: - Jest gotów do skutecznego współdziałania z opiekunem praktyk zawodowych oraz z innymi nauczycielami, w celu poszerzania swojej wiedzy. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-21 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium/warsztaty, 40 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marta Pągowska | |
Prowadzący grup: | Marta Pągowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie | |
Skrócony opis: |
Podstawą zaliczenia praktyki jest wypełnienie obowiązków wynikających z programu oraz udokumentowanie przebiegu praktyki. Zakładowy opiekun praktyk, potwierdza odbycie przez słuchacza praktyki i ocenia ją. W opinii o przebiegu praktyki powinny być wskazane osiągnięcia słuchacza oraz jego braki i trudności ujawniane w trakcie zajęć. Zaliczenia praktyki dokonuje opiekun praktyk z ramienia uczelni. Opiekun praktyk z ramienia uczelni jest zobowiązany do weryfikacji osiągniętych efektów praktyki na drodze analizy dokumentacji i indywidualnej rozmowy ze słuchaczem. Słuchacz zobowiązany jest przedłożyć opiekunowi praktyk z ramienia uczelni dokumentację potwierdzającą realizację praktyki. Dokumentacja praktyk obejmuje: a. Kartę praktykanta b. Dokumentację przebiegu praktyk: - Rejestr zrealizowanych zadań praktyki - Charakterystyka miejsca realizacji praktyk - Protokoły hospitacji zajęć - Scenariusze realizacji zajęć - Diagnoza dziecka/grupy dzieci - Karta oceny przebiegu praktyki Zaliczenie praktyki dokonywane jest po indywidualnej rozmowie, w której słuchacz powinien potwierdzić odpowiednie nabycie efektów kształcenia zakładanych dla praktyki zawodowej. |
|
Pełny opis: |
ZADANIA PRAKTYKI: 1. Zapoznanie się z całokształtem funkcjonowania placówki, w której realizowana jest praktyka, szczególnie z jej strukturą organizacyjną, ogólnymi planami pracy dydaktyczno-wychowawczej oraz sposobami ich realizacji. 2. Dokonanie ogólnej analizy koncepcji pracy zespołu wspierającego rozwój dziecka ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (SPE), m.in. pedagoga, psychologa, logopedy, nauczyciela-wychowawcy, innych specjalistów. Poznanie zakresu i form działań wpierających dziecko ze SPE organizowanych w placówce (m.in. poznanie form udzielanej pomocy psychologiczno-pedagogicznej; zapoznanie się z prowadzoną dokumentacją dotycząca pomocy psychologiczno-pedagogicznej). 3. Poznanie metod i narzędzi dokonywania wielospecjalistycznej oceny poziomu funkcjonowania dziecka ze SPE oraz wytycznych do konstruowania indywidualnych programów edukacyjno – terapeutycznych. Dokonanie analizy dokumentów dotyczących określonego dziecka/grupy dzieci ze SPE. Przeprowadzenie obserwacji dziecka/grupy dzieci ze SPE w sytuacjach dydaktycznych i pozadydaktycznych. Przeprowadzenie wywiadu z wychowawcą, nauczycielami, specjalistami oraz sporządzenie anonimowej charakterystyki dziecka/grupy dzieci ze SPE. 4. Obserwacja zajęć edukacyjnych: słuchacz obserwuje zajęcia w wymiarze 15 godzin. Obserwując zajęcia powinien poznać organizację i przebieg procesu nauczania oraz wsparcia dziecka ze SPE w przedszkolu, a także swoistość przebiegu zajęć edukacyjnych lub innych form wsparcia dziecka. 5. Pełnienie roli nauczyciela wspomagającego/prowadzenie zajęć i opracowanie scenariuszy zajęć według obowiązującego wzoru. |
|
Uwagi: |
NAKŁAD PRACY SŁUCHACZA: CZAS REALIZACJI PRAKTYK: 40 GODZ. PRZYGOTOWANIE SIĘ DO PROWADZENIE ZAJĘĆ: 10 GODZ. PRZYGOTOWANIE DOKUMENTACJI PRAKTYK: 10 GODZ. LICZBA PUNKTÓW ECTS: 2 ECTS. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 40 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Magda Lejzerowicz | |
Prowadzący grup: | Magda Lejzerowicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie | |
Skrócony opis: |
Podstawą zaliczenia praktyki jest wypełnienie obowiązków wynikających z programu oraz udokumentowanie przebiegu praktyki. Zakładowy opiekun praktyk, potwierdza odbycie przez słuchacza praktyki i ocenia ją. W opinii o przebiegu praktyki powinny być wskazane osiągnięcia słuchacza oraz jego braki i trudności ujawniane w trakcie zajęć. Zaliczenia praktyki dokonuje opiekun praktyk z ramienia uczelni. Opiekun praktyk z ramienia uczelni jest zobowiązany do weryfikacji osiągniętych efektów praktyki na drodze analizy dokumentacji i indywidualnej rozmowy ze słuchaczem. Słuchacz zobowiązany jest przedłożyć opiekunowi praktyk z ramienia uczelni dokumentację potwierdzającą realizację praktyki. Dokumentacja praktyk obejmuje: a. Kartę praktykanta b. Dokumentację przebiegu praktyk: - Rejestr zrealizowanych zadań praktyki - Charakterystyka miejsca realizacji praktyk - Protokoły hospitacji zajęć - Scenariusze realizacji zajęć - Diagnoza dziecka/grupy dzieci - Karta oceny przebiegu praktyki Zaliczenie praktyki dokonywane jest po indywidualnej rozmowie, w której słuchacz powinien potwierdzić odpowiednie nabycie efektów kształcenia zakładanych dla praktyki zawodowej. |
|
Pełny opis: |
ZADANIA PRAKTYKI: 1. Zapoznanie się z całokształtem funkcjonowania placówki, w której realizowana jest praktyka, szczególnie z jej strukturą organizacyjną, ogólnymi planami pracy dydaktyczno-wychowawczej oraz sposobami ich realizacji. 2. Dokonanie ogólnej analizy koncepcji pracy zespołu wspierającego rozwój dziecka ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (SPE), m.in. pedagoga, psychologa, logopedy, nauczyciela-wychowawcy, innych specjalistów. Poznanie zakresu i form działań wpierających dziecko ze SPE organizowanych w placówce (m.in. poznanie form udzielanej pomocy psychologiczno-pedagogicznej; zapoznanie się z prowadzoną dokumentacją dotycząca pomocy psychologiczno-pedagogicznej). 3. Poznanie metod i narzędzi dokonywania wielospecjalistycznej oceny poziomu funkcjonowania dziecka ze SPE oraz wytycznych do konstruowania indywidualnych programów edukacyjno – terapeutycznych. Dokonanie analizy dokumentów dotyczących określonego dziecka/grupy dzieci ze SPE. Przeprowadzenie obserwacji dziecka/grupy dzieci ze SPE w sytuacjach dydaktycznych i pozadydaktycznych. Przeprowadzenie wywiadu z wychowawcą, nauczycielami, specjalistami oraz sporządzenie anonimowej charakterystyki dziecka/grupy dzieci ze SPE. 4. Obserwacja zajęć edukacyjnych: słuchacz obserwuje zajęcia w wymiarze 15 godzin. Obserwując zajęcia powinien poznać organizację i przebieg procesu nauczania oraz wsparcia dziecka ze SPE w przedszkolu, a także swoistość przebiegu zajęć edukacyjnych lub innych form wsparcia dziecka. 5. Pełnienie roli nauczyciela wspomagającego/prowadzenie zajęć i opracowanie scenariuszy zajęć według obowiązującego wzoru. |
|
Uwagi: |
NAKŁAD PRACY SŁUCHACZA: CZAS REALIZACJI PRAKTYK: 40 GODZ. PRZYGOTOWANIE SIĘ DO PROWADZENIE ZAJĘĆ: 10 GODZ. PRZYGOTOWANIE DOKUMENTACJI PRAKTYK: 10 GODZ. LICZBA PUNKTÓW ECTS: 2 ECTS. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 40 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Magda Lejzerowicz | |
Prowadzący grup: | Magda Lejzerowicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-18 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 40 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Urszula Gosk-Sobańska, Magda Lejzerowicz | |
Prowadzący grup: | Magda Lejzerowicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2024/2025" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-23 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 40 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.