Wsparcie dzieci i młodzieży z zaburzeniami odżywiania
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | SP-ODY |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Wsparcie dzieci i młodzieży z zaburzeniami odżywiania |
Jednostka: | Instytut Psychologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
1.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Przedmiot obejmuje całokształt problemów związanych z zaburzeniami odżywiania u dzieci i młodzieży, ze szczególnym uwzględnieniem diagnozy, specyfiki pracy i pomocy, opartej na psychologicznej wiedzy o mechanizmach rozwoju i podtrzymywania zaburzenia w przypadku anoreksji, bulimii oraz kompulsywnego objadania się. Ponadto uwzględnia podstawy profilaktyki zaburzeń odżywiania u dzieci i młodzieży. |
Pełny opis: |
1. Typy i etiologia zaburzeń odżywiania. 2. Specyfika zaburzeń: Jadłowstręt psychiczny, Żarłoczność psychiczna, Zaburzenia z napadami objadania się. 3. Kryteria diagnostyczne zaburzeń odżywiania: ICD-10, DSM-5. 4. Diagnoza zaburzeń odżywiania: postępowanie, narzędzia diagnostyczne, diagnoza różnicowa. 5. Terapia zaburzeń odżywiania (terapia indywidualna, terapia rodzinna, inne formy wsparcia). 6. Wsparcie dzieci i młodzieży z zaburzeniami odżywiania oraz specyfika współpracy z rodziną. 7. Profilaktyka zaburzeń odżywiania u dzieci i młodzieży. |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Brytek-Matera, A. (2021). Zaburzenia odżywiania. Warszawa: PZWL. Józefik, B. (2014). Kultura, ciało, (nie)jedzenie. Terapia. Kraków: WUJ. Czepczor-Bernat, K. i Brytek-Matera, A. (2017). Jedzenie pod wpływem emocji. Warszawa: Difin. Fairburn, C. F. (2013), Terapia poznawczo-behawioralna i zaburzenia odżywiania. Kraków: WUJ. Fairburn, C. F. (2014). Jak pokonać objadanie się. Kraków: WUJ. Waller, G., Cordery, H., Corstorphine, E., i in. (2011). Terapia poznawczo-behawioralna zaburzeń odżywiania. Warszawa: Medipage. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza IDM_W1 Absolwent zna objawy zaburzeń odżywiania oraz ich etiologię IDM_W2 Absolwent posiada wiedzę na temat czynników chroniących i czynników ryzyka zaburzeń odżywiania IDM_W3 Absolwent posiada wiedzę na temat istniejących form wsparcia dzieci i młodzieży. z zaburzeniami odżywiania IDM_W4 Absolwent posiada wiedzę na temat sposobów rozpoznawania zaburzeń odżywiania Umiejętności IDM_U1 Absolwent potrafi wyjaśnić etiologię poszczególnych zaburzeń odżywiania IDM_U2 Absolwent potrafi zidentyfikować zachowania wskazujące na rozwój zaburzeń odżywiania u dzieci i młodzieży IDM_U3 Absolwent potrafi zidentyfikować czynniki ryzyka leżące u podłoża zaburzeń odżywiania (anoreksji, bulimii i napadowego objadania się) IDM_U4 Absolwent potrafi zaplanować i/lub podejmować adekwatne działania interwencyjne dostosowane do potrzeb dzieci i młodzieży wykazujących objawy zaburzeń odżywiania Kompetencje społeczne IDM_K1 Słuchacz posiada świadomość specyfiki kontaktu z dziećmi i młodzieżą wykazującą symptomy zaburzeń odżywiania IDM_K2 Jest gotów do zachowania się w sposób profesjonalny i przestrzegania zasad etyki zawodowej, w tym realizacji i rekomendacji oddziaływań o potwierdzonej skuteczności IDM_K3 Posiada świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności związanych z podejmowaniem oddziaływań i pracą z dziećmi i młodzieżą IDM_K3 Słuchacz rozumie potrzebę ciągłego rozwoju. TREŚCI PROGRAMOWE 1. Typy i etiologia zaburzeń odżywiania 2. Specyfika zaburzeń: Anoreksja, Bulimia, Napadowe objadanie się 3. Elementy diagnozy różnicowej zaburzeń odżywiania (w tym zaburzenia współwystępujące) 4. Wsparcie dzieci i młodzieży z zaburzeniami odżywiania: emocjonalne i społeczne formy wsparcia 5. Współpraca z rodziną dziecka z zaburzeniami odżywiania |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Ewelina Grela-Bożek, Ewa Odachowska-Rogalska | |
Prowadzący grup: | Ewelina Grela-Bożek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie | |
Pełny opis: |
1. Typy i etiologia zaburzeń odżywiania. 2. Specyfika zaburzeń: Jadłowstręt psychiczny, Żarłoczność psychiczna, Zaburzenia z napadami objadania się. 3. Kryteria diagnostyczne zaburzeń odżywiania: ICD-10, DSM-5. 4. Diagnoza zaburzeń odżywiania: postępowanie, narzędzia diagnostyczne, diagnoza różnicowa. 5. Terapia zaburzeń odżywiania (terapia indywidualna, terapia rodzinna, inne formy wsparcia). 6. Wsparcie dzieci i młodzieży z zaburzeniami odżywiania oraz specyfika współpracy z rodziną. 7. Profilaktyka zaburzeń odżywiania u dzieci i młodzieży. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Brytek-Matera, A. (2021). Zaburzenia odżywiania. Warszawa: PZWL. Józefik, B. (2014). Kultura, ciało, (nie)jedzenie. Terapia. Kraków: WUJ. Czepczor-Bernat, K. i Brytek-Matera, A. (2017). Jedzenie pod wpływem emocji. Warszawa: Difin. Fairburn, C. F. (2013), Terapia poznawczo-behawioralna i zaburzenia odżywiania. Kraków: WUJ. Fairburn, C. F. (2014). Jak pokonać objadanie się. Kraków: WUJ. Waller, G., Cordery, H., Corstorphine, E., i in. (2011). Terapia poznawczo-hebawioralna zaburzeń odżywiania. Warszawa: Medipage. Literatura uzupełniająca: Brytek-Matera, A, (red.), (2020). Psychodietetyka. Warszawa: PZWL. Ogden, J. (2011). Psychologia odżywiania się. Od zdrowych do zaburzonych zachowań żywieniowych. Kraków: WUJ. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Ewelina Grela-Bożek, Ewa Odachowska-Rogalska | |
Prowadzący grup: | Ewelina Grela-Bożek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie | |
Skrócony opis: |
Przedmiot obejmuje całokształt problemów związanych z zaburzeniami odżywiania u dzieci i młodzieży, ze szczególnym uwzględnieniem diagnozy, specyfiki pracy i pomocy, opartej na psychologicznej wiedzy o mechanizmach rozwoju i podtrzymywania zaburzenia w przypadku anoreksji, bulimii oraz kompulsywnego objadania się. Ponadto uwzględnia podstawy profilaktyki zaburzeń odżywiania u dzieci i młodzieży. |
|
Pełny opis: |
1. Typy i etiologia zaburzeń odżywiania. 2. Specyfika zaburzeń: Jadłowstręt psychiczny, Żarłoczność psychiczna, Zaburzenia z napadami objadania się. 3. Kryteria diagnostyczne zaburzeń odżywiania: ICD-10, DSM-5. 4. Diagnoza zaburzeń odżywiania: postępowanie, narzędzia diagnostyczne, diagnoza różnicowa. 5. Terapia zaburzeń odżywiania (terapia indywidualna, terapia rodzinna, inne formy wsparcia). 6. Wsparcie dzieci i młodzieży z zaburzeniami odżywiania oraz specyfika współpracy z rodziną. 7. Profilaktyka zaburzeń odżywiania u dzieci i młodzieży. |
|
Literatura: |
Brytek-Matera, A. (2021). Zaburzenia odżywiania. Warszawa: PZWL. Fairburn, C., G. (2013). Terapia poznawczo-behawioralna zaburzeń odżywiania. Kraków: WUJ Józefik, B. (2014). Kultura, ciało, (nie)jedzenie. Terapia. Kraków: WUJ. Czepczor-Bernat, K. i Brytek-Matera, A. (2017). Jedzenie pod wpływem emocji. Warszawa: Difin. Waller, G., Cordery, H., Corstorphine, E., i in. (2011). Terapia poznawczo-hebawioralna zaburzeń odżywiania. Warszawa: Medipage. Fairburn, C. F. (2014). Jak pokonać objadanie się. Kraków: WUJ. Literatura uzupełniająca: Brytek-Matera, A, (red.), (2020). Psychodietetyka. Warszawa: PZWL. Ogden, J. (2011). Psychologia odżywiania się. Od zdrowych do zaburzonych zachowań żywieniowych. Kraków: WUJ. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Ewelina Grela-Bożek | |
Prowadzący grup: | Ewelina Grela-Bożek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie | |
Skrócony opis: |
Przedmiot obejmuje całokształt problemów związanych z zaburzeniami odżywiania u dzieci i młodzieży, ze szczególnym uwzględnieniem diagnozy, specyfiki pracy i pomocy, opartej na psychologicznej wiedzy o mechanizmach rozwoju i podtrzymywania zaburzenia w przypadku anoreksji, bulimii oraz kompulsywnego objadania się. Ponadto uwzględnia podstawy profilaktyki zaburzeń odżywiania u dzieci i młodzieży. |
|
Pełny opis: |
1. Typy i etiologia zaburzeń odżywiania. 2. Specyfika zaburzeń: Jadłowstręt psychiczny, Żarłoczność psychiczna, Zaburzenia z napadami objadania się. 3. Kryteria diagnostyczne zaburzeń odżywiania. 4. Diagnoza zaburzeń odżywiania: postępowanie, narzędzia diagnostyczne, diagnoza różnicowa. 5. Terapia zaburzeń odżywiania (terapia indywidualna, terapia rodzinna, inne formy wsparcia). 6. Wsparcie dzieci i młodzieży z zaburzeniami odżywiania oraz specyfika współpracy z rodziną. 7. Profilaktyka zaburzeń odżywiania u dzieci i młodzieży. |
|
Literatura: |
Brytek-Matera, A. (2021). Zaburzenia odżywiania. Warszawa: PZWL. Fairburn, C., G. (2013). Terapia poznawczo-behawioralna zaburzeń odżywiania. Kraków: WUJ Józefik, B. (2014). Kultura, ciało, (nie)jedzenie. Terapia. Kraków: WUJ. Czepczor-Bernat, K. i Brytek-Matera, A. (2017). Jedzenie pod wpływem emocji. Warszawa: Difin. Waller, G., Cordery, H., Corstorphine, E., i in. (2011). Terapia poznawczo-hebawioralna zaburzeń odżywiania. Warszawa: Medipage. Fairburn, C. F. (2014). Jak pokonać objadanie się. Kraków: WUJ. Literatura uzupełniająca: Brytek-Matera, A, (red.), (2020). Psychodietetyka. Warszawa: PZWL. Ogden, J. (2011). Psychologia odżywiania się. Od zdrowych do zaburzonych zachowań żywieniowych. Kraków: WUJ. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-02-24 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.