Interwencja w sytuacji zaburzeń zachowania dzieci i młodzieży
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | SP-IER |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Interwencja w sytuacji zaburzeń zachowania dzieci i młodzieży |
Jednostka: | Instytut Psychologii |
Grupy: |
Obowiązkowe dla st. podyplomowych: Psychologiczne wsparcie dzieci i młodzieży w kryzysie |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
1.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Pełny opis: |
1. Zaburzenia zachowania dzieci i młodzieży 2. Zaburzenia zachowania u dzieci w szkole. 3. Kryteria diagnostyczne stosowane przez psychologów w ocenia rodzaju zaburzenia (zaburzenia eksternalizacyjne (ADHD, ODD etc)) 4. Epidemiologia i czynniki predysponujące do występowania zaburzeń u dzieci i młodzieży. 5. Wczesne rozpoznanie zaburzeń zachowania, o diagnoza i postępowanie terapeutyczne - metody terapii zaburzeń zachowania, (terapia grupowej dziecka, wsparcie interakcji rodzic – dziecko, treningi behawioralne dla rodziców i umiejętności rozwiązywania problemów, szkolne programy interwencyjne). 6. Wsparcie dziecka z zaburzeniami eksternalizacyjnymi, etc. 7. Profilaktyka zaburzeń zachowania u dzieci i młodzieży. |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Kołakowski, A. (2020 i inne wydania). Zaburzenia zachowania u dzieci. Teoria i praktyka. Sopot: GWP. Kołakowski, A. i Pisula, A. (2018 i inne wydania). Sposób na trudne dziecko. Przyjazna terapia behawioralna. Sopot: GWP. Kołakowski, A. Wolańczyk, T. Pisula, A. Skotnicka, M. Bryńska A. (2021 i inne wydania). ADHD. Zespół nadpobudliwości psychoruchowej. Przewodnik dla rodziców i wychowawców. Guare, R., Dawson, P., Guare, C. (2019). Nastolatki zdolne, ale rozkojarzone. Skuteczny trening umiejętności. Kraków: WUJ. Dawson, P. i Guare, R. (2012). Zdolne, ale rozkojarzone. Wspieranie rozwoju dziecka za pomocą umiejętności wykonawczych. Kraków: WUJ. Barkley, R. A. (2015). Zbuntowane dzieci. Ocena terapeutyczna oraz program pracy z rodzicami. Podręcznik kliniczny. Kraków: WUJ Bloomquist, M. L. (2011). Trening umiejętności dla dzieci z zachowaniami problemowymi. Podręcznik dla rodziców i terapeutów. Kraków: WUJ. |
Efekty uczenia się: |
Symbol efektu EFEKTY UCZENIA SIĘ Wiedza Absolwent zna rodzaje i typy zaburzeń zachowania dzieci i młodzieży Absolwent posiada wiedzę na temat czynników chroniących i czynników ryzyka zaburzeń zachowania Absolwent posiada wiedzę na temat istniejących form wsparcia dzieci i młodzieży. z zaburzeniami zachowania Absolwent posiada wiedzę na temat sposobów rozpoznawania zaburzeń zachowania dzieci i młodzieży Umiejętności Potrafi zidentyfikować zaburzenia zachowania u dzieci i młodzieży ze wskazaniem na specyfikę mechanizmu rejestrowanego zachowania się; Potrafi zdiagnozować zaburzenia zachowania u dzieci i młodzieży w środowisku szkolnym Potrafi wspierać dziecko demonstrujące zaburzenia zachowania oraz dzieci będące świadkami i ofiarami takich zachowań Potrafi przeprowadzić interwencje kryzysową w sytuacji zaburzeń zachowania dzieci i młodzieży Kompetencje społeczne Słuchacz posiada świadomość specyfiki kontaktu z dziećmi i młodzieżą wykazującą symptomy zaburzeń zachowania Jest gotów do zachowania się w sposób profesjonalny i przestrzegania zasad etyki zawodowej, w tym realizacji i rekomendacji oddziaływań o potwierdzonej skuteczności Posiada świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności związanych z podejmowaniem oddziaływań i pracą z dziećmi i młodzieżą z zaburzeniami zachowania IDM_K3 Słuchacz rozumie potrzebę ciągłego rozwoju. TREŚCI PROGRAMOWE 1. Zaburzenia zachowania dzieci i młodzieży 2. Zaburzenia zachowania u dzieci w szkole. 3. Kryteria diagnostyczne stosowane przez psychologów w ocenia rodzaju zaburzenia (zaburzenia eksternalizacyjne (ADHD, ODD etc)) 4. Epidemiologia i czynniki predysponujące do występowania zaburzeń u dzieci i młodzieży. 5. Wczesne rozpoznanie zaburzeń zachowania, o diagnoza i postępowanie terapeutyczne - metody terapii zaburzeń zachowania, (terapa grupowej dziecka, wsparcie interakcji rodzic – dziecko, treningi behawioralne dla rodziców i umiejętności rozwiązywania problemów, szkolne programy interwencyjne). 6. Wsparcie dziecka z zaburzeniami eksternalizacyjnymi etc) |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Ewelina Grela-Bożek, Ewa Odachowska-Rogalska | |
Prowadzący grup: | Ewelina Grela-Bożek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie | |
Pełny opis: |
Podczas zajęć studenci zdobywają wiedzę w poniższej tematyce: 1.Zaburzenia zachowania dzieci i młodzieży: CD, ODD, ADHD. 2.Kryteria diagnostyczne stosowane przez psychologów w ocenia rodzaju zaburzenia: ICD-10, DSM-5. 3.Epidemiologia, czynniki ryzyka i czynniki protekcyjne rozwoju zaburzeń zachowania. 4.Diagnoza zaburzeń zachowania: postępowanie, narzędzia diagnostyczne, diagnoza różnicowa. 5.Terapia zaburzeń zachowania (terapia indywidualna i grupowa dziecka, terapia rodzinna, treningi behawioralne dla rodziców, szkolne programy interwencyjne). 6.Wsparcie dziecka z zaburzeniami eksternalizacyjnymi w szkole. 7. Profilaktyka zaburzeń zachowania u dzieci i młodzieży. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Kołakowski, A. (2020 i inne wydania). Zaburzenia zachowania u dzieci. Teoria i praktyka. Sopot: GWP. Kołakowski, A. i Pisula, A. (2018 i inne wydania). Sposób na trudne dziecko. Przyjazna terapia behawioralna. Sopot: GWP. Kołakowski, A. Wolańczyk, T. Pisula, A. Skotnicka, M. Bryńska A. (2021 i inne wydania). ADHD. Zespół nadpobudliwości psychoruchowej. Przewodnik dla rodziców i wychowawców. Guare, R., Dawson, P., Guare, C. (2019). Nastolatki zdolne, ale rozkojarzone. Skuteczny trening umiejętności. Kraków: WUJ. Dawson, P. i Guare, R. (2012). Zdolne, ale rozkojarzone. Wspieranie rozwoju dziecka za pomocą umiejętności wykonawczych. Kraków: WUJ. Literatura uzupełniająca: Barkley, R. A. (2015). Zbuntowane dzieci. Ocena terapeutyczna oraz program pracy z rodzicami. Podręcznik kliniczny. Kraków: WUJ |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Ewelina Grela-Bożek, Ewa Odachowska-Rogalska | |
Prowadzący grup: | Ewelina Grela-Bożek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie | |
Skrócony opis: |
Przedmiot obejmuje całokształt problemów związanych z zaburzeniami zachowania u dzieci i młodzieży, ze szczególnym uwzględnieniem diagnozy, specyfiki pracy i pomocy, opartej na psychologicznej wiedzy o mechanizmach rozwoju i podtrzymywania zaburzenia w przypadku zaburzeń opozycyjno-buntowniczych, zaburzeń zachowania oraz ADHD. Ponadto uwzględnia podstawy profilaktyki zaburzeń zachowania u dzieci i młodzieży. |
|
Pełny opis: |
1. Zaburzenia zachowania dzieci i młodzieży: CD, ODD, ADHD. 2. Kryteria diagnostyczne stosowane przez psychologów w ocenia rodzaju zaburzenia: ICD-10, DSM-5. 3. Epidemiologia, czynniki ryzyka i czynniki protekcyjne rozwoju zaburzeń zachowania. 4. Diagnoza zaburzeń zachowania: postępowanie, narzędzia diagnostyczne, diagnoza różnicowa. 5. Terapia zaburzeń zachowania (terapia indywidualna i grupowa dziecka, terapia rodzinna, treningi behawioralne dla rodziców, szkolne programy interwencyjne). 6. Wsparcie dziecka z zaburzeniami eksternalizacyjnymi w szkole. 7. Profilaktyka zaburzeń zachowania u dzieci i młodzieży. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Kołakowski, A. (2020 i inne wydania). Zaburzenia zachowania u dzieci. Teoria i praktyka. Sopot: GWP. Kołakowski, A. i Pisula, A. (2018 i inne wydania). Sposób na trudne dziecko. Przyjazna terapia behawioralna. Sopot: GWP. Kołakowski, A. Wolańczyk, T. Pisula, A. Skotnicka, M. Bryńska A. (2021 i inne wydania). ADHD. Zespół nadpobudliwości psychoruchowej. Przewodnik dla rodziców i wychowawców. Guare, R., Dawson, P., Guare, C. (2019). Nastolatki zdolne, ale rozkojarzone. Skuteczny trening umiejętności. Kraków: WUJ. Dawson, P. i Guare, R. (2012). Zdolne, ale rozkojarzone. Wspieranie rozwoju dziecka za pomocą umiejętności wykonawczych. Kraków: WUJ. Literatura uzupełniająca: Barkley, R. A. (2015). Zbuntowane dzieci. Ocena terapeutyczna oraz program pracy z rodzicami. Podręcznik kliniczny. Kraków: WUJ. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Ewelina Grela-Bożek | |
Prowadzący grup: | Ewelina Grela-Bożek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie | |
Skrócony opis: |
Przedmiot obejmuje całokształt problemów związanych z zaburzeniami zachowania u dzieci i młodzieży, ze szczególnym uwzględnieniem diagnozy, specyfiki pracy i pomocy, opartej na psychologicznej wiedzy o mechanizmach rozwoju i podtrzymywania zaburzenia w przypadku zaburzeń opozycyjno-buntowniczych, zaburzeń zachowania oraz ADHD. Ponadto uwzględnia podstawy profilaktyki zaburzeń zachowania u dzieci i młodzieży. |
|
Pełny opis: |
1. Zaburzenia zachowania dzieci i młodzieży: CD, ODD, ADHD. 2. Kryteria diagnostyczne stosowane przez psychologów w ocenia rodzaju zaburzenia. 3. Epidemiologia, czynniki ryzyka i czynniki protekcyjne rozwoju zaburzeń zachowania. 4. Diagnoza zaburzeń zachowania: postępowanie, narzędzia diagnostyczne, diagnoza różnicowa. 5. Terapia zaburzeń zachowania (terapia indywidualna i grupowa dziecka, terapia rodzinna, treningi behawioralne dla rodziców, szkolne programy interwencyjne). 6. Wsparcie dziecka z zaburzeniami eksternalizacyjnymi w szkole. 7. Profilaktyka zaburzeń zachowania u dzieci i młodzieży. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Kołakowski, A. (2020 i inne wydania). Zaburzenia zachowania u dzieci. Teoria i praktyka. Sopot: GWP. Kołakowski, A. i Pisula, A. (2018 i inne wydania). Sposób na trudne dziecko. Przyjazna terapia behawioralna. Sopot: GWP. Kołakowski, A. Wolańczyk, T. Pisula, A. Skotnicka, M. Bryńska A. (2021 i inne wydania). ADHD. Zespół nadpobudliwości psychoruchowej. Przewodnik dla rodziców i wychowawców. Guare, R., Dawson, P., Guare, C. (2019). Nastolatki zdolne, ale rozkojarzone. Skuteczny trening umiejętności. Kraków: WUJ. Dawson, P. i Guare, R. (2012). Zdolne, ale rozkojarzone. Wspieranie rozwoju dziecka za pomocą umiejętności wykonawczych. Kraków: WUJ. Literatura uzupełniająca: Barkley, R. A. (2015). Zbuntowane dzieci. Ocena terapeutyczna oraz program pracy z rodzicami. Podręcznik kliniczny. Kraków: WUJ. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2024/2025" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-23 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Ewa Odachowska-Rogalska | |
Prowadzący grup: | Ewelina Grela-Bożek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-02-24 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.