Psychologia rozwoju człowieka
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | PZ-3F-PRC |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Psychologia rozwoju człowieka |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki |
Grupy: |
Obowiązkowe dla 2 sem. (PZ) pedagogika zdolności i informatyki, (3-l) stacjonarne I stopnia |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
5.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE Pojęcie rozwoju i zmiany rozwojowej oraz modele przebiegu zmiany rozwojowej. Uwarunkowania rozwoju człowieka. Omówienie rozwoju: poznawczego, językowego, emocjonalnego, osobowości, społecznego i moralnego. Stadia rozwoju prenatalnego. Wpływ teratogenów na rozwój dziecka. Narodziny dziecka i okres okołoporodowy. Ogólna charakterystyka dziecka w wieku niemowlęcym, poniemowlęcym, przedszkolnym, młodszym szkolnym (rozwój fizyczno-ruchowy, psychiczny, społeczny i osobowości). Charakterystyka wieku dorastania i okresu dorosłości człowieka (wczesna dorosłość, średnia dorosłość, późna dorosłość). Zaburzenia w rozwoju podstawowych procesów psychicznych, teorie integralnego rozwoju. Dysharmonie i zaburzenia rozwoju dzieci i młodzieży a ich funkcjonowanie w grupie rówieśniczej. |
Efekty uczenia się: |
W zakresie WIEDZY absolwent zna i rozumie: proces rozwoju ucznia w okresie dzieciństwa, adolescencji: rozwój procesów poznawczych (myślenie, mowa, spostrzeganie, uwaga i pamięć), rozwój społeczno-emocjonalny i moralny, zmiany fizyczne i psychiczne w okresie dojrzewania, rozwój wybranych funkcji psychicznych, normę rozwojową, rozwój i kształtowanie osobowości, rozwój w kontekście wychowania, zaburzenia w rozwoju podstawowych procesów psychicznych, teorie integralnego rozwoju ucznia, dysharmonie i zaburzenia rozwojowe u uczniów, zaburzenia zachowania, zagadnienia: nieśmiałości i nadpobudliwości, szczególnych uzdolnień, zaburzeń funkcjonowania w okresie dorastania, obniżenia nastroju, depresji, krystalizowania się tożsamości, dorosłości, identyfikacji z nowymi rolami społecznymi, a także kształtowania się stylu życia. W zakresie UMIEJĘTNOŚCI absolwent potrafi: samodzielne rozwijać wiedzę i umiejętności pedagogiczne z wykorzystaniem różnych źródeł, w tym obcojęzycznych i technologii. W zakresie KOMPETENCJI SPOŁECZNYCH absolwent jest gotów do: wykorzystania zdobytej wiedzy psychologicznej do analizy zdarzeń pedagogicznych; okazywania empatii uczniom oraz zapewniania im wsparcia i pomocy w procesie uczenia się. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN CW
WT WYK
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Bieńkowska | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Bieńkowska, Iwona Omelańczuk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW UCZENIA SIĘ Wykład Egzamin - w postaci pisemnego test wyboru z pytaniami zamkniętymi (30 pytań, wybór jednokrotny, zaliczenie od 16 punktów). Ćwiczenia Kolokwia, wykonywanie zadań w grupach, wystąpienia/prezentacje. |
|
Pełny opis: |
TREŚCI PRZEDMIOTU Wykład 1. Pojęcie rozwoju i zmiany rozwojowej. Rodzaje zmian rozwojowych. 2. Różnice indywidualne w rozwoju. Czynniki rozwoju i źródła różnic w rozwoju. 3. Rozwój percepcyjny w zakresie zmysłów o większym znaczeniu (słuch, wzrok). 4. Rozwój pamięci. 5. Rozwój intelektualny: teoria Jeana Piageta i Lwa Wygotskiego. Implikacje koncepcji rozwoju intelektualnego dla oddziaływań wychowawczych. Rozwój myślenia w dorosłości. 6. Rozwój językowy. Znaczenie relacji z rodzicami w procesie rozwoju językowego. 7. Rozwój osobowości z perspektywy teorii cech, perspektywy psychodynamicznej (koncepcja Erika Eriksona i Jamesa Marcii) i poznawczej. Kształtowanie osobowości a oddziaływania wychowawcze. 8. Rozwój emocjonalny: emocje i radzenie sobie z negatywnymi emocjami na różnych etapach życia. Rozwój emocjonalny a oddziaływania wychowawcze. 9. Rozwój społeczny: relacje z rodzicami i rówieśnikami na różnych etapach życia. Proces wychowania a trudne momenty w rozwoju społecznym. Ćwiczenia 1. Okres prenatalny. 2. Wczesne dzieciństwo. 3. Średnie dzieciństwo. 4. Późne dzieciństwo. 5. Adolescencja. 6. Dorosłość. |
|
Literatura: |
LITERATURA OBOWIĄZKOWA Wykład Schaffer, H. R. (2008 i inne wydania). Psychologia dziecka. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN (r. 4. Tworzenie związków; r. 5. Rozwój emocjonalny; r. 6. Dziecko jako naukowiec. Piagetowska teoria rozwoju poznawczego; r. 7. Dziecko jako praktykant. Wygotskiego społeczno-poznawcza teoria rozwoju; r. 8. Dzieci jako osoby przetwarzające informacje; r. 9. Posługiwanie się językiem; r. 10. Ku dojrzałości). Strelau, J. (red.). (2000 i inne wydania). Psychologia. Podręcznik akademicki. Tom 1. Podstawy psychologii. Gdańsk: GWP (r. 7. Wprowadzenie do psychologii rozwoju - podrozdziały: 7.1 Pojęcie zmiany rozwojowej i 7.2 Modele i strategie badania zmiany rozwojowej; r. 8. Rozwój człowieka w pełnym cyklu życia). Vasta R., Haith M., Miller S. (1995). Psychologia dziecka. Warszawa: WSiP (r. 6 Narodziny, rozwój fizyczny i rozwój sprawności; r. 7. Rozwój sensoryczny i percepcyjny; r. 14. Rozwój pojęcia Ja). Ćwiczenia (ważniejsze pozycje) Brzezińska, A. (red.) (2005). Psychologiczne portrety człowieka. Praktyczna psychologia rozwojowa. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. Harwas-Napierała, B., Trempała, J. (red.) (2006). Psychologia rozwoju człowieka. Tom. 2. Charakterystyka okresów życia człowieka. Warszawa: PWN. Schaffer, D. R., Kipp, K. (2014). Psychologia rozwoju. Od dziecka do dorosłości. Gdańsk: Harmonia. LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA Wykład Bakiera, L. (2009). Czy dorastanie musi być trudne? Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar. Birch, A. (2009). Psychologia rozwojowa w zarysie. Od niemowlęctwa do dorosłości. Warszawa: PWN. Eliot, L. (2010). Co tam się dzieje? Jak się rozwija mózg i umysł w pierwszych pięciu latach życia. Warszawa: Media Rodzina Gopnik, A., Meltzoff, A. N., Kuhl, P. K. (2004). Naukowiec w kołysce. Czego o umyśle i myśleniu uczą nas małe dzieci. Poznań: Media Rodzina. Oleś, P. K. (2000). Psychologia przełomu połowy życia. Lublin: Towarzystwo Naukowe KUL. Oleś, P. K. (2011). Psychologia człowieka dorosłego. Ciągłość-zmiana-integracja. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Stuart-Hamilton, I. (2006). Psychologia starzenia się. Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka. Schaffer, R. (2006). Rozwój społeczny, Dzieciństwo i młodość. Kraków: Wydawnictwo UJ. Trempała J. (2000). Modele rozwoju psychicznego. Czas i zmiana. Bydgoszcz: Wydawnictwo Akademii Bydgoskiej im. Kazimierza Wielkiego. Wadsworth, B. J. (1998). Teoria Piageta. Poznawczy i emocjonalny rozwój dziecka. Warszawa: WSiP. Ćwiczenia Bee, H. (2004). Psychologia rozwoju człowieka. Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka. Brzezińska, A. (2000 i in.). Psychologia wychowania. W: J. Strelau (red.), Psychologia. Podręcznik akademicki. Tom 3. Jednostka w społeczeństwie i elementy psychologii stosowanej (s. 227-257). Warszawa: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. Brzezińska, A., Appelt, K., Ziółkowska, B. (2016). Psychologia rozwoju człowieka. Sopot: GWP. Trempała, J. (red.) (2011). Psychologia rozwoju człowieka. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Turner, J. S., Helms, D.B. (1999). Rozwój człowieka. Warszawa: WSiP. Vasta R., Haith M., Miller S. (1995). Psychologia dziecka. Warszawa: WSiP. |
|
Uwagi: |
METODY KSZTAŁCENIA Wykład, pokaz, film, dyskusja, metody aktywizujące studentów (praca w grupach, przygotowanie prezentacji). LINK DO ZESPOŁU W APLIKACJI TEAMS Wykład: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aGIYvd9OxkA4Ni6NNOUeTAKcekN_0Hgv8r7lEqWn1X-M1%40thread.tacv2/conversations?groupId=4e72df91-3f09-4e70-bd6e-c86a91a4634d&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 NAKŁAD PRACY STUDENTA Godziny kontaktowe - 45 Przygotowanie się do zajęć, lektury - 40 godzin Przygotowanie się do egzaminu - 30 godzin Przygotowanie referatu, prezentacji - 10 godzin Łączna liczba godzin aktywności - 125 LICZBA PUNKTÓW ECTS - 5 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WYK
CZ PT CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Bieńkowska | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Bieńkowska, Kornelia Czerwińska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW UCZENIA SIĘ Wykład Egzamin - w postaci pisemnego test wyboru z pytaniami zamkniętymi (30 pytań, wybór jednokrotny, zaliczenie od 16 punktów). Ćwiczenia Obecność i aktywność na zajęciach (dopuszczalne 2 nieobecności), realizacja zadań projektowych i praktycznych w małej grupie na podstawie znajomości rekomendowanych lektur. |
|
Pełny opis: |
TREŚCI PRZEDMIOTU Wykład 1. Pojęcie rozwoju i zmiany rozwojowej. Rodzaje zmian rozwojowych. 2. Różnice indywidualne w rozwoju. Czynniki rozwoju i źródła różnic w rozwoju. 3. Rozwój percepcyjny w zakresie zmysłów o większym znaczeniu (słuch, wzrok). 4. Rozwój pamięci. 5. Rozwój intelektualny: teoria Jeana Piageta i Lwa Wygotskiego. Implikacje koncepcji rozwoju intelektualnego dla oddziaływań wychowawczych. Rozwój myślenia w dorosłości. 6. Rozwój językowy. Znaczenie relacji z rodzicami w procesie rozwoju językowego. 7. Rozwój osobowości z perspektywy teorii cech, perspektywy psychodynamicznej (koncepcja Erika Eriksona i Jamesa Marcii) i poznawczej. Kształtowanie osobowości a oddziaływania wychowawcze. 8. Rozwój emocjonalny: emocje i radzenie sobie z negatywnymi emocjami na różnych etapach życia. Rozwój emocjonalny a oddziaływania wychowawcze. 9. Rozwój społeczny: relacje z rodzicami i rówieśnikami na różnych etapach życia. Proces wychowania a trudne momenty w rozwoju społecznym. Ćwiczenia 1. Okres prenatalny. 2. Wczesne dzieciństwo. 3. Średnie dzieciństwo. 4. Późne dzieciństwo. 5. Adolescencja. 6. Dorosłość. |
|
Literatura: |
LITERATURA OBOWIĄZKOWA Wykład Schaffer, H. R. (2008 i inne wydania). Psychologia dziecka. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN (r. 4. Tworzenie związków; r. 5. Rozwój emocjonalny; r. 6. Dziecko jako naukowiec. Piagetowska teoria rozwoju poznawczego; r. 7. Dziecko jako praktykant. Wygotskiego społeczno-poznawcza teoria rozwoju; r. 8. Dzieci jako osoby przetwarzające informacje; r. 9. Posługiwanie się językiem; r. 10. Ku dojrzałości). Strelau, J. (red.). (2000 i inne wydania). Psychologia. Podręcznik akademicki. Tom 1. Podstawy psychologii. Gdańsk: GWP (r. 7. Wprowadzenie do psychologii rozwoju - podrozdziały: 7.1 Pojęcie zmiany rozwojowej i 7.2 Modele i strategie badania zmiany rozwojowej). Vasta R., Haith M., Miller S. (1995). Psychologia dziecka. Warszawa: WSiP (r. 6 Narodziny, rozwój fizyczny i rozwój sprawności; r. 7. Rozwój sensoryczny i percepcyjny; r. 14. Rozwój pojęcia Ja). Ćwiczenia (ważniejsze pozycje) Brzezińska, A. (red.) (2005). Psychologiczne portrety człowieka. Praktyczna psychologia rozwojowa. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. Harwas-Napierała, B., Trempała, J. (red.) (2006). Psychologia rozwoju człowieka. Tom. 2. Charakterystyka okresów życia człowieka. Warszawa: PWN. Schaffer, D. R., Kipp, K. (2014). Psychologia rozwoju. Od dziecka do dorosłości. Gdańsk: Harmonia. LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA Wykład Bakiera, L. (2009). Czy dorastanie musi być trudne? Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar. Birch, A. (2009). Psychologia rozwojowa w zarysie. Od niemowlęctwa do dorosłości. Warszawa: PWN. Eliot, L. (2010). Co tam się dzieje? Jak się rozwija mózg i umysł w pierwszych pięciu latach życia. Warszawa: Media Rodzina Gopnik, A., Meltzoff, A. N., Kuhl, P. K. (2004). Naukowiec w kołysce. Czego o umyśle i myśleniu uczą nas małe dzieci. Poznań: Media Rodzina. Oleś, P. K. (2000). Psychologia przełomu połowy życia. Lublin: Towarzystwo Naukowe KUL. Oleś, P. K. (2011). Psychologia człowieka dorosłego. Ciągłość-zmiana-integracja. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Stuart-Hamilton, I. (2006). Psychologia starzenia się. Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka. Schaffer, R. (2006). Rozwój społeczny, Dzieciństwo i młodość. Kraków: Wydawnictwo UJ. Trempała J. (2000). Modele rozwoju psychicznego. Czas i zmiana. Bydgoszcz: Wydawnictwo Akademii Bydgoskiej im. Kazimierza Wielkiego. Wadsworth, B. J. (1998). Teoria Piageta. Poznawczy i emocjonalny rozwój dziecka. Warszawa: WSiP. Ćwiczenia Bee, H. (2004). Psychologia rozwoju człowieka. Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka. Brzezińska, A. (2000 i in.). Psychologia wychowania. W: J. Strelau (red.), Psychologia. Podręcznik akademicki. Tom 3. Jednostka w społeczeństwie i elementy psychologii stosowanej (s. 227-257). Warszawa: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. Brzezińska, A., Appelt, K., Ziółkowska, B. (2016). Psychologia rozwoju człowieka. Sopot: GWP. Trempała, J. (red.) (2011). Psychologia rozwoju człowieka. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Turner, J. S., Helms, D.B. (1999). Rozwój człowieka. Warszawa: WSiP. Vasta R., Haith M., Miller S. (1995). Psychologia dziecka. Warszawa: WSiP. |
|
Uwagi: |
METODY KSZTAŁCENIA Wykład, pokaz, film, dyskusja, metody aktywizujące studentów (praca w grupach, przygotowanie prezentacji). NAKŁAD PRACY STUDENTA Godziny kontaktowe - 45 Przygotowanie się do zajęć, lektury - 40 godzin Przygotowanie się do egzaminu - 30 godzin Przygotowanie referatu, prezentacji - 10 godzin Łączna liczba godzin aktywności - 125 LICZBA PUNKTÓW ECTS - 5 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT CW
ŚR CZ WYK
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Bieńkowska | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Bieńkowska, Anna Hryniewicka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW UCZENIA SIĘ Wykład Egzamin - w postaci pisemnego test wyboru z pytaniami zamkniętymi (30 pytań, wybór jednokrotny, zaliczenie od 16 punktów). Ćwiczenia Obecność i aktywność na zajęciach (dopuszczalne 2 nieobecności), realizacja zadań projektowych i praktycznych w małej grupie na podstawie znajomości rekomendowanych lektur. |
|
Pełny opis: |
TREŚCI PRZEDMIOTU Wykład 1. Pojęcie rozwoju i zmiany rozwojowej. Rodzaje zmian rozwojowych. 2. Różnice indywidualne w rozwoju. Czynniki rozwoju i źródła różnic w rozwoju. 3. Rozwój percepcyjny w zakresie zmysłów o większym znaczeniu (słuch, wzrok). 4. Rozwój pamięci. 5. Rozwój intelektualny: teoria Jeana Piageta i Lwa Wygotskiego. Implikacje koncepcji rozwoju intelektualnego dla oddziaływań wychowawczych. Rozwój myślenia w dorosłości. 6. Rozwój językowy. Znaczenie relacji z rodzicami w procesie rozwoju językowego. 7. Rozwój osobowości z perspektywy teorii cech, perspektywy psychodynamicznej (koncepcja Erika Eriksona i Jamesa Marcii) i poznawczej. Kształtowanie osobowości a oddziaływania wychowawcze. 8. Rozwój emocjonalny: emocje i radzenie sobie z negatywnymi emocjami na różnych etapach życia. Rozwój emocjonalny a oddziaływania wychowawcze. 9. Rozwój społeczny: relacje z rodzicami i rówieśnikami na różnych etapach życia. Proces wychowania a trudne momenty w rozwoju społecznym. Ćwiczenia 1. Okres prenatalny. 2. Wczesne dzieciństwo. 3. Średnie dzieciństwo. 4. Późne dzieciństwo. 5. Adolescencja. 6. Dorosłość. |
|
Literatura: |
LITERATURA OBOWIĄZKOWA Wykład Schaffer, H. R. (2008 i inne wydania). Psychologia dziecka. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN (r. 4. Tworzenie związków; r. 5. Rozwój emocjonalny; r. 6. Dziecko jako naukowiec. Piagetowska teoria rozwoju poznawczego; r. 7. Dziecko jako praktykant. Wygotskiego społeczno-poznawcza teoria rozwoju; r. 8. Dzieci jako osoby przetwarzające informacje; r. 9. Posługiwanie się językiem; r. 10. Ku dojrzałości). Strelau, J. (red.). (2000 i inne wydania). Psychologia. Podręcznik akademicki. Tom 1. Podstawy psychologii. Gdańsk: GWP (r. 7. Wprowadzenie do psychologii rozwoju - podrozdziały: 7.1 Pojęcie zmiany rozwojowej i 7.2 Modele i strategie badania zmiany rozwojowej). Vasta R., Haith M., Miller S. (1995). Psychologia dziecka. Warszawa: WSiP (r. 6 Narodziny, rozwój fizyczny i rozwój sprawności; r. 7. Rozwój sensoryczny i percepcyjny; r. 14. Rozwój pojęcia Ja). Ćwiczenia (ważniejsze pozycje) Brzezińska, A. (red.) (2005). Psychologiczne portrety człowieka. Praktyczna psychologia rozwojowa. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. Harwas-Napierała, B., Trempała, J. (red.) (2006). Psychologia rozwoju człowieka. Tom. 2. Charakterystyka okresów życia człowieka. Warszawa: PWN. Schaffer, D. R., Kipp, K. (2014). Psychologia rozwoju. Od dziecka do dorosłości. Gdańsk: Harmonia. LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA Wykład Bakiera, L. (2009). Czy dorastanie musi być trudne? Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar. Birch, A. (2009). Psychologia rozwojowa w zarysie. Od niemowlęctwa do dorosłości. Warszawa: PWN. Eliot, L. (2010). Co tam się dzieje? Jak się rozwija mózg i umysł w pierwszych pięciu latach życia. Warszawa: Media Rodzina Gopnik, A., Meltzoff, A. N., Kuhl, P. K. (2004). Naukowiec w kołysce. Czego o umyśle i myśleniu uczą nas małe dzieci. Poznań: Media Rodzina. Oleś, P. K. (2000). Psychologia przełomu połowy życia. Lublin: Towarzystwo Naukowe KUL. Oleś, P. K. (2011). Psychologia człowieka dorosłego. Ciągłość-zmiana-integracja. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Stuart-Hamilton, I. (2006). Psychologia starzenia się. Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka. Schaffer, R. (2006). Rozwój społeczny, Dzieciństwo i młodość. Kraków: Wydawnictwo UJ. Trempała J. (2000). Modele rozwoju psychicznego. Czas i zmiana. Bydgoszcz: Wydawnictwo Akademii Bydgoskiej im. Kazimierza Wielkiego. Wadsworth, B. J. (1998). Teoria Piageta. Poznawczy i emocjonalny rozwój dziecka. Warszawa: WSiP. Ćwiczenia Bee, H. (2004). Psychologia rozwoju człowieka. Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka. Brzezińska, A. (2000 i in.). Psychologia wychowania. W: J. Strelau (red.), Psychologia. Podręcznik akademicki. Tom 3. Jednostka w społeczeństwie i elementy psychologii stosowanej (s. 227-257). Warszawa: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. Brzezińska, A., Appelt, K., Ziółkowska, B. (2016). Psychologia rozwoju człowieka. Sopot: GWP. Trempała, J. (red.) (2011). Psychologia rozwoju człowieka. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Turner, J. S., Helms, D.B. (1999). Rozwój człowieka. Warszawa: WSiP. Vasta R., Haith M., Miller S. (1995). Psychologia dziecka. Warszawa: WSiP. |
|
Uwagi: |
METODY KSZTAŁCENIA Wykład, pokaz, film, dyskusja, metody aktywizujące studentów (praca w grupach, przygotowanie prezentacji). NAKŁAD PRACY STUDENTA Godziny kontaktowe - 45 Przygotowanie się do zajęć, lektury - 40 godzin Przygotowanie się do egzaminu - 30 godzin Przygotowanie referatu, prezentacji - 10 godzin Łączna liczba godzin aktywności - 125 LICZBA PUNKTÓW ECTS - 5 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (w trakcie)
Okres: | 2025-02-24 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN CW
WT ŚR CZ PT WYK
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Bieńkowska | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Bieńkowska, Sara Sommer-Zmudczyńska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW UCZENIA SIĘ Wykład Egzamin - w postaci pisemnego test wyboru z pytaniami zamkniętymi (30 pytań, wybór jednokrotny, zaliczenie od 16 punktów). Ćwiczenia Obecność i aktywność na zajęciach (dopuszczalne 2 usprawiedliwione nieobecności), realizacja zadań projektowych i praktycznych w małej grupie na podstawie znajomości rekomendowanych lektur. |
|
Pełny opis: |
TREŚCI PRZEDMIOTU Wykład 1. Pojęcie rozwoju i zmiany rozwojowej. Rodzaje zmian rozwojowych. 2. Różnice indywidualne w rozwoju. Czynniki rozwoju i źródła różnic w rozwoju. 3. Rozwój percepcyjny w zakresie zmysłów o większym znaczeniu (słuch, wzrok). 4. Rozwój pamięci. 5. Rozwój intelektualny: teoria Jeana Piageta i Lwa Wygotskiego. Implikacje koncepcji rozwoju intelektualnego dla oddziaływań wychowawczych. Rozwój myślenia w dorosłości. 6. Rozwój językowy. Znaczenie relacji z rodzicami w procesie rozwoju językowego. 7. Rozwój osobowości z perspektywy teorii cech, perspektywy psychodynamicznej (koncepcja Erika Eriksona i Jamesa Marcii) i poznawczej. Kształtowanie osobowości a oddziaływania wychowawcze. 8. Rozwój emocjonalny: emocje i radzenie sobie z negatywnymi emocjami na różnych etapach życia. Rozwój emocjonalny a oddziaływania wychowawcze. 9. Rozwój społeczny: relacje z rodzicami i rówieśnikami na różnych etapach życia. Proces wychowania a trudne momenty w rozwoju społecznym. Ćwiczenia 1. Okres prenatalny. 2. Wczesne dzieciństwo. 3. Średnie dzieciństwo. 4. Późne dzieciństwo. 5. Adolescencja. 6. Dorosłość. |
|
Literatura: |
LITERATURA OBOWIĄZKOWA Wykład Schaffer, H. R. (2008 i inne wydania). Psychologia dziecka. Wydawnictwo Naukowe PWN (r. 4. Tworzenie związków; r. 5. Rozwój emocjonalny; r. 6. Dziecko jako naukowiec. Piagetowska teoria rozwoju poznawczego; r. 7. Dziecko jako praktykant. Wygotskiego społeczno-poznawcza teoria rozwoju; r. 8. Dzieci jako osoby przetwarzające informacje; r. 9. Posługiwanie się językiem; r. 10. Ku dojrzałości). Strelau, J. (red.). (2000 i inne wydania). Psychologia. Podręcznik akademicki. Tom 1. Podstawy psychologii. GWP (r. 7. Wprowadzenie do psychologii rozwoju - podrozdziały: 7.1 Pojęcie zmiany rozwojowej i 7.2 Modele i strategie badania zmiany rozwojowej). Vasta R., Haith M., Miller S. (1995). Psychologia dziecka. WSiP (r. 6 Narodziny, rozwój fizyczny i rozwój sprawności; r. 7. Rozwój sensoryczny i percepcyjny; r. 14. Rozwój pojęcia Ja). Ćwiczenia (ważniejsze pozycje) Brzezińska, A. (red.) (2005). Psychologiczne portrety człowieka. Praktyczna psychologia rozwojowa. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. Harwas-Napierała, B., Trempała, J. (red.) (2006). Psychologia rozwoju człowieka. Tom. 2. Charakterystyka okresów życia człowieka. PWN. Schaffer, D. R., Kipp, K. (2014). Psychologia rozwoju. Od dziecka do dorosłości. Harmonia. LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA Wykład Bakiera, L. (2009). Czy dorastanie musi być trudne? Wydawnictwo Naukowe Scholar. Bieńkowska, A., Danielewicz, D. (red.) (2022). Rozwój w okresie dzieciństwa. Zagrożenia i zaburzenia. Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej. Birch, A. (2009). Psychologia rozwojowa w zarysie. Od niemowlęctwa do dorosłości. PWN. Eliot, L. (2010). Co tam się dzieje? Jak się rozwija mózg i umysł w pierwszych pięciu latach życia. Media Rodzina Gopnik, A., Meltzoff, A. N., Kuhl, P. K. (2004). Naukowiec w kołysce. Czego o umyśle i myśleniu uczą nas małe dzieci. Media Rodzina. Harris, P. L. (2023). Psychologia dziecka w dwunastu pytaniach. Copernicus Center PRESS. Newman, B., Newman, P. (2024). Teorie rozwoju człowieka. PWN. Oleś, P. K. (2000). Psychologia przełomu połowy życia. Towarzystwo Naukowe KUL. Oleś, P. K. (2011). Psychologia człowieka dorosłego. Ciągłość-zmiana-integracja. Wydawnictwo Naukowe PWN. Stuart-Hamilton, I. (2006). Psychologia starzenia się. Wydawnictwo Zysk i S-ka. Schaffer, R. (2006). Rozwój społeczny, Dzieciństwo i młodość. Wydawnictwo UJ. Trempała J. (2000). Modele rozwoju psychicznego. Czas i zmiana. Wydawnictwo Akademii Bydgoskiej im. Kazimierza Wielkiego. Wadsworth, B. J. (1998). Teoria Piageta. Poznawczy i emocjonalny rozwój dziecka. WSiP. Ćwiczenia Bee, H. (2004). Psychologia rozwoju człowieka. Wydawnictwo Zysk i S-ka. Brzezińska, A. (2000 i in.). Psychologia wychowania. W: J. Strelau (red.), Psychologia. Podręcznik akademicki. Tom 3. Jednostka w społeczeństwie i elementy psychologii stosowanej (s. 227-257). Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. Brzezińska, A., Appelt, K., Ziółkowska, B. (2016). Psychologia rozwoju człowieka. GWP. Trempała, J. (red.) (2011). Psychologia rozwoju człowieka. Wydawnictwo Naukowe PWN. Turner, J. S., Helms, D.B. (1999). Rozwój człowieka. WSiP. Vasta R., Haith M., Miller S. (1995). Psychologia dziecka. WSiP. |
|
Uwagi: |
METODY KSZTAŁCENIA Wykład, pokaz, film, dyskusja, metody aktywizujące studentów (praca w grupach, przygotowanie prezentacji). NAKŁAD PRACY STUDENTA Godziny kontaktowe - 45 Przygotowanie się do zajęć, lektury - 40 godzin Przygotowanie się do egzaminu - 30 godzin Przygotowanie referatu, prezentacji - 10 godzin Łączna liczba godzin aktywności - 125 LICZBA PUNKTÓW ECTS - 5 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla stacjonarnych 2025/2026" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2026-02-23 - 2026-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Bieńkowska | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Bieńkowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.