Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Psychologia rozwoju człowieka

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: PZ-3F-PRC
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Psychologia rozwoju człowieka
Jednostka: Instytut Pedagogiki
Grupy: Obowiązkowe dla 2 sem. (PZ) pedagogika zdolności i informatyki, (3-l) stacjonarne I stopnia
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 5.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE

Pojęcie rozwoju i zmiany rozwojowej oraz modele przebiegu zmiany rozwojowej. Uwarunkowania rozwoju człowieka. Omówienie rozwoju: poznawczego, językowego, emocjonalnego, osobowości, społecznego i moralnego. Stadia rozwoju prenatalnego. Wpływ teratogenów na rozwój dziecka. Narodziny dziecka i okres okołoporodowy. Ogólna charakterystyka dziecka w wieku niemowlęcym, poniemowlęcym, przedszkolnym, młodszym szkolnym (rozwój fizyczno-ruchowy, psychiczny, społeczny i osobowości). Charakterystyka wieku dorastania i okresu dorosłości człowieka (wczesna dorosłość, średnia dorosłość, późna dorosłość). Zaburzenia w rozwoju podstawowych procesów psychicznych, teorie integralnego rozwoju. Dysharmonie i zaburzenia rozwoju dzieci i młodzieży a ich funkcjonowanie w grupie rówieśniczej.

Efekty uczenia się:

W zakresie WIEDZY absolwent zna i rozumie:

proces rozwoju ucznia w okresie dzieciństwa, adolescencji: rozwój procesów poznawczych (myślenie, mowa, spostrzeganie, uwaga i pamięć), rozwój społeczno-emocjonalny i moralny, zmiany fizyczne i psychiczne w okresie dojrzewania, rozwój wybranych funkcji psychicznych, normę rozwojową, rozwój i kształtowanie osobowości, rozwój w kontekście wychowania, zaburzenia w rozwoju podstawowych procesów psychicznych, teorie integralnego rozwoju ucznia, dysharmonie i zaburzenia rozwojowe u uczniów, zaburzenia zachowania, zagadnienia: nieśmiałości i nadpobudliwości, szczególnych uzdolnień, zaburzeń funkcjonowania w okresie dorastania, obniżenia nastroju, depresji, krystalizowania się tożsamości, dorosłości, identyfikacji z nowymi rolami społecznymi, a także kształtowania się stylu życia.

W zakresie UMIEJĘTNOŚCI absolwent potrafi:

samodzielne rozwijać wiedzę i umiejętności pedagogiczne z wykorzystaniem różnych źródeł, w tym obcojęzycznych i technologii.

W zakresie KOMPETENCJI SPOŁECZNYCH absolwent jest gotów do:

wykorzystania zdobytej wiedzy psychologicznej do analizy zdarzeń pedagogicznych; okazywania empatii uczniom oraz zapewniania im wsparcia i pomocy w procesie uczenia się.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2022-02-21 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Agnieszka Bieńkowska
Prowadzący grup: Agnieszka Bieńkowska, Iwona Omelańczuk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW UCZENIA SIĘ

Wykład

Egzamin - w postaci pisemnego test wyboru z pytaniami zamkniętymi (30 pytań, wybór jednokrotny, zaliczenie od 16 punktów).

Ćwiczenia

Kolokwia, wykonywanie zadań w grupach, wystąpienia/prezentacje.

Pełny opis:

TREŚCI PRZEDMIOTU

Wykład

1. Pojęcie rozwoju i zmiany rozwojowej. Rodzaje zmian rozwojowych.

2. Różnice indywidualne w rozwoju. Czynniki rozwoju i źródła różnic w rozwoju.

3. Rozwój percepcyjny w zakresie zmysłów o większym znaczeniu (słuch, wzrok).

4. Rozwój pamięci.

5. Rozwój intelektualny: teoria Jeana Piageta i Lwa Wygotskiego. Implikacje koncepcji rozwoju intelektualnego dla oddziaływań wychowawczych. Rozwój myślenia w dorosłości.

6. Rozwój językowy. Znaczenie relacji z rodzicami w procesie rozwoju językowego.

7. Rozwój osobowości z perspektywy teorii cech, perspektywy psychodynamicznej (koncepcja Erika Eriksona i Jamesa Marcii) i poznawczej. Kształtowanie osobowości a oddziaływania wychowawcze.

8. Rozwój emocjonalny: emocje i radzenie sobie z negatywnymi emocjami na różnych etapach życia. Rozwój emocjonalny a oddziaływania wychowawcze.

9. Rozwój społeczny: relacje z rodzicami i rówieśnikami na różnych etapach życia. Proces wychowania a trudne momenty w rozwoju społecznym.

Ćwiczenia

1. Okres prenatalny.

2. Wczesne dzieciństwo.

3. Średnie dzieciństwo.

4. Późne dzieciństwo.

5. Adolescencja.

6. Dorosłość.

Literatura:

LITERATURA OBOWIĄZKOWA

Wykład

Schaffer, H. R. (2008 i inne wydania). Psychologia dziecka. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN (r. 4. Tworzenie związków; r. 5. Rozwój emocjonalny; r. 6. Dziecko jako naukowiec. Piagetowska teoria rozwoju poznawczego; r. 7. Dziecko jako praktykant. Wygotskiego społeczno-poznawcza teoria rozwoju; r. 8. Dzieci jako osoby przetwarzające informacje; r. 9. Posługiwanie się językiem; r. 10. Ku dojrzałości).

Strelau, J. (red.). (2000 i inne wydania). Psychologia. Podręcznik akademicki. Tom 1. Podstawy psychologii. Gdańsk: GWP (r. 7. Wprowadzenie do psychologii rozwoju - podrozdziały: 7.1 Pojęcie zmiany rozwojowej i 7.2

Modele i strategie badania zmiany rozwojowej; r. 8. Rozwój człowieka w pełnym cyklu życia).

Vasta R., Haith M., Miller S. (1995). Psychologia dziecka. Warszawa: WSiP (r. 6 Narodziny, rozwój fizyczny i rozwój sprawności; r. 7. Rozwój sensoryczny i percepcyjny; r. 14. Rozwój pojęcia Ja).

Ćwiczenia (ważniejsze pozycje)

Brzezińska, A. (red.) (2005). Psychologiczne portrety człowieka. Praktyczna psychologia rozwojowa. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Harwas-Napierała, B., Trempała, J. (red.) (2006). Psychologia rozwoju człowieka. Tom. 2. Charakterystyka okresów życia człowieka. Warszawa: PWN.

Schaffer, D. R., Kipp, K. (2014). Psychologia rozwoju. Od dziecka do dorosłości. Gdańsk: Harmonia.

LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA

Wykład

Bakiera, L. (2009). Czy dorastanie musi być trudne? Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.

Birch, A. (2009). Psychologia rozwojowa w zarysie. Od niemowlęctwa do dorosłości. Warszawa: PWN.

Eliot, L. (2010). Co tam się dzieje? Jak się rozwija mózg i umysł w pierwszych pięciu latach życia. Warszawa: Media Rodzina

Gopnik, A., Meltzoff, A. N., Kuhl, P. K. (2004). Naukowiec w kołysce. Czego o umyśle i myśleniu uczą nas małe dzieci. Poznań: Media Rodzina.

Oleś, P. K. (2000). Psychologia przełomu połowy życia. Lublin: Towarzystwo Naukowe KUL.

Oleś, P. K. (2011). Psychologia człowieka dorosłego. Ciągłość-zmiana-integracja. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Stuart-Hamilton, I. (2006). Psychologia starzenia się. Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka.

Schaffer, R. (2006). Rozwój społeczny, Dzieciństwo i młodość. Kraków: Wydawnictwo UJ.

Trempała J. (2000). Modele rozwoju psychicznego. Czas i zmiana. Bydgoszcz: Wydawnictwo Akademii Bydgoskiej im. Kazimierza Wielkiego.

Wadsworth, B. J. (1998). Teoria Piageta. Poznawczy i emocjonalny rozwój dziecka. Warszawa: WSiP.

Ćwiczenia

Bee, H. (2004). Psychologia rozwoju człowieka. Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka.

Brzezińska, A. (2000 i in.). Psychologia wychowania. W: J. Strelau (red.), Psychologia. Podręcznik akademicki. Tom 3. Jednostka w społeczeństwie i elementy psychologii stosowanej (s. 227-257). Warszawa: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Brzezińska, A., Appelt, K., Ziółkowska, B. (2016). Psychologia rozwoju człowieka. Sopot: GWP.

Trempała, J. (red.) (2011). Psychologia rozwoju człowieka. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Turner, J. S., Helms, D.B. (1999). Rozwój człowieka. Warszawa: WSiP.

Vasta R., Haith M., Miller S. (1995). Psychologia dziecka. Warszawa: WSiP.

Uwagi:

METODY KSZTAŁCENIA

Wykład, pokaz, film, dyskusja, metody aktywizujące studentów (praca w grupach, przygotowanie prezentacji).

LINK DO ZESPOŁU W APLIKACJI TEAMS

Wykład: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aGIYvd9OxkA4Ni6NNOUeTAKcekN_0Hgv8r7lEqWn1X-M1%40thread.tacv2/conversations?groupId=4e72df91-3f09-4e70-bd6e-c86a91a4634d&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

NAKŁAD PRACY STUDENTA

Godziny kontaktowe - 45

Przygotowanie się do zajęć, lektury - 40 godzin

Przygotowanie się do egzaminu - 30 godzin

Przygotowanie referatu, prezentacji - 10 godzin

Łączna liczba godzin aktywności - 125

LICZBA PUNKTÓW ECTS - 5

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-20 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Agnieszka Bieńkowska
Prowadzący grup: Agnieszka Bieńkowska, Kornelia Czerwińska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW UCZENIA SIĘ

Wykład

Egzamin - w postaci pisemnego test wyboru z pytaniami zamkniętymi (30 pytań, wybór jednokrotny, zaliczenie od 16 punktów).

Ćwiczenia

Obecność i aktywność na zajęciach (dopuszczalne 2 nieobecności), realizacja zadań projektowych i praktycznych w małej grupie na podstawie znajomości rekomendowanych lektur.

Pełny opis:

TREŚCI PRZEDMIOTU

Wykład

1. Pojęcie rozwoju i zmiany rozwojowej. Rodzaje zmian rozwojowych.

2. Różnice indywidualne w rozwoju. Czynniki rozwoju i źródła różnic w rozwoju.

3. Rozwój percepcyjny w zakresie zmysłów o większym znaczeniu (słuch, wzrok).

4. Rozwój pamięci.

5. Rozwój intelektualny: teoria Jeana Piageta i Lwa Wygotskiego. Implikacje koncepcji rozwoju intelektualnego dla oddziaływań wychowawczych. Rozwój myślenia w dorosłości.

6. Rozwój językowy. Znaczenie relacji z rodzicami w procesie rozwoju językowego.

7. Rozwój osobowości z perspektywy teorii cech, perspektywy psychodynamicznej (koncepcja Erika Eriksona i Jamesa Marcii) i poznawczej. Kształtowanie osobowości a oddziaływania wychowawcze.

8. Rozwój emocjonalny: emocje i radzenie sobie z negatywnymi emocjami na różnych etapach życia. Rozwój emocjonalny a oddziaływania wychowawcze.

9. Rozwój społeczny: relacje z rodzicami i rówieśnikami na różnych etapach życia. Proces wychowania a trudne momenty w rozwoju społecznym.

Ćwiczenia

1. Okres prenatalny.

2. Wczesne dzieciństwo.

3. Średnie dzieciństwo.

4. Późne dzieciństwo.

5. Adolescencja.

6. Dorosłość.

Literatura:

LITERATURA OBOWIĄZKOWA

Wykład

Schaffer, H. R. (2008 i inne wydania). Psychologia dziecka. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN (r. 4. Tworzenie związków; r. 5. Rozwój emocjonalny; r. 6. Dziecko jako naukowiec. Piagetowska teoria rozwoju poznawczego; r. 7. Dziecko jako praktykant. Wygotskiego społeczno-poznawcza teoria rozwoju; r. 8. Dzieci jako osoby przetwarzające informacje; r. 9. Posługiwanie się językiem; r. 10. Ku dojrzałości).

Strelau, J. (red.). (2000 i inne wydania). Psychologia. Podręcznik akademicki. Tom 1. Podstawy psychologii. Gdańsk: GWP (r. 7. Wprowadzenie do psychologii rozwoju - podrozdziały: 7.1 Pojęcie zmiany rozwojowej i 7.2

Modele i strategie badania zmiany rozwojowej).

Vasta R., Haith M., Miller S. (1995). Psychologia dziecka. Warszawa: WSiP (r. 6 Narodziny, rozwój fizyczny i rozwój sprawności; r. 7. Rozwój sensoryczny i percepcyjny; r. 14. Rozwój pojęcia Ja).

Ćwiczenia (ważniejsze pozycje)

Brzezińska, A. (red.) (2005). Psychologiczne portrety człowieka. Praktyczna psychologia rozwojowa. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Harwas-Napierała, B., Trempała, J. (red.) (2006). Psychologia rozwoju człowieka. Tom. 2. Charakterystyka okresów życia człowieka. Warszawa: PWN.

Schaffer, D. R., Kipp, K. (2014). Psychologia rozwoju. Od dziecka do dorosłości. Gdańsk: Harmonia.

LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA

Wykład

Bakiera, L. (2009). Czy dorastanie musi być trudne? Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.

Birch, A. (2009). Psychologia rozwojowa w zarysie. Od niemowlęctwa do dorosłości. Warszawa: PWN.

Eliot, L. (2010). Co tam się dzieje? Jak się rozwija mózg i umysł w pierwszych pięciu latach życia. Warszawa: Media Rodzina

Gopnik, A., Meltzoff, A. N., Kuhl, P. K. (2004). Naukowiec w kołysce. Czego o umyśle i myśleniu uczą nas małe dzieci. Poznań: Media Rodzina.

Oleś, P. K. (2000). Psychologia przełomu połowy życia. Lublin: Towarzystwo Naukowe KUL.

Oleś, P. K. (2011). Psychologia człowieka dorosłego. Ciągłość-zmiana-integracja. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Stuart-Hamilton, I. (2006). Psychologia starzenia się. Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka.

Schaffer, R. (2006). Rozwój społeczny, Dzieciństwo i młodość. Kraków: Wydawnictwo UJ.

Trempała J. (2000). Modele rozwoju psychicznego. Czas i zmiana. Bydgoszcz: Wydawnictwo Akademii Bydgoskiej im. Kazimierza Wielkiego.

Wadsworth, B. J. (1998). Teoria Piageta. Poznawczy i emocjonalny rozwój dziecka. Warszawa: WSiP.

Ćwiczenia

Bee, H. (2004). Psychologia rozwoju człowieka. Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka.

Brzezińska, A. (2000 i in.). Psychologia wychowania. W: J. Strelau (red.), Psychologia. Podręcznik akademicki. Tom 3. Jednostka w społeczeństwie i elementy psychologii stosowanej (s. 227-257). Warszawa: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Brzezińska, A., Appelt, K., Ziółkowska, B. (2016). Psychologia rozwoju człowieka. Sopot: GWP.

Trempała, J. (red.) (2011). Psychologia rozwoju człowieka. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Turner, J. S., Helms, D.B. (1999). Rozwój człowieka. Warszawa: WSiP.

Vasta R., Haith M., Miller S. (1995). Psychologia dziecka. Warszawa: WSiP.

Uwagi:

METODY KSZTAŁCENIA

Wykład, pokaz, film, dyskusja, metody aktywizujące studentów (praca w grupach, przygotowanie prezentacji).

NAKŁAD PRACY STUDENTA

Godziny kontaktowe - 45

Przygotowanie się do zajęć, lektury - 40 godzin

Przygotowanie się do egzaminu - 30 godzin

Przygotowanie referatu, prezentacji - 10 godzin

Łączna liczba godzin aktywności - 125

LICZBA PUNKTÓW ECTS - 5

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2024-02-19 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Agnieszka Bieńkowska
Prowadzący grup: Agnieszka Bieńkowska, Anna Hryniewicka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW UCZENIA SIĘ

Wykład

Egzamin - w postaci pisemnego test wyboru z pytaniami zamkniętymi (30 pytań, wybór jednokrotny, zaliczenie od 16 punktów).

Ćwiczenia

Obecność i aktywność na zajęciach (dopuszczalne 2 nieobecności), realizacja zadań projektowych i praktycznych w małej grupie na podstawie znajomości rekomendowanych lektur.

Pełny opis:

TREŚCI PRZEDMIOTU

Wykład

1. Pojęcie rozwoju i zmiany rozwojowej. Rodzaje zmian rozwojowych.

2. Różnice indywidualne w rozwoju. Czynniki rozwoju i źródła różnic w rozwoju.

3. Rozwój percepcyjny w zakresie zmysłów o większym znaczeniu (słuch, wzrok).

4. Rozwój pamięci.

5. Rozwój intelektualny: teoria Jeana Piageta i Lwa Wygotskiego. Implikacje koncepcji rozwoju intelektualnego dla oddziaływań wychowawczych. Rozwój myślenia w dorosłości.

6. Rozwój językowy. Znaczenie relacji z rodzicami w procesie rozwoju językowego.

7. Rozwój osobowości z perspektywy teorii cech, perspektywy psychodynamicznej (koncepcja Erika Eriksona i Jamesa Marcii) i poznawczej. Kształtowanie osobowości a oddziaływania wychowawcze.

8. Rozwój emocjonalny: emocje i radzenie sobie z negatywnymi emocjami na różnych etapach życia. Rozwój emocjonalny a oddziaływania wychowawcze.

9. Rozwój społeczny: relacje z rodzicami i rówieśnikami na różnych etapach życia. Proces wychowania a trudne momenty w rozwoju społecznym.

Ćwiczenia

1. Okres prenatalny.

2. Wczesne dzieciństwo.

3. Średnie dzieciństwo.

4. Późne dzieciństwo.

5. Adolescencja.

6. Dorosłość.

Literatura:

LITERATURA OBOWIĄZKOWA

Wykład

Schaffer, H. R. (2008 i inne wydania). Psychologia dziecka. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN (r. 4. Tworzenie związków; r. 5. Rozwój emocjonalny; r. 6. Dziecko jako naukowiec. Piagetowska teoria rozwoju poznawczego; r. 7. Dziecko jako praktykant. Wygotskiego społeczno-poznawcza teoria rozwoju; r. 8. Dzieci jako osoby przetwarzające informacje; r. 9. Posługiwanie się językiem; r. 10. Ku dojrzałości).

Strelau, J. (red.). (2000 i inne wydania). Psychologia. Podręcznik akademicki. Tom 1. Podstawy psychologii. Gdańsk: GWP (r. 7. Wprowadzenie do psychologii rozwoju - podrozdziały: 7.1 Pojęcie zmiany rozwojowej i 7.2

Modele i strategie badania zmiany rozwojowej).

Vasta R., Haith M., Miller S. (1995). Psychologia dziecka. Warszawa: WSiP (r. 6 Narodziny, rozwój fizyczny i rozwój sprawności; r. 7. Rozwój sensoryczny i percepcyjny; r. 14. Rozwój pojęcia Ja).

Ćwiczenia (ważniejsze pozycje)

Brzezińska, A. (red.) (2005). Psychologiczne portrety człowieka. Praktyczna psychologia rozwojowa. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Harwas-Napierała, B., Trempała, J. (red.) (2006). Psychologia rozwoju człowieka. Tom. 2. Charakterystyka okresów życia człowieka. Warszawa: PWN.

Schaffer, D. R., Kipp, K. (2014). Psychologia rozwoju. Od dziecka do dorosłości. Gdańsk: Harmonia.

LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA

Wykład

Bakiera, L. (2009). Czy dorastanie musi być trudne? Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.

Birch, A. (2009). Psychologia rozwojowa w zarysie. Od niemowlęctwa do dorosłości. Warszawa: PWN.

Eliot, L. (2010). Co tam się dzieje? Jak się rozwija mózg i umysł w pierwszych pięciu latach życia. Warszawa: Media Rodzina

Gopnik, A., Meltzoff, A. N., Kuhl, P. K. (2004). Naukowiec w kołysce. Czego o umyśle i myśleniu uczą nas małe dzieci. Poznań: Media Rodzina.

Oleś, P. K. (2000). Psychologia przełomu połowy życia. Lublin: Towarzystwo Naukowe KUL.

Oleś, P. K. (2011). Psychologia człowieka dorosłego. Ciągłość-zmiana-integracja. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Stuart-Hamilton, I. (2006). Psychologia starzenia się. Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka.

Schaffer, R. (2006). Rozwój społeczny, Dzieciństwo i młodość. Kraków: Wydawnictwo UJ.

Trempała J. (2000). Modele rozwoju psychicznego. Czas i zmiana. Bydgoszcz: Wydawnictwo Akademii Bydgoskiej im. Kazimierza Wielkiego.

Wadsworth, B. J. (1998). Teoria Piageta. Poznawczy i emocjonalny rozwój dziecka. Warszawa: WSiP.

Ćwiczenia

Bee, H. (2004). Psychologia rozwoju człowieka. Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka.

Brzezińska, A. (2000 i in.). Psychologia wychowania. W: J. Strelau (red.), Psychologia. Podręcznik akademicki. Tom 3. Jednostka w społeczeństwie i elementy psychologii stosowanej (s. 227-257). Warszawa: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Brzezińska, A., Appelt, K., Ziółkowska, B. (2016). Psychologia rozwoju człowieka. Sopot: GWP.

Trempała, J. (red.) (2011). Psychologia rozwoju człowieka. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Turner, J. S., Helms, D.B. (1999). Rozwój człowieka. Warszawa: WSiP.

Vasta R., Haith M., Miller S. (1995). Psychologia dziecka. Warszawa: WSiP.

Uwagi:

METODY KSZTAŁCENIA

Wykład, pokaz, film, dyskusja, metody aktywizujące studentów (praca w grupach, przygotowanie prezentacji).

NAKŁAD PRACY STUDENTA

Godziny kontaktowe - 45

Przygotowanie się do zajęć, lektury - 40 godzin

Przygotowanie się do egzaminu - 30 godzin

Przygotowanie referatu, prezentacji - 10 godzin

Łączna liczba godzin aktywności - 125

LICZBA PUNKTÓW ECTS - 5

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2025-02-24 - 2025-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Agnieszka Bieńkowska
Prowadzący grup: Agnieszka Bieńkowska, Iwona Omelańczuk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
Ul. Szczęśliwicka 40,
02-353 Warszawa
tel: +48 22 589 36 00 https://www.aps.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-9 (2024-12-18)