Warsztaty umiejętności interpersonalnych - kontynuacja
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | PY-5F-WUK1 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Warsztaty umiejętności interpersonalnych - kontynuacja |
Jednostka: | Instytut Psychologii |
Grupy: |
Obowiązkowe dla 1 sem. (PY) psychologia, (5-l) jednolite magisterskie Obowiązkowe dla 1 sem. (PY) psychologia, (5-l) niestacjonarne jednolite magisterskie |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE 1. Radzenie sobie z trudnymi emocjami. 2. Warsztat kształtowania empatii. 3. Warsztaty rozwijania w sobie wewnętrznej motywacji zadaniowej. 4. Warsztaty kształtowania pozytywnej samooceny i wspierania poczucia własnej wartości. 5. Indywidualne sposoby i strategie radzenia sobie ze stresem. 6. Indywidualne perspektywy temporalne. 7. Kształtowanie w sobie gotowości do spotkania z odmiennością. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Student/-ka zna pojęcia: komunikacja werbalna i niewerbalna; konflikty wewnętrzne i interpersonalne, stereotypy, uprzedzenia, dyskryminacja; role grupowe w relacjach interpersonalnych. Umiejętności Student/-ka nabywa umiejętności formułowania i dotrzymywania kontraktu grupowego. Korzysta z adekwatnych metod nawiązywania oraz utrzymywania kontaktów interpersonalnych oraz kontaktów w grupie. Analizuje własne postępowanie w kontakcie z drugim człowiekiem, swoje mocne i słabe strony. Rozpoznaje sytuacje konfliktowe, podejmuje próbę ich rozwiązania i dobiera adekwatne metody rozwiązywania konfliktów interpersonalnych. Kompetencje społeczne Student/-ka wykazuje się otwartością na nawiązywanie kontaktów przy jednoczesnej obronie własnych i cudzych granic psychologicznych; zachowuje dyskrecję; okazuje zainteresowanie i szacunek dla innych; zachowuje zasady kultury osobistej. |
Metody i kryteria oceniania: |
dyskusja, burza mózgu, praca w parach, praca indywidualna nad własnym materiałem |
Praktyki zawodowe: |
Kontynuowane: Nakład pracy studenta: Godziny kontaktowe –aktywny udział w warsztacie - 15 g Przygotowanie się do zajęć, lektury - 15 g Sumaryczna liczba punktów ECTS 1 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN LAB
LAB
LAB
LAB
WT LAB
LAB
LAB
LAB
LAB
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium/warsztaty, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Lidia Zabłocka-Żytka | |
Prowadzący grup: | Monika Czyżewska, Krzysztof Grala, Anna Olechowska, Maksymilian Pawłowski, Dominika Płachetka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie | |
Skrócony opis: |
Celem warsztatu jest kontynuacja kształtowania umiejętności interpersonalnych, współpracy oraz efektywnego radzenia sobie ze stresem. Dyskusja, praca indywidualna oraz w małych grupach. |
|
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE 1. Radzenie sobie z trudnymi emocjami. 2. Warsztat kształtowania empatii. 3. Warsztaty rozwijania w sobie wewnętrznej motywacji zadaniowej. 4. Warsztaty kształtowania pozytywnej samooceny i wspierania poczucia własnej wartości. 5. Indywidualne sposoby i strategie radzenia sobie ze stresem. 6. Indywidualne perspektywy temporalne. 7. Kształtowanie w sobie gotowości do spotkania z odmiennością. |
|
Literatura: |
Jamrożek, B i Sobczak, J. (2000). Komunikacja interpersonalna. Wydawnictwo Empi. Zabłocka-Żytka, L., Hintze, B., Sokołowska, E., Kluczyńska, S. (2011). Ćwiczenia z podstawowych umiejetnosci pomagania. W: B. Weigl, (red.) Psychologia rozwoju i podstawy pomagania. Teoria – ćwiczenia – praktyka (s. 91-162). Warszawa: Wydawnictwo APS. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO LAB
LAB
LAB
LAB
N LAB
LAB
LAB
LAB
LAB
LAB
|
Typ zajęć: |
Laboratorium/warsztaty, 12 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Lidia Zabłocka-Żytka | |
Prowadzący grup: | Magdalena Bartoszak, Marta Chojnacka, Marta Ślaska, Aleksandra Zadrożna | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie | |
Skrócony opis: |
Celem warsztatu jest kontynuacja kształtowania umiejętności interpersonalnych, współpracy oraz efektywnego radzenia sobie ze stresem. Dyskusja, praca indywidualna oraz w małych grupach. |
|
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE 1. Radzenie sobie z trudnymi emocjami. 2. Warsztat kształtowania empatii. 3. Warsztaty rozwijania w sobie wewnętrznej motywacji zadaniowej. 4. Warsztaty kształtowania pozytywnej samooceny i wspierania poczucia własnej wartości. 5. Indywidualne sposoby i strategie radzenia sobie ze stresem. 6. Indywidualne perspektywy temporalne. 7. Kształtowanie w sobie gotowości do spotkania z odmiennością. |
|
Literatura: |
Jamrożek, B i Sobczak, J. (2000). Komunikacja interpersonalna. Wydawnictwo Empi. Zabłocka-Żytka, L., Hintze, B., Sokołowska, E., Kluczyńska, S. (2011). Ćwiczenia z podstawowych umiejetnosci pomagania. W: B. Weigl, (red.) Psychologia rozwoju i podstawy pomagania. Teoria – ćwiczenia – praktyka (s. 91-162). Warszawa: Wydawnictwo APS. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-18 |
Przejdź do planu
PN LAB
LAB
LAB
LAB
WT ŚR CZ PT LAB
LAB
LAB
LAB
|
Typ zajęć: |
Laboratorium/warsztaty, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Joanna Sztuka | |
Prowadzący grup: | Monika Czyżewska, Natalia Stawska, Joanna Sztuka, Anna Zarazińska-Chromińska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie | |
Skrócony opis: |
Kontynuacja Opis sposobów pomiaru efektów kształcenia realizowanych przez przedmiot: - realizacja kursowych zadań indywidualnych i grupowych - udział w dyskusji - koncepcje prezentowane w „burzy mózgów” - asertywna komunikacja - język korzyści - analiza przypadków umiejętności interpersonalnych wykonywana przez studentów podczas zajęć |
|
Pełny opis: |
Kontynuacja: Integracja w grupie i wzmacnianie poczucia bezpieczeństwa w kontaktach międzyludzkich. Psychospołeczne konteksty relacji. Założenia i zasady efektywnej komunikacji interpersonalnej. Komunikacja werbalna, niewerbalna, proksemika. Techniki nawiązywania i podtrzymywania komunikacji interpersonalnej. Rola aktywnego słuchania. Rola stereotypów i wzorców kulturowych w kontakcie międzyludzkim. Autoanaliza umiejętności i możliwości własnych w kontakcie interpersonalnym. Rozpoznawanie sytuacji konfliktowych i ich twórcze przepracowanie. Trening asertywności. Rola wsparcia międzyludzkiego i skuteczne metody współpracy. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Cheri H. (2008), "Mowa ciała. Jak ważne jest pierwsze wrażenie" , Warszawa, . Świat Książki. Kuś G (2012), Trening umiejętności w zakresie komunikacji werbalnej i niewerbalnej, Warszawa. McKay, M.,Davis, M., Fanning, P. (2018). Sztuka skutecznego porozumiewania się. Sopot: GWP. Okoń Z. (2004) "Porozumieć się, znaczy umieć słuchać"- Edukacja i Dialog. Literatura uzupełniająca: Mellibruda, J. (2003). Ja, ty, my. Warszawa: Instytut Psychologii Zdrowia PTP. Rojewska, J. (2000). Grupa bawi się i pracuje. Część I i II. Wrocław: Unus. |
|
Uwagi: |
Metody pracy: Wykład wprowadzający. Dialog dydaktyczny. Dyskusja dydaktyczna. Burza mózgów. Zadania indywidualne i grupowe. Kontynuacja warsztatów , w których: Nakład pracy studenta: Godziny kontaktowe 15 Przygotowanie się do zajęć, lektury 10 Sumaryczna liczba godzin aktywności studenta 25 Sumaryczna liczba punktów ECTS 1 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-18 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO LAB
LAB
LAB
LAB
N LAB
LAB
LAB
LAB
|
Typ zajęć: |
Laboratorium/warsztaty, 12 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Joanna Sztuka | |
Prowadzący grup: | Maksymilian Pawłowski, Dominika Płachetka, Joanna Sztuka, Magdalena Walesiak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie | |
Skrócony opis: |
Pomiar efektów uczenia się: - zadania praktyczne - obserwacja - rozmowa - ćwiczenia w małych grupach |
|
Pełny opis: |
Konstynuacja warsztatów TREŚCI PROGRAMOWE Integracja grupowa. Ćwiczenia obniżające lęk i napięcie. Dzielenie się informacjami o sobie w bezpiecznych warunkach. Sformułowanie kontraktu grupowego. Komunikacja werbalna i niewerbalna. Uważne i nieoceniające słuchanie. Typowe błędy komunikacyjne. Asertywna komunikacja Język korzyści Stereotypy a uprzedzenia i dyskryminacja. Rola stereotypów w komunikacji. Radzenie sobie ze stresem. Asertywna komunikacja. Umiejętność stawiania granic. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Cheri H. (2008), "Mowa ciała. Jak ważne jest pierwsze wrażenie" , Warszawa, . Świat Książki. Kuś G (2012), Trening umiejętności w zakresie komunikacji werbalnej i niewerbalnej, Warszawa. McKay, M.,Davis, M., Fanning, P. (2018). Sztuka skutecznego porozumiewania się. Sopot: GWP. Okoń Z. (2004) "Porozumieć się, znaczy umieć słuchać"- Edukacja i Dialog. Literatura uzupełniająca: Mellibruda, J. (2003). Ja, ty, my. Warszawa: Instytut Psychologii Zdrowia PTP. Rojewska, J. (2000). Grupa bawi się i pracuje. Część I i II. Wrocław: Unus. |
|
Uwagi: |
Stosowane metody kształcenia: - miniwykład -zadania w parach, grupach, indywidualne -modelowanie -dyskusje - prezentacja multimedialna Kontynuowane: Nakład pracy studenta: 12 godzin- zajęcia w kontakcie 10 godzin- przygotowanie zadań i kwerenda literatury przedmiotu Liczba punktów ECTS - 1 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-23 |
Przejdź do planu
PN LAB
LAB
LAB
LAB
WT ŚR CZ PT LAB
LAB
LAB
LAB
|
Typ zajęć: |
Laboratorium/warsztaty, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Joanna Sztuka | |
Prowadzący grup: | Paulina Bąk, Monika Czyżewska, Joanna Sztuka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie | |
Skrócony opis: |
Pomiar efektów uczenia się: - zadania praktyczne - obserwacja - rozmowa - ćwiczenia w małych grupach |
|
Pełny opis: |
Konstynuacja warsztatów TREŚCI PROGRAMOWE Integracja grupowa. Ćwiczenia obniżające lęk i napięcie. Dzielenie się informacjami o sobie w bezpiecznych warunkach. Sformułowanie kontraktu grupowego. Komunikacja werbalna i niewerbalna. Uważne i nieoceniające słuchanie. Typowe błędy komunikacyjne. Asertywna komunikacja Język korzyści Stereotypy a uprzedzenia i dyskryminacja. Rola stereotypów w komunikacji. Radzenie sobie ze stresem. Asertywna komunikacja. Umiejętność stawiania granic. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Cheri H. (2008), "Mowa ciała. Jak ważne jest pierwsze wrażenie" , Warszawa, . Świat Książki. Kuś G (2012), Trening umiejętności w zakresie komunikacji werbalnej i niewerbalnej, Warszawa. McKay, M.,Davis, M., Fanning, P. (2018). Sztuka skutecznego porozumiewania się. Sopot: GWP. Okoń Z. (2004) "Porozumieć się, znaczy umieć słuchać"- Edukacja i Dialog. Literatura uzupełniająca: Mellibruda, J. (2003). Ja, ty, my. Warszawa: Instytut Psychologii Zdrowia PTP. Rojewska, J. (2000). Grupa bawi się i pracuje. Część I i II. Wrocław: Unus. |
|
Uwagi: |
Stosowane metody kształcenia: - miniwykład -zadania w parach, grupach, indywidualne -modelowanie -dyskusje - prezentacja multimedialna Kontynuowane: Nakład pracy studenta: 12 godzin- zajęcia w kontakcie 10 godzin- przygotowanie zadań i kwerenda literatury przedmiotu Liczba punktów ECTS - 1 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2024/2025" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-23 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO LAB
LAB
N LAB
LAB
LAB
LAB
LAB
LAB
|
Typ zajęć: |
Laboratorium/warsztaty, 12 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Joanna Sztuka | |
Prowadzący grup: | Maksymilian Pawłowski, Joanna Sztuka, Aleksandra Zadrożna | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie | |
Skrócony opis: |
Pomiar efektów uczenia się: - zadania praktyczne - obserwacja - rozmowa - ćwiczenia w małych grupach |
|
Pełny opis: |
Konstynuacja warsztatów TREŚCI PROGRAMOWE Integracja grupowa. Ćwiczenia obniżające lęk i napięcie. Dzielenie się informacjami o sobie w bezpiecznych warunkach. Sformułowanie kontraktu grupowego. Komunikacja werbalna i niewerbalna. Uważne i nieoceniające słuchanie. Typowe błędy komunikacyjne. Asertywna komunikacja Język korzyści Stereotypy a uprzedzenia i dyskryminacja. Rola stereotypów w komunikacji. Radzenie sobie ze stresem. Asertywna komunikacja. Umiejętność stawiania granic. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Cheri H. (2008), "Mowa ciała. Jak ważne jest pierwsze wrażenie" , Warszawa, . Świat Książki. Kuś G (2012), Trening umiejętności w zakresie komunikacji werbalnej i niewerbalnej, Warszawa. McKay, M.,Davis, M., Fanning, P. (2018). Sztuka skutecznego porozumiewania się. Sopot: GWP. Okoń Z. (2004) "Porozumieć się, znaczy umieć słuchać"- Edukacja i Dialog. Literatura uzupełniająca: Mellibruda, J. (2003). Ja, ty, my. Warszawa: Instytut Psychologii Zdrowia PTP. Rojewska, J. (2000). Grupa bawi się i pracuje. Część I i II. Wrocław: Unus. |
|
Uwagi: |
Stosowane metody kształcenia: - miniwykład -zadania w parach, grupach, indywidualne -modelowanie -dyskusje - prezentacja multimedialna Kontynuowane: Nakład pracy studenta: 12 godzin- zajęcia w kontakcie 10 godzin- przygotowanie zadań i kwerenda literatury przedmiotu Liczba punktów ECTS - 1 |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.