Psychologia różnic indywidualnych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | PY-5F-PRI |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Psychologia różnic indywidualnych |
Jednostka: | Instytut Psychologii |
Grupy: |
Obowiązkowe dla 4 sem. (PY) psychologia, (5-l) jednolite magisterskie Obowiązkowe dla 4 sem. (PY) psychologia, (5-l) niestacjonarne jednolite magisterskie Obowiązkowe dla II r. (PY) psychologia, (5-l) stacjonarne jednolite magisterskie |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
6.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA: Egzamin pisemny Przygotowanie oraz wykonanie diagnozy NEO-FFI oraz APIS-Z |
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE Wykład: 1. Historyczne podwaliny psychologii różnic indywidualnych. 2. Podstawowe kategorie służące do opisu różnic indywidualnych. 3. Pomiar testowy w psychologii różnic indywidualnych – rzetelność pomiaru. 4. Pomiar testowy w psychologii różnic indywidualnych – trafność pomiaru. 5. Temperament u dzieci. 6. Regulacyjna Teoria Temperamentu Jana Strelaua. 7. Osobowość jako zespół cech - Trzy Superczynniki Osobowości H. J. Eysencka. 8. Osobowość jako zespół cech - Model Wielkiej Piątki. 9. Pojęcie inteligencji. Struktura inteligencji. 10. Poznawcze i biologiczne mechanizmy inteligencji. 11. Adaptacyjna rola inteligencji. Znaczenie czynników psychospołecznych dla kształtowania inteligencji (rola edukacji w kształtowaniu odpowiedzialności za przyszłość świata i społeczeństwa). 12. Różnice indywidualne a różnice kulturowe. Problem kulturowej adaptacji testów psychologicznych. 13. Pojęcie stylu w psychologii różnic indywidualnych. 14. Różnice indywidualne wobec zasady równości społecznej - sylogizm Herrnsteina; efekt Flynna; sprawiedliwość genotypu. 15. Dziedziczność czy środowisko – źródła różnic indywidualnych. Krótkie wprowadzenie do genetyki zachowania. Ćwiczenia: 1. Wprowadzenie. Ogólne zasady diagnozy różnic indywidualnych. Wymagania stawiane testom. Zasady zawierania kontraktu diagnostycznego. 2. Kwestie etyczne związane z diagnozą testową – prawa osoby badanej i obowiązki psychologa. Testy a prawo polskie. Społeczny kontekst wykorzystania testów w diagnozie. Obszary stosowania testów. 3. Diagnoza podstawowych właściwości układu nerwowego: Kwestionariusz PTS. 4. Skale ocen na przykładzie kwestionariusza EAS Bussa i Plomina dla dzieci (wersja dla nauczycieli i rodziców) oraz dla dorosłych. 5. Kwestionariusz EPQ-R. 6. Formalna Charakterystyka Zachowania – Kwestionariusz Temperamentu (wersja zrewidowana). 7. Diagnoza Wielkiej Piątki – Inwentarz NEO – FFI. 8. Style radzenia sobie ze stresem – kwestionariusz CISS. 9. Test Matryc Ravena. 10. Autodiagnoza z wykorzystaniem baterii testów APIS – Z. Omówienie baterii testów APIS – Z. 11. Skala Inteligencji Wechslera dla Dorosłych. Procedura badania WAIS-R(PL). Przedmiot pomiaru poszczególnych skal WAIS-R(PL). Skala Słowna i Bezsłowna WAIS-R(PL). Obiektywność WAIS – R(PL) – próby oceny protokołu z badania. 12. Diagnoza inteligencji emocjonalnej – skale INTE i SIE-T. |
Literatura: |
Psychologia różnic indywidualnych(2002) Jan Strelau Standardy dla testów stosowanych w psychologii i pedagogice. (2007). Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne (str. 21-29, 116-126, 133-163, 193-232). Fronczyk, K. (red.). Psychometria – podstawowe zagadnienia. Warszawa: Wydawnictwo Vizja Press. Stemplewska – Żakowicz, K. (2009). Diagnoza psychologiczna. Diagnozowanie jako kompetencja profesjonalna. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Student/-ka potrafi umiejscowić psychologię różnic indywidualnych wśród subdyscyplin psychologii, w szczególności rozumie związki między psychologią różnic indywidualnych i psychometrią. Zna historyczne uwarunkowania rozwoju psychologii różnic oraz współczesne kierunki rozwoju subdyscypliny. Potrafi scharakteryzować pojęcia temperamentu, osobowości i inteligencji oraz ich strukturę, zna główne teorie temperamentu, osobowości i inteligencji. Rozumie biologiczne, środowiskowe i społeczne uwarunkowania różnic indywidualnych oraz zna podstawy genetyki zachowania. Zna przykładowe narzędzia standardowe wykorzystywane do diagnozy intelektu i osobowości, zarówno u dzieci jak i u dorosłych. Umiejętności Student/-ka potrafi posłużyć się wiedzą o parametrach psychometrycznych testów psychologicznych do oceny jakości konkretnego narzędzia standardowego. Potrafi przeprowadzić badanie osobowości i inteligencji z wykorzystaniem standardowego testu psychologicznego. Umie właściwie zinterpretować wyniki uzyskane w teście – zarówno w aspekcie ilościowym, jak i jakościowym. Potrafi zaprezentować wyniki uzyskane w diagnozie indywidualnej z wykorzystaniem standardowych narzędzi w formie syntetycznego, pisemnego raportu. Potrafi we właściwy sposób, po uzyskaniu świadomej zgody, zawrzeć kontrakt z pełnoletnią osobą badaną. Kompetencje społeczne Zna i stosuje w praktyce zasady etyczne wymagane w diagnozie. Umie udzielić osobie badanej informacji zwrotnej o uzyskanych wynikach. |
Metody i kryteria oceniania: |
METODY KSZTAŁCENIA: Wykład, prezentacja, prezentacje za pomocą internetu, analiza przypadków, prezentacja przypadków za pomocą urządzeń do komunikacji zdalnej, dyskusja dotycząca przypadków, analiza materiałów przesłanych za pomocą aplikacji mc teams, analiza artykułów naukowych |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-02-22 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT CW
CW
ŚR WYK
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Ewa Witkowska | |
Prowadzący grup: | Ewa Witkowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Sposób pomiaru efektów uczenia: wykład - egzamin testowy ćwiczenia- diagnoza z wykorzystaniem NEO - FFI i APIS - Z(R) |
|
Pełny opis: |
Wykład poświęcony będzie prezentacji dorobku teoretycznego i empirycznego psychologii różnic indywidualnych. Rozważania koncentrować się będą wokół kwestii związanych z temperamentem, osobowością w kontekście teorii cech oraz inteligencją. Omówione zostaną także podstawy genetyki zachowania jako dyscypliny badającej uwarunkowania środowiskowe i genetyczne różnic indywidualnych. W ramach wykładu poruszone zostaną również kluczowe problemy testowej diagnozy różnic indywidualnych – rzetelności i trafności pomiaru oraz kulturowej adaptacji narzędzi. |
|
Literatura: |
J. Strelau (2001)Psychologia różnic indywidualnych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar. |
|
Uwagi: |
METODY KSZTAŁCENIA dyskusje, prace w grupach, prezentacje multimedialne, analiza literatury, wykład. NAKŁAD PRACY STUDENTA Godziny kontaktowe (wykład, ćwiczenia) - 60 godzin Przygotowanie się do zajęć, lektury, lektura podręczników do omawianych narzędzi - 30 godzin Przygotowanie się do egzaminu - 45 Przygotowanie diagnoz - 30 Zajęcia odbywają się w zespole w aplikacji MS Teams: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3adecb4a8c9e1c473092ae011290da3045%40thread.tacv2/conversations?groupId=74749f49-0e3b-4191-934e-aaccc8012f42&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 Szczegółowy sylabus poszczególnych spotkań jest dostępny tamże |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-02-22 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
WYK
CW
CW
N CW
CW
CW
WYK
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Dawid Ścigała | |
Prowadzący grup: | Dawid Ścigała | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA: Egzamin pisemny Przygotowanie oraz wykonanie diagnozy NEO-FFI oraz APIS-Z |
|
Pełny opis: |
Wykład poświęcony będzie prezentacji dorobku teoretycznego i empirycznego psychologii różnic indywidualnych. Rozważania koncentrować się będą wokół kwestii związanych z temperamentem, osobowością w kontekście teorii cech oraz inteligencją. Omówione zostaną także podstawy genetyki zachowania jako dyscypliny badającej uwarunkowania środowiskowe i genetyczne różnic indywidualnych. W ramach wykładu poruszone zostaną również kluczowe problemy testowej diagnozy różnic indywidualnych – rzetelności i trafności pomiaru oraz kulturowej adaptacji narzędzi. TREŚCI PROGRAMOWE 1. Wprowadzenie. Ogólne zasady diagnozy różnic indywidualnych. Wymagania stawiane testom. Zasady zawierania kontraktu diagnostycznego. 2. Kwestie etyczne związane z diagnozą testową – prawa osoby badanej i obowiązki psychologa. Testy a prawo polskie. Społeczny kontekst wykorzystania testów w diagnozie. Obszary stosowania testów. 3. Diagnoza podstawowych właściwości układu nerwowego: Kwestionariusz PTS. 4. Skale ocen na przykładzie kwestionariusza EAS Bussa i Plomina dla dzieci (wersja dla nauczycieli i rodziców) oraz dla dorosłych. 5. Kwestionariusz EPQ-R. 6. Formalna Charakterystyka Zachowania – Kwestionariusz Temperamentu (wersja zrewidowana). 7. Diagnoza Wielkiej Piątki – Inwentarz NEO – FFI. Teoria poszukiwania doznań Zuckermana - ZKA-PQ/SF Alternatywny model pięciu czynników osobowości Zuckermana 8. Style radzenia sobie ze stresem – kwestionariusz CISS. 9. Test Matryc Ravena. 10. Autodiagnoza z wykorzystaniem baterii testów APIS – Z. Omówienie baterii testów APIS – Z. 11. Skala Inteligencji Wechslera dla Dorosłych. Procedura badania WAIS-R(PL). Przedmiot pomiaru poszczególnych skal WAIS-R(PL). Skala Słowna i Bezsłowna WAIS-R(PL). Obiektywność WAIS – R(PL) – próby oceny protokołu z badania. 12. Diagnoza Stylów radzenia sobie ze stresem - CISS |
|
Literatura: |
J. Strelau (2002)Psychologia różnic indywidualnych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar. Standardy dla testów stosowanych w psychologii i pedagogice. (2007). Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne (str. 21-29, 116-126, 133-163, 193-232). Fronczyk, K. (red.). Psychometria – podstawowe zagadnienia. Warszawa: Wydawnictwo Vizja Press. Stemplewska – Żakowicz, K. (2009). Diagnoza psychologiczna. Diagnozowanie jako kompetencja profesjonalna. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne |
|
Uwagi: |
METODY KSZTAŁCENIA: Wykład, prezentacja, prezentacje za pomocą internetu, analiza przypadków, prezentacja przypadków za pomocą urządzeń do komunikacji zdalnej, dyskusja dotycząca przypadków, analiza materiałów przesłanych przez aplikację teams. Zajęcia odbywają się w zespole w aplikacji MS Teams: Szczegółowy sylabus poszczególnych spotkań jest dostępny tamże https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3a285d12938ec742ea986eed45420e3c3c%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=45415676-c8e4-4acb-8da7-208dfef799e8&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 NAKŁAD PRACY STUDENTA: Godziny kontaktowe: Wykład 15; Ćwiczenia 30 Przygotowanie do zaliczenia: 105 Łączna liczba godzin aktywności: 150 LICZBA ECTS: 6 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN CW
CW
WT WYK
ŚR CZ CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Ewa Witkowska | |
Prowadzący grup: | Marta Rutkowska, Ewa Witkowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
WYK
CW
CW
N CW
CW
WYK
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Dawid Ścigała | |
Prowadzący grup: | Dawid Ścigała | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Pełny opis: |
Wykład poświęcony będzie prezentacji dorobku teoretycznego i empirycznego psychologii różnic indywidualnych. Rozważania koncentrować się będą wokół kwestii związanych z temperamentem, osobowością w kontekście teorii cech oraz inteligencją. Omówione zostaną także podstawy genetyki zachowania jako dyscypliny badającej uwarunkowania środowiskowe i genetyczne różnic indywidualnych. W ramach wykładu poruszone zostaną również kluczowe problemy testowej diagnozy różnic indywidualnych – rzetelności i trafności pomiaru oraz kulturowej adaptacji narzędzi. |
|
Literatura: |
J. Strelau (2002)Psychologia różnic indywidualnych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN CW
WYK
WT CW
CW
ŚR CZ CW
CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Ewa Witkowska | |
Prowadzący grup: | Barbara Ratajska, Dawid Ścigała, Ewa Witkowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO WYK
CW
CW
CW
CW
N CW
CW
CW
CW
WYK
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Knopp | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Knopp, Joanna Sztuka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest zapoznanie ich uczestników z problematyką inteligencji, temperamentu oraz stylów poznawczych i stylów radzenia sobie ze stresem. Weryfikacja efektów kształcenia i kryteria zaliczenia przedmiotu: Wykład: Egzamin pisemny obejmujący treści przedstawione na wykładzie oraz w literaturze przedmiotu. Warunkiem dopuszczenia do egzaminu jest zaliczenie ćwiczeń. Ćwiczenia: przygotowanie diagnozy z użyciem NEO-FFI i APIS-Z oraz aktywność na zajęciach i zaliczenie wejściówek. Ustalone terminy złożenia poszczególnych prac są ostateczne, prace złożone po terminie nie będą oceniane. Osoby, które nie przygotują wspomnianych diagnoz i nie uzyskają wymaganej liczby pkt. z wejściówek, nie zaliczą zajęć. Dopuszczalne są 2 usprawiedliwione nieobecności w semestrze, większa ich liczba powoduje, że student nie może zaliczyć ćwiczeń. Uwaga: Ocena końcowa jest średnią z egzaminu (pod warunkiem uzyskania co najmniej oceny dostatecznej; 50%) oraz oceny z diagnoz i aktywności na ćwiczeniach (50%). |
|
Pełny opis: |
Wykład poświęcony będzie prezentacji dorobku teoretycznego i empirycznego psychologii różnic indywidualnych. Rozważania koncentrować się będą wokół kwestii związanych z temperamentem, osobowością w kontekście teorii cech, inteligencją oraz stylami poznawczymi. Omówione zostaną także podstawy genetyki zachowania jako dyscypliny badającej uwarunkowania środowiskowe i genetyczne różnic indywidualnych. Poruszone zostaną również kluczowe problemy testowej diagnozy różnic indywidualnych – rzetelności i trafności pomiaru oraz kulturowej adaptacji narzędzi. Celem ćwiczeń będzie przygotowanie studentów do diagnozy inteligencji i osobowości. WYKŁAD: 1. Historyczne podwaliny psychologii różnic indywidualnych. Podstawowe kategorie służące do opisu różnic indywidualnych. 2. Temperament a osobowość. Osobowość jako zespół cech (modele PEN oraz Wielkiej Piątki). Wybrane koncepcje temperamentu skoncentrowane na dziecku i człowieku dorosłym. Znaczenie funkcjonalne temperamentu. 3. Pojęcie inteligencji. Struktura inteligencji. Poznawcze i biologiczne mechanizmy inteligencji. 4. Adaptacyjna rola inteligencji. Pomiar inteligencji przy użyciu testów. Problem kulturowej adaptacji testów psychologicznych. 5. Pojęcie stylu w psychologii różnic indywidualnych (style poznawcze i style radzenia sobie ze stresem). Źródła różnic indywidualnych (dziedziczność i środowisko). Różnice indywidualne a zasada równości społecznej. ĆWICZENIA: 1 Podstawowe pojęcia do opisu różnic indywidualnych; Zasady zawierania kontraktu, diagnoza psychologiczna. 2 Koncepcja Pawłowa - PTS 3 Regulacyjna teoria temperamentu Strelaua - FCZ-KT(R) 4 Koncepcje temperamentu skoncentrowane na dzieciach Thomas i Chess; Buss i Plomin - EAS-D - 5 Koncepcja trzech super-czynników Eysencka - EPQ-R i EPQ-R(S) 6 Model pięciu czynników osobowości NEO-FFI 7 Teoria poszukiwania doznań Zuckermana - ZKA-PQ/SF 8 Wielowymiarowy pomiar inteligencji: bateria testów APIS 9 Test Matryc Ravena w wersji standardowej; Skale inteligencji Davida Wechslera. Procedura i Przedmiot pomiaru poszczególnych skal WAIS-R(PL) 10 Style poznawcze i style radzenia sobie ze stresem - CISS. Podsumowanie zajęć. |
|
Literatura: |
Strelau, J. (2002). Psychologia różnic indywidualnych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar. Strelau, J. (2014). Różnice indywidualne : historia, determinanty, zastosowania. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar. Rozdziały 1, 2, 4 - 13, 17. Fronczyk, K. (red.). Psychometria – podstawowe zagadnienia. Warszawa: Wydawnictwo Vizja Press. Hornowska, E. (2007). Standardy dla testów stosowanych w psychologii i pedagogice. (2007). Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. Str. 21-29, 116-126, 133-163, 193-232. Dodatkowo: Podręczniki do omawianych na ćwiczeniach narzędzi. Nęcka. E. (2005). Inteligencja: geneza, struktura, funkcje. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Naukowe. Stemplewska – Żakowicz, K. (2009). Diagnoza psychologiczna. Diagnozowanie jako kompetencja profesjonalna. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne Strelau, J. (2007), (red.). Psychologia. Podręcznik akademicki (t. 2, rozdz. 37, 39). Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. |
|
Uwagi: |
NAKŁAD PRACY STUDENTA: Godziny kontaktowe: Wykład 15; Ćwiczenia 30 Przygotowanie do zaliczenia: 105 Łączna liczba godzin aktywności: 150 LICZBA ECTS: 6 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN CW
CW
WYK
WT ŚR CW
CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Ewa Witkowska | |
Prowadzący grup: | Agata Janowska, Barbara Ratajska, Ewa Witkowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO WYK
CW
N CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Knopp | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Knopp | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest zapoznanie ich uczestników z problematyką inteligencji, temperamentu oraz stylów poznawczych i stylów radzenia sobie ze stresem. Weryfikacja efektów kształcenia i kryteria zaliczenia przedmiotu: Wykład: Egzamin pisemny obejmujący treści przedstawione na wykładzie, ćwiczeniach oraz w literaturze przedmiotu. Warunkiem dopuszczenia do egzaminu jest zaliczenie ćwiczeń. Ćwiczenia: dwie prace pisemne (przygotowane na podstawie diagnozy przy użyciu narzędzi NEO-FFI i APIS-Z), aktywność oraz obecność na zajęciach (dopuszczalne są 2 usprawiedliwione nieobecności, większa ich liczba powoduje, że student nie może zaliczyć ćwiczeń). |
|
Pełny opis: |
Wykład poświęcony będzie prezentacji dorobku teoretycznego i empirycznego psychologii różnic indywidualnych. Rozważania koncentrować się będą wokół kwestii związanych z temperamentem, osobowością w kontekście teorii cech, inteligencją oraz stylami poznawczymi. Omówione zostaną także podstawy genetyki zachowania jako dyscypliny badającej uwarunkowania środowiskowe i genetyczne różnic indywidualnych. Poruszone zostaną również kluczowe problemy testowej diagnozy różnic indywidualnych – rzetelności i trafności pomiaru oraz kulturowej adaptacji narzędzi. Celem ćwiczeń będzie przygotowanie studentów do diagnozy inteligencji i osobowości. WYKŁAD: - Historyczne podwaliny psychologii różnic indywidualnych. - Podstawowe kategorie służące do opisu różnic indywidualnych. - Temperament a osobowość. - Osobowość jako zespół cech (modele PEN oraz Wielkiej Piątki). - Wybrane koncepcje temperamentu skoncentrowane na dziecku i człowieku dorosłym. - Znaczenie funkcjonalne temperamentu. - Pojęcie i struktura inteligencji. - Poznawcze i biologiczne mechanizmy inteligencji. - Adaptacyjna rola inteligencji. - Pomiar inteligencji przy użyciu testów. - Problem kulturowej adaptacji testów psychologicznych. - Pojęcie stylu w psychologii różnic indywidualnych (style poznawcze i style radzenia sobie ze stresem). - Źródła różnic indywidualnych (dziedziczność i środowisko). - Różnice indywidualne a zasada równości społecznej. ĆWICZENIA: - Wprowadzenie. Ogólne zasady diagnozy różnic indywidualnych. Wymagania stawiane testom. Zasady zawierania kontraktu diagnostycznego. - Kwestie etyczne związane z diagnozą testową. - Zasady diagnozy psychologicznej. Zagadnienia etyczne. - Koncepcja Pawłowa - kwestionariusz PTS. - Regulacyjna teoria temperamentu J. Strelaua - kwestionariusz FCZ-KT(R) - Koncepcje temperamentu skoncentrowane na dzieciach Thomasa i Ches oraz Bussa i Plomina - kwestionariusz EAS-D. - Koncepcja trzech super-czynników Eysencka - kwestionariusze EPQ-R i EPQ-R(S) - Model pięciu czynników osobowości - kwestionariusz NEO-FFI. - Wielowymiarowy pomiar inteligencji - bateria testów APIS. - Test Matryc Ravena w wersji standardowej. - Skale inteligencji Davida Wechslera - procedura i przedmiot pomiaru przy użyciu poszczególnych skal WAIS-R(PL). - Diagnoza inteligencji emocjonalnej - kwestionariusz INTE. - Style poznawcze i style radzenia sobie ze stresem - kwestionariusz CISS. Podsumowanie zajęć. |
|
Literatura: |
Strelau, J. (2002). Psychologia różnic indywidualnych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar. Strelau, J. (2014). Różnice indywidualne : historia, determinanty, zastosowania. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar. Rozdziały 1, 2, 4 - 13, 17. Fronczyk, K. (red.). Psychometria – podstawowe zagadnienia. Warszawa: Wydawnictwo Vizja Press. Hornowska, E. (2007). Standardy dla testów stosowanych w psychologii i pedagogice. (2007). Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. Str. 21-29, 116-126, 133-163, 193-232. Dodatkowo: Podręczniki do omawianych na ćwiczeniach narzędzi. Nęcka. E. (2005). Inteligencja: geneza, struktura, funkcje. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Naukowe. Stemplewska – Żakowicz, K. (2009). Diagnoza psychologiczna. Diagnozowanie jako kompetencja profesjonalna. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne Strelau, J. (2007), (red.). Psychologia. Podręcznik akademicki (t. 2, rozdz. 37, 39). Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. |
|
Uwagi: |
NAKŁAD PRACY STUDENTA: Godziny kontaktowe: Wykład 15; Ćwiczenia 30 Przygotowanie do zaliczenia: 105 Łączna liczba godzin aktywności: 150 LICZBA ECTS: 6 Metody kształcenia: wykład, prezentacja multimedialna, dyskusja, autodiagnoza, studium przypadku, analiza tekstów naukowych, metoda ćwiczebna, praca z podręcznikami testowymi i kluczami |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-02-24 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Ewa Witkowska | |
Prowadzący grup: | Ewa Witkowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-02-24 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Knopp | |
Prowadzący grup: | Maja Em-Kamieniec, Katarzyna Knopp | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Weryfikacja efektów kształcenia i kryteria zaliczenia przedmiotu: Wykład: Egzamin pisemny obejmujący treści przedstawione na wykładzie, ćwiczeniach oraz w literaturze przedmiotu. Warunkiem dopuszczenia do egzaminu jest zaliczenie ćwiczeń. Ćwiczenia: dwie prace pisemne (przygotowane na podstawie diagnozy przy użyciu narzędzi NEO-FFI i APIS-Z), aktywność oraz obecność na zajęciach (dopuszczalne są 2 usprawiedliwione nieobecności, większa ich liczba powoduje, że student nie może zaliczyć ćwiczeń). |
|
Pełny opis: |
Wykład poświęcony będzie prezentacji dorobku teoretycznego i empirycznego psychologii różnic indywidualnych. Rozważania koncentrować się będą wokół kwestii związanych z temperamentem, osobowością w kontekście teorii cech, inteligencją oraz stylami poznawczymi. Omówione zostaną także podstawy genetyki zachowania jako dyscypliny badającej uwarunkowania środowiskowe i genetyczne różnic indywidualnych. Poruszone zostaną również kluczowe problemy testowej diagnozy różnic indywidualnych – rzetelności i trafności pomiaru oraz kulturowej adaptacji narzędzi. Celem ćwiczeń będzie przygotowanie studentów do diagnozy inteligencji i osobowości. WYKŁAD: - Historyczne podwaliny psychologii różnic indywidualnych. - Podstawowe kategorie służące do opisu różnic indywidualnych. - Temperament a osobowość. - Osobowość jako zespół cech (modele PEN oraz Wielkiej Piątki). - Wybrane koncepcje temperamentu skoncentrowane na dziecku i człowieku dorosłym. - Znaczenie funkcjonalne temperamentu. - Pojęcie i struktura inteligencji. - Poznawcze i biologiczne mechanizmy inteligencji. - Adaptacyjna rola inteligencji. - Pomiar inteligencji przy użyciu testów. - Problem kulturowej adaptacji testów psychologicznych. - Pojęcie stylu w psychologii różnic indywidualnych (style poznawcze i style radzenia sobie ze stresem). - Źródła różnic indywidualnych (dziedziczność i środowisko). - Różnice indywidualne a zasada równości społecznej. ĆWICZENIA: - Wprowadzenie. Ogólne zasady diagnozy różnic indywidualnych. Wymagania stawiane testom. Zasady zawierania kontraktu diagnostycznego. - Kwestie etyczne związane z diagnozą testową. - Zasady diagnozy psychologicznej. Zagadnienia etyczne. - Koncepcja Pawłowa - kwestionariusz PTS. - Regulacyjna teoria temperamentu J. Strelaua - kwestionariusz FCZ-KT(R) - Koncepcje temperamentu skoncentrowane na dzieciach Thomasa i Ches oraz Bussa i Plomina - kwestionariusz EAS-D. - Koncepcja trzech super-czynników Eysencka - kwestionariusze EPQ-R i EPQ-R(S) - Model pięciu czynników osobowości - kwestionariusz NEO-FFI. - Wielowymiarowy pomiar inteligencji - bateria testów APIS. - Test Matryc Ravena w wersji standardowej. - Skale inteligencji Davida Wechslera - procedura i przedmiot pomiaru przy użyciu poszczególnych skal WAIS-R(PL). - Diagnoza inteligencji emocjonalnej - kwestionariusz INTE. - Style poznawcze i style radzenia sobie ze stresem - kwestionariusz CISS. Podsumowanie zajęć. |
|
Literatura: |
Podstawowa: Strelau, J. (2002). Psychologia różnic indywidualnych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar. Strelau, J. (2014). Różnice indywidualne : historia, determinanty, zastosowania. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar. Rozdziały 1, 2, 4 - 13, 17. Uzupełniająca: Fronczyk, K. (red.). Psychometria – podstawowe zagadnienia. Warszawa: Wydawnictwo Vizja Press. Hornowska, E. (2007). Standardy dla testów stosowanych w psychologii i pedagogice. (2007). Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. Str. 21-29, 116-126, 133-163, 193-232. Dodatkowo: Podręczniki do omawianych na ćwiczeniach narzędzi. Nęcka. E. (2005). Inteligencja: geneza, struktura, funkcje. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Naukowe. Stemplewska – Żakowicz, K. (2009). Diagnoza psychologiczna. Diagnozowanie jako kompetencja profesjonalna. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne Strelau, J. (2007), (red.). Psychologia. Podręcznik akademicki (t. 2, rozdz. 37, 39). Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. |
|
Uwagi: |
NAKŁAD PRACY STUDENTA: Godziny kontaktowe: Wykład 15; Ćwiczenia 30 Przygotowanie do zaliczenia: 105 Łączna liczba godzin aktywności: 150 LICZBA ECTS: 6 METODY KSZTAŁCENIA: wykład, prezentacja multimedialna, dyskusja, autodiagnoza, studium przypadku, analiza tekstów naukowych, metoda ćwiczebna, praca z podręcznikami testowymi i kluczami |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.