Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Psychologia różnic indywidualnych PY-5F-PRI
Ćwiczenia (CW) Semestr letni dla niestacjonarnych 2022/2023

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 30
Limit miejsc: (brak limitu)
Literatura:

J. Strelau (2002)Psychologia różnic indywidualnych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.

Hornowska, E. (2007). Standardy dla testów stosowanych w psychologii i pedagogice. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne (str. 21-29, 116-126, 133-163, 193-232).

Fronczyk, K. (red.). Psychometria – podstawowe zagadnienia. Warszawa: Wydawnictwo Vizja Press.

Stemplewska – Żakowicz, K. (2009). Diagnoza psychologiczna. Diagnozowanie jako kompetencja profesjonalna. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne

Podręczniki do omawianych narzędzi

Efekty uczenia się:

Wiedza

Student/-ka potrafi umiejscowić psychologię różnic indywidualnych wśród subdyscyplin psychologii, w szczególności rozumie związki między psychologią różnic indywidualnych i psychometrią.

Potrafi scharakteryzować pojęcia temperamentu, osobowości i inteligencji oraz ich strukturę, zna główne teorie temperamentu, osobowości i inteligencji.

Zna przykładowe narzędzia standardowe wykorzystywane do diagnozy intelektu i osobowości, zarówno u dzieci jak i u dorosłych.

Umiejętności

Student/-ka potrafi posłużyć się wiedzą o parametrach psychometrycznych testów psychologicznych do oceny jakości konkretnego narzędzia standardowego.

Potrafi przeprowadzić badanie osobowości i inteligencji z wykorzystaniem standardowego testu psychologicznego.

Umie właściwie zinterpretować wyniki uzyskane w teście – zarówno w aspekcie ilościowym jak i jakościowym.

Potrafi zaprezentować wyniki uzyskane w diagnozie indywidualnej z wykorzystaniem standardowych narzędzi w formie syntetycznego, pisemnego raportu.

Potrafi we właściwy sposób, po uzyskaniu świadomej zgody, zawrzeć kontrakt z pełnoletnią osobą badaną.

Kompetencje społeczne

Zna i stosuje w praktyce zasady etyczne wymagane w diagnozie.

Umie udzielić osobie badanej informacji zwrotnej o uzyskanych wynikach.

Metody i kryteria oceniania:

Warunki zaliczenia: składają się na nie 3 obligatoryjne elementy – przygotowanie diagnozy z użyciem NEO-FFI (max. 15 pkt.), APIS-Z (max. 15 pkt.) oraz aktywność na zajęciach i wejściówki (max. 20 pkt.). Ustalone terminy złożenia poszczególnych prac są ostateczne, prace złożone po terminie nie będą oceniane. Osoby, które nie przygotują wspomnianych diagnoz i nie uzyskają wymaganej liczby pkt. z wejściówek, nie zaliczą zajęć.

Dopuszczalne są 2 usprawiedliwione nieobecności w semestrze, większa ich liczba powoduje, że student nie może zaliczyć ćwiczeń.

Zakres tematów:

1 Podstawowe pojęcia do opisu różnic indywidualnych; Zasady zawierania kontraktu, diagnoza psychologiczna.

2 Koncepcja Pawłowa - PTS

3 Regulacyjna teoria temperamentu Strelaua - FCZ-KT(R)

4 Koncepcje temperamentu skoncentrowane na dzieciach

Thomas i Chess; Buss i Plomin - EAS-D -

5 Koncepcja trzech super-czynników Eysencka - EPQ-R i EPQ-R(S)

6 Model pięciu czynników osobowości NEO-FFI

7 Teoria poszukiwania doznań Zuckermana - ZKA-PQ/SF

8 Wielowymiarowy pomiar inteligencji: bateria testów APIS

9 Test Matryc Ravena w wersji standardowej; Skale inteligencji Davida Wechslera. Procedura i Przedmiot pomiaru poszczególnych skal WAIS-R(PL)

10 Style poznawcze i style radzenia sobie ze stresem - CISS. Podsumowanie zajęć.

Metody dydaktyczne:

autodiagnoza, praca z podręcznikami testowymi i kluczami, dyskusja w grupie, mini wykład

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 jednokrotnie, sobota (konkretny dzień, zobacz opis przedmiotu), 13:15 - 16:30, Budynek D, sala 4313
jednokrotnie, niedziela (konkretny dzień, zobacz opis przedmiotu), 9:40 - 12:55, Budynek dydaktyczny - główny A, sala 1204
Katarzyna Knopp 19/ szczegóły
2 jednokrotnie, sobota (konkretny dzień, zobacz opis przedmiotu), 15:45 - 18:10, Budynek D, sala 4314
jednokrotnie, niedziela (konkretny dzień, zobacz opis przedmiotu), 8:00 - 10:25, Budynek biblioteczno-dydaktyczny B, sala 2119
Joanna Sztuka 21/ szczegóły
3 jednokrotnie, sobota (konkretny dzień, zobacz opis przedmiotu), 13:15 - 15:40, Budynek D, sala 4314
jednokrotnie, niedziela (konkretny dzień, zobacz opis przedmiotu), 13:15 - 15:40, Budynek biblioteczno-dydaktyczny B, sala 2119
Joanna Sztuka 17/ szczegóły
4 jednokrotnie, niedziela (konkretny dzień, zobacz opis przedmiotu), 8:00 - 10:25, Budynek z aulami C, sala 3413
jednokrotnie, sobota (konkretny dzień, zobacz opis przedmiotu), 15:45 - 18:10, Budynek z aulami C, sala 3090/3092
Joanna Sztuka 15/ szczegóły
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)