Psychologiczne i pedagogiczne podstawy nauczania języka obcego na etapie wczesnej edukacji - 2
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | PW-5F-PJO2 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Psychologiczne i pedagogiczne podstawy nauczania języka obcego na etapie wczesnej edukacji - 2 |
Jednostka: | Instytut Wspomagania Rozwoju Człowieka i Edukacji |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
3.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE Predyspozycje rozwojowe we wczesnym dzieciństwie do uczenia się języka obcego. Sposoby uczenia się dzieci języka obcego w wybranych koncepcjach psychologicznych. Kompetencje językowe dziecka. Nauczyciel jako model kompetencyjny w uczeniu się spontanicznym i spontaniczno-reaktywnym dzieci. Strategie zabawowe i zadaniowe w uczeniu się języka przez dzieci. Warunki do nabywania kompetencji językowych dzieci w przedszkolu. Sposoby motywowania dzieci do uczenia się języka obcego. Teoria wieku krytycznego. Społeczne i kulturowe aspekty nauczania języków obcych. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Student /studentka zna i rozumie predyspozycje rozwojowe dzieci i uczniów do uczenia się języka obcego. Student /studentka zna i rozumie sposoby uczenia się dzieci lub uczniów języka obcego w wybranych koncepcjach psychologicznych, kompetencje językowe dziecka lub ucznia, teorię wieku krytycznego, społeczne i kulturowe aspekty nauczania języków obcych, a także rolę nauczyciela w uczeniu się spontanicznym i spontaniczno-reaktywnym dzieci lub uczniów. Student /studentka zna i rozumie strategie zabawowe i zadaniowe w uczeniu się języka obcego przez dzieci lub uczniów, warunki do nabywania kompetencji językowych dzieci w przedszkolu i w szkole oraz sposoby motywowania dzieci lub uczniów do uczenia się języka obcego. Umiejętności Student /studentka potrafi zaplanować działania na rzecz rozwoju własnych kompetencji językowych w zakresie języka obcego i pedagogicznych. Student /studentka potrafi tworzyć środowisko uczenia się do nabywania kompetencji w zakresie języka obcego przez dzieci lub uczniów i rozwijać ich motywację do uczenia się. Kompetencje społeczne Student /studentka jest gotowy/gotowa do autorefleksji nad dyspozycjami i posiadanymi kompetencjami pedagogicznymi i językowymi w obszarze języka obcego. Student /studentka jest gotowy/gotowa do wspierania właściwych postaw dzieci lub uczniów wobec innej kultury i języka. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT CW
CW
ŚR CW
CW
CZ PT CW
CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Adamina Korwin-Szymanowska | |
Prowadzący grup: | Adamina Korwin-Szymanowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Ćwiczenia podejmują problematykę psychologicznych i pedagogicznych podstaw nauczania języka obcego na etapie wczesnej edukacji. Zostały one podzielone na cztery komponenty: (1) ogólny, (2) językowy, (3) psychologiczny i (4) pedagogiczny. Całość obejmuje zarówno teoretyczne, jak i praktyczne aspekty nauczania języka obcego. |
|
Pełny opis: |
Ćwiczenia podejmują problematykę psychologicznych i pedagogicznych podstaw nauczania języka obcego na etapie wczesnej edukacji. Zostały one podzielone na cztery komponenty: (1) ogólny: - obejmuje wprowadzenie do przedmiotu oraz poznanie się (2) językowy: - słów kilka o języku, czyli zagadnienia definicyjne - podstawy neurolingwistyki (3) psychologiczny: - podstawy psychologii rozwoju w perspektywie języka obcego - uczenie się perspektywie psychologii różnic indywidualnych (4) pedagogiczny: - co nam mówi podstawa programowa o językach obcych? - jak tworzyć bezpieczną przestrzeń uczenia się - jakie są przykładowe metody uczenia się i nauczania - specjalne potrzeby edukacyjne a język obcy |
|
Literatura: |
Bąbel, P., Wiśniak, M. (2015). 12 zasad skutecznej edukacji. Czyli jak uczyć, żeby nauczyć, Sopot. Chłopek, Z. (2011). Nabywanie języków trzecich i kolejnych oraz wielojęzyczność. Aspekty psycholingwistyczne (i inne), Wrocław. Dakowska, M. (2001). Psycholingwistyczne podstawy dydaktyki języków obcych, Warszawa. Erenc-Grygoruk, G. (2013). Nauczanie języków obcych w edukacji wczesnoszkolnej, Kraków. Gębal, P. (2021). Dydaktyka języków obcych. Wprowadzenie, Warszawa. Jaroszewska, A. (2007). Nauczanie języka obcego w kształceniu wczesnoszkolnym. Rozwój świadomości wielokulturowej dziecka, Wrocław. Komorowska, H. (2004). Metodyka nauczania języków obcych, Warszawa. Lipińska, E. (2003). Język ojczysty, język obcy, język drugi. Wstęp do badań dwujęzyczności, Kraków. Pamuła-Behrens, M. (2012). Nauka czytania w języku obcym w okresie wczesnoszkolnym. Teoria i praktyka, Kraków. Szplit, A. (2016). Efektywnie i atrakcyjnie, czyli o przedszkolnym i wczesnoszkolnym nauczaniu języka angielskiego, Kielce. Wilczyńska, W. (1999). Uczyć się czy być nauczanym? O autonomii w przyswajaniu języka obcego, Warszawa – Poznań. Zawadzka, E. (2004). Nauczyciele języków obcych w dobie przemian, Kraków 2004. Żylińska, M. (2013). Neurodydaktyka. Nauczanie i uczenie się przyjazne mózgowi, Toruń. |
|
Uwagi: |
Semestr realizowany na platformie TEAMS i stacjonarnie. Link umożliwiający wejście studenta do grupy jest wysyłany pocztą USOS. 2 ECTS 30h- godziny kontaktowe 30h - praca własna studenta |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
CW
N CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Maja Wenderlich | |
Prowadzący grup: | Maja Wenderlich | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
W ramach zaliczenia przedmiotu: 1) kolokwium; 2) aktywność i zaangażowanie na zajęciach Studenci poznają psychologiczne i pedagogiczne podstawy nauczania języka obcego dzieci. |
|
Pełny opis: |
1.Charakterystyka i funkcje podstawy programowej w kontekście organizowania i prowadzenia zajęć z języka obcego nowożytnego dla dzieci w przedszkolu i klasach I-III. 2.Charakterystyka prawidłowości rozwojowych dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym, oraz zależności niezbędnych dla procesu nabywania języka obcego. 3. Bilingwizm u dzieci. Popularne mity na temat dwujęzyczności. 3. Omówienie wybranych metod i sposobów pracy na lekcji języka obcego w przedszkolu i klasach I-III 4. Przygotowanie i dobór materiałów dydaktycznych do nauki języka obcego w przedszkolu i klasach I-III 5. Indywidualizacja pracy. Organizacja pracy w grupie, klasie zróżnicowanej. Wdrażanie efektywnych sposobów indywidualizacji pracy na lekcji. 6. Nowe technologie we wczesnym nauczaniu języka obcego. |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: Allwright, R.L. (1981), What do we want teaching materials for? (w:) ELT Journal 36 (1), 5-18. Grundy, P. (1995). Beginners.Oxford: Oxford University Press. Halliwel S.,Teaching English in the Primary Classroom Komorowska, H. (2002), Metodyka Nauczania Języków Obcych. Fraszka Edukacyjna. Komorowska H., (2009): Skuteczna nauka języka obcego. Struktura i przebieg zajęć językowych, Warszawa, Wydawnictwa CODN. Pamuła M. 2004: Metodyka nauczania języków obcych w kształceniu zintegrowanym. Warszawa. Phillips, S. 2000. Young Learners. Oxford: Oxford University Press.13 Reilly, V. and S. M. Ward. 2000. Very Young Learners. Oxford: Oxford University Press. Stasiak, H. (2000): Wpływ czynników emocjonalnych na dziecięcą akwizycję języka obcego. W: Kielar B. Z. i. in. (red.): Problemy komunikacji międzykulturowej. Lingwistyka, translatoryka, glottodydaktyka. Warszawa: Graf-Punkt, 402-42 Szoptowicz M., Szulc-Kurpaska M., (2012) Teaching English to Young Learners. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN Dodatkowo dostępne on-line: 1) Języki obce w szkole - seria wskazanych czasopism (konkretnych artykułów) udostępnione przez wykładowcę, 2) Gładysz J. (2014) Storytelling, Wydawnictwo EPROFESS - udostępnione przez wykładowcę. 3) Udostępniane przez wykładowcę (systematycznie) skany wskazanych tekstów, artykułów, których nie można uzyskać on-line. Literatura uzupełniająca: Harmer J. (2015) The Practice of English Language Teaching Book with DVD Pack, Pearson Education. Zurer-Pearson B. (2013) Jak wychować dziecko dwujęzyczne, Media rodzina. |
|
Uwagi: |
Metody dydaktyczne: eksponujące, podające, praktyczne, aktywizujące. gr.ćwiczeniowa III ZM/PW 2 Godziny kontaktowe: ćwiczenia - 15h przygotowanie do zajęć i zaliczenia 15h Sumaryczna liczba punktow ECTS - 1 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN CW
CW
WT CW
CW
ŚR CZ CW
CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Adamina Korwin-Szymanowska | |
Prowadzący grup: | Marta Poruszek, Maja Wenderlich | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
CW
N CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Adamina Korwin-Szymanowska | |
Prowadzący grup: | Maria Jagiełło | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN CW
WT CW
CW
CW
ŚR CW
CW
CW
CW
CZ PT CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Adamina Korwin-Szymanowska | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Balcerzak, Sylwia Krajza, Svitlana Loboda, Adrijana Višnjić-Jevtić, Maria Zsögön | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Przedmiot ten obejmuje zarówno część teoretyczną, jak i praktyczną. Część teoretyczna to omówienie aspektów definicyjnych związanych z problematyką psychologicznych i pedagogicznych podstaw nauczania języka obcego na etapie wczesnej edukacji. Część praktyczna zakłada projektowanie i prezentowanie przez studentów aktywności z wykorzystaniem różnych metod nauczania języków obcych. Zaliczenie przedmiotu jest zależne od prowadzącego. Zostanie omówione na pierwszych zajęciach. |
|
Pełny opis: |
Podejmowane tematy zależą od prowadzących grup. Obejmują one: Wprowadzenie do przedmiotu: wiadomości organizacyjne, polityka Unii Europejskiej wobec nauczania języków obcych w szkole, nauczanie języka obcego w modelu zintegrowanej edukacji. Charakterystyka i funkcje podstawy programowej w kontekście organizowania i prowadzenia zajęć z języka obcego nowożytnego dla dzieci w przedszkolu i klasach I-III. Charakterystyka prawidłowości rozwojowych dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym, oraz zależności niezbędnych dla procesu nabywania języka obcego. Bilingwizm u dzieci. Popularne mity na temat dwujęzyczności. Omówienie wybranych metod i sposobów pracy na lekcji języka obcego w przedszkolu i klasach I-III Przygotowanie i dobór materiałów dydaktycznych do nauki języka obcego w przedszkolu i klasach I-III Indywidualizacja pracy. Organizacja pracy w grupie, klasie zróżnicowanej. Wdrażanie efektywnych sposobów indywidualizacji pracy na lekcji. Nowe technologie we wczesnym nauczaniu języka obcego. Wprowadzenie do przedmiotu: wiadomości organizacyjne, polityka Unii Europejskiej wobec nauczania języków obcych w szkole, nauczanie języka obcego w modelu zintegrowanej edukacji. Ogólne wiadomości o języku -aspekt lingwistyczny. Podstawy neurolingwistyki i neuropsychologii, rola mnemotechnik w kontekście uczenia się języków obcych. |
|
Literatura: |
. Allwright, R.L. (1981), What do we want teaching materials for? (w:) ELT Journal 36 (1), 5-18. Grundy, P. (1995). Beginners.Oxford: Oxford University Press. Halliwel S., (1992) Teaching English in the Primary Classroom. Essex, England : Longman Halliwel S.,Teaching English in the Primary Classroom Komorowska H., (2009): Skuteczna nauka języka obcego. Struktura i przebieg zajęć językowych, Warszawa, Wydawnictwa CODN. Komorowska, H. (2002), Metodyka Nauczania Języków Obcych. Fraszka Edukacyjna. Komorowska, H. (2002), Metodyka Nauczania Języków Obcych. Warszawa: Fraszka Edukacyjna. Niemiec-Knaź (2011) Metoda projektów w nauczaniu języków obcych, Karaków: Impuls (udostępnione przez wykładowczynię) Pamuła M. (2004): Metodyka nauczania języków obcych w kształceniu zintegrowanym. Warszawa. Pamuła M. 2004: Metodyka nauczania języków obcych w kształceniu zintegrowanym. Warszawa. Phillips, S. 2000. Young Learners. Oxford: Oxford University Press.13 Reilly, V. and S. M. Ward. 2000. Very Young Learners. Oxford: Oxford University Press. Spitzer M, (2011) : Jak uczy się mózg? Warszawa: PWN (dostępne w internecine) Stasiak, H. (2000): Wpływ czynników emocjonalnych na dziecięcą akwizycję języka obcego. W: Kielar B. Z. i. in. (red.): Problemy komunikacji międzykulturowej. Lingwistyka, translatoryka, glottodydaktyka. Warszawa: Graf-Punkt, 402-42 Szoptowicz M., Szulc-Kurpaska M., (2012) Teaching English to Young Learners. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN Udostępnione przez wykładowczynię artykuły naukowe. Zurer-Pearson B. (2008) Jak wychować dziecko dwujęzyczne. Poradnik dla rodziców (i nie tylko), Pznań: Media rodzina. Literatura uzupełniająca Języki obce w szkole - seria wskazanych czasopism (konkretnych artykułów) udostępnione przez wykładowcę, Gładysz J. (2014) Storytelling, Wydawnictwo EPROFESS - udostępnione przez wykładowcę. Udostępniane przez wykładowcę (systematycznie) skany wskazanych tekstów, artykułów, których nie można uzyskać on-line. Harmer J. (2015) The Practice of English Language Teaching Book with DVD Pack, Pearson Education. Zurer-Pearson B. (2013) Jak wychować dziecko dwujęzyczne, Media rodzina. |
|
Uwagi: |
Godziny kontaktowe: ćwiczenia - 30h przygotowanie do zajęć i projektu 25h przygotowanie do egzaminu 30 h Sumaryczna liczba punktów ECTS - 3 link do kanału na Teams zostanie przesłany studentom przez pocztę w domenie APS (w zależności od prowadzących) |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Adamina Korwin-Szymanowska | |
Prowadzący grup: | Sylwia Krajza | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
W ramach zaliczenia przedmiotu: a) obecność i aktywność na zajęciach b) przygotowanie oraz przedstawienie prezentacji na temat wybranego zagadnienia z metodyki nauczania języków obcych wraz z częścią praktyczną |
|
Pełny opis: |
1.Charakterystyka i funkcje podstawy programowej w kontekście organizowania i prowadzenia zajęć z języka obcego nowożytnego dla dzieci w przedszkolu i klasach I-III. 2.Charakterystyka prawidłowości rozwojowych dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym, oraz zależności niezbędnych dla procesu nabywania języka obcego. 3. Bilingwizm u dzieci. Popularne mity na temat dwujęzyczności. 3. Omówienie wybranych metod i sposobów pracy na lekcji języka obcego w przedszkolu i klasach I-III 4. Przygotowanie i dobór materiałów dydaktycznych do nauki języka obcego w przedszkolu i klasach I-III 5. Indywidualizacja pracy. Organizacja pracy w grupie, klasie zróżnicowanej. Wdrażanie efektywnych sposobów indywidualizacji pracy na lekcji. 6. Nowe technologie we wczesnym nauczaniu języka obcego. |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: Allwright, R.L. (1981), What do we want teaching materials for? (w:) ELT Journal 36 (1), 5-18. Grundy, P. (1995). Beginners.Oxford: Oxford University Press. Halliwel S.,Teaching English in the Primary Classroom Komorowska, H. (2002), Metodyka Nauczania Języków Obcych. Fraszka Edukacyjna. Komorowska H., (2009): Skuteczna nauka języka obcego. Struktura i przebieg zajęć językowych, Warszawa, Wydawnictwa CODN. Pamuła M. 2004: Metodyka nauczania języków obcych w kształceniu zintegrowanym. Warszawa. Phillips, S. 2000. Young Learners. Oxford: Oxford University Press.13 Reilly, V. and S. M. Ward. 2000. Very Young Learners. Oxford: Oxford University Press. Stasiak, H. (2000): Wpływ czynników emocjonalnych na dziecięcą akwizycję języka obcego. W: Kielar B. Z. i. in. (red.): Problemy komunikacji międzykulturowej. Lingwistyka, translatoryka, glottodydaktyka. Warszawa: Graf-Punkt, 402-42 Szoptowicz M., Szulc-Kurpaska M., (2012) Teaching English to Young Learners. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN Dodatkowo dostępne on-line: 1) Języki obce w szkole - seria wskazanych czasopism (konkretnych artykułów) udostępnione przez wykładowcę, 2) Gładysz J. (2014) Storytelling, Wydawnictwo EPROFESS - udostępnione przez wykładowcę. 3) Udostępniane przez wykładowcę (systematycznie) skany wskazanych tekstów, artykułów, których nie można uzyskać on-line. Literatura uzupełniająca: Harmer J. (2015) The Practice of English Language Teaching Book with DVD Pack, Pearson Education. Zurer-Pearson B. (2013) Jak wychować dziecko dwujęzyczne, Media rodzina. |
|
Uwagi: |
Metody dydaktyczne: eksponujące, podające, praktyczne, aktywizujące. Godziny kontaktowe: ćwiczenia - 15h przygotowanie do zajęć i zaliczenia 15h Sumaryczna liczba punktów ECTS - 1 W ramach zaliczenia przedmiotu: a) obecność i aktywność na zajęciach b) przygotowanie oraz przedstawienie prezentacji na temat wybranego zagadnienia z metodyki nauczania języków obcych wraz z częścią praktyczną |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-02-24 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.