Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Diagnoza i terapia dziecka z trudnościami w opanowaniu umiejętności językowych

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: PE-2S-DIP
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Diagnoza i terapia dziecka z trudnościami w opanowaniu umiejętności językowych
Jednostka: Instytut Pedagogiki
Grupy: Obowiązkowe dla 2 sem. PE, pedagogika korekcyjna, (2-l) niestacj. II st.
Obowiązkowe dla 2 sem. PE, pedagogika korekcyjna, (2-l) stacj. II st.
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 5.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE

Przyczyny i przejawy trudności w rozwoju i uczeniu się dzieci w wieku przedszkolnym z zakresu kształtowania się umiejętności językowych – rozumienia, mówienia, czytania i pisania. Strategie wspomagania dzieci w wieku przedszkolnym w zakresie rozwoju umysłowego i kształtowania umiejętności matematycznych.

Efekty uczenia się:

Wiedza

ma uporządkowaną i podbudowana teoretycznie wiedzę obejmującą kluczowe oraz wybrane zagadnienia z zakresu zaawansowanej wiedzy szczegółowej dotyczącej rozpoznawania i przezwyciężania trudności w nabywaniu umiejętności językowych na etapie wczesnej edukacji jako przedmiotu pedagogiki; zna teorie dotyczące rozwoju umiejętności językowych u dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym

Umiejętności

posiada pogłębione umiejętności obserwowania, wyszukiwania i przetwarzania informacji na temat trudności w nabywaniu umiejętności językowych przez dzieci w wieku przedszkolnym i młodszym szkolnym przy użyciu różnych źródeł oraz technik w tym zaawansowanych technik informacyjno-komunikacyjnych i interpretowania ich z punktu widzenia problemów edukacyjnych

Kompetencje społeczne

jest wrażliwy na problemy społeczne i edukacyjne dzieci i uczniów z trudnościami w nabywaniu umiejętności językowych, jest gotowy do komunikowania się i współpracy z otoczeniem oraz do aktywnego uczestnictwa w grupach i organizacjach realizujących działania pedagogiczne na rzecz interesu publicznego w tym osób wymagających opieki, pomocy i szczególnej troski ze względu na trudności językowe

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-02-22 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 12 godzin więcej informacji
Laboratorium/warsztaty, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Ewa Lewandowska
Prowadzący grup: Barbara Pietrzak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

egzamin, zaliczenie

Pełny opis:

• Przyczyny i przejawy trudności w rozwoju i uczeniu się dzieci w wieku przedszkolnym z zakresu kształtowania się umiejętności językowych – rozumienia, mówienia, czytania i pisania.

• Strategie wspomagania dzieci w wieku przedszkolnym w zakresie rozwoju umysłowego i kształtowania umiejętności matematycznych.

Literatura:

Bąbka J., Brzezińska A. I. (red.), Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka w polskiej i międzynarodowej. Toruń 2016.

Brzezińska A.I. (red.) Rozwój dziecka. Wczesne dzieciństwo. Tom 1. IBE, Warszawa 2014,

Brzezińska A. I. (red.) Rozwój dziecka. Wiek przedszkolny. Tom II. IBE, Warszawa 2014

Brzezińska A. I. (red.) Rozwój dziecka. Wczesny wiek szkolny. Tom III. IBE, Warszawa 2014.

Uwagi:

metody problemowe, studium przypadku

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2022-02-21 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 12 godzin więcej informacji
Laboratorium/warsztaty, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Ewa Lewandowska
Prowadzący grup: Barbara Pietrzak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

egzamin, zaliczenie

Pełny opis:

• Przyczyny i przejawy trudności w rozwoju i uczeniu się dzieci w wieku przedszkolnym z zakresu kształtowania się umiejętności językowych – rozumienia, mówienia, czytania i pisania.

• Strategie wspomagania dzieci w wieku przedszkolnym w zakresie rozwoju umysłowego i kształtowania umiejętności matematycznych.

Literatura:

Bąbka J., Brzezińska A. I. (red.), Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka w polskiej i międzynarodowej. Toruń 2016.

Brzezińska A.I. (red.) Rozwój dziecka. Wczesne dzieciństwo. Tom 1. IBE, Warszawa 2014,

Brzezińska A. I. (red.) Rozwój dziecka. Wiek przedszkolny. Tom II. IBE, Warszawa 2014

Brzezińska A. I. (red.) Rozwój dziecka. Wczesny wiek szkolny. Tom III. IBE, Warszawa 2014.

Uwagi:

Metody: studium przypadku, problemowe, praca w grupach

Nakład pracy studenta:

Godziny kontaktowe np. ćwiczenia - 12 i warsztaty- 15

Przygotowanie się do zajęć, lektury: 20

Przygotowanie się zaliczenia: 20

Przygotowanie do wykonywania zadań: 30

Sumaryczna liczba punktów ECTS: 2

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
Ul. Szczęśliwicka 40,
02-353 Warszawa
tel: +48 22 589 36 00 https://www.aps.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-4 (2025-05-14)