Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Pedagogika ogólna PE-2F-PEO
Ćwiczenia (CW) Semestr letni dla niestacjonarnych 2022/2023

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 9
Limit miejsc: (brak limitu)
Literatura:

Literatura obowiązkowa

1) James W. Botkin, Mahdi Elmandjra, Mircea Malitza, Uczyć się bez granic. Jak zewrzeć „lukę ludzką”? Raport Klubu Rzymskiego, PWN, Warszawa 1982, Rozdział I i II. S. 39-107 opcjonalnie Bogdan Suchodolski, Przedmowa do wydania polskiego, s. 5-23

2) Tomasz S. Markiewka, Zmienić świat raz jeszcze. Jak wygrać walkę o klimat, Czarna Owca, Warszawa 2021, s. 7-21; 55-82

3) Z ostatniej chwili: George Soros: Co ma demokracja do topniejących lodowców, „Rzeczpospolita”, 16 02 2023 (istotna jest część pierwsza artykułu)

4) Hubertus von Schoenebeck, Antypedagogika. Być i wspierać zamiast wychowywać, Warszawa 2007, s. 122-174.(opcjonalnie Przedmowa, Bogusław Śliwerski s. 9-16)

5) Jagna Rybaczek, Przekraczanie tematów tabu we współczesnych książkach dla dzieci, Tekst opublikowany w: Transgresja jako motyw refleksji nad wychowaniem, Red naukowa Andrzej Ciążela, Sylwia Jaronowska, Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej, Warszawa 2017, s. 343-359.

6) Nicolas Carr, Płytki umysł . Jak Internet wpływa na nasz mózg, Helion, Gliwice 2013, s. 123-184 (Rozdziały Prawdziwe oblicze książki, Mózg żonglera) opcjonalnie s. 9-53 – Przedmowa rozdział I i II.

7) Martin Ford, Świt Robotów. Czy sztuczna inteligencja pozbawi nas pracy’ Warszawa 2016, s. 7-15; 139-154; 257 – 290.

8) Z ostatniej chwili: ChatGPT zalewa świat swoją literaturą. Dramat wydawców i „prawdziwych" autorów, „Rzeczpospolita”, 22 02 2023

Metody i kryteria oceniania:

Organizacja pisemnego sprawdzianu opartego na odpowiedziach na pytania opisowe. (W indywidualnych przypadkach, uzasadnionych okolicznościami, możliwy

Kryteria oceniania:

Ocena bardzo dobra - Student zna bardzo dobrze tematykę wykładu i potrafi wiedzę tę zaprezentować w elokwentnych wypowiedziach.

Ocena dobra - student wykazuje zrozumienie zaprezentowanych treści i potrafi przedstawić je w rozwiniętej wypowiedzi.

Ocena dostateczna - student zna główne wątki podjętej problematyki i potrafi je przedstawić w spójnej wypowiedzi na co najmniej dwa z trzech podanych tematów.

zaliczenie ćwiczeń na zal.

Wymagania zaliczeniowe - ćwiczenia:

• obecność na ćwiczeniach

Zakres tematów:

Współczesna pedagogika wobec perspektywy katastrofy cywilizacji współczesnej

1. Czym jest „luka ludzka” w cywilizacji współczesnej.

2. Wychowanie do istniejącego świata i wychowanie indywidualizujące a wychowanie antycypacyjne i uspołeczniające

3. Perspektywa katastrofy klimatycznej jako najistotniejszy przejaw „luki ludzkiej” we współczesnym świecie.

4. Walka z globalnym ociepleniem. Czy Greta Thunberg ma rację?

Granice współczesnego wychowania.

1) Na czym polega propozycja „nowej relacji”? Czy jest ona praktycznie możliwa?

2) Zjawisko przekraczania tematów tabu we współczesnej edukacji.

3) Czy tabuizacja ma jeszcze sens.

4) Przemiany wspólzesnej obyczajowości jako kontekst omawianych zjawisk.

5) Czy wychowanie ma jeszcze sens a jeżeli ma to jaki?

Edukacja wobec nowych technologii.

1) Rewolucja informatyczna – nowy etap w rozwoju edukacji czy wstęp do katastrofy?

2) Miejsce człowieka w świecie sztucznej inteligencji.

3) Świat Internetu i świat Sztucznej Inteligencji a roblemy i wyzwania edukacyjne odziedziczone „po przeszłości” (katastrofa klimatyczna i przemiany obyczajowe)

Metody dydaktyczne:

Analiza tekstów.. Dyskusja w oparciu o teksty i prezykłady z praktyki dydaktycznrj.

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 jednokrotnie, niedziela (konkretny dzień, zobacz opis przedmiotu), 10:30 - 12:55, sala 3093/3094
Andrzej Ciążela 24/ szczegóły
2 jednokrotnie, sobota (konkretny dzień, zobacz opis przedmiotu), 13:15 - 15:40, sala 3526/3527
jednokrotnie, niedziela (konkretny dzień, zobacz opis przedmiotu), 15:45 - 18:10, sala 3235
Marlena Grzelak-Klus 25/ szczegóły
3 jednokrotnie, sobota (konkretny dzień, zobacz opis przedmiotu), 10:30 - 12:55, sala 3528
jednokrotnie, niedziela (konkretny dzień, zobacz opis przedmiotu), 10:30 - 12:55, sala 3413
Emilia Palankiewicz-Mitrut 21/ szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Budynek z aulami C
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
Ul. Szczęśliwicka 40,
02-353 Warszawa
tel: +48 22 589 36 00 https://www.aps.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-9 (2024-12-18)