Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Pedagogika ogólna PE-2F-PEO
Ćwiczenia (CW) Semestr zimowy 2020/2021

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 15
Limit miejsc: (brak limitu)
Literatura:

Literatura i tematyka ćwiczeń z pedagogiki ogólnej dla studiów niestacjonarnych do układu 12 godzin wykładu 15 godzin ćwiczeń.

Układ 15 godz. ćwiczeń w 5 odcinkach

1) Zygmunt Mysłakowski, Pedagogika ogólna, /w:/ Encyklopedia wychowania t.1, Nasza Księgarnia, Warszawa 1934, s. 701-785

2) Sergiusz Hessen, Opis koncepcji pedagogiki filozoficznej /w:/ Moje życie, /w:/ S. Hessen, Dzieła zebrane Tom V. Pisma pomniejsze, Wyd. „Żak”, Warszawa 1997, s.48-51.

3) Joanna Rutkowiak, Odmiany myślenia o edukacji, J. Rutkowiak /red./ Impuls Kraków 1995 s. 13-46

4) Zbigniew Kwieciński, Dziesięciościan edukacji (składniki i aspekty –potrzeba całościowego ujęcia) /w:/ Wprowadzenie do pedagogiki. Wybór tekstów, Red T. Jaworska, R. Leppert, Impuls, Kraków 1996 , s. 37-44.

5) Irena Wojnar. Jedność i różnorodność pedagogiki zwanej ogólną, /w:/ Tejże, Humanistyczne intencje edukacji, Wyd. Akad. „Żak”, Warszawa 2000, s.15-26

6) Hubertus von Schoenebeck, Antypedagogika. Być i wspierać zamiast wychowywać, Warszawa 1994, s. 86-128.

7) Ivan Illich, Społeczeństwo bez szkoły, PIW, Warszawa 1976, Rozdział I Dlaczego musimy znieść szkoły, s 29-63 . Opcjonalnie wstęp do tej edycji pióra B. Suchodolskiego, (Istnieje także nowe wydanie w nowym przekładzie: I. Illich, Odszkolnić społeczeństwo, Halart 2011)

8) James W. Botkin, Mahdi Elmandjra, Mircea Malitza, Uczyć się bez granic. Jak zewrzeć „lukę ludzką”? Raport Klubu Rzymskiego, PWN, Warszawa 1982, Rozdział I i II. S. 39-107

9). Margaret Mead, Kultura i tożsamość . Studium dystansu międzypokoleniowego, PWN, Warszawa 1978; Warszawa 2000. (istnieje również w Internecie wersja PDF. (chomikuj))Najlepiej całość. Jeżeli nie to s. 25 czyli pierwsze strony rozdziału I. Przeszłość. Kultury postfiguratywne czyli nieocenieni przodkowie. i Rozdział III Przyszłość. Kultury prefiguratywne czyli zagadkowe dzieci. s. 106-147 z oraz rozumieć przynajmniej tytuł z Rozdziału II edukacji Wyd. Akad. „Żak”, Warszawa 2000, s.27-41Teraźniejszość. Kultury konfiguratywne czyli odnalezieni rówieśnicy.

10) Bogdan Suchodolski, Edukacja permanentna. Rozdroża i nadzieje, TWWP, Warszawa 2003s.39-72

11) Irena Wojnar, Humanistyczna pedagogika w nieprzyjaznym otoczeniu, /w:/ Tejże, Humanistyczne intencje 1. B. Śliwerski, Pedagogika ogólna. Podstawowe prawidłowości, Impuls, Kraków 2012.

2. T. Hejnicka –Bezwińska, Pedagogika ogólna, Wyd. Akademickie i profesjonalne, Warszawa 2008

3. Pedagogika. Podręcznik akademicki, red. Kwieciński, B. Śliwerski, t. 1 i 2, PWN, Warszawa 2003,

4. Pedagogika Leksykon PWN, Red. B. Milerski, B. Śliwerski, PWN, Warszawa 2000

5. Wprowadzenie do pedagogiki. Wybór tekstów, Red T. Jaworska, R. Leppert, Impuls, Kraków 1996

6. B. Suchodolski, Edukacja permanentna. Rozdroża i nadzieje, tł. I. Wojnar, TWWP, Warszawa 2003.

7. R. Kwaśnica, Dwie racjonalności. Od filozofii sensu ku pedagogice ogólnej, Wrocław 2007

Efekty uczenia się:

WIEDZA

PE2_W01

- Zna genezę i źródła filozoficzne głównych pojęć pedagogiki, jako dyscypliny naukowej, ze szczególnym uwzględnieniem tradycji pedagogiki ogólnej i teorii wychowania.

PE2_W02

- Ma pogłębioną wiedzę na temat powiązań pedagogiki z innymi, ze szczególnym uwzględnieniem nauk humanistycznych.

PE2_W03

- Ma pogłębioną i uporządkowaną wiedzę o założeniach określonych nurtów i systemów pedagogicznych istotnych dla współczesnej pedagogiki.

UMIEJĘTNOŚCI

PE2_U01

- Posiada pogłębione umiejętności obserwowania i interpretowania aktualnych zjawisk społecznych i tendencji kulturowych, w tym – możliwości i zagrożeń dla jednostkowych i społecznych form rozwoju człowieka.

PE2_U02

- Projektuje działania pedagogiczne w oparciu różne dziedzinowe źródła wiedzy, wyjaśniające jednostkowe i społeczne aspekty rozwoju człowieka.

PE2_U04

- Posiada umiejętność tworzenia własnych typów uzasadnień i argumentacji w odniesieniu do określonych rozwiązań i wdrożeń działań pedagogicznych.

KOMPETENCJE SPOŁECZNE

PE2_K01

- Ma pogłębioną świadomość konieczności poszerzania swojej wiedzy teoretycznej z zakresu pedagogiki i nauk z nią powiązanych.

PE2_K06

- Wyraża przekonanie o własnej odpowiedzialności za działania w ramach zakładanych/p

Metody i kryteria oceniania:

Organizacja pisemnego sprawdzianu opartego na odpowiedziach na pytania opisowe. (W indywidualnych przypadkach, uzasadnionych okolicznościami, możliwy

Kryteria oceniania:

Ocena bardzo dobra - Student zna bardzo dobrze tematykę wykładu i potrafi wiedzę tę zaprezentować w elokwentnych wypowiedziach.

Ocena dobra - student wykazuje zrozumienie zaprezentowanych treści i potrafi przedstawić je w rozwiniętej wypowiedzi.

Ocena dostateczna - student zna główne wątki podjętej problematyki i potrafi je przedstawić w spójnej wypowiedzi na co najmniej dwa z trzech podanych tematów.

zaliczenie ćwiczeń na zal.

Wymagania zaliczeniowe - ćwiczenia:

• obecność na ćwiczeniach

• znajomość tekstów,

• aktywność na zajęciach

• realizowanie zadań wyznaczanych przez prowadzącego. pisemnego sprawdzianu opartego na odpowiedziach na pytania opisowe. (W indywidualnych przypadkach, uzasadnionych okolicznościami, możliwy

Zakres tematów:

Pedagogika ogólna jako samowiedza pedagogiki. Miejsce pedagogiki ogólnej w strukturze pedagogiki. Rodzaje myślenia o wychowaniu a naukowy charakter pedagogiki. Myślenie potoczne, intuicyjne, mityczne magiczne,mistyczne, religijne, techniczne filozoficzne , praktycystyczne, moralistyczne, estetyczne ideologiczne. Metodologiczne podstawy pedagogiki. Spór agnostycznego i realistycznego realistycznego podejścia do nauki jako przeslanka wspólczesnych dyskusji o pedagogice i jego konsekwencje. Strukyura nauk pedagogicznych .Redukcjoniam i antyredukcjonizn w pedagogice. Humanistyczne podejście do uprawiania pedagogiki.

2. Podstawowe wymiary refleksji nad edukacją w ujęciu statycznym.

A) Rozwój biologiczny i psychiczny

B) .Socjalizacja.

C) .Kulturacja.

D) Polityzacja.

Temporalny aspekt refleksji nad edukacją.

Edukacja jako wychowanie dla przyszlosci.

Perspektywa adaptacyjna i perspektywa kreacyjna. Możliwość syntezy obu perspektyw.

3. Edukacja a spoleczeństwo industrialne.

Edukacja a społeczeństwo postindustrialne.

Edukacja w świetle teorii postindustria;lizmu

a edukacja w świetle filozofii

postmodernizmu. Konsympcjonizm a

edukacja. Globalizacja jako wyzwanie dla

edukacji. Edukacja a ochrona środowiska.

Edukacja drogą ku alternatywnej cywilizacji

humanistycznej.

Metody dydaktyczne:

Metoda seminaryjna, analiza tekstów, dyskusja nad tekstem, przygotowanie prezentacji przez studenta

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 każdy wtorek, 9:50 - 11:25, (sala nieznana)
Sylwia Jaronowska 17/ szczegóły
2 każdy czwartek, 8:00 - 9:35, (sala nieznana)
Sylwia Jaronowska 15/ szczegóły
3 każda środa, 9:50 - 11:25, (sala nieznana)
Sylwia Jaronowska 20/ szczegóły
4 każda środa, 13:30 - 15:05, (sala nieznana)
Sylwia Jaronowska 14/ szczegóły
5 każdy wtorek, 9:50 - 11:25, (sala nieznana)
Andrzej Ciążela 20/ szczegóły
6 każdy wtorek, 9:50 - 11:25, (sala nieznana)
Andrzej Ciążela 16/ szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)