Pedagogika
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | PE-2F-PED |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Pedagogika |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki |
Grupy: |
Obowiązkowe dla 1 sem. (PE) pedagogiki, (2-l) niestacjonarne II stopnia Obowiązkowe dla 1 sem. (PE) pedagogiki, (2-l) stacjonarne II stopnia |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
4.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Cele Zrównoważonego Rozwoju ONZ: | Cel 4: Zapewnić wszystkim edukację wysokiej jakości oraz promować uczenie się przez całe życie |
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE: Pedagogika jako wiedza/nauka o wychowaniu. Integracyjny i interdyscyplinarny charakter pedagogiki. Podstawowe pojęcia pedagogiczne. Wychowanie jako proces sprawczy. Funkcje edukacji w życiu społeczeństw i egzystencji jednostek. Granice swobody i przymusu w wychowaniu – ramy dyskursu. Tradycyjne i emancypacyjne ujęcie praktyki wychowania. Wychowanie uprzedmiatawiające. Nowe wychowanie i odkrycie podmiotowości dziecka (E. Key, M. Montessori, A. S. Neill) i wskazanie jego praw (J. Korczak) oraz współcześni kontynuatorzy (J. Tarnowski, T. Gordon). Współczesne środowiska i praktyki wychowawcze. Procesy edukacyjne w środowisku rodzinnym, szkolnym, rówieśniczym. Ukryte programy instytucji edukacyjnych. Przymus i przemoc w wychowaniu. Edukacja wobec współczesnych zagrożeń cywilizacyjno-kulturowych. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Ma wiedzę o źródłach i miejscu pedagogiki w systemie nauk oraz o jej przedmiotowych i metodologicznych powiązaniach z innym dyscyplinami naukowymi; zna terminologię stosowaną w obrębie pedagogiki. Ma podbudowaną teoretycznie wiedzę, obejmującą kluczowe zagadnienia pedagogiczne oraz wiedzę dotyczącą procesów związanych z kształceniem, wychowaniem i opieką. Ma wiedzę o współczesnych kierunkach rozwoju pedagogiki oraz o ich historycznych i kulturowych uwarunkowaniach. Umiejętności Potrafi wykorzystywać i integrować wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu diagnozowania problemów pedagogicznych i ich analizy. Posiada umiejętności obserwowania, interpretacji i krytycznej oceny zjawisk społecznych w perspektywie pedagogicznej, a także umiejętności wyszukiwania i przetwarzania informacji z tego zakresu, przy użyciu różnych źródeł oraz technik, w tym zaawansowanych technik informacyjno-komunikacyjnych. Kompetencje społeczne Docenia znaczenie nauk pedagogicznych dla rozwoju jednostki i prawidłowych więzi w środowiskach społecznych; przejawia pozytywne nastawienie do nabywania wiedzy z zakresu studiowanej dyscypliny naukowej i budowania warsztatu pracy pedagoga, a w sytuacjach problemowych poszukuje wiedzy eksperckiej. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
ŚR CZ PT CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Dorota Jankowska | |
Prowadzący grup: | Dorota Jankowska, Elżbieta Strutyńska-Laskus | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA: 1. WIEDZA - ocena wiedzy, w tym rozumienia treści przedmiotu, na podstawie odpowiedzi na pytania rekonstruujące wiedzę oraz pytanie problemowo-erudycyjne podczas kolokwium egzaminacyjnego pisemnego - ocena wiedzy, w tym rozumienia treści przedmiotu, na podstawie poziomu i jakości uczestnictwa w dyskursie prowadzonym podczas zajęć ćwiczeniowych 2. UMIEJĘTNOŚCI - ocena umiejętności kognitywnych, w tym rozumienia treści przedmiotu, na podstawie odpowiedzi na pytania problemowe podczas kolokwium pisemnego - ocena umiejętności kognitywnych, w tym rozumienia treści przedmiotu, na podstawie poziomu i jakości uczestnictwa w dyskursie prowadzonym podczas zajęć prowadzonych metodą debaty 3. KOMPETENCJE SPOŁECZNE - ocena kompetencji, w tym rozumienia wagi profesjonalizmu zawodowego obawiającego się etycznym postępowaniem na poziomie deklaratywnym, na podstawie poziomu i jakości uczestnictwa w dyskursie prowadzonym podczas zajęć prowadzonych metodą debaty, - ocena kompetencji na podstawie odpowiedzi na pytania problemowe podczas egzaminu pisemnego Egzamin w formie części testowej:20 pytań zamkniętych (w skali 0-1 pkt) oraz opisowej: dwa pytania otwarte (w skali 0-7 punktów). Łączna liczba punktów maksymalnie 34. Zalicza uzyskanie minimum 17 punktów |
|
Pełny opis: |
I. PYTANIA O PEDAGOGIKĘ: Pedagogika jako wiedza/ nauka o wychowaniu. Wiedza naukowa – jej istota i rozwój w kontekście wykładni współczesnych. Ewolucja ideałów społecznej racjonalności. Nowożytne rozumienie nauki. Postmodernistyczne kontrowersje wokół pojmowania wiedzy naukowej. Powstanie i ewolucja pedagogiki jako nauki. Różnicowanie się teoretyczne pedagogiki w XX wieku i ewolucja jej tożsamości. Przedmiot i podstawowe pojęcia pedagogiczne: edukacja, wychowanie, kształcenie, socjalizacja, inkulturacja. Specyfika przedmiotu pedagogiki. Sytuacja pedagogiki w ponowoczesności. Paradygmaty w pedagogice współczesnej. Integracyjny i interdyscyplinarny charakter pedagogiki. Nauki pedagogiczne dotyczące okresów rozwojowych człowieka oraz przedmiotu praktyki pedagogicznej. II. PYTANIA O WYCHOWANIE Wychowanie jako proces sprawczy – próby opisu. Istota, dziedziny, treści i uwarunkowania wychowania. Struktura procesu wychowania. Funkcje wychowania. Aksjologiczny i teleologiczny wymiar wychowania. III. PYTANIA O WIODĄCE KIERUNKI WYCHOWANIA - Tradycyjne i emancypacyjne ujęcie wychowania. Tradycje wychowania uprzedmiatawiającego wychowanka. Nowe wychowanie i odkrycie podmiotowości dziecka (E. Key, , M. Montessori) oraz wskazanie jego praw (J. Korczak). - Nowe wychowanie w Ameryce i idee progresywizmu i pragmatyzmu w edukacji - Pedagogika kultury i humanistyczne idee wychowanie do rozwoju duchowego -Wychowanie w perspektywie pedagogiki krytycznej -Postmodernistyczne dylematy wielości kierunków i stanowisk wobec wychowania, relacji wychowawczych, granic swobody i przymusu w wychowaniu. Kontestacje antypedagogiczne. IV. PYTANIA O WSPÓŁCZESNE NURTY WYCHOWANIA -Naturalny na tle socjalizacji. Rodzina jako podstawowe środowisko wychowania naturalnego. Współczesne praktyki wychowawcze na poziomie – rodziny. Możliwości i ograniczenia podmiotowości i dialogu w wychowaniu w rodzinie’ wychowanie naturalne w swobodzie - Celowy – instytucjonalny; Szkoła jako instytucja wychowania celowego. Współczesne środowiska i praktyki wychowawcze na poziomie szkoły. Przemoc, czy emancypacja instytucji wychowujących. - Intencjonalnych wpływów społecznych; Edukacyjny potencjał instytucji kultury w świecie kultury urynkowionej. Edukacja wobec naporu kultury masowej i popularnej. -Samowychowania i autoedukacji jako celu wychowania i drogi rozwoju osobowego |
|
Literatura: |
Bińczycka J., Między przemocą a swobodą w wychowaniu, Kraków 1997 Edukacja – jest w niej ukryty skarb. Raport dla UNESCO 1998 Gordon T., Wychowanie bez porażek, Warszawa 1991 lub: tenże, Wychowanie bez porażek w praktyce , Warszawa 1994 Hejnicka-Bezwińska T., Pedagogika. Podręcznik dla pierwszego stopnia kształcenia na poziomie wyższym, Warszawa 2015 Karkowska M., Czarnecka W., Przemoc w szkole, Kraków 1995 Melosik Z., Szkudlarek T., Kultura, tożsamość, edukacja – migotanie znaczeń, Kraków 1998 Pedagogika. Podręcznik akademicki, red. Z. Kwieciński, B. Śliwerski, cz. 1 Warszawa 2003 (Cz. I s. 18 - 69 ); cz.2 Warszawa 2004 (Cz. II S. 68-91) Rodzina i jej funkcja wychowawcza, w: Encyklopedia pedagogiczna pod redakcja W. Pomykało, Warszawa 1997 Sławiński S. , Wychowywać do posłuszeństwa, PAX, Warszawa 1991 Śliwerski B., Podstawowe prawidłowości pedagogiki, Wydawnictwo APS, Warszawa, 2011 Śliwerski B., Współczesne teorii i nurty wychowania, Kraków 1998 Szkudlarek T., Śliwerski B., Wyzwania pedagogiki krytycznej i antypedagogiki, Kraków 1993 Tutoring w szkole – między teorią a praktyką zmiany edukacyjnej – TEO Wrocław 2009 Wołoszyn S., Źródła do dziejów wychowania i myśli pedagogicznej. Kielce 1998. T. III. Ks. Pierwsza. Tekst E. Key: s. 46 – 67, J. Korczaka, Baden – Powella i A. Kamińskiego s. 311 – 328; Ks. Druga. Rozdz. Ruch społeczny „wychowania bez porażek T. Gordona, s. 367 – 403) Poszukiwanie nowych strategii oświatowych s. 508 – 543. Przegląd artykułów w bieżącej prasie społecznej o tematyce pedagogicznej. UZUPEŁNIAJĄCA Ostrowska K., W poszukiwaniu wartości, Gdańsk 1994 Toffler A., Trzecia fala, Warszawa 1997 lub: tenże, Budowa nowej cywilizacji. Polityka trzeciej fali, Poznań 1995 Lub: tenże, Wojna i antywojna, Warszawa 1997 Ritzer G., McDonaldyzacja społeczeństwa, Muza 1997. |
|
Uwagi: |
Wykład kursowy, ilustrowany prezentacjami multimedialnymi i filmami dydaktycznymi. Samodzielna praca z kursem pedagogiki umieszczonym na platformie APS. Podczas ćwiczeń – praca w grupach, przeprowadzanie paneli dyskusyjnych przy współudziale studentów, zadania pisemne - wskazane przez prowadzącego NAKŁAD PRACY STUDENTA szacowany w godzinach potrzebnych do zrealizowania danej aktywności tj. liczba godzin kontaktowych: 30, liczba godzin potrzebnych do przygotowania się do zajęć: 20, liczba godzin potrzebnych do przygotowania się do egzaminu/ zaliczenia: 10, liczba godzin przeznaczonych na wykonanie prac pisemnych/referatu w ramach ćwiczeń:10, liczba godzin pracy własnej na platformie e-learningowej : 30 sumaryczna liczba godzin aktywności studenta: 100 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
CW
WYK
CW
N WYK
CW
CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 12 godzin
Wykład, 12 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marlena Grzelak-Klus | |
Prowadzący grup: | Marlena Grzelak-Klus, Dorota Jankowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
POMIAR EFEKTÓW KSZTAŁCENIA WIEDZA: Ocena wiedzy, w tym rozumienia treści przedmiotu, na podstawie odpowiedzi na pytania rekonstruujące wiedzę oraz pytanie problemowo-erudycyjne podczas egzaminu pisemnego, a także na podstawie poziomu i jakości uczestnictwa w dyskursie prowadzonym podczas zajęć ćwiczeniowych. UMIEJĘTNOŚCI Ocena umiejętności kognitywnych, w tym rozumienia treści przedmiotu, na podstawie odpowiedzi na pytania problemowe podczas egzaminu pisemnego oraz na podstawie poziomu i jakości uczestnictwa w dyskursie prowadzonym podczas zajęć ćwiczeniowych. KOMPETENCJE Ocena kompetencji, w tym rozumienia wagi profesjonalizmu zawodowego obawiającego się potrzebą poszerzania wiedzy pedagogicznej na poziomie deklaratywnym, na podstawie poziomu i jakości uczestnictwa w dyskursie prowadzonym podczas zajęć ćwiczeniowych. |
|
Pełny opis: |
I. PYTANIA O PEDAGOGIKĘ: Pedagogika jako wiedza/ nauka o wychowaniu. Wiedza naukowa – jej istota i rozwój w kontekście wykładni współczesnych. Ewolucja ideałów społecznej racjonalności. Nowożytne rozumienie nauki. Postmodernistyczne kontrowersje wokół pojmowania wiedzy naukowej. Powstanie i ewolucja pedagogiki jako nauki. Różnicowanie się teoretyczne pedagogiki w XX wieku i ewolucja jej tożsamości. Przedmiot i podstawowe pojęcia pedagogiczne: edukacja, wychowanie, kształcenie, socjalizacja, inkulturacja. Specyfika przedmiotu pedagogiki. Sytuacja pedagogiki w ponowoczesności. Paradygmaty w pedagogice współczesnej. Integracyjny i interdyscyplinarny charakter pedagogiki. Nauki pedagogiczne dotyczące okresów rozwojowych człowieka oraz przedmiotu praktyki pedagogicznej. II. PYTANIA O WYCHOWANIE Wychowanie jako proces sprawczy – próby opisu. Istota, dziedziny, treści i uwarunkowania wychowania. Struktura procesu wychowania. Funkcje wychowania. Aksjologiczny i teleologiczny wymiar wychowania. III. PYTANIA O WIODĄCE KIERUNKI WYCHOWANIA - Tradycyjne i emancypacyjne ujęcie wychowania. Tradycje wychowania uprzedmiatawiającego wychowanka. Nowe wychowanie i odkrycie podmiotowości dziecka (E. Key, , M. Montessori) oraz wskazanie jego praw (J. Korczak). - Nowe wychowanie w Ameryce i idee progresywizmu i pragmatyzmu w edukacji - Pedagogika kultury i humanistyczne idee wychowanie do rozwoju duchowego -Wychowanie w perspektywie pedagogiki krytycznej -Postmodernistyczne dylematy wielości kierunków i stanowisk wobec wychowania, relacji wychowawczych, granic swobody i przymusu w wychowaniu. Kontestacje antypedagogiczne. IV. PYTANIA O WSPÓŁCZESNE NURTY WYCHOWANIA -Naturalny na tle socjalizacji. Rodzina jako podstawowe środowisko wychowania naturalnego. Współczesne praktyki wychowawcze na poziomie – rodziny. Możliwości i ograniczenia podmiotowości i dialogu w wychowaniu w rodzinie’ wychowanie naturalne w swobodzie - Celowy – instytucjonalny; Szkoła jako instytucja wychowania celowego. Współczesne środowiska i praktyki wychowawcze na poziomie szkoły. Przemoc, czy emancypacja instytucji wychowujących. - Intencjonalnych wpływów społecznych; Edukacyjny potencjał instytucji kultury w świecie kultury urynkowionej. Edukacja wobec naporu kultury masowej i popularnej. -Samowychowania i autoedukacji jako celu wychowania i drogi rozwoju osobowego Wymagania: 1. znajomość literetury obowiązkowej 2. przepracowanie kursu e-learningowego (szkolenie w Teamsach, 19.02.2023r. zamknięcie kursu). 3. zaliczenie ćwiczeń 4. zdanie egzaminu: termin ZEROWY 29.01.2023 godzina 11.00 SALA 3305; termin I 12.02.2023 godzina 9.00 SALA 3305; termin POPRAWKOWY 19.02.2023 godzina 9.00 SALA 3305; |
|
Literatura: |
LITERATURA OBOWIĄZKOWA Hojnicka-Bezwińska T., Pedagogika. Podręcznik dla pierwszego stopnia kształcenia na poziomie wyższym, Difin, Warszawa 2015 Humanistyka przełomu wieków, pod red. J. Kozieleckiego, Kraków 1999, cz.III, ss 241 – 342. Gordon T., Wychowanie bez porażek, Warszawa 1991 lub: Wychowanie bez porażek w praktyce , Warszawa 1994 Kunowski S., Podstawy współczesnej pedagogiki, Warszawa 1993. Cz. I Pedagogika. Podręcznik akademicki, red. Z. Kwieciński, B. Śliwerski, cz. 1 Warszawa 2003 (Cz. I s. 18 - 69 ); cz.2 Warszawa 2004 (Cz. II S. 240 – 320) lub Pedagogika. Podręcznik akademicki, red. Z. Kwieciński, B. Śliwerski, Warszawa 2019 (s. 15-38; 365-380; 407-417; 549-556; 859-875; 981-1002) Śliwerski B., Podstawowe prawidłowości pedagogiki, Wydawnictwo APS, Warszawa, 2011 LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA Bińczycka J., Między przemocą a swobodą w wychowaniu, Kraków 1997 Edukacja – jest w niej ukryty skarb. Raport dla UNESCO 1998 Fromm E., Mieć czy być, Poznań 1997, Czym jest modus posiadania (s. 123 –141) Czym jest modus bycia (s.146 – 173) Gadacz T., O umiejętności życia, „Znak”, Kraków 2003, s 38 – 62 Gutek G., Filozoficzne i ideologiczne podstawy edukacji, Gdańsk 2003 Ostrowska K., W poszukiwaniu wartości, Gdańsk 1994 Pachociński R., Oświata XXI wieku, Warszawa 1999, rozdz. Cywilizacja a postęp (s. 5 – 38), Oświata w społeczeństwie informacyjnym (s. 71 – 94) B.Suchodolski, Edukacja permanentna, Warszawa 2003 Toffler A., Trzecia fala, Warszawa 1997 lub: Budowa nowej cywilizacji. Polityka trzeciej fali, Poznań 1995 Lub: Wojna i antywojna, Warszawa 1997 Ritzer G., McDonaldyzacja społeczeństwa, Muza 1997. Szkudlarek T., Media. Szkic z filozofii i pedagogiki dystansu, Kraków 1999, ss. 108 - 134 Wołoszyn S., Źródła do dziejów wychowania i myśli pedagogicznej. Kielce 1998. T. III. Ks. Pierwsza. Tekst E. Key: s. 46 – 67, Teksty Baden – Powella i A. Kamińskiego s. 311 – 328; Ks. Druga. Rozdz. Poszukiwanie nowych strategii oświatowych s. 508 – 543. |
|
Uwagi: |
METODY KSZTAŁCENIA Wykład kursowy, ilustrowany prezentacjami multimedialnymi i filmami dydaktycznymi. Samodzielna praca z kursem pedagogiki umieszczonym na platformie APS. Dla aktywizacji studentów podczas ćwiczeń – przeprowadzanie paneli dyskusyjnych przy współudziale studentów. NAKŁAD PRACY STUDENTA szacowany w godzinach potrzebnych do zrealizowania danej aktywności tj. liczba godzin kontaktowych: 24, liczba godzin potrzebnych do przygotowania się do zajęć: 20, liczba godzin potrzebnych do przygotowania się do egzaminu/ zaliczenia: 26 liczba godzin przeznaczonych e-learning: 20, liczba godzin przeznaczonych na przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń: 10, sumaryczna liczba godzin aktywności studenta: 100 , (z zachowaniem zasady, że średnio 25 - 30 godzinom pracy odpowiada 1 punkt ECTS) |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-18 |
Przejdź do planu
PN WYK
CW
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Dorota Jankowska | |
Prowadzący grup: | Dorota Jankowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA: 1. WIEDZA - ocena wiedzy, w tym rozumienia treści przedmiotu, na podstawie odpowiedzi na pytania rekonstruujące wiedzę oraz pytanie problemowo-erudycyjne podczas kolokwium egzaminacyjnego pisemnego - ocena wiedzy, w tym rozumienia treści przedmiotu, na podstawie poziomu i jakości uczestnictwa w dyskursie prowadzonym podczas zajęć ćwiczeniowych 2. UMIEJĘTNOŚCI - ocena umiejętności kognitywnych, w tym rozumienia treści przedmiotu, na podstawie odpowiedzi na pytania problemowe podczas kolokwium pisemnego - ocena umiejętności kognitywnych, w tym rozumienia treści przedmiotu, na podstawie poziomu i jakości uczestnictwa w dyskursie prowadzonym podczas zajęć prowadzonych metodą debaty 3. KOMPETENCJE SPOŁECZNE - ocena kompetencji, w tym rozumienia wagi profesjonalizmu zawodowego obawiającego się etycznym postępowaniem na poziomie deklaratywnym, na podstawie poziomu i jakości uczestnictwa w dyskursie prowadzonym podczas zajęć prowadzonych metodą debaty, - ocena kompetencji na podstawie odpowiedzi na pytania problemowe podczas egzaminu pisemnego Egzamin w formie części testowej:20 pytań zamkniętych (w skali 0-1 pkt) oraz opisowej: dwa pytania otwarte (w skali 0-7 punktów). Łączna liczba punktów maksymalnie 34. Zalicza uzyskanie minimum 17 punktów |
|
Pełny opis: |
I. PYTANIA O PEDAGOGIKĘ: Pedagogika jako wiedza/ nauka o wychowaniu. Wiedza naukowa – jej istota i rozwój w kontekście wykładni współczesnych. Ewolucja ideałów społecznej racjonalności. Nowożytne rozumienie nauki. Postmodernistyczne kontrowersje wokół pojmowania wiedzy naukowej. Powstanie i ewolucja pedagogiki jako nauki. Różnicowanie się teoretyczne pedagogiki w XX wieku i ewolucja jej tożsamości. Przedmiot i podstawowe pojęcia pedagogiczne: edukacja, wychowanie, kształcenie, socjalizacja, inkulturacja. Specyfika przedmiotu pedagogiki. Sytuacja pedagogiki w ponowoczesności. Paradygmaty w pedagogice współczesnej. Integracyjny i interdyscyplinarny charakter pedagogiki. Nauki pedagogiczne dotyczące okresów rozwojowych człowieka oraz przedmiotu praktyki pedagogicznej. II. PYTANIA O WYCHOWANIE Wychowanie jako proces sprawczy – próby opisu. Istota, dziedziny, treści i uwarunkowania wychowania. Struktura procesu wychowania. Funkcje wychowania. Aksjologiczny i teleologiczny wymiar wychowania. III. PYTANIA O WIODĄCE KIERUNKI WYCHOWANIA - Tradycyjne i emancypacyjne ujęcie wychowania. Tradycje wychowania uprzedmiatawiającego wychowanka. Nowe wychowanie i odkrycie podmiotowości dziecka (E. Key, , M. Montessori) oraz wskazanie jego praw (J. Korczak). - Nowe wychowanie w Ameryce i idee progresywizmu i pragmatyzmu w edukacji - Pedagogika kultury i humanistyczne idee wychowanie do rozwoju duchowego -Wychowanie w perspektywie pedagogiki krytycznej -Postmodernistyczne dylematy wielości kierunków i stanowisk wobec wychowania, relacji wychowawczych, granic swobody i przymusu w wychowaniu. Kontestacje antypedagogiczne. IV. PYTANIA O WSPÓŁCZESNE NURTY WYCHOWANIA -Naturalny na tle socjalizacji. Rodzina jako podstawowe środowisko wychowania naturalnego. Współczesne praktyki wychowawcze na poziomie – rodziny. Możliwości i ograniczenia podmiotowości i dialogu w wychowaniu w rodzinie’ wychowanie naturalne w swobodzie - Celowy – instytucjonalny; Szkoła jako instytucja wychowania celowego. Współczesne środowiska i praktyki wychowawcze na poziomie szkoły. Przemoc, czy emancypacja instytucji wychowujących. - Intencjonalnych wpływów społecznych; Edukacyjny potencjał instytucji kultury w świecie kultury urynkowionej. Edukacja wobec naporu kultury masowej i popularnej. -Samowychowania i autoedukacji jako celu wychowania i drogi rozwoju osobowego |
|
Literatura: |
Bińczycka J., Między przemocą a swobodą w wychowaniu, Kraków 1997 Edukacja – jest w niej ukryty skarb. Raport dla UNESCO 1998 Gordon T., Wychowanie bez porażek, Warszawa 1991 lub: tenże, Wychowanie bez porażek w praktyce , Warszawa 1994 Hejnicka-Bezwińska T., Pedagogika. Podręcznik dla pierwszego stopnia kształcenia na poziomie wyższym, Warszawa 2015 Karkowska M., Czarnecka W., Przemoc w szkole, Kraków 1995 Melosik Z., Szkudlarek T., Kultura, tożsamość, edukacja – migotanie znaczeń, Kraków 1998 Pedagogika. Podręcznik akademicki, red. Z. Kwieciński, B. Śliwerski, cz. 1 Warszawa 2003 (Cz. I s. 18 - 69 ); cz.2 Warszawa 2004 (Cz. II S. 68-91) Rodzina i jej funkcja wychowawcza, w: Encyklopedia pedagogiczna pod redakcja W. Pomykało, Warszawa 1997 Sławiński S. , Wychowywać do posłuszeństwa, PAX, Warszawa 1991 Śliwerski B., Podstawowe prawidłowości pedagogiki, Wydawnictwo APS, Warszawa, 2011 Śliwerski B., Współczesne teorii i nurty wychowania, Kraków 1998 Szkudlarek T., Śliwerski B., Wyzwania pedagogiki krytycznej i antypedagogiki, Kraków 1993 Tutoring w szkole – między teorią a praktyką zmiany edukacyjnej – TEO Wrocław 2009 Wołoszyn S., Źródła do dziejów wychowania i myśli pedagogicznej. Kielce 1998. T. III. Ks. Pierwsza. Tekst E. Key: s. 46 – 67, J. Korczaka, Baden – Powella i A. Kamińskiego s. 311 – 328; Ks. Druga. Rozdz. Ruch społeczny „wychowania bez porażek T. Gordona, s. 367 – 403) Poszukiwanie nowych strategii oświatowych s. 508 – 543. Przegląd artykułów w bieżącej prasie społecznej o tematyce pedagogicznej. UZUPEŁNIAJĄCA Ostrowska K., W poszukiwaniu wartości, Gdańsk 1994 Toffler A., Trzecia fala, Warszawa 1997 lub: tenże, Budowa nowej cywilizacji. Polityka trzeciej fali, Poznań 1995 Lub: tenże, Wojna i antywojna, Warszawa 1997 Ritzer G., McDonaldyzacja społeczeństwa, Muza 1997. |
|
Uwagi: |
Wykład kursowy, ilustrowany prezentacjami multimedialnymi i filmami dydaktycznymi. Samodzielna praca z kursem pedagogiki umieszczonym na platformie APS. Podczas ćwiczeń – praca w grupach, przeprowadzanie paneli dyskusyjnych przy współudziale studentów, zadania pisemne - wskazane przez prowadzącego NAKŁAD PRACY STUDENTA szacowany w godzinach potrzebnych do zrealizowania danej aktywności tj. liczba godzin kontaktowych: 30, liczba godzin potrzebnych do przygotowania się do zajęć: 20, liczba godzin potrzebnych do przygotowania się do egzaminu/ zaliczenia: 10, liczba godzin przeznaczonych na wykonanie prac pisemnych/referatu w ramach ćwiczeń:10, liczba godzin pracy własnej na platformie e-learningowej : 30 sumaryczna liczba godzin aktywności studenta: 100 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-18 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
WYK
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 12 godzin
Wykład, 12 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marlena Grzelak-Klus | |
Prowadzący grup: | Marlena Grzelak-Klus | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA: 1. WIEDZA - ocena wiedzy, w tym rozumienia treści przedmiotu, na podstawie odpowiedzi na pytania rekonstruujące wiedzę oraz pytanie problemowo-erudycyjne podczas kolokwium egzaminacyjnego pisemnego - ocena wiedzy, w tym rozumienia treści przedmiotu, na podstawie poziomu i jakości uczestnictwa w dyskursie prowadzonym podczas zajęć ćwiczeniowych 2. UMIEJĘTNOŚCI - ocena umiejętności kognitywnych, w tym rozumienia treści przedmiotu, na podstawie odpowiedzi na pytania problemowe podczas kolokwium pisemnego - ocena umiejętności kognitywnych, w tym rozumienia treści przedmiotu, na podstawie poziomu i jakości uczestnictwa w dyskursie prowadzonym podczas zajęć prowadzonych metodą debaty 3. KOMPETENCJE SPOŁECZNE - ocena kompetencji, w tym rozumienia wagi profesjonalizmu zawodowego obawiającego się etycznym postępowaniem na poziomie deklaratywnym, na podstawie poziomu i jakości uczestnictwa w dyskursie prowadzonym podczas zajęć prowadzonych metodą debaty, - ocena kompetencji na podstawie odpowiedzi na pytania problemowe podczas egzaminu pisemnego Egzamin w formie: testowej:20 pytań zamkniętych (w skali 0-1 pkt) oraz opisowej: dwa pytania otwarte (w skali 0-10 punktów). Łączna liczba punktów maksymalnie 40. Zalicza uzyskanie minimum 20 punktów |
|
Pełny opis: |
I. PYTANIA O PEDAGOGIKĘ: Pedagogika jako wiedza/ nauka o wychowaniu. Wiedza naukowa – jej istota i rozwój w kontekście wykładni współczesnych. Ewolucja ideałów społecznej racjonalności. Nowożytne rozumienie nauki. Postmodernistyczne kontrowersje wokół pojmowania wiedzy naukowej. Powstanie i ewolucja pedagogiki jako nauki. Różnicowanie się teoretyczne pedagogiki w XX wieku i ewolucja jej tożsamości. Przedmiot i podstawowe pojęcia pedagogiczne: edukacja, wychowanie, kształcenie, socjalizacja, inkulturacja. Specyfika przedmiotu pedagogiki. Sytuacja pedagogiki w ponowoczesności. Paradygmaty w pedagogice współczesnej. Integracyjny i interdyscyplinarny charakter pedagogiki. Nauki pedagogiczne dotyczące okresów rozwojowych człowieka oraz przedmiotu praktyki pedagogicznej. II. PYTANIA O WYCHOWANIE Wychowanie jako proces sprawczy – próby opisu. Istota, dziedziny, treści i uwarunkowania wychowania. Struktura procesu wychowania. Funkcje wychowania. Aksjologiczny i teleologiczny wymiar wychowania. III. PYTANIA O WIODĄCE KIERUNKI WYCHOWANIA - Tradycyjne i emancypacyjne ujęcie wychowania. Tradycje wychowania uprzedmiatawiającego wychowanka. Nowe wychowanie i odkrycie podmiotowości dziecka (E. Key, , M. Montessori) oraz wskazanie jego praw (J. Korczak). - Nowe wychowanie w Ameryce i idee progresywizmu i pragmatyzmu w edukacji - Pedagogika kultury i humanistyczne idee wychowanie do rozwoju duchowego -Wychowanie w perspektywie pedagogiki krytycznej -Postmodernistyczne dylematy wielości kierunków i stanowisk wobec wychowania, relacji wychowawczych, granic swobody i przymusu w wychowaniu. Kontestacje antypedagogiczne. IV. PYTANIA O WSPÓŁCZESNE NURTY WYCHOWANIA -Naturalny na tle socjalizacji. Rodzina jako podstawowe środowisko wychowania naturalnego. Współczesne praktyki wychowawcze na poziomie – rodziny. Możliwości i ograniczenia podmiotowości i dialogu w wychowaniu w rodzinie’ wychowanie naturalne w swobodzie - Celowy – instytucjonalny; Szkoła jako instytucja wychowania celowego. Współczesne środowiska i praktyki wychowawcze na poziomie szkoły. Przemoc, czy emancypacja instytucji wychowujących. - Intencjonalnych wpływów społecznych; Edukacyjny potencjał instytucji kultury w świecie kultury urynkowionej. Edukacja wobec naporu kultury masowej i popularnej. -Samowychowania i autoedukacji jako celu wychowania i drogi rozwoju osobowego |
|
Literatura: |
Bińczycka J., Między przemocą a swobodą w wychowaniu, Kraków 1997 Edukacja – jest w niej ukryty skarb. Raport dla UNESCO 1998 Gordon T., Wychowanie bez porażek, Warszawa 1991 lub: tenże, Wychowanie bez porażek w praktyce , Warszawa 1994 Hejnicka-Bezwińska T., Pedagogika. Podręcznik dla pierwszego stopnia kształcenia na poziomie wyższym, Warszawa 2015 Karkowska M., Czarnecka W., Przemoc w szkole, Kraków 1995 Melosik Z., Szkudlarek T., Kultura, tożsamość, edukacja – migotanie znaczeń, Kraków 1998 Pedagogika. Podręcznik akademicki, red. Z. Kwieciński, B. Śliwerski, cz. 1 Warszawa 2003 (Cz. I s. 18 - 69 ); cz.2 Warszawa 2004 (Cz. II S. 68-91) Rodzina i jej funkcja wychowawcza, w: Encyklopedia pedagogiczna pod redakcja W. Pomykało, Warszawa 1997 Sławiński S. , Wychowywać do posłuszeństwa, PAX, Warszawa 1991 Śliwerski B., Podstawowe prawidłowości pedagogiki, Wydawnictwo APS, Warszawa, 2011 Śliwerski B., Współczesne teorii i nurty wychowania, Kraków 1998 Szkudlarek T., Śliwerski B., Wyzwania pedagogiki krytycznej i antypedagogiki, Kraków 1993 Tutoring w szkole – między teorią a praktyką zmiany edukacyjnej – TEO Wrocław 2009 Wołoszyn S., Źródła do dziejów wychowania i myśli pedagogicznej. Kielce 1998. T. III. Ks. Pierwsza. Tekst E. Key: s. 46 – 67, J. Korczaka, Baden – Powella i A. Kamińskiego s. 311 – 328; Ks. Druga. Rozdz. Ruch społeczny „wychowania bez porażek T. Gordona, s. 367 – 403) Poszukiwanie nowych strategii oświatowych s. 508 – 543. Przegląd artykułów w bieżącej prasie społecznej o tematyce pedagogicznej. UZUPEŁNIAJĄCA Ostrowska K., W poszukiwaniu wartości, Gdańsk 1994 Toffler A., Trzecia fala, Warszawa 1997 lub: tenże, Budowa nowej cywilizacji. Polityka trzeciej fali, Poznań 1995 Lub: tenże, Wojna i antywojna, Warszawa 1997 Ritzer G., McDonaldyzacja społeczeństwa, Muza 1997. |
|
Uwagi: |
Wykład kursowy, ilustrowany prezentacjami multimedialnymi i filmami dydaktycznymi. Samodzielna praca z kursem pedagogiki umieszczonym na platformie APS. Podczas ćwiczeń – praca w grupach, przeprowadzanie paneli dyskusyjnych przy współudziale studentów, zadania pisemne - wskazane przez prowadzącego NAKŁAD PRACY STUDENTA szacowany w godzinach potrzebnych do zrealizowania danej aktywności tj. liczba godzin kontaktowych: 30, liczba godzin potrzebnych do przygotowania się do zajęć: 20, liczba godzin potrzebnych do przygotowania się do egzaminu/ zaliczenia: 10, liczba godzin przeznaczonych na wykonanie prac pisemnych/referatu w ramach ćwiczeń:10, liczba godzin pracy własnej na platformie e-learningowej : 30 sumaryczna liczba godzin aktywności studenta: 100 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-23 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ WYK
CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marlena Grzelak-Klus | |
Prowadzący grup: | Marlena Grzelak-Klus | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA: 1. WIEDZA - ocena wiedzy, w tym rozumienia treści przedmiotu, na podstawie odpowiedzi na pytania rekonstruujące wiedzę oraz pytanie problemowo-erudycyjne podczas kolokwium egzaminacyjnego pisemnego - ocena wiedzy, w tym rozumienia treści przedmiotu, na podstawie poziomu i jakości uczestnictwa w dyskursie prowadzonym podczas zajęć ćwiczeniowych 2. UMIEJĘTNOŚCI - ocena umiejętności kognitywnych, w tym rozumienia treści przedmiotu, na podstawie odpowiedzi na pytania problemowe podczas kolokwium pisemnego - ocena umiejętności kognitywnych, w tym rozumienia treści przedmiotu, na podstawie poziomu i jakości uczestnictwa w dyskursie prowadzonym podczas zajęć prowadzonych metodą debaty 3. KOMPETENCJE SPOŁECZNE - ocena kompetencji, w tym rozumienia wagi profesjonalizmu zawodowego obawiającego się etycznym postępowaniem na poziomie deklaratywnym, na podstawie poziomu i jakości uczestnictwa w dyskursie prowadzonym podczas zajęć prowadzonych metodą debaty, - ocena kompetencji na podstawie odpowiedzi na pytania problemowe podczas egzaminu pisemnego Egzamin w formie części testowej:20 pytań zamkniętych (w skali 0-1 pkt) oraz opisowej: dwa pytania otwarte (w skali 0-7 punktów). Łączna liczba punktów maksymalnie 34. Zalicza uzyskanie minimum 17 punktów |
|
Pełny opis: |
I. PYTANIA O PEDAGOGIKĘ: Pedagogika jako wiedza/ nauka o wychowaniu. Wiedza naukowa – jej istota i rozwój w kontekście wykładni współczesnych. Ewolucja ideałów społecznej racjonalności. Nowożytne rozumienie nauki. Postmodernistyczne kontrowersje wokół pojmowania wiedzy naukowej. Powstanie i ewolucja pedagogiki jako nauki. Różnicowanie się teoretyczne pedagogiki w XX wieku i ewolucja jej tożsamości. Przedmiot i podstawowe pojęcia pedagogiczne: edukacja, wychowanie, kształcenie, socjalizacja, inkulturacja. Specyfika przedmiotu pedagogiki. Sytuacja pedagogiki w ponowoczesności. Paradygmaty w pedagogice współczesnej. Integracyjny i interdyscyplinarny charakter pedagogiki. Nauki pedagogiczne dotyczące okresów rozwojowych człowieka oraz przedmiotu praktyki pedagogicznej. II. PYTANIA O WYCHOWANIE Wychowanie jako proces sprawczy – próby opisu. Istota, dziedziny, treści i uwarunkowania wychowania. Struktura procesu wychowania. Funkcje wychowania. Aksjologiczny i teleologiczny wymiar wychowania. III. PYTANIA O WIODĄCE KIERUNKI WYCHOWANIA - Tradycyjne i emancypacyjne ujęcie wychowania. Tradycje wychowania uprzedmiatawiającego wychowanka. Nowe wychowanie i odkrycie podmiotowości dziecka (E. Key, , M. Montessori) oraz wskazanie jego praw (J. Korczak). - Nowe wychowanie w Ameryce i idee progresywizmu i pragmatyzmu w edukacji - Pedagogika kultury i humanistyczne idee wychowanie do rozwoju duchowego -Wychowanie w perspektywie pedagogiki krytycznej -Postmodernistyczne dylematy wielości kierunków i stanowisk wobec wychowania, relacji wychowawczych, granic swobody i przymusu w wychowaniu. Kontestacje antypedagogiczne. IV. PYTANIA O WSPÓŁCZESNE NURTY WYCHOWANIA -Naturalny na tle socjalizacji. Rodzina jako podstawowe środowisko wychowania naturalnego. Współczesne praktyki wychowawcze na poziomie – rodziny. Możliwości i ograniczenia podmiotowości i dialogu w wychowaniu w rodzinie’ wychowanie naturalne w swobodzie - Celowy – instytucjonalny; Szkoła jako instytucja wychowania celowego. Współczesne środowiska i praktyki wychowawcze na poziomie szkoły. Przemoc, czy emancypacja instytucji wychowujących. - Intencjonalnych wpływów społecznych; Edukacyjny potencjał instytucji kultury w świecie kultury urynkowionej. Edukacja wobec naporu kultury masowej i popularnej. -Samowychowania i autoedukacji jako celu wychowania i drogi rozwoju osobowego |
|
Literatura: |
Bińczycka J., Między przemocą a swobodą w wychowaniu, Kraków 1997 Edukacja – jest w niej ukryty skarb. Raport dla UNESCO 1998 Gordon T., Wychowanie bez porażek, Warszawa 1991 lub: tenże, Wychowanie bez porażek w praktyce , Warszawa 1994 Hejnicka-Bezwińska T., Pedagogika. Podręcznik dla pierwszego stopnia kształcenia na poziomie wyższym, Warszawa 2015 Karkowska M., Czarnecka W., Przemoc w szkole, Kraków 1995 Melosik Z., Szkudlarek T., Kultura, tożsamość, edukacja – migotanie znaczeń, Kraków 1998 Pedagogika. Podręcznik akademicki, red. Z. Kwieciński, B. Śliwerski, cz. 1 Warszawa 2003 (Cz. I s. 18 - 69 ); cz.2 Warszawa 2004 (Cz. II S. 68-91) Rodzina i jej funkcja wychowawcza, w: Encyklopedia pedagogiczna pod redakcja W. Pomykało, Warszawa 1997 Sławiński S. , Wychowywać do posłuszeństwa, PAX, Warszawa 1991 Śliwerski B., Podstawowe prawidłowości pedagogiki, Wydawnictwo APS, Warszawa, 2011 Śliwerski B., Współczesne teorii i nurty wychowania, Kraków 1998 Szkudlarek T., Śliwerski B., Wyzwania pedagogiki krytycznej i antypedagogiki, Kraków 1993 Tutoring w szkole – między teorią a praktyką zmiany edukacyjnej – TEO Wrocław 2009 Wołoszyn S., Źródła do dziejów wychowania i myśli pedagogicznej. Kielce 1998. T. III. Ks. Pierwsza. Tekst E. Key: s. 46 – 67, J. Korczaka, Baden – Powella i A. Kamińskiego s. 311 – 328; Ks. Druga. Rozdz. Ruch społeczny „wychowania bez porażek T. Gordona, s. 367 – 403) Poszukiwanie nowych strategii oświatowych s. 508 – 543. Przegląd artykułów w bieżącej prasie społecznej o tematyce pedagogicznej. UZUPEŁNIAJĄCA Ostrowska K., W poszukiwaniu wartości, Gdańsk 1994 Toffler A., Trzecia fala, Warszawa 1997 lub: tenże, Budowa nowej cywilizacji. Polityka trzeciej fali, Poznań 1995 Lub: tenże, Wojna i antywojna, Warszawa 1997 Ritzer G., McDonaldyzacja społeczeństwa, Muza 1997. |
|
Uwagi: |
Wykład kursowy, ilustrowany prezentacjami multimedialnymi i filmami dydaktycznymi. Samodzielna praca z kursem pedagogiki umieszczonym na platformie APS. Podczas ćwiczeń – praca w grupach, przeprowadzanie paneli dyskusyjnych przy współudziale studentów, zadania pisemne - wskazane przez prowadzącego NAKŁAD PRACY STUDENTA szacowany w godzinach potrzebnych do zrealizowania danej aktywności tj. liczba godzin kontaktowych: 30, liczba godzin potrzebnych do przygotowania się do zajęć: 20, liczba godzin potrzebnych do przygotowania się do egzaminu/ zaliczenia: 10, liczba godzin przeznaczonych na wykonanie prac pisemnych/referatu w ramach ćwiczeń:10, liczba godzin pracy własnej na platformie e-learningowej : 30 sumaryczna liczba godzin aktywności studenta: 100 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2024/2025" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-23 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
WYK
CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 12 godzin
Wykład, 12 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marlena Grzelak-Klus | |
Prowadzący grup: | Marlena Grzelak-Klus | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA: 1. WIEDZA - ocena wiedzy, w tym rozumienia treści przedmiotu, na podstawie odpowiedzi na pytania rekonstruujące wiedzę oraz pytanie problemowo-erudycyjne podczas kolokwium egzaminacyjnego pisemnego - ocena wiedzy, w tym rozumienia treści przedmiotu, na podstawie poziomu i jakości uczestnictwa w dyskursie prowadzonym podczas zajęć ćwiczeniowych 2. UMIEJĘTNOŚCI - ocena umiejętności kognitywnych, w tym rozumienia treści przedmiotu, na podstawie odpowiedzi na pytania problemowe podczas kolokwium pisemnego - ocena umiejętności kognitywnych, w tym rozumienia treści przedmiotu, na podstawie poziomu i jakości uczestnictwa w dyskursie prowadzonym podczas zajęć prowadzonych metodą debaty 3. KOMPETENCJE SPOŁECZNE - ocena kompetencji, w tym rozumienia wagi profesjonalizmu zawodowego obawiającego się etycznym postępowaniem na poziomie deklaratywnym, na podstawie poziomu i jakości uczestnictwa w dyskursie prowadzonym podczas zajęć prowadzonych metodą debaty, - ocena kompetencji na podstawie odpowiedzi na pytania problemowe podczas egzaminu pisemnego Egzamin w formie: testowej:20 pytań zamkniętych (w skali 0-1 pkt) oraz opisowej: dwa pytania otwarte (w skali 0-10 punktów). Łączna liczba punktów maksymalnie 40. Zalicza uzyskanie minimum 20 punktów |
|
Pełny opis: |
I. PYTANIA O PEDAGOGIKĘ: Pedagogika jako wiedza/ nauka o wychowaniu. Wiedza naukowa – jej istota i rozwój w kontekście wykładni współczesnych. Ewolucja ideałów społecznej racjonalności. Nowożytne rozumienie nauki. Postmodernistyczne kontrowersje wokół pojmowania wiedzy naukowej. Powstanie i ewolucja pedagogiki jako nauki. Różnicowanie się teoretyczne pedagogiki w XX wieku i ewolucja jej tożsamości. Przedmiot i podstawowe pojęcia pedagogiczne: edukacja, wychowanie, kształcenie, socjalizacja, inkulturacja. Specyfika przedmiotu pedagogiki. Sytuacja pedagogiki w ponowoczesności. Paradygmaty w pedagogice współczesnej. Integracyjny i interdyscyplinarny charakter pedagogiki. Nauki pedagogiczne dotyczące okresów rozwojowych człowieka oraz przedmiotu praktyki pedagogicznej. II. PYTANIA O WYCHOWANIE Wychowanie jako proces sprawczy – próby opisu. Istota, dziedziny, treści i uwarunkowania wychowania. Struktura procesu wychowania. Funkcje wychowania. Aksjologiczny i teleologiczny wymiar wychowania. III. PYTANIA O WIODĄCE KIERUNKI WYCHOWANIA - Tradycyjne i emancypacyjne ujęcie wychowania. Tradycje wychowania uprzedmiatawiającego wychowanka. Nowe wychowanie i odkrycie podmiotowości dziecka (E. Key, , M. Montessori) oraz wskazanie jego praw (J. Korczak). - Nowe wychowanie w Ameryce i idee progresywizmu i pragmatyzmu w edukacji - Pedagogika kultury i humanistyczne idee wychowanie do rozwoju duchowego -Wychowanie w perspektywie pedagogiki krytycznej -Postmodernistyczne dylematy wielości kierunków i stanowisk wobec wychowania, relacji wychowawczych, granic swobody i przymusu w wychowaniu. Kontestacje antypedagogiczne. IV. PYTANIA O WSPÓŁCZESNE NURTY WYCHOWANIA -Naturalny na tle socjalizacji. Rodzina jako podstawowe środowisko wychowania naturalnego. Współczesne praktyki wychowawcze na poziomie – rodziny. Możliwości i ograniczenia podmiotowości i dialogu w wychowaniu w rodzinie’ wychowanie naturalne w swobodzie - Celowy – instytucjonalny; Szkoła jako instytucja wychowania celowego. Współczesne środowiska i praktyki wychowawcze na poziomie szkoły. Przemoc, czy emancypacja instytucji wychowujących. - Intencjonalnych wpływów społecznych; Edukacyjny potencjał instytucji kultury w świecie kultury urynkowionej. Edukacja wobec naporu kultury masowej i popularnej. -Samowychowania i autoedukacji jako celu wychowania i drogi rozwoju osobowego |
|
Literatura: |
Bińczycka J., Między przemocą a swobodą w wychowaniu, Kraków 1997 Edukacja – jest w niej ukryty skarb. Raport dla UNESCO 1998 Gordon T., Wychowanie bez porażek, Warszawa 1991 lub: tenże, Wychowanie bez porażek w praktyce , Warszawa 1994 Hejnicka-Bezwińska T., Pedagogika. Podręcznik dla pierwszego stopnia kształcenia na poziomie wyższym, Warszawa 2015 Karkowska M., Czarnecka W., Przemoc w szkole, Kraków 1995 Melosik Z., Szkudlarek T., Kultura, tożsamość, edukacja – migotanie znaczeń, Kraków 1998 Pedagogika. Podręcznik akademicki, red. Z. Kwieciński, B. Śliwerski, cz. 1 Warszawa 2003 (Cz. I s. 18 - 69 ); cz.2 Warszawa 2004 (Cz. II S. 68-91) Rodzina i jej funkcja wychowawcza, w: Encyklopedia pedagogiczna pod redakcja W. Pomykało, Warszawa 1997 Sławiński S. , Wychowywać do posłuszeństwa, PAX, Warszawa 1991 Śliwerski B., Podstawowe prawidłowości pedagogiki, Wydawnictwo APS, Warszawa, 2011 Śliwerski B., Współczesne teorii i nurty wychowania, Kraków 1998 Szkudlarek T., Śliwerski B., Wyzwania pedagogiki krytycznej i antypedagogiki, Kraków 1993 Tutoring w szkole – między teorią a praktyką zmiany edukacyjnej – TEO Wrocław 2009 Wołoszyn S., Źródła do dziejów wychowania i myśli pedagogicznej. Kielce 1998. T. III. Ks. Pierwsza. Tekst E. Key: s. 46 – 67, J. Korczaka, Baden – Powella i A. Kamińskiego s. 311 – 328; Ks. Druga. Rozdz. Ruch społeczny „wychowania bez porażek T. Gordona, s. 367 – 403) Poszukiwanie nowych strategii oświatowych s. 508 – 543. Przegląd artykułów w bieżącej prasie społecznej o tematyce pedagogicznej. UZUPEŁNIAJĄCA Ostrowska K., W poszukiwaniu wartości, Gdańsk 1994 Toffler A., Trzecia fala, Warszawa 1997 lub: tenże, Budowa nowej cywilizacji. Polityka trzeciej fali, Poznań 1995 Lub: tenże, Wojna i antywojna, Warszawa 1997 Ritzer G., McDonaldyzacja społeczeństwa, Muza 1997. |
|
Uwagi: |
Wykład kursowy, ilustrowany prezentacjami multimedialnymi i filmami dydaktycznymi. Samodzielna praca z kursem pedagogiki umieszczonym na platformie APS. Podczas ćwiczeń – praca w grupach, przeprowadzanie paneli dyskusyjnych przy współudziale studentów, zadania pisemne - wskazane przez prowadzącego NAKŁAD PRACY STUDENTA szacowany w godzinach potrzebnych do zrealizowania danej aktywności tj. liczba godzin kontaktowych: 30, liczba godzin potrzebnych do przygotowania się do zajęć: 20, liczba godzin potrzebnych do przygotowania się do egzaminu/ zaliczenia: 10, liczba godzin przeznaczonych na wykonanie prac pisemnych/referatu w ramach ćwiczeń:10, liczba godzin pracy własnej na platformie e-learningowej : 30 sumaryczna liczba godzin aktywności studenta: 100 |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.