I. Zajęcia organizacyjne. Omówienie programu, wymagań i warunków zaliczeń, poznanie grupy.
II. Nurty wychowania: nurt wychowania naturalnego na tle socjalizacji.
Rodzina. Współczesne środowiska i praktyki wychowawcze na poziomie „mikro” – rodziny. Możliwości i ograniczenia podmiotowości i dialogu w wychowaniu w rodzinie
1. Gordon T., Wychowanie bez porażek, Warszawa 1991 lub: Wychowanie bez porażek w praktyce, Warszawa 1994
2. Sławiński S., Wychowanie do posłuszeństwa, lub. Spór o wychowanie do posłuszeństwa, w: Bici biją, red. J. Bińczycka, Warszawa 2002, s. 44 – 58.
3. Eichelberger W., O co pytają dzieci. O miłości i wychowaniu, Warszawa 1999.
III. Nurty wychowania: nurt wychowania celowego – instytucjonalnego.
Szkoła. Współczesne środowiska i praktyki wychowawcze na poziomie „mezo” – szkoły. Przemoc czy emancypacja instytucji wychowujących
1. Pedagogika. Podręcznik akademicki, red. Z. Kwieciński, B. Śliwerski, cz.2 Warszawa 2004 (Cz. II Gołębniak D., Szkoła wspomagająca rozwój, s. 98-122; Surzykiewicz J., Agresja i przemoc w szkole, s. 270-290) lub Pedagogika. Podręcznik akademicki, red. Z. Kwieciński, B. Śliwerski, Warszawa 2019 (s. 859-875; 981-1002)
2. Granice wolności i przymusu w edukacji szkolnej, red. Danilewska J., Kraków 2001.
IV. Nurty wychowania: nurt intencjonalnych wpływów społecznych na tle oddziaływań kultury masowej i mediów.
1. Pedagogika. Podręcznik akademicki, red. Z. Kwieciński, B. Śliwerski, Warszawa 2019 (s. 407-417)
2.Szkudlarek T., Media. Szkic z filozofii i pedagogiki dystansu, Kraków 1999, s. 108 – 138
3. Jankowski D., Pedagogika kultury. Studia i koncepcja, Kraków 2006, s. 73- 92
4. Prezentacja badań dotyczących uczestnictwa dzieci i młodzieży w instytucjach kultury – opracowania studentów.
V. Nurty wychowania: samowychowanie.
1. Śliwerski B., Wychowanie jako samorealizacja, samowychowanie, w: Podstawowe prawidłowości pedagogiki. Podręcznik akademicki, Wydawnictwo APS, Warszawa 2011, s. 215-224
2. Z zagadnień samowychowania studentów, red. J. Bińczycka, Prace pedagogiczne 18, Katowice 1983
3. M. Dudzikowa, Praca młodzieży nad sobą. Z teorii i praktyki, warszawa1993
VI. Rzeczywistość XXI wieku i wyzwania, które stawia przed wychowaniem.
1. Humanistyka przełomu wieków, red. J. Kozieleckiego, Kraków 1999, (cz.III, Morawski S., W Janusowym widnokręgu s. 287 - 308.) lub Pedagogika. Podręcznik akademicki, red. Z. Kwieciński, B. Śliwerski, cz.2 Warszawa 2004 (Cz. II Melosik Z., Kultura popularna jako czynnik socjalizacji, s. 68-92) lub Pedagogika. Podręcznik akademicki, red. Z. Kwieciński, B. Śliwerski, Warszawa 2019 (s. 365-380; 549-556)
2. Melosik Z., Szkudlarek T., Kultura, tożsamość, edukacja – migotanie znaczeń, Kraków 1998
3. Toffler A., Trzecia fala, Warszawa 1997 lub: Budowa nowej cywilizacji. Polityka trzeciej fali, Poznań 1995 lub: Wojna i antywojna, Warszawa 1997
4. Ritzer G., McDonaldyzacja społeczeństwa, Muza 1997
VII. Podstawowe pojęcia pedagogiczne: edukacja, wychowanie, kształcenie, opieka, socjalizacja, inkulturacja.
1. Pedagogika. Podręcznik akademicki, red. Z. Kwieciński, B. Śliwerski, cz. 1 Warszawa 2003. (Cz. I , K. Rubacha, Edukacja jako przedmiot pedagogiki i jej subdyscyplin, s. 18 – 33)
2. Kunowski S., Podstawy współczesnej pedagogiki, Warszawa 1993. Cz. III , Roz.I Pojęcie wychowania, s 164 – 181.
3. Bińczycka J., Między przemocą a swobodą w wychowaniu, Kraków 1997
4. Słowniki i leksykony pedagogiczne – hasła: edukacja, wychowanie, kształcenie, opieka, socjalizacja, inkulturacja.
VIII. Podsumowanie/ powtórzenie/ prezentacje własne studentów.
Wymagania:
- obecność na zajęciach i aktywny w nich udział,
- przygotowanie i przedstawienie na forum grupy mapy pojęć pedagogicznych, słownika pojęć pedagogicznych lub uargumentowanej tezy pedagogicznej.
Pozdrawiamy i życzymy powodzenia!
|