Język polski
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | PC-POL |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Język polski |
Jednostka: | Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej |
Grupy: |
Przedmioty wyrównujące wiedzę ze szkoły średniej |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN CW
CW
CW
CW
WT ŚR CZ CW
CW
CW
CW
PT CW
CW
CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Iwona Konieczna | |
Prowadzący grup: | Małgorzata Cichoń-Piasecka, Izabela Jania, Katarzyna Kasperkiewicz-Morlewska, Natalia Lipszyc, Anna Melon-Regulska, Ewelina Młynarczyk-Karabin, Małgorzata Wojciechowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie | |
Skrócony opis: |
POMIAR EFEKTÓW KSZTAŁCENIA: WIEDZA: Ocena wiedzy, w tym rozumienia treści przedmiotu, na podstawie odpowiedzi na pytania rekonstruujące wiedzę oraz pytanie problemowo-erudycyjne, a także na podstawie poziomu i jakości uczestnictwa w dyskursie prowadzonym podczas zajęć ćwiczeniowych. UMIEJĘTNOŚCI Ocena umiejętności kognitywnych, w tym rozumienia treści przedmiotu, na podstawie odpowiedzi na pytania problemowe podczas etiud retorycznych, udziału w dyskursach, przeczytanych wskazanych fragmentów literatury przedmiotu i ich interpretacji . KOMPETENCJE Ocena kompetencji, w tym rozumienia wagi profesjonalizmu zawodowego na podstawie poziomu i jakości uczestnictwa w dyskursie prowadzonym podczas zajęć ćwiczeniowych. |
|
Pełny opis: |
Treści kształcenia: • Ustawa o Języku Polskim (1999/2000)- analiza i komentarz –ochrona języka polskiego • Apel KRASP-u przeciwko językowi nienawiści. • Kompetencje Rady Języka Polskiego • Kompetencja językowa i komunikacyjna. SŁOWO instrumentem pedagogicznego oddziaływania. Norma językowa, błąd językowy. • Kryteria poprawności językowej. Rodzaje błędów językowych. Poradnictwo językowe, wzory językowej poprawności. Język mediów • Rodzaje środków językowych, rodzaje form i gatunków wypowiedzi ustnych i pisemnych. • Język w przestrzeni publicznej, analizy językowe wybranych wypowiedzi z publicznej przestrzeni • Wychowanie emocjonalne i sztuka słowa • Kształcenie i doskonaleni form wypowiedzi, takich jak: sztuka monologu, dialogu, debaty, negocjacji, mediacji • Kształcenie i doskonalenie różnorodnych, użytkowych form wypowiedzi pisemnych: np. esej, felieton, rozprawka, fragmenty różnorodnych narracji i t.p. • Etykieta językowa • Etiudy retoryczne – sztuka wystąpień publicznych • Debaty Oksfordzkie, istota i rodzaje wykładu, wypowiedzi okolicznościowych, rozmowy, sztuka erystyki - czyli prowadzenia sporów. • Perswazja i manipulacja językowa, środki perswazji, istota perswazji pedagogicznej. • SŁOWO instrumentem pedagogicznego oddziaływania, retoryka pedagogiczna i jej rola w dydaktyce i wychowaniu. • Kongresy Kultury Języka, Międzynarodowy Dzień Języka Ojczystego, debaty o języku nienawiści. • Język mediów i cyberprzestrzeni, jego rola w dydaktyce i wychowaniu. • Zabawy słowem. Kształtowanie wrażliwości dziecka na słowo na różnych etapach jego rozwoju. Kształtowanie wrażliwości na słowo przyszłych pedagogów wszystkich specjalności. • Terapia słowem i jej twórcze koncepty w pracy pedagoga. • Stan współczesnej polszczyzny-diagnoza i prognoza. Analizy językowe różnych tekstów współczesnej kultury, języka mediów i nowych mediów. • SłOWO w literaturze dziecięcej -antologie poetyckie • Retoryka dziecięca • Odpowiednie dać rzeczy słowo - kultura języka w pracy pedagoga – synteza materiału |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Markowski, A. (2018). Kultura języka. Warszawa. Schopenhauer, A. (2016). Erystyka czyli sztuka prowadzenia sporów. Warszawa. Lewandowska-Tarasiuk, E. (2005). W teatrze prezentacji O sztuce perswazji. Warszawa. Cialdini, R. (2016). Wywieranie wpływu na ludzi. Gdańsk. Akty prawne- Ustawa o języku polskim Apel KRASP-u Literatura uzupełniająca (dodatkowa): Bralczyk, J. (2017). 1000 słów. Warszawa. Bralczyk, J. (2016). Markowski A., Miodek J. Trzy po 33. Warszawa. Koźmińska, I., Olszewska,E. (2010). Wychowanie przez czytanie. Warszawa. Nagórko, A. (2010). Podręczna gramatyka języka polskiego. Warszawa. Ożóg, K. (2001). Polszczyzna przełomu XX i XXI wieku. Wybrane zagadnienia. Rzeszów. ROZSZERZONY ZAKRES LITERATURY ZNAJDUJE SIĘ W INFORMACJACH DLA POSZCZEGÓLNYCH GRUP. |
|
Uwagi: |
OPIS METOD KSZTAŁCENIA: dyskusja praca z tekstem działania praktyczne metoda sytuacyjna NAKŁAD PRACY STUDENTÓW liczba godzin kontaktowych: ćwiczenia - 30 liczba godzin przygotowania się do zajęć, lektury - 10 sumaryczna liczba punktów ECTS - 1 |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.