Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Metody pracy z dzieckiem z grupy ryzyka specyficznych trudności w uczeniu się

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: PC-5S-MRU
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Metody pracy z dzieckiem z grupy ryzyka specyficznych trudności w uczeniu się
Jednostka: Instytut Pedagogiki Specjalnej
Grupy: Obowiązkowe dla 7 sem. PC, terapia pedagogiczna, (5-l) nstacj. jedn. mag.
Obowiązkowe dla 7 sem. PC, terapia pedagogiczna, (5-l) stacj. jedn. mag.
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 3.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE

- Przegląd technik i metod pracy z dzieckiem z grupy ryzyka specyficznych trudności w uczeniu się: pląsy, masażyki i wierszyki, edukacja przez ruch Doroty Dziamskiej, metoda Hany Tymichovej, program rozwijający percepcję wzrokową Marianne Frostig i Horne, metoda Ireny Majchrzak, metoda Dobrego Startu (od wierszyka do literki, od piosenki do literki, od piosenki do rysowania itd.).

- Projektowanie ćwiczeń/zajęć w odniesieniu do studium przypadku dziecka oraz grupy dzieci z kręgu ryzyka specyficznych trudności w uczeniu się z wykorzystaniem jednej z poznanych metod pracy.

- Przygotowanie planu pracy dla dziecka oraz grupy dzieci z kręgu ryzyka specyficznych trudności w uczeniu się.

Efekty uczenia się:

Wiedza

Zna metody stosowane w pracy z dzieckiem z grupy ryzyka specyficznych trudności w uczeniu się.

Umiejętności

Potrafi rzetelnie ocenić trafność zastosowania poszczególnych metod w terapii wybranego dziecka z grupy ryzyka specyficznych trudności w uczeniu się.

Potrafi przygotować oraz przeprowadzić ćwiczenia i zajęcia według wybranej metody z uwzględnieniem możliwości i potrzeb dziecka z grupy ryzyka specyficznych trudności w uczeniu się.

Potrafi przygotować plan terapii dziecka z grupy ryzyka specyficznych trudności w uczeniu się oraz dokonać jego ewaluacji.

Kompetencje społeczne

Jest przekonany o wartości realizowanych działań, wykazuje się dojrzałością i rozwagą w ich planowaniu i realizowaniu.

Ma świadomość poziomu swojej wiedzy oraz rozumie potrzebę ustawicznego dokształcania się.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Paulina Zalewska
Prowadzący grup: Paulina Zalewska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

- przygotowanie scenariusza i przeprowadzenie zajęć dla „dzieci z grupy ryzyka specyficznych trudności w uczeniu się” – praca grupowa,

- przygotowanie pisemnego planu terapii pedagogicznej dla dziecka z grupy ryzyka specyficznych trudności w uczeniu się w oparciu o opis indywidualnego przypadku,

- obecność i aktywność podczas zajęć.

Pełny opis:

- Omówienie strategii przebiegu procesu terapeutycznego dziecka z grupy ryzyka specyficznych trudności w uczeniu się.

- Propozycje działań wspierających rozwój dzieci zagrożonych niepowodzeniami w nauce.

- Przegląd technik i metod pracy z dzieckiem z grupy ryzyka specyficznych trudności w uczeniu się:

• pląsy, masażyki i wierszyki,

• Edukacja przez ruch Doroty Dziamskiej,

• Metoda Hany Tymichovej,

• Program rozwijający percepcję wzrokową Marianne Frostig i Horne,

• Metoda Ireny Majchrzak,

• Metoda Dobrego Startu (od wierszyka do literki, od piosenki do literki, od piosenki do rysowania itd.).

- Projektowanie ćwiczeń/zajęć w odniesieniu do studium przypadku dziecka oraz grupy dzieci z kręgu ryzyka specyficznych trudności w uczeniu się.

- Przygotowanie planu pracy dla dziecka oraz grupy dzieci z kręgu ryzyka specyficznych trudności w uczeniu się.

Literatura:

1. Kurowska, B. (2011). Dziecko ryzyka dysleksji w przedszkolu. Kraków: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego.

2. Klim-Klimaszewska, A. (2015). Praca z dzieckiem z ryzyka dysleksji i dysgrafii. Warszawa: Instytut Wydawniczy Erica.

3. Wiatrowska, L. (2013). Pokonywanie trudności w uczeniu się dzieci z dysleksją. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.

4. Bogdanowicz, M. (2012). Ryzyko dysleksji dysortografii i dysgrafii. Gdańsk: Harmonia.

5. Rudzińska-Rogoży, A. (2017). Wspomaganie rozwoju dziecka z ryzyka dysleksji. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.

6. Bogdanowicz, M. (2014). Metoda dobrego startu we wspomaganiu rozwoju, edukacji i terapii pedagogicznej. Gdańsk: Harmonia.

7. Bogdanowicz, M. , Jakacka, E., Barańska, M. (2021). Metoda dobrego startu. Piosenki do rysowania. Gdańsk: Harmonia.

8. Bogdanowicz, M. (2004). Przygotowanie do nauki pisania. Ćwiczenia grafomotoryczne według Hany Tymichovej. Gdańsk: Harmonia.

9. Dziamska, D. (2022). Edukacja przez ruch. Od kołysania do pisania. Warszawa: Wydawnictwo Nowa Era.

Uwagi:

Metody kształcenia:

dyskusja, pogadanka, burza mózgów, prezentacja, film, symulacja, ćwiczenie, praca indywidualna i grupowa

Nakład pracy studenta:

Godziny kontaktowe: 30 h

Przygotowanie się do zajęć, lektury: 20 h

Przygotowanie się do przeprowadzenia zajęć: 8 h

Przygotowanie programu terapii: 20 h

Sumaryczna liczba punktów ECTS: 3

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Paulina Zalewska
Prowadzący grup: Paulina Zalewska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

- przygotowanie scenariusza i przeprowadzenie zajęć dla „dzieci z grupy ryzyka specyficznych trudności w uczeniu się” - praca grupowa,

- przygotowanie pisemnego planu terapii pedagogicznej dla dziecka z grupy ryzyka specyficznych trudności w uczeniu się w oparciu o opis indywidualnego przypadku,

- obecność i aktywność podczas zajęć.

Pełny opis:

- Omówienie strategii przebiegu procesu terapeutycznego dziecka z grupy ryzyka specyficznych trudności w uczeniu się.

- Propozycje działań wspierających rozwój dzieci zagrożonych niepowodzeniami w nauce.

- Przegląd technik i metod pracy z dzieckiem z grupy ryzyka specyficznych trudności w uczeniu się:

• pląsy, masażyki i wierszyki,

• Edukacja przez ruch Doroty Dziamskiej,

• Metoda Hany Tymichovej,

• Program rozwijający percepcję wzrokową Marianne Frostig i Horne,

• Metoda Ireny Majchrzak,

• Metoda Dobrego Startu (od wierszyka do literki, od piosenki do literki, od piosenki do rysowania itd.).

- Projektowanie ćwiczeń/zajęć w odniesieniu do studium przypadku dziecka oraz grupy dzieci z kręgu ryzyka specyficznych trudności w uczeniu się.

- Przygotowanie planu pracy dla dziecka oraz grupy dzieci z kręgu ryzyka specyficznych trudności w uczeniu się.

Literatura:

1. Kurowska, B. (2011). Dziecko ryzyka dysleksji w przedszkolu. Kraków: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego.

2. Klim-Klimaszewska, A. (2015). Praca z dzieckiem z ryzyka dysleksji i dysgrafii. Warszawa: Instytut Wydawniczy Erica.

3. Wiatrowska, L. (2013). Pokonywanie trudności w uczeniu się dzieci z dysleksją. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.

4. Bogdanowicz, M. (2012). Ryzyko dysleksji dysortografii i dysgrafii. Gdańsk: Harmonia.

5. Rudzińska-Rogoży, A. (2017). Wspomaganie rozwoju dziecka z ryzyka dysleksji. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.

6. Bogdanowicz, M. (2014). Metoda dobrego startu we wspomaganiu rozwoju, edukacji i terapii pedagogicznej. Gdańsk: Harmonia.

7. Bogdanowicz, M. , Jakacka, E., Barańska, M. (2021). Metoda dobrego startu. Piosenki do rysowania. Gdańsk: Harmonia.

8. Bogdanowicz, M. (2004). Przygotowanie do nauki pisania. Ćwiczenia grafomotoryczne według Hany Tymichovej. Gdańsk: Harmonia.

9. Dziamska, D. (2022). Edukacja przez ruch. Od kołysania do pisania. Warszawa: Wydawnictwo Nowa Era.

Uwagi:

Metody kształcenia:

dyskusja, pogadanka, burza mózgów, prezentacja, film, symulacja, ćwiczenie, praca indywidualna i grupowa

Nakład pracy studenta:

Godziny kontaktowe: 15 h

Przygotowanie się do zajęć, lektury: 30 h

Przygotowanie się do przeprowadzenia zajęć: 13 h

Przygotowanie programu terapii: 20 h

Sumaryczna liczba punktów ECTS: 3

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-18
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Bernadetta Kosewska
Prowadzący grup: Bernadetta Kosewska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

- przygotowanie scenariusza i przeprowadzenie zajęć dla „dzieci z grupy ryzyka specyficznych trudności w uczeniu się” – praca grupowa,

- przygotowanie pisemnego planu terapii pedagogicznej dla dziecka z grupy ryzyka specyficznych trudności w uczeniu się w oparciu o opis indywidualnego przypadku,

- hospitowanie zajęć w terenie

- obecność i aktywność podczas zajęć.

Pełny opis:

- Omówienie strategii przebiegu procesu terapeutycznego dziecka z grupy ryzyka specyficznych trudności w uczeniu się.

- Propozycje działań wspierających rozwój dzieci zagrożonych niepowodzeniami w nauce.

- Przegląd technik i metod pracy z dzieckiem z grupy ryzyka specyficznych trudności w uczeniu się:

• pląsy, masażyki i wierszyki,

• Edukacja przez ruch Doroty Dziamskiej,

• Metoda Hany Tymichovej,

• Program rozwijający percepcję wzrokową Marianne Frostig i Horne,

• Metoda Ireny Majchrzak,

• Metoda Dobrego Startu (od wierszyka do literki, od piosenki do literki, od piosenki do rysowania itd.).

- Projektowanie ćwiczeń/zajęć w odniesieniu do studium przypadku dziecka oraz grupy dzieci z kręgu ryzyka specyficznych trudności w uczeniu się.

- Przygotowanie planu pracy dla dziecka oraz grupy dzieci z kręgu ryzyka specyficznych trudności w uczeniu się.

Literatura:

1. Kurowska, B. (2011). Dziecko ryzyka dysleksji w przedszkolu. Kraków: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego.

2. Klim-Klimaszewska, A. (2015). Praca z dzieckiem z ryzyka dysleksji i dysgrafii. Warszawa: Instytut Wydawniczy Erica.

3. Wiatrowska, L. (2013). Pokonywanie trudności w uczeniu się dzieci z dysleksją. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.

4. Bogdanowicz, M. (2012). Ryzyko dysleksji dysortografii i dysgrafii. Gdańsk: Harmonia.

5. Rudzińska-Rogoży, A. (2017). Wspomaganie rozwoju dziecka z ryzyka dysleksji. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.

6. Bogdanowicz, M. (2014). Metoda dobrego startu we wspomaganiu rozwoju, edukacji i terapii pedagogicznej. Gdańsk: Harmonia.

7. Bogdanowicz, M. , Jakacka, E., Barańska, M. (2021). Metoda dobrego startu. Piosenki do rysowania. Gdańsk: Harmonia.

8. Bogdanowicz, M. (2004). Przygotowanie do nauki pisania. Ćwiczenia grafomotoryczne według Hany Tymichovej. Gdańsk: Harmonia.

9. Dziamska, D. (2022). Edukacja przez ruch. Od kołysania do pisania. Warszawa: Wydawnictwo Nowa Era.

Uwagi:

Metody kształcenia:

dyskusja, pogadanka, burza mózgów, prezentacja, film, symulacja, ćwiczenie, praca indywidualna i grupowa

Nakład pracy studenta:

Godziny kontaktowe: 30 h

Przygotowanie się do zajęć, lektury: 20 h

Przygotowanie się do przeprowadzenia zajęć: 8 h

Przygotowanie programu terapii: 16h

Hospitowanie zajęc: 4h

Sumaryczna liczba punktów ECTS: 3

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Bernadetta Kosewska
Prowadzący grup: Bernadetta Kosewska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Bernadetta Kosewska
Prowadzący grup: Bernadetta Kosewska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
Ul. Szczęśliwicka 40,
02-353 Warszawa
tel: +48 22 589 36 00 https://www.aps.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-1 (2024-05-13)