Metody pracy z dzieckiem z grupy ryzyka specyficznych trudności w uczeniu się
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | PC-5S-MRU |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Metody pracy z dzieckiem z grupy ryzyka specyficznych trudności w uczeniu się |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki Specjalnej |
Grupy: |
Obowiązkowe dla 7 sem. PC, terapia pedagogiczna, (5-l) nstacj. jedn. mag. Obowiązkowe dla 7 sem. PC, terapia pedagogiczna, (5-l) stacj. jedn. mag. |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
3.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE - Przegląd technik i metod pracy z dzieckiem z grupy ryzyka specyficznych trudności w uczeniu się: pląsy, masażyki i wierszyki, edukacja przez ruch Doroty Dziamskiej, metoda Hany Tymichovej, program rozwijający percepcję wzrokową Marianne Frostig i Horne, metoda Ireny Majchrzak, metoda Dobrego Startu (od wierszyka do literki, od piosenki do literki, od piosenki do rysowania itd.). - Projektowanie ćwiczeń/zajęć w odniesieniu do studium przypadku dziecka oraz grupy dzieci z kręgu ryzyka specyficznych trudności w uczeniu się z wykorzystaniem jednej z poznanych metod pracy. - Przygotowanie planu pracy dla dziecka oraz grupy dzieci z kręgu ryzyka specyficznych trudności w uczeniu się. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Zna metody stosowane w pracy z dzieckiem z grupy ryzyka specyficznych trudności w uczeniu się. Umiejętności Potrafi rzetelnie ocenić trafność zastosowania poszczególnych metod w terapii wybranego dziecka z grupy ryzyka specyficznych trudności w uczeniu się. Potrafi przygotować oraz przeprowadzić ćwiczenia i zajęcia według wybranej metody z uwzględnieniem możliwości i potrzeb dziecka z grupy ryzyka specyficznych trudności w uczeniu się. Potrafi przygotować plan terapii dziecka z grupy ryzyka specyficznych trudności w uczeniu się oraz dokonać jego ewaluacji. Kompetencje społeczne Jest przekonany o wartości realizowanych działań, wykazuje się dojrzałością i rozwagą w ich planowaniu i realizowaniu. Ma świadomość poziomu swojej wiedzy oraz rozumie potrzebę ustawicznego dokształcania się. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Paulina Zalewska | |
Prowadzący grup: | Paulina Zalewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
- przygotowanie scenariusza i przeprowadzenie zajęć dla „dzieci z grupy ryzyka specyficznych trudności w uczeniu się” – praca grupowa, - przygotowanie pisemnego planu terapii pedagogicznej dla dziecka z grupy ryzyka specyficznych trudności w uczeniu się w oparciu o opis indywidualnego przypadku, - obecność i aktywność podczas zajęć. |
|
Pełny opis: |
- Omówienie strategii przebiegu procesu terapeutycznego dziecka z grupy ryzyka specyficznych trudności w uczeniu się. - Propozycje działań wspierających rozwój dzieci zagrożonych niepowodzeniami w nauce. - Przegląd technik i metod pracy z dzieckiem z grupy ryzyka specyficznych trudności w uczeniu się: • pląsy, masażyki i wierszyki, • Edukacja przez ruch Doroty Dziamskiej, • Metoda Hany Tymichovej, • Program rozwijający percepcję wzrokową Marianne Frostig i Horne, • Metoda Ireny Majchrzak, • Metoda Dobrego Startu (od wierszyka do literki, od piosenki do literki, od piosenki do rysowania itd.). - Projektowanie ćwiczeń/zajęć w odniesieniu do studium przypadku dziecka oraz grupy dzieci z kręgu ryzyka specyficznych trudności w uczeniu się. - Przygotowanie planu pracy dla dziecka oraz grupy dzieci z kręgu ryzyka specyficznych trudności w uczeniu się. |
|
Literatura: |
1. Kurowska, B. (2011). Dziecko ryzyka dysleksji w przedszkolu. Kraków: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego. 2. Klim-Klimaszewska, A. (2015). Praca z dzieckiem z ryzyka dysleksji i dysgrafii. Warszawa: Instytut Wydawniczy Erica. 3. Wiatrowska, L. (2013). Pokonywanie trudności w uczeniu się dzieci z dysleksją. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls. 4. Bogdanowicz, M. (2012). Ryzyko dysleksji dysortografii i dysgrafii. Gdańsk: Harmonia. 5. Rudzińska-Rogoży, A. (2017). Wspomaganie rozwoju dziecka z ryzyka dysleksji. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls. 6. Bogdanowicz, M. (2014). Metoda dobrego startu we wspomaganiu rozwoju, edukacji i terapii pedagogicznej. Gdańsk: Harmonia. 7. Bogdanowicz, M. , Jakacka, E., Barańska, M. (2021). Metoda dobrego startu. Piosenki do rysowania. Gdańsk: Harmonia. 8. Bogdanowicz, M. (2004). Przygotowanie do nauki pisania. Ćwiczenia grafomotoryczne według Hany Tymichovej. Gdańsk: Harmonia. 9. Dziamska, D. (2022). Edukacja przez ruch. Od kołysania do pisania. Warszawa: Wydawnictwo Nowa Era. |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia: dyskusja, pogadanka, burza mózgów, prezentacja, film, symulacja, ćwiczenie, praca indywidualna i grupowa Nakład pracy studenta: Godziny kontaktowe: 30 h Przygotowanie się do zajęć, lektury: 20 h Przygotowanie się do przeprowadzenia zajęć: 8 h Przygotowanie programu terapii: 20 h Sumaryczna liczba punktów ECTS: 3 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
N CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Paulina Zalewska | |
Prowadzący grup: | Paulina Zalewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
- przygotowanie scenariusza i przeprowadzenie zajęć dla „dzieci z grupy ryzyka specyficznych trudności w uczeniu się” - praca grupowa, - przygotowanie pisemnego planu terapii pedagogicznej dla dziecka z grupy ryzyka specyficznych trudności w uczeniu się w oparciu o opis indywidualnego przypadku, - obecność i aktywność podczas zajęć. |
|
Pełny opis: |
- Omówienie strategii przebiegu procesu terapeutycznego dziecka z grupy ryzyka specyficznych trudności w uczeniu się. - Propozycje działań wspierających rozwój dzieci zagrożonych niepowodzeniami w nauce. - Przegląd technik i metod pracy z dzieckiem z grupy ryzyka specyficznych trudności w uczeniu się: • pląsy, masażyki i wierszyki, • Edukacja przez ruch Doroty Dziamskiej, • Metoda Hany Tymichovej, • Program rozwijający percepcję wzrokową Marianne Frostig i Horne, • Metoda Ireny Majchrzak, • Metoda Dobrego Startu (od wierszyka do literki, od piosenki do literki, od piosenki do rysowania itd.). - Projektowanie ćwiczeń/zajęć w odniesieniu do studium przypadku dziecka oraz grupy dzieci z kręgu ryzyka specyficznych trudności w uczeniu się. - Przygotowanie planu pracy dla dziecka oraz grupy dzieci z kręgu ryzyka specyficznych trudności w uczeniu się. |
|
Literatura: |
1. Kurowska, B. (2011). Dziecko ryzyka dysleksji w przedszkolu. Kraków: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego. 2. Klim-Klimaszewska, A. (2015). Praca z dzieckiem z ryzyka dysleksji i dysgrafii. Warszawa: Instytut Wydawniczy Erica. 3. Wiatrowska, L. (2013). Pokonywanie trudności w uczeniu się dzieci z dysleksją. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls. 4. Bogdanowicz, M. (2012). Ryzyko dysleksji dysortografii i dysgrafii. Gdańsk: Harmonia. 5. Rudzińska-Rogoży, A. (2017). Wspomaganie rozwoju dziecka z ryzyka dysleksji. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls. 6. Bogdanowicz, M. (2014). Metoda dobrego startu we wspomaganiu rozwoju, edukacji i terapii pedagogicznej. Gdańsk: Harmonia. 7. Bogdanowicz, M. , Jakacka, E., Barańska, M. (2021). Metoda dobrego startu. Piosenki do rysowania. Gdańsk: Harmonia. 8. Bogdanowicz, M. (2004). Przygotowanie do nauki pisania. Ćwiczenia grafomotoryczne według Hany Tymichovej. Gdańsk: Harmonia. 9. Dziamska, D. (2022). Edukacja przez ruch. Od kołysania do pisania. Warszawa: Wydawnictwo Nowa Era. |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia: dyskusja, pogadanka, burza mózgów, prezentacja, film, symulacja, ćwiczenie, praca indywidualna i grupowa Nakład pracy studenta: Godziny kontaktowe: 15 h Przygotowanie się do zajęć, lektury: 30 h Przygotowanie się do przeprowadzenia zajęć: 13 h Przygotowanie programu terapii: 20 h Sumaryczna liczba punktów ECTS: 3 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-18 |
Przejdź do planu
PN WT CW
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Bernadetta Kosewska | |
Prowadzący grup: | Bernadetta Kosewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
- przygotowanie scenariusza i przeprowadzenie zajęć dla „dzieci z grupy ryzyka specyficznych trudności w uczeniu się” – praca grupowa, - przygotowanie pisemnego planu terapii pedagogicznej dla dziecka z grupy ryzyka specyficznych trudności w uczeniu się w oparciu o opis indywidualnego przypadku, - hospitowanie zajęć w terenie - obecność i aktywność podczas zajęć. |
|
Pełny opis: |
- Omówienie strategii przebiegu procesu terapeutycznego dziecka z grupy ryzyka specyficznych trudności w uczeniu się. - Propozycje działań wspierających rozwój dzieci zagrożonych niepowodzeniami w nauce. - Przegląd technik i metod pracy z dzieckiem z grupy ryzyka specyficznych trudności w uczeniu się: • pląsy, masażyki i wierszyki, • Edukacja przez ruch Doroty Dziamskiej, • Metoda Hany Tymichovej, • Program rozwijający percepcję wzrokową Marianne Frostig i Horne, • Metoda Ireny Majchrzak, • Metoda Dobrego Startu (od wierszyka do literki, od piosenki do literki, od piosenki do rysowania itd.). - Projektowanie ćwiczeń/zajęć w odniesieniu do studium przypadku dziecka oraz grupy dzieci z kręgu ryzyka specyficznych trudności w uczeniu się. - Przygotowanie planu pracy dla dziecka oraz grupy dzieci z kręgu ryzyka specyficznych trudności w uczeniu się. |
|
Literatura: |
1. Kurowska, B. (2011). Dziecko ryzyka dysleksji w przedszkolu. Kraków: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego. 2. Klim-Klimaszewska, A. (2015). Praca z dzieckiem z ryzyka dysleksji i dysgrafii. Warszawa: Instytut Wydawniczy Erica. 3. Wiatrowska, L. (2013). Pokonywanie trudności w uczeniu się dzieci z dysleksją. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls. 4. Bogdanowicz, M. (2012). Ryzyko dysleksji dysortografii i dysgrafii. Gdańsk: Harmonia. 5. Rudzińska-Rogoży, A. (2017). Wspomaganie rozwoju dziecka z ryzyka dysleksji. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls. 6. Bogdanowicz, M. (2014). Metoda dobrego startu we wspomaganiu rozwoju, edukacji i terapii pedagogicznej. Gdańsk: Harmonia. 7. Bogdanowicz, M. , Jakacka, E., Barańska, M. (2021). Metoda dobrego startu. Piosenki do rysowania. Gdańsk: Harmonia. 8. Bogdanowicz, M. (2004). Przygotowanie do nauki pisania. Ćwiczenia grafomotoryczne według Hany Tymichovej. Gdańsk: Harmonia. 9. Dziamska, D. (2022). Edukacja przez ruch. Od kołysania do pisania. Warszawa: Wydawnictwo Nowa Era. |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia: dyskusja, pogadanka, burza mózgów, prezentacja, film, symulacja, ćwiczenie, praca indywidualna i grupowa Nakład pracy studenta: Godziny kontaktowe: 30 h Przygotowanie się do zajęć, lektury: 20 h Przygotowanie się do przeprowadzenia zajęć: 8 h Przygotowanie programu terapii: 16h Hospitowanie zajęc: 4h Sumaryczna liczba punktów ECTS: 3 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-23 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Bernadetta Kosewska | |
Prowadzący grup: | Bernadetta Kosewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-23 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Bernadetta Kosewska | |
Prowadzący grup: | Bernadetta Kosewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.