Diagnoza ucznia ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się czytania i pisania (szkoła i poradnia)
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | PC-5S-DUC |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Diagnoza ucznia ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się czytania i pisania (szkoła i poradnia) |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki Specjalnej |
Grupy: |
Obowiązkowe dla 7 sem. PC, terapia pedagogiczna, (5-l) nstacj. jedn. mag. Obowiązkowe dla 7 sem. PC, terapia pedagogiczna, (5-l) stacj. jedn. mag. |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
4.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Pełny opis: |
- Kryteria diagnostyczne specyficznych trudności w uczeniu się według ICD-10 oraz DSM-V. - Wyznaczanie kierunków działań diagnozy specyficznych trudności w uczeniu się. - Etapy diagnozy specyficznych trudności w uczeniu się czytania i pisania. - Wywiad jako element diagnozy specyficznych trudności w uczeniu się. - Diagnoza dysleksji rozwojowej – metod, technik i narzędzi badawczych (wywiad z rodzicami/opiekunami dziecka pod kątem występowania symptomów specyficznych trudności w uczeniu się, obserwacja dziecka podczas przeprowadzania diagnozy, analiza wytworów dziecka pod kątem występowania błędów charakterystycznych dla zaburzeń funkcji percepcyjno-motorycznych, wykorzystywane w diagnozie specyficznych trudności w uczeniu się oraz ich przyczyn próby zawarte w standaryzowanych i niestandaryzowanych narzędziach do diagnozy specyficznych trudności w uczeniu się). - Omówienie wybranych narzędzi stosowanych w pedagogicznym postępowaniu diagnostycznym trudności w czytaniu i pisaniu prowadzonym na terenie szkoły. - Omówienie stosowanych w praktyce poradni narzędzi do diagnozy specyficznych trudności w uczeniu się. - Przebieg działań post-diagnostycznych. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Zna specjalistyczną terminologię dotyczącą przebiegu pedagogicznego postępowania diagnostycznego wobec ucznia ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się czytania, pisania wykorzystywaną w szkole. Zna specjalistyczną terminologię (w tym prawną) dotyczącą przebiegu pedagogicznego procesu diagnostycznego uczniów ze specyficznymi trudnościami w czytaniu i pisaniu wykorzystywaną w praktyce poradni psychologiczno-pedagogicznej. Zna metody, techniki i wybrane narzędzia diagnostyczne stosowane w pedagogicznym postępowaniu diagnostycznym trudności w uczeniu się czytania i pisania w szkole oraz rozumie zasadność ich wyboru. Zna metody, techniki i wybrane narzędzia diagnostyczne stosowane w procesie diagnostycznym specyficznych trudności w uczeniu się w praktyce poradni psychologiczno-pedagogicznej oraz rozumie zasadność ich wyboru. Zna zasady prowadzenia dokumentacji diagnostycznej ucznia ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się. Umiejętności Potrafi różnicować zwykłe i specyficzne trudności w uczeniu się oraz prezentować obraz kliniczny i psychologiczny ucznia ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się. Potrafi wykorzystywać i integrować wiedzę teoretyczną z zakresu specyficznych trudności w czytaniu, pisaniu w celu analizy złożonych problemów diagnostycznych oraz wytycza kierunki diagnozy. Łączy zdiagnozowane u ucznia dysfunkcje z trudnościami w uczeniu się oraz wyjaśnia występujące zależności. Potrafi zaplanować pedagogiczne postępowanie diagnostyczne w szkole wobec ucznia z trudnościami w czytaniu, pisaniu Potrafi przeprowadzić diagnozę ucznia ze specyficznymi trudnościami w uczniu się wykorzystując wybrane narzędzia. Opracowuje, prezentuje i interpretuje wyniki badań, wyciąga wnioski do działań terapeutycznych. Potrafi analizować ii interpretować prawne aspekty diagnozy specyficznych trudności w uczeniu się. tworzyć dokumentację diagnostyczną ucznia ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się. Kompetencje społeczne Wykazuje się refleksyjnością i odpowiedzialnością w planowaniu działań diagnostycznych wobec dziecka/ucznia. Wykazuje gotowość świadomego podejmowania działań nad wzbogacaniem swojego warsztatu diagnostycznego o nowe procedury badawcze. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CW
CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 45 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Urszula Gosk-Sobańska | |
Prowadzący grup: | Urszula Gosk-Sobańska, Joanna Kiliszek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
przygotowanie własnych prób do diagnozy pedagogicznej na terenie szkoły (praca w zespołach 3-osobowych) kolokwium końcowe (pytania otwarte i zamknięte) |
|
Pełny opis: |
- Kryteria diagnostyczne specyficznych trudności w uczeniu się według ICD-10 oraz DSM-V. - Wyznaczanie kierunków działań diagnozy specyficznych trudności w uczeniu się. - Etapy diagnozy specyficznych trudności w uczeniu się czytania i pisania. - Wywiad jako element diagnozy specyficznych trudności w uczeniu się. - Diagnoza dysleksji rozwojowej – metod, technik i narzędzi badawczych (wywiad z rodzicami/opiekunami dziecka pod kątem występowania symptomów specyficznych trudności w uczeniu się, obserwacja dziecka podczas przeprowadzania diagnozy, analiza wytworów dziecka pod kątem występowania błędów charakterystycznych dla zaburzeń funkcji percepcyjno-motorycznych, wykorzystywane w diagnozie specyficznych trudności w uczeniu się oraz ich przyczyn próby zawarte w standaryzowanych i niestandaryzowanych narzędziach do diagnozy specyficznych trudności w uczeniu się). - Omówienie wybranych narzędzi stosowanych w pedagogicznym postępowaniu diagnostycznym trudności w czytaniu i pisaniu prowadzonym na terenie szkoły. - Omówienie wybranych narzędzi do diagnozy specyficznych trudności w uczeniu się stosowanych podczas diagnozy w poradni psychologiczno-pedagogicznej. - Przebieg działań post-diagnostycznych. |
|
Literatura: |
OBOWIĄZKOWA: 1. Bogdanowicz M. (2005). Ryzyko dysleksji. Problem i diagnozowanie. Gdańsk: Harmonia. 2. Górniewicz E. (2001). Pedagogiczna diagnoza specyficznych trudności w czytaniu i pisaniu. Wyd. A. Marszałek. 3. Krasowicz-Kupis G. (red.) (2009). Diagnoza dysleksji. Najważniejsze problemy. Gdańsk: HARMONIA. 4. Krasowicz-Kupis, G (2019). Nowa psychologia dysleksji. Warszawa: PWN. 5. Mickiewicz, J. (2001). Materiały do diagnozy pedagogicznej umiejętności pisania i czytania uczniów szkoły podstawowej i gimnazjum. Toruń: TNOiK. narzędzia diagnostyczne UZUPEŁNIAJĄCA: 1. Bogdanowicz M. (2000). Integracja percepcyjno-motoryczna. Teoria- diagnoza- terapia. Warszawa: CMPPP. 2. Bogdanowicz M. i in. (2008). Diagnoza dysleksji u uczniów klasy III szkoły podstawowej. Warszawa: PTP. 3. Krasowicz-Kupis G. (red.). (2006). Dysleksja rozwojowa. Perspektywa psychologiczna. Gdańsk: GWP. 4. Domagała, A., Mirecka, U. (2010). Grafomotoryka u dzieci w wieku 7-13 lat. Lublin: Wydawnictwo UMCS. 5. Krasowicz-Kupis G. (2008). Psychologia dysleksji. Warszawa: PWN 6. Pietras I. (2008). Dysortografia – uwarunkowania psychologiczne. Gdańsk: GWP. 7. Reid G., Wearmouth J. (2008). Dysleksja. Teoria i praktyka. Gdańsk: GWP. |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia: wykład problemowy, dyskusja, metoda sytuacyjna, działania praktyczne Nakład pracy studenta: Godziny kontaktowe np. ćwiczenia - 45 Przygotowanie się do zajęć, lektury - 15 Przygotowanie się do egzaminu - 20 Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji - 10 Inne formy - Sumaryczna liczba punktów ECTS - 4 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
N CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Paulina Zalewska | |
Prowadzący grup: | Paulina Zalewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Sposoby pomiaru efektów kształcenia: - pisemna interpretacja wyników diagnozy przeprowadzonej z wykorzystaniem jednego z omówionych narzędzi, - opracowanie wywiadu (pod kątem specyficznych trudności w uczeniu się) z rodzicami dziecka, - ocena aktywności studenta podczas zajęć - obserwacja, - odpowiedź ustna. |
|
Pełny opis: |
- Kryteria diagnostyczne specyficznych trudności w uczeniu się według ICD oraz DSM. - Wyznaczanie kierunków działań diagnozy specyficznych trudności w uczeniu się. - Etapy diagnozy specyficznych trudności w uczeniu się czytania i pisania. - Wywiad jako element diagnozy specyficznych trudności w uczeniu się. - Diagnoza dysleksji rozwojowej – metod, technik i narzędzi badawczych (wywiad z rodzicami/opiekunami dziecka pod kątem występowania symptomów specyficznych trudności w uczeniu się, obserwacja dziecka podczas przeprowadzania diagnozy, analiza wytworów dziecka pod kątem występowania błędów charakterystycznych dla zaburzeń funkcji percepcyjno-motorycznych, wykorzystywane w diagnozie specyficznych trudności w uczeniu się oraz ich przyczyn próby zawarte w standaryzowanych i niestandaryzowanych narzędziach do diagnozy specyficznych trudności w uczeniu się). - Omówienie wybranych narzędzi stosowanych w pedagogicznym postępowaniu diagnostycznym trudności w czytaniu i pisaniu prowadzonym na terenie szkoły. - Omówienie wybranych narzędzi do diagnozy specyficznych trudności w uczeniu się stosowanych podczas diagnozy w poradni psychologiczno-pedagogicznej. - Przebieg działań post-diagnostycznych. |
|
Literatura: |
OBOWIĄZKOWA: 1. Bogdanowicz M. (2005). Ryzyko dysleksji. Problem i diagnozowanie. Gdańsk: Harmonia. 2. Górniewicz E. (2001). Pedagogiczna diagnoza specyficznych trudności w czytaniu i pisaniu. Wyd. A. Marszałek. 3. Krasowicz-Kupis G. (red.) (2009). Diagnoza dysleksji. Najważniejsze problemy. Gdańsk: HARMONIA. 4. Krasowicz-Kupis, G (2019). Nowa psychologia dysleksji. Warszawa: PWN. 5. Mickiewicz, J. (2001). Materiały do diagnozy pedagogicznej umiejętności pisania i czytania uczniów szkoły podstawowej i gimnazjum. Toruń: TNOiK. narzędzia diagnostyczne UZUPEŁNIAJĄCA: 1. Bogdanowicz M. (2000). Integracja percepcyjno-motoryczna. Teoria- diagnoza- terapia. Warszawa: CMPPP. 2. Bogdanowicz M. i in. (2008). Diagnoza dysleksji u uczniów klasy III szkoły podstawowej. Warszawa: PTP. 3. Krasowicz-Kupis G. (red.). (2006). Dysleksja rozwojowa. Perspektywa psychologiczna. Gdańsk: GWP. 4. Domagała, A., Mirecka, U. (2010). Grafomotoryka u dzieci w wieku 7-13 lat. Lublin: Wydawnictwo UMCS. 5. Krasowicz-Kupis G. (2008). Psychologia dysleksji. Warszawa: PWN 6. Pietras I. (2008). Dysortografia – uwarunkowania psychologiczne. Gdańsk: GWP. 7. Reid G., Wearmouth J. (2008). Dysleksja. Teoria i praktyka. Gdańsk: GWP. |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia: wykład problemowy, dyskusja, metoda sytuacyjna, działania praktyczne Nakład pracy studenta: Godziny kontaktowe np. ćwiczenia - 30 Przygotowanie się do zajęć, lektury - 15 Przygotowanie się do egzaminu - 30 Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji - 10 Inne formy - Sumaryczna liczba punktów ECTS - 4 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-18 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 45 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Urszula Gosk-Sobańska | |
Prowadzący grup: | Urszula Gosk-Sobańska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
przygotowanie własnych prób do diagnozy pedagogicznej na terenie szkoły (praca w zespołach 3-osobowych) kolokwium końcowe (pytania otwarte i zamknięte) |
|
Pełny opis: |
- Kryteria diagnostyczne specyficznych trudności w uczeniu się według ICD-10 oraz DSM-V. - Wyznaczanie kierunków działań diagnozy specyficznych trudności w uczeniu się. - Etapy diagnozy specyficznych trudności w uczeniu się czytania i pisania. - Wywiad jako element diagnozy specyficznych trudności w uczeniu się. - Diagnoza dysleksji rozwojowej – metody, techniki i narzędzia badawczych (wywiad z rodzicami/opiekunami dziecka pod kątem występowania symptomów specyficznych trudności w uczeniu się, obserwacja dziecka podczas przeprowadzania diagnozy, analiza wytworów dziecka pod kątem występowania błędów charakterystycznych dla zaburzeń funkcji percepcyjno-motorycznych, wykorzystywane w diagnozie specyficznych trudności w uczeniu się oraz ich przyczyn próby zawarte w standaryzowanych i niestandaryzowanych narzędziach do diagnozy specyficznych trudności w uczeniu się). - Omówienie wybranych narzędzi stosowanych w pedagogicznym postępowaniu diagnostycznym trudności w czytaniu i pisaniu prowadzonym na terenie szkoły. - Omówienie wybranych narzędzi do diagnozy specyficznych trudności w uczeniu się stosowanych podczas diagnozy w poradni psychologiczno-pedagogicznej. - Przebieg działań post-diagnostycznych. |
|
Literatura: |
OBOWIĄZKOWA: 1. Bogdanowicz M. (2005). Ryzyko dysleksji. Problem i diagnozowanie. Gdańsk: Harmonia. 2. Górniewicz E. (2001). Pedagogiczna diagnoza specyficznych trudności w czytaniu i pisaniu. Wyd. A. Marszałek. 3. Krasowicz-Kupis G. (red.) (2009). Diagnoza dysleksji. Najważniejsze problemy. Gdańsk: HARMONIA. 4. Krasowicz-Kupis, G (2019). Nowa psychologia dysleksji. Warszawa: PWN. 5. Mickiewicz, J. (2001). Materiały do diagnozy pedagogicznej umiejętności pisania i czytania uczniów szkoły podstawowej i gimnazjum. Toruń: TNOiK. narzędzia diagnostyczne UZUPEŁNIAJĄCA: 1. Bogdanowicz M. (2000). Integracja percepcyjno-motoryczna. Teoria- diagnoza- terapia. Warszawa: CMPPP. 2. Bogdanowicz M. i in. (2008). Diagnoza dysleksji u uczniów klasy III szkoły podstawowej. Warszawa: PTP. 3. Krasowicz-Kupis G. (red.). (2006). Dysleksja rozwojowa. Perspektywa psychologiczna. Gdańsk: GWP. 4. Domagała, A., Mirecka, U. (2010). Grafomotoryka u dzieci w wieku 7-13 lat. Lublin: Wydawnictwo UMCS. 5. Krasowicz-Kupis G. (2008). Psychologia dysleksji. Warszawa: PWN 6. Pietras I. (2008). Dysortografia – uwarunkowania psychologiczne. Gdańsk: GWP. 7. Reid G., Wearmouth J. (2008). Dysleksja. Teoria i praktyka. Gdańsk: GWP. |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia: wykład problemowy, dyskusja, metoda sytuacyjna, działania praktyczne Nakład pracy studenta: Godziny kontaktowe np. ćwiczenia - 45 Przygotowanie się do zajęć, lektury - 15 Przygotowanie się do egzaminu - 20 Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji - 10 Inne formy - |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-23 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 45 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Urszula Gosk-Sobańska | |
Prowadzący grup: | Urszula Gosk-Sobańska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-23 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Urszula Gosk-Sobańska | |
Prowadzący grup: | Joanna Kiliszek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.